• 11.763 nieuwsartikelen
  • 9.060.298 stemmen

Dead Silence (2007)

Horror | 89 minuten / 92 minuten (unrated cut)
3,21 1.207 stemmen

Genre: Horror

Speelduur: 89 minuten / 92 minuten (unrated cut)

Geregisseerd door: James Wan

Met onder meer: Ryan Kwanten, Amber Valletta en Donnie Wahlberg

Gesproken taal: Engels

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Dead Silence

"You scream. You die."

Jamie en Lisa Ashen zijn een pasgetrouwd koppel dat een nieuwe woning betrekt, buiten hun oude, spookachtige woonplaatsje Ravens Fair. Wanneer Lisa echter bruut vermoord wordt, trekt Jamie terug naar Ravens Fair om haar te begraven en een legende te onderzoeken over de vermoorde buikspreekster Mary Shaw, die volgens Jamie met de zaak te maken heeft.

Jamie Ashen

Richard Walker

Police officer

avatar van princesspeach

princesspeach

Heb ik Dezelfde film gezien als degenen die dit 4/5 sterren geven? Zo goed was hij echt niet .

In het begin na de moord van z’n vrouw dacht ik, okaaY dit kan wel een goede film worden. Maar de filters op de film blauw-groenig was zó vervelend. Donkere scènes waarmee ik geen kut zag, verder waren andere dingen gewoon belachelijk,

lekker naast de pop slapen die je vrouw heeft vermoord . Politieagent die een donut eet, hoe cliché. een oude man ‘ volgen ‘ van 80 die zich verstopt heeft in een verlaten theather en die in de nacht een piepklein bootje pakt om daarheen te komen, allemaal om hem iets te ‘ laten zien ‘ ja ja. Hoe gek kun je het maken haha. Plot twist met z’n ‘ stiefmoeder’ vond ik dan wel weer tof. & Oja, ik heb 3 keer gekeken of de film nou eindelijk afgelopen was . 1.5 uur leek eeuwig. Jammer maar niets voor mij.

avatar van Woland

Woland

James Wan, hij weet me nooit echt te verrassen, en mijn regisseur is het niet echt. Maar voor moderne horror, die weliswaar heel veilig binnen de lijntjes kleurt, maar wel capabel gemaakt en qua sfeer en pacing acceptabel is, kan je wel van Wan op aan. Ook in Dead Silence is er een niet heel bijzonder verhaal (bezeten poppen en een historische vloek en dat soort gedoe), en ook niet zulke bijzondere acteurs. En ook qua sfeer is het allemaal niet heel verassend, met een hoop aartsdonkere beelden, jump scares, en uiteraard poppen en geesten die op allerlei momenten hun trucje komen doen. Echt veel vond ik er niet aan, daar is het me teveel dertien in een dozijn voor, maar het kan veel beroerder. Zeker qua Netflix-horror.

avatar van Patjée

Patjée

Sterk begin, oké middenstuk, matige laatste 20 minuten. Alleen die mindfuck op het einde zorgt ervoor dat het 3*** is in plaats van 2,5.

avatar van Doom4

Doom4

Gister opnieuw gekeken, ik kon mij niet meer veel herinneren.

De film begint ijzersterk maar kakt daarna echt in. Een paar leuke scenes tussendoor, het einde was wel echt goed. Ik denk dat dit wel echt een goede bioscoop film was geweest.

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

Fijn filmpje.....3 stars.

avatar van slam1975

slam1975

Had gehoord van een vriendin dat ik eigenlijk geen aanrader was, maar juist daardoor nieuwsgierig geworden. Had hem gisteren aangezet zonder verwachtingen. Zo heel slecht vond ik hem niet. Ook niet heel goed, wel een verrassend einde, al had ik wel een beetje het vermoeden. Het deed me ook denken aan Slappy van Goosebumps. Hahaha. Prima voor op een zaterdagavond. Heb echt slechtere horrors gezien.

avatar van Q Jones

Q Jones

James Wan weer wel hoe je een griezelig sfeertje neer zet en een vrij simpel verhaal in goede banen te lijden dat het toch nog spannend is. Qua moderne Horror vind ik Want echt 1 van de beste regisseurs. De man levert elke keer weer een goede film af. Deze had ik nog niet gezien, maar na deze bekeken te hebben, heb ik al zijn films gezien. En er zit geen 1 onvoldoende bij. Terug naar de film. Simpel maar spannend en doel treffend

avatar van Shadowed

Shadowed

Goede herziening.

