The Dentist (1996)

Horror

geregisseerd door Brian Yuzna
met Corbin Bernsen, Linda Hoffman en Michael Stadvec

Dr. Alan Feinstone had alles. Een mooie vrouw, een groot huis en een fantastische baan als tandarts. Totdat... hij ontdekt dat zijn vrouw een affaire heeft met de schoonmaker van het zwembad. Deze ontdekking doet de stoppen bij de arts doorslaan en menig patiënt zal zijn/haar behandeling niet snel meer vergeten!

avatar van John Lee Hooker
Erg zwak dit, en de smerige scenes vind ik ook wel meevallen. Maar ik heb uberhaupt nooit dat opgefokte gevoel als ik een beetje bloed en vlees zie. Het is allemaal maar de natuur.
1 scene die ik nooit meer vergeet is de schoonmaker die een tong vind tussen de bladeren, in het zwembad.
Vreemd ook dat de patienten het slachtoffer zijn van de affaire van Dr. Alan's vrouw

The Dentist... erg mager.

avatar van 606
Zeer aardige originele horror film die je een bezoekje aan de tandarts doet uitstellen
Erg sterk neergezet door de hoofdpersoon.
Aantal mooie scenes en verhaal is goed.

3,5 ster

Best een meevallertje dit, bernsen zet een goede rol neer en er zitten een paar leuke smerige scenes in.

Super film. Verrast dat deze zo'n laag cijfer krijgt. Hij is heerlijk gore en je ziet perfect de martelingen. Het is tegen het lachwekkende aan. De rol die Corbin Bernsen speelt is super creepy. Perfect gespeelt. Het verhaal is mager, maar daar gaat het niet om. Het zijn de martelingen. Heerlijk.

avatar van Nitrouz
Een hartstikke leuk plot op papier, de tandarts ziet zijn vrouw vreemdgaan en reageert zich af op zijn patiënten, zijn vrouw en de man waarmee zij vreemd gaat.

Het kon alleen allemaal vaak wat beter uitgewerkt kunnen worden. De tandarts zelf overtuigt bijvoorbeeld totaal niet als geschifte tandarts, en het lukt de film ook niet een angst, of een nóg grotere angst natuurlijk, op te wekken bij de kijker voor de tandarts.
Maar aan de andere kant bevat de film wel een aantal erg leuke kills en wordt het tandarts gegeven wel goed gebruikt, en dit gegeven laat mij ook wel benieuwd zijn naar het vervolg.

Helaas half sterretje eraf voor de opera muziek in de auto, irritant.

Vrij aardig horrorfilmpje, deze De Tandarts. Bij vlagen enkele gore stukjes, bij vlagen enkele mindere stukjes. Enkele grote ergernissen, enkele heerlijke momentjes. Het zit er een beetje tussenin, maar écht slecht wordt het gelukkig nergens.

avatar van Drs. DAJA
The Dentist staat op de nummer 23 in de Top 25 met de beste Horrorfilms van de jaren '90. Vanaf 7 oktober tellen we dagelijks af met een nieuwe titel uit de '90s Horror Top 25 om op Halloweenavond de nr. 1 vrij te geven.

Voor de video: '90s Horror Top - nr. 23 The Dentist

avatar van RuudC
Stiekem verbaast het me wel dat er zo weinig horrorfilms over tandartsen zijn. In menig fobiën top 10 staan ze namelijk wel. Brian Yuzna heeft weliswaar zijn kans gegrepen, maar maakt er uiteindelijk een stevige miskleum van. Het begin was trouwens wel erg gaaf (volgens mij liet de tandarts zijn vrouw stikken in de pik van haar minnaar, tamelijk briljant gevonden!). Het probleem is eigenlijk dat het nergens naartoe werkt. Of als er al iets van een verhaal is, dan is het toch weer een clichéplotje waarin de schurk aan het eind tegen de lamp loopt. Kortom, Brian Yuzna doet simpelweg te weinig met de mogelijkheden. Sowieso ziet het geheel er behoorlijk goedkoop uit en is het acteerwerk slap. Op wat geinige, maniakale tandartsbehandelingen na, valt hier weinig te beleven. Twee rotte kiezen.

avatar van Boeikens
Aanradertje voor zij die een lichte tandartsfobie hebben

Dat was alweer wat geleden dat ik deze gezien heb en het liet deze keer wat minder indruk na dan wat ik nog in gedachten had.
Maar het idee is goed gevonden en Corbin Bernsen vind ik goed spelen.
De uitwerking is wat minder, vooral de gore is voor de huidige tijd wat min maar ik heb me geen moment verveeld. Vond het bij wijlen zelfs vrij humoristisch.

