Outlander (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Howard McCain
met James Caviezel, Sophia Myles en Jack Huston

Ten tijde van de hoogtijdagen van de Vikingen, landt de buitenaardse man Kainan op de aarde. Kainan is echter niet alleen op de aarde gekomen. Het buitenaardse roofdier Moorwen heeft hem vergezeld. Deze twee gezworen vijanden zetten hun strijd dan ook voort op de aarde. Om Moorwen te verslaan, zoekt Kainan hulp bij de Vikingen.

avatar van Dennissssss
Idd dat viel mij ook op dat hij Noors upload en dan ineens Engels spreekt! De film heeft mij niet geboeid. Ik hou niet van dat middeleeuwse. Het zag er verder allemaal best goed uit, op een paar shots na. Dat beest zag er iig wel vet uit!

Ik heb gisteren Daybreakers gekeken. Die vond ik dan toch een stuk boeiender!

avatar van Stephan
Avatar... maar dan een heel stuk beter...

Een fantasiefilm die een donkere atmosfeer biedt, visueel sterk is, maar te weinig diepgang heeft en clichématig is. De actie-scènes spelen voor een groot deel in het donker en zijn met zo'n wiebelige camera opgenomen, waardoor ze moeilijk te volgen zijn. Het monster had ook wel wat beter getekend (animatie) mogen worden.

Zeer verassend goede film, was de film toevallig aan het kijken en op een gegeven moment had ik zoiets, waarom heb ik nooit eerder wat van deze film gehoord. Vooral de combinatie viking sci-fi deed het erg goed, Het monster was ook vet, had gedacht dat die er wat goedkoop uit zou zien.

avatar van Lof78
Ik vond de verhaallijn wat op de legende van het manuscript Beowulf weg hebben, alleen dan vanuit het ruimte perspectief. Aardige film dat ook een beetje in gaat op de Noorse mythologie.
Jim Cavaziel vond ik niet erg geschikt voor de filmheld... beter iemand met wat meer spieren had wat geloofwaardiger geweest! *** sterren

avatar van patrickvandenbos
volgens mij werden er ook stukjes van een videogame ingezet.
dat ie noors uploade was grappig want hij sprak gewoon engels .

avatar van RuudC
Wat verwachten jullie dan? Dat hij een oudnoors dialect zou spreken van rond 700 A.D.? Zoiets is praktisch onmogelijk. Reken er maar niet op dat een moderne Noor zijn verre voorvader kan verstaan. Grappig trouwens dat het in 709 afspeelt, terwijl 907 veel logischer geweest zou zijn. De hoogtijdagen van de vikingen lag ruwweg tussen 800 en 1100.

avatar van 606
Wist niet wat ik kon verwachten maar ben daar door ook aardig verrast.
Hele fijne mix van avontuur en Sf met lekkere duistere sferen en een goed monster.
Goed geacteerd ook door de cast.

4 sterren

avatar van TimZor
Maar waar om praten Vikingen met een schots accent? Keltische symbolen en een christelijke priester. Dat kon ik niet plaatsten

hahaha jah inderdaad, voor de rest snap ik trouwens de behoorlijk redelijke waardering hier niet of heb ik nog iets gemist ? Vondt het een zwakke clichematige film met sommige personen wel heel slecht gecast hoor. Oke Perlman was dan nog wel leuk

En dan nog eens constant de reclame om de film heen (van de makers van LOTR) dat schept hoop maar je krijgt er (bijna) een wanproduct voor terug :S terwijl er maar een Executive Producer was die iets te maken had met LOTR.

Maar om nog even positief te zijn ze konden in het jaar 700 wel al hele mooie tattoo's zetten zeg

avatar van RuudC
Wat een toffe mix van science fiction in een historische setting! Goede balans ook. Vikingfilms doen het bij mij eigenlijk altijd wel goed. Het idee van een vaag buitenaards monster als tegenstander is gaaf. Het past goed in deze setting en zorgt voor een lekker donkere atmosfeer. Dat James Caviezel niet zo stoer is als de gemiddelde Noorman is juist goed om het verschil aan te duiden. De wat standaard opbouw is een smetje, maar daar staat tegenover dat bijvoorbeeld Ron Perlman als Gunnar is een gave toevoeging aan het verhaal. Een ander hoogtepunt is absoluut die rechtse van Sophia Miles. Ook dat had iets uitgediept mogen worden. De finale in de grotten is in ieder geval uitstekend. Outlander is gewoon een gaaf avontuur.

Uiteindelijk was het concept zelf toch iets beter dan de film zelf, maar ik heb me toch prima vermaakt. Voornaamste punt van kritiek ligt me een beetje bij Kainan zelf, hoe en waarom hij nu precies op Aarde terecht komt met de Moorwen had veel beter uitgediept moeten worden om zijn verhaal echt interessant te maken. Nu is er een licht science-fiction tintje, maar vooral veel historisch hakwerk: ik had graag een betere combinatie van beide genres gezien. Verder petje af voor de meeste acteurs, maar Sophia Myles en haar zeer nette Britse accent slaan totaal niet aan als vikingvrouw. Gelukkig dat mensen als John Hurt altijd iets moois van hun rol maken, typisch een acteur die iedere film een stuk beter maakt.

