A Perfect Murder (1998)

Thriller

geregisseerd door Andrew Davis
met Michael Douglas, Gwyneth Paltrow en Viggo Mortensen

Steven Taylor is een geslaagde zakenman in de financiële wereld van New York en heeft alles wat hij wil, behalve de liefde en trouw van zijn jonge, intelligente vrouw Emily. Ze wil meer dan die saaie wereld van haar man, en begint een hartstochtelijke affaire met de kunstenaar David Shaw. Na enkele maanden ontdekt Steven de affaire en bedenkt een plan voor de perfecte moord, met Emily als doelwit.

avatar van martijn011
Een heerlijke thriller met een uitblinkende Douglas!

Heb vanavond deze film herzien en dezelfde score blijft staan. Ik vond 'Dial M for Murder' van Hitchcock, waar deze film op gebaseerd is, helemaal te gek dus had de DVD snel in huis gehaald.
Had zin om deze weer te zien en het speet me niet.
Ook al weet je wat komt, je voelt toch op de een of andere manier de spanning weer.

Deze spanning houdt de film bijna tot het einde vol. Het begin, en dan met name voor de moordaanslag, is briljant te noemen.
Je voelt de spanningen tussen Steven Taylor en z'n vrouw Emily en de haat spat van het scherm.
Een uitstekende rol van Douglas, echt een fantastisch geloofwaardig personage neergezet.

Helaas waren de plotwendingen, vooral aan het einde, wat minder. Daar vond ik Hitchcock toch beter in.
Maar dat mag de pret niet drukken, ik heb me prima vermaakt en de score van 3,5 blijft gewoon staan!
Aanrader!

avatar van Kr!kke
Goede thriller, waarin zowel het verhaal als de cast de moeite waard zijn.

Het verhaal zit enorm goed in elkaar en de film kent enkele leuke plotwendingen (die je al dan niet ziet aankomen). Verder zit er op bepaalde momenten wel wat spanning in de film, wat (tegenwoordig) zeker niet evident is voor een thriller (waar ik mee wil zeggen dat veel thrillers gewoonweg 0.0 spanning bevatten). Ook zeer sterk zijn de acteerprestaties, waarbij het vooral Michael Douglas is die het voortouw neemt. Hij komt zeer overtuigend over als de schurk, een rol die hem blijkbaar als gegoten zit.

avatar van Fran
Ik vind dit een zeer spannend, mooi en strak vormgegeven film. De gehele film blijft er een creepy sfeer hangen. Michael Douglas had hier wel het grootste aandeel in. Maar Paltrow was ook best goed. Als je een spannende film wil kijken maar niet met te veel horror dan is dit wel een aanrader.

avatar van Black Math
Een standaard thriller. Verhaal is degelijk maar niet opzienbarend, hetzelfde geldt voor de cinematografie. De muziek is behoorlijk clichématig en overheersend en is het grootste pijnpunt. De film heb ik noodgedwongen in het Duits gezien, maar me niet al te erg gestoord aan de Duitse dub. Acteerwerk zag er visueel degelijk uit, Douglas heeft best wel een perfecte kop om een ijskoude gast te spelen.

Het grote probleem van deze film is dat, ook al is alles degelijk, er niets opzienbarends gebeurt. Alles is binnen de lijntjes en niets verbaast: verhaal, cinematografie en al helemaal niet de muziek. De 1* is dan makkelijk uitgedeeld. Standaard is duidelijk niet hetgene dat ik in film zoek. Tenslotte: ik heb het origineel niet gezien, maar verwacht daar haast nog minder van. Dit zag er tenminste nog degelijk uit (vandaar niet het minimum), dat kan ik niet zeggen van de enkele Hitchcocks die ik heb gezien.

movie-edje
Geslaagde film, die mij goed boeide!

De snelheid zit er goed in voor mijn gevoel!

ik kreeg op een gegeven moment wel medelijden met Paltrow.

avatar van Hectometerpaal
Erg sterke film met een heerlijke sfeer.