Meneer Bungel
Oh, the decay!

Rijke, frauduleuze, jaloerse, geesteszieke en ernstig smetvrezende tandarts weet in twee dagen tijd een mini-armageddon te bewerkstelligen. Yuzna is geen briljant verteller, maar weet de trucjes uit het horrorfilmboek wel te vinden en prima te gebruiken^, en die opbouw gaat nog best. Het grootste pluspunt is de (cheesy) horror die in een flink aantal individuele scènes lekker uit de verf komt. En met Bernsen hebben we een heel aardige nasty psycho in de praktijk. Gek genoeg dacht ik dat deze uit de jaren '80 was; het had maar zo gekund...

Drie sterren.
^ Al zijn er ook wel wat originele vondsten, zoals bv. de themakamers (die 'hemel'kamer komt nog op een grappige manier in beeld nadat de hond neergeschoten wordt).

avatar van Edie
Ik begrijp niet echt deze nieuwe poster, alhoewel het bijna gelijk is aan de vorige; wat is met al die teksten onder in beeld?

avatar van Insignificance
Bernsen blijkt dus ook tandarts te zijn. Een noodzakelijk kwaad en een instrument van perfectie en hygiëne. Klinkt heel wat. Met, hoe kan het ook anders, operamuziek erbij ligt het op koers voor zo'n fout filmpje uit het decennium voordat deze het licht zag. Het komt er niet helemaal van.

Als je met z'n sfeertje aan de haal gaat, kan je maar beter volle bak gaan en die overgave mist het al met al een beetje. Bernsen mag wel een paar keer aanzetten met z'n geratel over achteruitgang, vuiligheid en andere onzin die hem dwars zit, maar hij houdt toch iets teveel in.

Niet grotesk genoeg, terwijl Yuzna's visuele geklooi eerder potsierlijk is dan dat je er daadwerkelijk om kunt lachen. Het wordt leuk wanneer de boor er aan te pas komt, daar zit echt wel wat horrorlol, alhoewel hoe het uitpakt met het bebeugelde meisje een kleine sof is. Mij iets te tam.

avatar van Ajax&Litmanen1
The Dentist is nou zo'n film waar ik al vele jaren lang over heb gehoord door het onderwerp, maar die ik nooit heb gezien terwijl ik dit wel zou willen. Gelukkig was het dan zover dat ik ook deze van mijn lijstje kon strepen. Opvallend dat er eigenlijk zo weinig horrorfilms over tandartsen zijn. Het is een fobie die toch heel wat mensen hebben. Angst voor een gaatje, angst voor een tandarts die begint te boren in je kies. Gelukkig ben ik er zelf niet bang voor, maar het is natuurlijk wel een aardig onderwerp.

Jammer genoeg is de film zelf niet zo best. Het concept is leuk, de uitwerking had veel beter gekund, al kent de film wel een paar smerige scenes. Maar toch blijft het horror binnen de lijnen. Corbin Bernsen is best oké als psychotische tandarts, maar had nog veel verder kunnen gaan. Hij is wel lekker verknipt en schuwt het geweld niet. Het levert zo af en toe enig horrorvermaak op, maar meer dan een heel tof onderwerp is het eigenlijk niet geworden. Ben benieuwd of het vervolgdeel dit beter doet.

avatar van jeroentjuhhhhh
Vanaf Return of the Living Dead 3 is alles (uiteraard) berg afwaarts voor Yuzna. Toch is deze Dentist een bijzonder leuk geval; niet alleen door de heerlijke rol van Bernsen, maar ook zeker de herkenbare regie van Yuzna en schrijfwerk van o.a Stuart Gordon en de even noemenswaardige Dennis Paoli. Geen gek rijtje namen en dat laat zich merken. Ik zie visueel (en ook zeker qua storytelling) veel vergelijkenissen met Gordon's ''King of the Ants''. Ondanks de stevige gore zal de aanpak van Yuzna weinig horrorfans (op zoek naar de gebruikelijke thrills) kunnen bekoren, en dat wordt beaamd door de score.

avatar van CorvisChristi
Absurd laag gemiddelde eigenlijk voor een film die toentertijd tijdens een horror-marathon in de bios een behoorlijke indruk op me heeft achtergelaten.
Het uitgangspunt is natuurlijk volstrekt onzinnig; ik bedoel, een tandarts zou zijn gedrag op een professionele manier moeten intomen en privé en werk gescheiden moeten houden. En dat is dus precies wat hier niet gebeurt! En gelukkig maar, anders had het een knap saai filmpje opgeleverd !

