The Stepfather (2009)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Nelson McCormick
met Penn Badgley, Dylan Walsh en Amber Heard

Michael Harding keert terug naar huis na een periode op de militaire school gezeten te hebben. Eenmaal thuis ziet hij dat zijn moeder erg gelukkig is met haar nieuwe vriend, maar Michael vertrouwt het niet helemaal. David, de nieuwe vriend van zijn moeder, is verdacht vaak aanwezig om een helpende hand te bieden. Is hij echt zo aardig als hij lijkt, of zijn de twijfels van Michael terecht?

avatar van Gang_Star
Een thriller die mij deed denken aan Disturbia (die wel eerder al eens gezien) maar The Stepfather viel me erg tegen. Het is meer een standaard type thriller, waarin de mogelijkheden eigenlijk nauwelijks benut worden. Er gebeurde niet echt veel, er was sprake van weinig spanning en dus legt deze film het aspect meer op het psychologische vlak. Jammer van de spanning, had wat mij betreft veel meer ingezeten voor deze thriller.

avatar van blurp194
Flauw voorspelbaar suf verhaaltje dat eigenlijk alleen boeit door de vraag of het nou wel of niet goed afloopt. En door de aanwezigheid van Amber Heard, die de halve film in haar bikini rondhuppelt. Dat maakt wel wat goed, maar niet genoeg om het geheel de moeite waard te laten maken. De beelden zijn op zich wel in orde, maar de soundtrack is een aaneenschakeling van missers - vooral door de verkeerde timing van de liedjes.

Ohja, het einde is echt helemaal te stompzinnig voor woorden. Echt een vergissing.

avatar van duffs
inderdaad iets vergelijkbaar met disturbia al vind ik deze iets wat meer volwassen gespeeld en beter gespeeld ook met continu een beklemmende spanning vooral de stepfather speeld goed voldoende 6 je

avatar van jippie2010
duffs schreef:
inderdaad iets vergelijkbaar met disturbia

Ja dat had ik nou ook...
Heb je trouwens het origineel gezien? Die is namelijk nog beter...

avatar van Toontje G
Wel spannend maar om deze film de hemel nu in te prijzen is nu ook weer overdreven. Redelijk goede B film met dito acteurs

avatar van Bottleneck
Tja het zal allemaal wel, een erg middelmatige thriller. Jammer dat het liefdesverhaaltje van de zoon met een - zucht.. uiteraard - mooie blonde vriendin erin vervlochten zit. Een totaal overbodige toevoeging (ook al is Heard lekker natuurlijk). Krijg je weer het standaardgeleuter van zij gelooft er niets van en hij weer wel, en een tenenkrommende cliché moeder erbij. Verder is het wel redelijk om te zien als je echt niets anders te doen hebt.

Hier en daar is het slecht gemonteerd (drukke muziek en dan opeens vanuit het niets een compleet stille scene en dan weer drukte) maar de finale mag er best zijn, al mag de hele aankleding en sfeer niet de veters strikken van het origineel uit de jaren tachtig. Gisteren gezien maar morgen grotendeels vergeten. De eindscene mag er wel zijn maar de langzaam opkomende muziek werd helaas hinderlijk abrupt onderbroken door de reclame maar dat kan ik de film zelf natuurlijk niet aanrekenen.

Dit is natuurlijk niet minder dan een remake van de film The Stepfather uit 1987 die ik persoonlijk beter en vooral spannender vond.

Hoogstaand is het allemaal niet, maar de film keek zich nog lekker weg. Dat laatste komt mede door Dylan Walsh die rol van de gestoorde stiefvader best leuk en goed speelt, maar ook door Amber Heard. Ze mag dan wel een matige actrice zijn, maar het is niet bepaald een straf om naar haar te kijken en zeker niet als ze vrijwel continue met een bikini rondloopt. De uitvoering was overigens ook wel redelijk en de film wist ook enigszins te boeien hoewel het verloop redelijk cliché was. Het einde was helaas matig en flauw.

Al met al is dit aardige thriller voor een doordeweekse dag maar meer ook niet. Ik twijfel tussen een 2,5 en 3,0, maar vanwege Amber Heard ga ik voor het laaste.

avatar van Aapje81
Op het eerste gezicht lijkt dit allemaal vrij standaard en cliche maar de uitvoering is alleraardigst. Echt spannend wordt het nergens maar de acteurs maken het boeiend en de soundtrack met songs van Seether en Filter is zeker voor mij een pluspunt.

Verder doet Sela Ward het altijd aardig en zijn Penn Badgley en Amber Heard een leuk stel. Vooral de specifieke kwaliteiten van de dame in kwestie worden goed uitgebuit.

Boven gemiddeld.

Erg basic.

Het verschil tussen een standaard horrortje en een standaard thrillertje? Zo'n 0.6* gemiddeld denk ik. Toch apart dat een énorm basic dingetje als dit eenvoudig boven de 3* kruipt, daar waar de betere horror vaak al geen 3 gemiddeld meer haalt.

Meer dan de intro heb je niet nodig om de rest van de film uit te plotten. Vraag is alleen nog hoeveel mensen er gaan omkomen. Dat blijkt uiteindelijk redelijk beperkt te zijn en zelfs niemand van de hoofdcast. Erg makkelijk dus.

Walsh lijkt op een goedkope Jason Bateman, is ook niet geheel geknipt voor zijn rol. Vooral wanneer zijn personage het wat moeilijker krijgt vervalt Walsh al snel in genante overacting, wat de geloof waardigheid en spanning geen goed doet. Niet dat er verder veel spanning is, buiten een finale (inclusief regenbui en wat bliksem) doet de film niet eens veel moeite om echt spanning op te bouwen.

The Stepfather is een thriller die zonder al te veel poespas de nodige stapjes richting het einde aframmelt. Het tempo is nog wel vlot en Walsh' personage an sich is wel leuk, maar de invulling is redelijk duf en stoffig.

Matige film over een jongeman die twijfelt over de werkelijke aard van zijn nieuwe stiefvader. Een onnodige en niet alleen daarom mindere remake van de gelijknamige film uit 1987. Nergens echt spannend en vooral Dylan Walsh haalt het niet bij Terry O'Quinn in de titelrol. Verder allemaal nogal clichématig gebracht en de rock-georiënteerde soundtrack is vaak te nadrukkelijk aanwezig.

avatar van Shadowed
Mwa.

Het origineel heb ik nog niet gezien. Waarschijnlijk is dat zo'n beetje precies hetzelfde. Vandaar dat dit ook een remake is natuurlijk, maar wat ik hier zie is toch typisch een voorbeeld van een film die makkelijk opnieuw gedaan kan worden.

De uitkomst is niet perse slecht. Fijn dat Heard hier gecast is, want ze ziet er weer ontzettend leuk uit. Badgley was een vrij standaard karakter en dat wist hij niet perse goed uit te voeren. De stiefvader zag er ook wel weer overdreven Amerikaans uit, maar ja.

Het verhaal is bij vlagen nog wel spannend, en vrij boeiend om te volgen, al faalt het wat in het horrorgenre. Daarvoor is het simpelweg niet sfeervol, dreigend of spannend genoeg. Ik ga denk ik het origineel eens bekijken.