Ik heb een Michael Douglas weekendje en ik verbaas me erover hoe sterk deze man acteert en hoeveel topfilms deze kerel achter zijn naam heeft staan.

Duidelijk een van mijn favoriete acteurs geworden.

Het niveau van 'Dial M for Murder' haalt deze solide en vlotte thriller niet, maar er zijn voldoende leuk bedachte aanknopingspunten en plotwendingen om te onderhouden en de spanning tot het einde vast te houden. De cast speelt intens en is uitstekend.

avatar van Spetie
A Perfect Murder is een remake van "Dial M for Murder" uit 1954 van thrillerspecialist Alfred Hitchcock. Hoewel ik het niet altijd op remakes heb, moet ik zeggen dat dit een vrij vlotte remake is, die goed gemaakt is en ook net wat anders verloopt dan het origineel. Daardoor werkt deze film toch ook behoorlijk goed.

Michael Douglas doet het goed en weet perfect hoe je een zakenman van dit soort moet spelen, aangezien hij dat al vaker gedaan heeft. Ook Viggo Mortensen ia aardig alleen krijgt zijn personage niet zoveel diepgang mee en blijft hij nogal oppervlakkig. Het constante kat en muisspel tussen de twee heren is leuk gedaan. Paltrow is verder redelijk, maar verbleekt een beetje naast Douglas.

De film is redelijk spannend en weet ook door de prima sfeer, de spanning tot het einde vast te houden. Kortom een goede onderhoudende thriller en een verre van slechte remake.

avatar van Insignificance
Geen fan van Dial M for Murder en ook deze film kan me niet zo bekoren. Aanloop, uitvoering en motieven hebben hier weinig te bieden, Viggo Mortensen staat wel een hele suffe lul te spelen en de speurneus is bijna een karikatuur. Uiteraard komt de film tot leven wanneer het plannetje eenmaal is uitgevoerd en de puzzelstukjes in en uit elkaar vallen, maar veel meer dan dat valt er niet te beleven. De finale is het ook al niet. Onderhoudend, maar daarmee is alles gezegd.

avatar van notsub
Ik heb me best vermaakt bij deze prent. Het verhaal gaat lekker heen en weer en Michael Douglas overtuigt me prima. Perfect is het zeker niet, maar het tempo en de spanning werken prima. De film stijgt daarmee zeker boven het gemiddelde uit, ook al ontbreekt die ene echte verrassing.

avatar van knusse stoel
In een woord: STEENGOED!

Fantastische film met een steeds wisselende machtspersoon.

Sterke film

Matige thriller, waarbij eigenlijk de variateit aan locaties de grote valkuil is. Dial M for Murder is juist zo spannend doordat het grootste gedeelte van de film zich op een locatie afspeelt. Doorgaans zijn de settings in A Perfect Murder extreem saaie jaren 90' decors, waardoor de film duf aanvoelt.

Michael Douglas vond ik niet excelleren, heb hem wel eens beter gezien, maar speelde solide. Daarentegen was Mortensen ondermaats, had meer van hem verwacht.

Standaard jaren '90 thriller met enkele leuke plotwending, aardig tussendoortje.

avatar van MizKriz
Erg goede film.
Douglas speelt dit geweldig.
Lekkere thriller, er moet niet altijd bloed mee gemoeid zijn om een goeie thriller te maken.
Erg sterke film.