Corbin Bernsen doet het goed als geschifte tandarts en het is geweldig om te zien hoe hij in zijn rol opgaat.
De opbouw is best sterk en als dan eenmaal de remmen los gaan, dan gaan die ook goed los. En dit levert de ene na de andere, gruwelijke en op sommige momenten zelfs sadistische scene op (de scene waarin hij zich botviert en het gebit van zijn vrouw aan een 'grondig onderzoek' onderwerpt is vrij bruut).

Niet alleen slaagt deze film erin, om je oprecht angst voor de tandarts te bezorgen, maar het is ook gewoon een ontzettend vermakelijke horror-film die je nog lang zal bijblijven als je 'm eenmaal gezien hebt. En alleen daarom al een absolute aanrader!!

"Truth....or tooth?"

avatar van Edie
CorvisChristi schreef:

Was dat toevallig The Dentist 2? Ik kan mij herinneren dat deel 2 mee draaide met de 'All Night Horror Show' ergens in '99 of 2000. Helaas heb ik hem zelf niet gezien destijds.

avatar van CorvisChristi
Heb beide films in een horror-marathon gezien en allebei in Utrecht geloof ik. De eerste in '96 en de tweede in '98. Volgens mij allebei ten tijden van Halloween.

Overigens haalt die tweede het bij lange na niet bij de eerste, alhoewel ie nog steeds wel vermakelijk is.

avatar van Roger Thornhill
Aardige ideeën, Corbin Bernsen die met veel plezier door het lint gaat, een vroege rol voor Mark Ruffalo, en de psychiater uit de Terminator-reeks in een bijrol – allemaal veelbelovend, maar de televisiefilm-achtige korrel van het filmmateriaal geeft het geheel een air van low-budget-amateurisme, en doordat Yuzna ook geen echte gore toont maar alles oplost met goedkope effecten, afwijkende lenzen en handige montage wordt de film nergens serieuzer (en helaas vooral ook niet ènger) dan een Roger Corman-B-film. Qua waardering kom ik echt niet verder dan (zoals RuudC het zo treffend formuleert) twee rotte kiezen.

Clapboy
Goede en originele horror over een moorddadige tandarts die erg overtuigend wordt neergezet door Corbin Bernsen. Het is gewoon een vermakelijke film met best wat enge stukjes en een degelijk verhaal. Ook wat zwarte humor maakt de film amusant. Eens wat anders in het horror-genre. Heb ook gelezen dat ze bezig zijn met een nieuwe film in deze franchise genaamd "the plastic surgeon" met Corbin Bernsen weer in de hoofdrol. Brian Yuzna de regisseur van de eerste twee "dentist" films zou gezegd hebben dat de film in feite gewoon The Dentist 3 is maar vanwege problemen met rechten om de titel hij anders gaat heten. Hij staat al op IMDB. Vond de eerste twee erg vermakelijk en het lijkt me leuk om hier een derde deel of reboot van te zien.

avatar van alexspyforever
Lang geleden in de tijd dat de VHS nog veel in omloop was en de DVD nog weinig frequent was, had ik deze film eens cadeau gedaan aan een vriend. Zelf was ik toen nog niet zo een grote horrorfanaat en liet deze onbekeken tot vandaag. Ik moet zeggen dat deze best OK was met een paar toch vrij grafische scènes. Zeker wat de tandarts zijn laatste slachtoffer aandeed, zag er erg pijnlijk uit. Het heeft wel iets van HG Lewis en een gematigde folterfilm, maar toch een stuk minder boeiend. De tandarts speelde zijn rol wel erg goed, wat een creep zeg! Ook het meisje dat Sarah speelde deed het heel aardig, de rest van de cast was maar flauwtjes.Niet hoogstaand maar wel leuk voor een keertje gezien te hebben. De sequel ga ik evenwel aan me laten passeren.

avatar van lars-pixar
Zo twee dagen verspreid in één jaar moet men er aan geloven, de controle afspraak bij de tandarts.
Voor de meeste mensen een angstig of spannend moment en voor misschien wel een hele kleine doelgroep de normaalste zaak van de wereld. Met een hoop fantasie over de tandarts valt er eigenlijk wel een angstaanjagende film van te maken. En laat regisseur Brain Yunza daar nou eens een grote fantasie voor over te hebben.

