The Dentist 2 (1998)

Horror

geregisseerd door Brian Yuzna
met Corbin Bernsen, Jillian McWhirter en Jeff Doucette

Dr. Alan Feinstone is een geschifte sadistische tandarts die zijn scalpels, boren en spuiten op een gruwelijke brute wijze gebruikt om zijn patiënten te vermoorden. In Dentist-1 wordt hij voor zijn misdaden naar een psychiatrische inrichting gestuurd. In dit deel ontsnapt Feinstone en begint een nieuwe praktijk. Maar de tandarts wordt op de hielen gezeten door zijn ex-vrouw.

Goede film. Niet zo goed als deel 1, want het nieuwtje is er wel af. Daarnaast is de gore minder dan in deel 1. Het komt tegen het einde eindelijke goed op gang en dat maakt de film helemaal. Het verhaal is redelijk en het einde is erg grappig. Deze film zit ook tussen horror en humor in. De overdreven dichtbij beelden van het boren en zagen in de mond zorgt hier namelijk voor. Heb me weer perfect vermaakt. Gaat dat zien (en voelen !!)

Lijkt vies bloederig duwde

Na het leuke en ook creepy eerste deel was dit vervolg best een teleurstelling. Het verhaal sloeg nergens op en hetzelfde geldt voor de hallucinaties en zelfverminkingen van de jaloerse Dr. Alan Feinstone (wel weer leuk gespeeld door Corbin Bernsen). Ook zitten er minder creepy en gore(de scene waar hij op Bev Trotter tekeer gaat was wel best goor) scènes in dan in het eerste deel.

avatar van Nitrouz
Dit tweede deel komt wat langzaam op gang en leunt vooral op gore, specifiek een lange scène in de tandartsstoel. De geschifte tandarts doet het beter in dit 2e deel, maar is ook irritanter met zijn gezeik dat hij niet psychisch gestoord is. De opera muziek is minder aanwezig gelukkig, maar de acteerprestaties zijn verder wel matiger.

Net als deel 1 schommelt de film een beetje. Deel 1 schommelt tussen matig en aardig. Deel 2 schommelt, helaas, tussen matig en slecht. De gore is best aardig, maar de rest is verder helaas niet meer dan matig. Het verhaal is nog slechter dan in deel 1, en het hele tandarts idee wordt helaas ook niet echt op ingespeeld. Ster.

avatar van Boeikens
Niet echt geslaagd vervolg.

Corbin Bernsen doet het wel nog redelijk maar het is nergens meer vernieuwend.
De iets betere gore redt wel nog wat puntjes maar het geheel vond ik na zijn voorganger eerder een teleurstelling.

Meneer Bungel
Was de eerste Dentist nog vrijwel een reeks (aardige tot zeer geslaagde) bloederige scènes, hier poogt Yuzna (wel na een akelig gelukte akelige boorscène om mee te beginnen!) een verhaaltje op te bouwen, meer gelijk een thriller. Dr. Alan Feinstone goes native. Het is echter lange tijd gewoon vrij saai, met hier en daar een momentje.

Maar naarmate de tijd vordert blijkt dat Bernsen gewerkt heeft aan zijn delivery en Yuzna aan de grappig-sadistische oneliners van Dr. Alan Feinstone. Er komt meer humor in, maar ook qua horror en gore gaat het dan lekker los. Logica and such moeten we natuurlijk niet teveel verwachten.

Omdat het echter een groot deel van de tijd niet echt opschiet, ook voor deze behandeling drie sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Deel 1 was al niet best, deel 2 zakt daar nog een eind onder. Rommelig, oninteressant en ook bepaald niet choquerend. Het laatste half uur was misschien nog wel het meest vermakelijke deel als dr Feinstone even goed los gaat, maar het weet de film niet van een dikke onvoldoende te redden. Het blijft jammer dat zo'n aardig concept 2 hele matige films op heeft geleverd. Zat veel meer in. Hopen dat ze hier ooit een remake van maken.

Clapboy
Erg vermakelijke horror. Vond Corbin Bernsen weer erg amusant en eng als de gestoorde tandarts Alan Feinstone. Er zat een gruwelijke scene in met de tandarts waar ik af en toe even van moest wegkijken en ook de nodige zwarte humor en spanning. Goed vervolg op deel 1. Er komt ook nog een derde deel in 2017 heb ik gelezen, hij staat ook al op IMDB en Corbin Bernsen speelt weer de hoofdrol. Vanwege problemen met de rechten om de titel gaat hij anders heten, waarschijnlijk the plastic surgeon. Leuk om hier nog een derde deel of reboot van te zien.

avatar van Edie
Clapboy schreef:

Nog een klein bericht van Brian Yuzna zelf (via FB);

We are working hard to find financing and Mr. Horror, Jan Doense, is helping.

Jammer dat er verder nog erg weinig bekend is. Ik hoop wel dat ze de stijl van The Dentist films oppakken, het moet niet té komisch worden De IMDb pagina heb ikzelf toegevoegd overigens, ieder nieuwtje zal ik proberen te updaten

Clapboy
Edie schreef:

Nog een klein bericht van Brian Yuzna zelf (via FB);

We are working hard to find financing and Mr. Horror, Jan Doense, is helping.

Dat zou erg cool zijn. Hoop stiekem dat hij ook gewoon tandarts blijft maar een plastisch chirurg bied ook wel weer veel nieuwe mogelijkheden.
Hoop ook dat de stijl en opzet een beetje hetzelfde blijft zodat de sfeer van de eerdere delen behouden blijft. Zou gaaf zijn als hij er gaat komen denk dat er wel een markt voor is gezien het succes van de eerste twee delen. Bedankt voor het nieuwtje.

avatar van Elchapo
Ook deel 2 mag er wezen....4 stars.