Verder was het gelukkig allemaal mooi gefilmd. De film deed me bij vlagen een beetje aan Pathfinder denken door het kleurenfilter, maar was gelukkig wel iets bezielder. De actie zelf was soms wat vluchtig, maar wel op een manier dat het ook weer niet te onduidelijk werd. Alles bij elkaar gewoon een leuke film, jammer dat hij niet wat succesvoller was in de bioscopen.

avatar van Uzza_Sparta
tegenvaller, en de titel deed me denken aan Highlander, en met blaauw gezicht verf moest ik ook aan Braveheart denken
eigenlijk een sort kruising van die twee schotse films, met wat aangeplakt om vikings en sci-fi te mengen, en uiteindelijk heb je een b-movie.

avatar van jipt
Vond het niet heel bijzonder. Had er eigenlijk bar weinig tot niks van verwacht, maar is ook tot niet veel uitgelopen. Plot is natuurlijk erg stompzinnig en verloopt heel simpel van A naar B zoals je bij veel van dit soort producties ziet gebeuren, nergens uitdagend of origineel. Monsters zelf was niet heel lelijk, maar veel te geanimeerd om serieus genomen te worden, en zeker nergens eng of spannend.

Had er een mooie horror van gemaakt met een wat minder sci-fi achtergrond en een beter ogend monster en je had een erg spannend filmpje gehad. Vond het eigenlijk nu tot weinig/niets uit lopen. Had het na een uur wel gezien. Zit wel wat fijne actie en wat leuke effecten in maar daar blijft 't eigenlijk bij.

Wat ik ook jammer vind is dat Caviezel dit soort rolletjes aanneemt, de man kan veel beter.

Iniminie 2,5* waarbij ik eigenlijk al snel naar wat lager begin te neigen.

avatar van woeler82
Het enigste wat ik in begin raar vond van deze film , dat die outlander meteen noors kon praten
terwijl hij nog nooit een voet op de planeet heeft gezet. beter gezegd dat zijn computer de noorse
taal in programma had staan.

Voor de rest vond ik de film best aardig om aan te kijken.

avatar van Ace Hanlon
Ik heb me bij deze film geen seconde verveeld. Het zag er allemaal best wel goed uit. Misschein geen topfilm, maar goed te bekijken. 4*

avatar van pierre18
Het begin was veelbelovend maar de film verzandt weer in allerlei voorspelbare akties waardoor je je aandacht snel verliest. Jammer, had meer in gezeten. En zoals ik elke filmmet monsters is zo'n beest in het begin ongelooflijk sterk en kan niemand tegen m iets maken. Maar aan het eind kun je zo'n monster zelfs met je blote handen een pak slaag geven. Ja dag,leuk geprobeerd. Verzin toch iets nieuws en origineler.....

avatar van SnakeDoc
Nooit echt van deze film gehoord, maar vorige week toch even op tv gezien. Een soort van Cowboys vs Aliens, maar wat mij betreft beter. De sciencefiction / vicking combinatie is wat mij betreft gewoon geslaagd. De hele setting was perfect, en ook de Moorwen zag er nog best prima uit.

Naar het einde toe werd ik het wel wat zat. Het gedeelte onder de grond, waarbij het meisje 'toch' nog in leven bleek was wat voorspelbaar en langdradig maar verder weinig commentaar.

avatar van gillie24
Deze Vikings & Aliens is een aangename zit door het lekkere tempo en de goede acteerprestaties van de cast. De aanwezigheid van Sophia Myles doet een film altijd goed.

het begin begon bemoedigend, maar sloeg na verloop van de eerst helfd om in enigzins langzame en saaie gebeurtenissen.

De karakters waren prima, mooie actrise, en stoere vikingen.. mooi decor..

3 sterren vind ik prima voor deze film

avatar van Bantavoer
Bij moviemistakes.com vond ik maar één fout. Als ik alle reacties hier lees, zijn er veel meer te vinden.

avatar van Left4Dead
The 13th Warrior en Predator, heerlijke films en deze is zo'n beetje een mengelmoes daarvan.
Leuk simpel verhaal dat er lekker scherp (beeld) opstaat en het geluid is zeer mooi gemixt.
Ik heb ervan genoten omdat de film zeer gemakkelijk wegkijkt.

Deze ga ik zeker vaker bekijken.

3.5**

avatar van Number23
Al die mensen die zeiken over dat de personages Engels spreken ipv Noors terwijl hij in de beginsscene de cultuur in zn hersenen krijgt geflitst. Wat verwacht je dan van een Amerikaanse productie met Jim Caviezel, Ron Perlman, Sophia Myles en John Hurt? Tuurlijk hadden ze een compleet Noorse film kunnen maken met dito cast (maar dan komt er geen hond naar de bios) of de film ergens anders kunnen laten afspelen, maar de regisseur wilde gewoon een simpel filmpje maken dat makkelijk wegkijkt voor iedereen. En dat is gelukt.

avatar van hutsekluts
Weinig inspirerende film die ik snel zal vergeten. Acteurs konden maar matig boeien in een verhaal dat niet boven de middelmaat uitkwam door voorspelbaarheid en gebrek aan spanning