• 8.301.686 stemmen

Geregisseerd door: François Ozon

Met onder meer: Romola Garai, Sam Neill en Charlotte Rampling

Releasedatum: 26 april 2007

Plot Angel

"A dreary city tenement provides backdrop to this tale of exclusion and the magic it takes to become accepted"

Het verhaal over de opkomst en val van een jonge excentrieke schrijfster, Angel Deverell, vroeg in de twintigste eeuw. Ze bezat een groot gevoel voor verbeelding en weigerde de wereld om haar heen te accepteren zoals deze was. In plaats daarvan creeërde zij haar eigen realiteit.

image

kappeuter (crew films)

Ozon is nu zijn eerste Engelstalige film aan het draaien:

19/03/2006 : OZON'S "ANGEL" ALIGHTS IN U.K.

Romola Garai, Sam Neill and Charlotte Rampling star in French director's English-language debut

London: 13 February 2006 - Principal photography has begun on François Ozon's new English-language period drama ANGEL filming on location in and around London and Bristol.

Written and directed by François Ozon (8 Women, Swimming Pool, 5x2) ANGEL stars Romola Garai (Vanity Fair, Inside I'm Dancing) in the title role, together with Sam Neill (The Piano), Charlotte Rampling in her third collaboration with Ozon (Under the Sand, Swimming Pool), Michael Fassbender (Band of Brothers), Lucy Russell (Tristan + Isolde) and Jacqueline Tong (Princess Caraboo).

ANGEL is produced by Olivier Delbosc and Marc Missonnier for Fidélité Films together with co-producers Christopher Granier-Deferre of Poisson Rouge Pictures and Geneviève Lemal of Scope Pictures with Tanya Seghatchian as executive producer. With a production budget of € 15 millions the film is a U.K., French and Belgian co-production with financing by Fidélité Films, Celluloid Dreams, Canal +, France 2 and Philippe Godeau's company Pan-Européenne. International sales are being handled by Celluloid Dreams.

Set in England at the turn of the last century, ANGEL recounts the glorious rise of Angel Deverell, a poor but passionately determined young woman, who climbs the social ladder by becoming a celebrated romantic novelist.

Commenting on the announcement director Ozon said, “I have always been drawn to powerful women in my work and I am exhilarated by the prospect of shooting my first English-language feature. I've always felt an affinity for English culture and literature and I am delighted to have found a muse in the form of the exceptional young actress, Romola Garai.”

François Ozon official website : News

avatar van Mug

Mug

De nieuwe Ozon zal draaien op het Film Festival Maastricht. Hoogstwaarschijnlijk ook op het IFFR?

bron

avatar van Straniero

Straniero

Ben benieuwd! Maar waarom een engelstalige productie?

avatar van Kaffeefiltjer

Kaffeefiltjer

Had als werktitel "Paradise" , zochten indertijd figuranten voor Brussel met de nodige kostuums vandien!

avatar van Linn

Linn

Aardige film en de mijn eerste Ozon. Gisteren gezien in UGC Antwerpen.

Begint als een grappig verhaal over een erg bijdehand en brutaal meisje Angel Deverell. Maar hoe verder de film volgt hoe dramatischer dat het word. Sommige beelden zien er erg nep uit als ze bijvoorbeeld ergens heengaan met de koets. Maar ik denk dat het zo hoort in de film en het stoort ook verder niet. Verder aardig acteerwerk en een erg vermakelijke film. 3,5*

Onderhond

Ozon, de man die toch steeds wat anders maakt.

Hij lijkt alle genres af te gaan en die steeds een klein beetje, maar toch duidelijk uit te vergroten. Dat maakt deze film dan ook zo leuk.

Angel is een bitchy personage eerste klas, maar toch sympathiek. De kleurtjes zijn net wat feller, de replieken wat scherpen, de personages iets guitiger. En die blue screens zo fake als wat natuurlijk.

Het einde is wat serieuzer van toon. Werkt enerzijds, want sympathie genoeg voor de personages, maar anderzijds verglijdt het wel een beetje in een typisch kostuumdrama op die manier.

De film duurt best lang, het stoorde niet. Daarom zeker 3*, vooral voor het erg fijne eerste uur.

avatar van Bubblez

Bubblez

Ik heb de fil net gezien in Lux, Nijmegen en ben best een beetje teleurgesteld. Ik ben in de meeste gevallen dol op de films van Ozon, maar Angel is niet wat ik ervan had verwacht. De filmposter is prachtig, maar doet je een romantisch epos verwachten en dat is het niet. De hoofdrolspeelster is een ondraaglijk wicht, waarmee je je maar moelijk kunt identificeren. Ik denk dat de film grootser had kunnen zijn en meer diepgang had kunnen verschaffen. Best jammer.

stinissen (crew films & series)

De muziek in de film is subliem

avatar van zeemeermin

zeemeermin

Het begin was veelbelovend; ouderwets blij muziekje, kitscherige Londense tafereeltjes...maar na een tijdje sloeg de film helemaal om; het was een en al tragedie, en dat werd op een manier gebracht die me helemaal niet beviel. Een typische Ozonfilm, maar niet het soort waar ik van hou (in tegenstelling tot bv 8 femmes en Swimming pool). 2,5 ster.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Mooie shots en geweldige locaties, maar stiekem een trage en véél te melodramatische film. Past met gemak tussen de RTL8 films.