In 1997 werd zijn fantasie werkelijkheid met de release van de horror/slasher The Dentist. Tot op heden is dit nog steeds de enige horror film over een tandarts en dat houdt het vrijwel erg origineel.
Met onder andere Stuart Gordon (Re-Animator) Dennis Paoli en Charles Finch werd het oorspronkelijke idee van Mark Amin (Trimark Prictures) op papier gebracht. Na een lange aanpassingstijd aan het script werd de film vervolgens in maar liefst 18 dagen tot stand gebracht. Met een beperkt budget en grote ideeën moest er doorgezet worden. Ondanks dat heeft Yunza er toch aardig werk van weten te maken.

Dr. Alan Feinstone (Corbin Bernsen) heeft een hoop liefde over voor zijn speciale tandartspraktijk en vind dat de patiënt zich uiterst op zijn gemak moet voelen in zijn praktijk. Om dit gevoel waar te maken heeft Dr. Feinstone zijn ruimtes ingericht zoals een huiskamer, vakantiebestemming en operazaal. Helaas lijkt zijn eigen leven niet zo goed te gaan als zijn tandartspraktijk en dat zorgt voor de nodige ergernissen en waanbeelden. Vooral de relatie tussen zijn vrouw en zichzelf ziet er niett rooskleurig uit en vraagt opgeven moment zelfs om wraak! Hoe meer Dr. Feinstone zijn consetratie niet kan houden op zijn werk lijkt het er een beetje op dat hij gek aan het worden is. Elke patiënt heeft in zijn ogen een onverzorgd tot slecht gebit en daar moet volgens hem wat aangedaan worden! Alleen lijkt het erop dat de tandarts hier iets te ver in gaat en zijn patiënten tot bloedens toe weer laat vertrekken, althans niet allemaal overleven ze het.

De casting en rollen verdeling is goed gedaan. Acteur Corbin Bernsen zet hier een sterke rol neer en speelde al eerder een tandarts in de horror Beyond Suspicion. Het lijkt erop dat hij aardig geknipt is voor deze rol en de het gestoorde tot psychische gekte goed weet neer te zetten. De overige cast speelt trouwens ook goed en heeft zo zijn eigen hoogtepunt in de film. Sarah (Virginya Keehne) heeft een beugel die er uit mag, April Reign (Christa Sauls) heeft een te mooi gebit om waard te zijn en Jody (Brian McLaughlin) gaat voor het eerst naar de tandarts. Als tweede verhaallijn zijn er twee hoofdagenten (Tony Noakes, Ken Foree) aan toegevoegd die het verhaal goed aanvullen tot de climax.

Het verhaal neemt zijn tijd en bouwt daarmee erg langzaam op. In de eerste driekwartiers maakt de kijker kennis met de hoofdpersonage en zijn psychische gedachten. Langzaam treedt het tweede verhaallijn in waar de agenten in enkele scenes voorkomen. Daarna neemt de hoofdverhaallijn de overhand en begint er na vijfenveertig minuten wat meer spanning op te bouwen in de moorden.
Vervolgens wordt de kijker dan ook wel wat meer vermaakt en wordt het totaal genomen wat interessanter. De moorden en martelingen gebeuren allemaal in de mond van het slachtoffer, de specialeffects hiervan zijn vrijwel goed in beeld gebracht. Voor de mond werd er één groot prototype gebruikt en op de ouderwetse (jaren 70/80) manier daar op gefilmd. Hier werkte onder andere Anthony C. Ferrante, aan mee als make-up effecten supervisor, waar Ferrante nu zijn doelen richt bij de Sharknado films.

Uiteindelijk is The Dentist dan nog steeds origineel en uniek als het om de uitvoering gaat. Vermaken doet deze film ook zeker en heeft als hoogtepunten wat bloederige scenes in de film. Om te zien waar Dr. Feinstone eindigt is er twee jaar later nog een vervolg gemaakt voor Yuzna en met daarin ook Bernsen (als Dr. Feinstone) Beide heren lijken ook nog bereid te zijn voor een derde film, maar dat lijkt nog even op zich te wachten.

avatar van Elchapo
Ik vind dit echt een aanrader voor mensen die bang zijn voor de tandarts,originele film met een geweldige corbin bernstein.4 stars.