Ik wilde deze film weer gaan herzien nadat ik Aquaman van James Wan zag. Beide films kregen voorheen 3,0* van mij, maar ik wilde er toch echt even zeker van zijn dat Aquaman de minste film tot nu toe van Wan was. En daar kan ik nu zeker over zijn, Wan past gewoon beter bij horror.

Alhoewel Aquaman en Dead Silence moeilijk met elkaar te vergelijken zijn is Dead Silence gewoon een goede toevoeging aan het genre. Eén van zijn eerste horrorfilms, maar ook in 2007 bewees Wan al het genre onder de knie te hebben. Mijn vorige bericht, waarin ik Dead Silence beschreef als minste Wan, neem ik daarom ook volmondig terug. Maar al mijn berichten uit 2018 staan vol met stukjes die ik snel terugneem.

Deze film is wellicht niet zo "eng" als zijn latere spookhuishorrorfilms, maar het voldoet aan de nodige dosis spanning. Wan is dol op schrikmomenten en een spooky sfeer, en dat breekt al vroeg in Dead Silence door. De film is griezelig gedecoreerd en versierd. Een echte wandeling in een spookhuis. Ik hou er wel van.

De effecten en cinematografie zijn erg in orde. Regelmatig wordt er ook wat leuks uitgespookt (pun intended) met geluid en andere editing. De spanningsopbouw is niet het beste element in deze film, en de pay-offs zijn ook wat onzeker, waardoor de film nooit zenuwslopend is. Toch is er vooral veel horror te bekennen wat het een beetje goed maakt.

Het blijft echter de look van de film die het doet. Het ziet er allemaal zo goed uit, veel en veel beter dan in vergelijkbare horrorfilms. Zo zie je maar dat budget echt wel ondersteunend kan zijn in horrorfilms. Het duurt daarnaast ook niet lang waardoor het ideaal is voor een rondje snel griezelen in de avonduren. Wan heeft engere films gemaakt, maar dit was een aardige sollicitatie naar zijn bekende universum.

avatar van Phantasm

Phantasm

Gewoon een aardige horror.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

knusse stoel schreef:

Voor griezelaars onder ons: kijken voor het te laat is.

Uitstekende film die je regelmatig op laat veren van de zitting en die je bij "de kladden" houdt!

Schreven we 7 jaar geleden en onze mening is dezelfde als toen. Na Dead of Night (Film, 1945) gekeken te hebben, waarin ook een buiksprekerspop een hoofdrol speelt, was deze pop toch iets beter. Verhaal is trouwens ook geheel anders maar dat terzijde.

Onze waardering blijft mooi op de 7+ staan.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Leuk horror filmpje van James Wan met een pop die Billy heet, een muziekscore die doet denken aan de Saw films, en zelfs een cameo van Billy the Puppet uit Saw. Mary Shaw ziet er erg creepy uit en de film heeft een verrassende twist op het einde. De grijsblauwe, bijna kleurloze filter heeft wel iets bijzonder, enkel de kleur rood wordt benadrukt (de auto van Jamie, de stoelen in het theater...).

Er zit een klein foutje in de film: detective Lipton die schreeuwt terwijl zijn tong is uitgerukt.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

soom schreef:

En ik ben benieuwd wanneer hier een deel 2 van komt, want ja je kunt dit wel eindeloos gaan uitmelken.

Die is er jammer genoeg nooit gekomen.

avatar van soom

soom

Duke Nukem schreef:
Die is er jammer genoeg nooit gekomen.
Of gelukkig.. Want het draaide natuurlijk om Jamie's familie en die gingen eraan, om het maar zo te "zeggen.."

avatar van jeffreyraijmann

jeffreyraijmann

Een verassende horrorfilm met een verassend slot.

Cijfer 7

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

best leuk voor een keer. Vond het zeker geen superslechte film met inderdaad een wat verrassend einde. Vrij korte film ook