En wat is daar mis mee?

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Ik denk daar nou eenmaal niet positief over. Meningen, hè.

stinissen (crew films & series)

Tuurlijk ieder zijn heeft zijn eigen gedachte.

avatar van Norma

Norma

Bubblez schreef:

De hoofdrolspeelster is een ondraaglijk wicht, waarmee je je maar moelijk kunt identificeren. .

Volledig mee eens. Ik kon ook eigenlijk in het verhaal geen reden/excuus vinden voor haar wereldvreemde, zelfingenomen gedrag waardoor er inderdaad geen sympathie voor het persoontje Angel op te brengen viel. De suikerzoete tafereeltjes die duidelijk met opzet over the top gepresenteerd werden kon ik dan wel weer waarderen waardoor ik de film toch nog net aan voldoende vind.

avatar van Gingerale

Gingerale

Wat een neppe rijtuigscenes niet normaal! Dat kan ik met mijn mobieljte nog beter (bij wijze van...) Echt om te huilen.

Angel is een vreselijk zelfingenomen mens wat de hele film blijft irriteren. Zoals al gezegd is, je kan je niet met haar identificeren. De rol van Nora vind irriteerde mij ook!

Even denken waarom ik hem dan toch nog een twee heb gegeven Om de mooie kostuums en schilderijen!

avatar van 93.9

93.9

Allereerst moet ik toch even kwijt dat die zg. rijtuigscenes en huwelijkreisscene uiteraard een hommage aan ouderwetse films is.

Angel is een mooie aanvulling op het nu al rijke ouvre van Ozon.

Mooi dat ook deze man, in navolging van andere grootse regisseurs als Kubrick, laat zien dat hij alle kneepjes van vak beheerst.

4 sterren.

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Mooi kostuumdrama. Het personage "Angel" deed me een beetje denken aan "Scarlett" uit Gone with the wind. Een schitterende vrouw die leeft in haar eigen wereldje en die ontzettend egocentrisch is. Aan de ene kant had ik een beetje een hekel aan haar, maar aan de andere kant toch ook wel bewondering voor haar manier van leven. Dat maakt deze film zeker interessant om naar te kijken. Ik kan het ook wel waarderen dat de personages in de film niet zo stijfjes worden neergezet maar gewoon mensen van deze tijd hadden kunnen zijn. Dat maakt deze film toch iets anders dan een gewoonlijke kostuumdrama.

Het tempo bleef voor het grootste gedeelte goed in. Pas nadat Esme thuis kwam van de oorlog begon het een beetje te slepen. Mooie beelden. De effecten in de koets, auto en gondel zijn ontzettend fake maar volgens mij zit daar een bedoeling achter. Als gimmick of inderdaad als een hommage aan de ouderwetse film. Echt heel erg inleven kon ik me niet in het drama, waarschijnlijk door het karakter van de hoofdpersonage maar het is toch wel een fijne film om naar te kijken.

avatar van Leviwosc

Leviwosc

De film kon me eigenlijk niet zo boeien en dat vind ik heel erg vreemd, want doorgaans houd ik wel van kostuumdrama's en zeker ook van François Ozons werk.

Wellicht komt het door Angel, zoals anderen ook al zeiden, je kunt je eigenlijk niet identificeren met haar. Na een tijd heb je een erg ambivalent gevoel jegens haar. Haar egocentrisme, haar naïviteit, haar manische houding en daarna haar enorme neerslachtigheid die ik maar moeilijk kon rijmen met haar eerdere opgewekte houding, zelfs na de dood van Esmé.

Kostuums en decors zijn prachtig, op de shots in auto's en rijtuigen heb ik niet goed gelet, dus daar zal ik niks over zeggen. Hier en daar een overduidelijk blue screen, dat had beter gekunnen. Door een omgeving af te willen schilderen als pittoresk hoef je niet de hele omgeving om te turnen in een Anton Pieck-schets.

Ik geef nu 2,5 ster... misschien wordt dat na herziening nog meer.

avatar van Reinbo

Reinbo

Na een best aardig eerste kwartier, waarin we kennismaken met de eigenwijze en fantasievolle Angel, gebeurt er vrijwel helemaal niets meer. Totaal geen karakterontwikkeling en vrijwel geen enkele dramatiek. Beetje van kabbel, de kabbel, pruttel, de pruttel, gaap, gaap. Jammer want het had best een fris leuk filmpje kunnen worden...

