5 against the House (1955)

Alternatieve titel: Five against the House

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Phil Karlson
met Guy Madison, Kim Novak en Brian Keith

Tijdens een feestavond in een casino in Reno, horen vier studievrienden een agent zeggen dat dit casino niet te beroven is. De vier vrienden nemen de uitdaging aan om een perfecte kraak zetten. Zij zien dit als een studentengrap en het is de bedoeling dat zij na afloop het gestolen weer teruggeven. Eén van hen heeft echter tijdens de oorlog een hersenbeschadiging opgelopen en is niet van plan het geroofde geld terug te brengen.

avatar van Mac Hammer Fan
Naast het creeëren van de geslaagde spanning weet de filmmaker effectief het thema aan te halen van oorlogsveteranen die moeite hebben om zich opnieuw te integreren in de maatschappij. Ook de vertolkingen, in het bijzonder van Kim Novak, maken van deze prent een boeiende film-noir.

avatar van Ramon K
Minste film noir die ik tot nu toe zag.