Greeneyelady1

Deze film zeker een half jaar terug alweer gezien Hoofdrolspeelster speelde het aardig, maar het verhaal werd hier en daar ontzettend aangedikt. Ik vond het verhaal interessant genoeg om tot het einde te volgen. Sfeer in de film was goed.

avatar van Julie

Julie

Mooie drama

sommige kitcherige beelden waren even slikken, heel even bizar

maar ach, da's misschien ook de charme van deze film

avatar van Yokidoki

Yokidoki

gekeken op Valentijns avond, maar was niet echt geschikt! Maar vond het wel een mooie en toch droevige film...en hield vooral van die sfeer in die tijd...

avatar van mjk87

mjk87

Wat een geweldig leuke film het eerste uur. Dit is eigenlijk een soort sprookje en de verrukkelijke Garai loopt in de film rond alsof ze zo uit een prinssesenfilm van Disney is gestapt (denk Amy Adams in Enchanted) met en energie, frisheid en charme van heb ik u daar (buiten dat ze er bloedmooi uitziet met die donkere haren). Haar personage schrijft van die typische damesromannetjes en eigenlijk is deze film dat ook. Kitsch, maar het past de film goed. Mooie omgevingen, decors en kostuums om het af te maken. En de bijrollen ook wel aardig gevuld met vooral een innemende Neill. Het tweede uur is meer serieus en beduidend minder leuk. Ook de relatie Garai-Fassbender is nergens geloofwaardig. Maar het is nog allemaal prima uit te zitten. 3,5*

avatar van joolstein

joolstein

Fijne verfilming van Elizabeth Taylors gelijknamige roman uit 1957 door regisseur François Ozon. Voor hem zo te zien zelfs zijn eerste Engelstalige productie. En dit melodrama gaat over de straatarme dromerige, dwarse puber Angel Deverell. Ze droomt ervan om schrijfster te worden en als vanaf een zeer jonge leeftijd haar boeken worden gepubliceerd, kan Angel het zich veroorloven om haar hele leven in te richten als een van haar verhalen: zoet, kitsch en ver, ver weg van de realiteit. Angel, gespeeld door Romola Garai, heeft werkelijk geen enkele verzachtende karaktertrek meegekregen, een irritant, onsympathiek schepsel is ze. Een mooi tegenwicht voor het kasteelromannerige verhaal. Een goede keuze van Ozon. De aankleding is weelderig, kostuums en decors zijn kleurrijk en oogstrelend, het spel is melodramatisch als betrof het de verfilming van een boek van Angel Deverell zelf. De scènes in voertuigen, met expres knullige achtergrondprojectie, zijn overduidelijk een ode aan de klassieke Hollywood film uit de jaren 40 en 50. Echter is het wel een moderne film aangezien er veel bloot-scenes te zien zijn. Doordat de grens tussen echt en onecht, mooi en lelijk, en kunst en kitsch moeilijk te bepalen zijn, wordt het nooit meeslepend of ontroerend en maakt, zo naar het einde, het wat minder interessant. De film eindigt, terugkijkend op het dramatische leven van Angel met de woorden: Which life? The life she lived or the life she dreamed? En met deze kernvraag worden we achtergelaten.

avatar van Fransman

Fransman

Ik denk, wat mij betreft, het beste wat Ozon gemaakt heeft. Maar ik bevind me hier niet in goed gezelschap. Ik ben de enige die hier vijf sterren voor over heeft. Ik vond het subliem. Victoriaanse edelkitsch zoals niemand die ooit gemaakt heeft. Letterlijk ieder cliché zit er in en lekker vet aangezet ook nog.

Ik ga die clichés niet allemaal benoemen. Iedereen die de Engelse kostuumfilms, van Jane Austen tot Dickens, gezien heeft kan ze opnoemen, de besneeuwde landschappen, de prachtige landhuizen, de schitterende kostuums, de interieurs, de getormenteerde zielen, de slachtoffers van de oorlog, de miskende kunstenaars, je kunt het niet verzinnen of het zit er in. Zelfs Lady Chatterley's Lover is er in terug te vinden. Alleen spielerei? Nee. Gaandeweg is het toch ook een heel aangrijpend verhaal dat Ozon vertelt en dat je in z'n greep krijgt.

Die Romola Garai (half Hongaars, ik kende haar niet) verricht hier een fantastische prestatie. Gaan we nog veel van zien. En dan Sam Neill en Charlotte Rampling, wat zullen die twee oudjes een lol hebben gehad. Maar ze leveren wel vakwerk. Gisteren Le Refuge gezien van Ozon, een heel mooie en rustige film, weinig opvallend, maar met sterk spel van Isabelle Carré, het contrast met deze film kan nauwelijks groter zijn. Ozon maakt nooit dezelfde film.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Begon leuk en bleef ook de rest van de film interessant. Ik vond het soms nogal overdreven en de reisscènes zien er inderdaad nep uit, maar als dat expres is gedaan, vind ik het prima zo. Het verhaal wist mij enigszins mee te slepen. Het keek vrij vlot weg, ondanks de lange speelduur. 3,5*