Ja en nee, wel of niet, goed of slecht......ik weet het niet.
Laat ik het zo zeggen: ik kon het enorm waarderen dat ik in het eerste half uur diverse malen op een dwaalspoor werd gezet. Het beloofde een aantal verrassingen in petto te hebben. En dat had het ook, ik werd er dan ook wildenthousiast van.
Maar dán de keerzijde: het was voor mijn gevoel veel te makkelijk afgewerkt. Na de doorslaggevende wending hoopte ik - nee, verwáchtte ik, een inhoudelijkheid die mij in de greep zou krijgen.
Maar helaas, na de vork in de steel paste werd het een traditioneel diner. Dan een toetje en een wijntje achteraf en iedereen weer naar huis.
Wat verhaal betreft had er veel meer uitgehaald kunnen worden volgens mij.
Wel kan ik beamen wat reeds eerder is gezegd hier: M. Douglas als de kille echtgenoot was een mastercast.
Al met al heb ik me wel vermaakt, de film is zeker geen straf. 3*

Puike thriller, altijd al gevonden want is niet de eerste maal dat ik deze film zie.
Goede rol van Michael Douglas en de, destijds, nieuwkomers Gwyneth Paltrow en Viggo Mortensen.
Uitstekend scenario ook, de prent heeft alles wat een goede thriller moet hebben.
Toch wel een aanrader deze film.

"Dial M for Murder" achterna en best boeiend, met dan achteraf een stuk variatie op de Hitchcock-film, maar dan is, helaas, het einde beneden alles met teveel geweld dat uitgaat van een vrouw die vooraf totaal anders werd voorgesteld.

avatar van tommykonijn
Verrassende gok.

Met de originele Hitchcock klassieker ben ik nog niet bekend, maar hierbij ben ik er gewoon op afgegaan dat het me een vermakelijke film leek met drie goede hoofdrolspelers. Ik kreeg net wat meer dan waar ik oorspronkelijk op hoopte. Dit is dan ook meteen hetgeen dat ervoor zorgt dat ik dit een interessante film vind: de onvoorspelbaarheden. Daar maakte regisseur Andrew Davis in het iets spannendere The Fugitive ook al gebruik van als ik het me goed herinner. Ten eerste dacht ik dat de moord gewoon volgens plan zou verlopen, en er vervolgens een tweestrijd tussen David en Steven zou ontstaan. Ook duid ik bijvoorbeeld op het moment dat David niet de overvaller blijkt te zijn of dat die tape toch nog op de een of andere manier opduikt. Niets is wat het lijkt. Er zijn veel dingen die niet verliepen zoals ik verwacht had.

Goed om te zien dat de focus ligt op de relaties tussen de drie personages onderling. Michael Douglas, Gwyneth Paltrow en Viggo Mortensen spelen hun rollen dan ook met overtuiging. Wat dat betreft was dus alles was op zich in orde. Desondanks is dit niet zo'n film die nog lang zal blijven hangen als ik hem niet nog eens terug zou zien. Het vermaakt allemaal wel, maar een aantal dagen nadat ik de film gezien heb, blijkt er al een hoop vergeten. Ik had bepaalde dingen niet verwacht; iets dat altijd positief is voor een thriller, maar toch heb ik ook niet echt iets van (onderhuidse) spanning ervaren. Zeker leuk om eens gezien te hebben en door de plotwendingen steekt het als geheel leuk in elkaar, maar het is verder geen hoogvlieger.

avatar van Leo1954
Hartstikke spannend, lekkere film.

avatar van AmazingPP
Eindelijk gezien. Als Hitchcock's grootste fans ga je natuurlijk remakes zolang mogelijk uit de weg, behalve dan de remakes die hij zelf maakte van zijn films. Maar goed: dit gezegd te hebben was het dan eindelijk zover. Ik heb deze film gekeken, de remake van "Dial M for Murder". De originele film is duidelijk gebaseerd op een toneelstuk, deze remake is echt een "film"-versie. Meer locaties, veel camerashots, dat soort dingen. Neemt niet weg dat deze remake zeer geslaagd is. Douglas zet een heerlijke koele rol neer en Palthrow vond ik ook echt sterk acteren. Mortensen vond ik een beetje mat, zo van: "Zie mij eens goed zijn.". Leuk dat de M in de titel rood gekleurd is; een echte verwijzing naar het origineel. 3,5 *

avatar van Moviestar1979
Dit is een remake die slechts losjes is gebaseerd op Dial M for Murder (1954). Zo zijn er meerdere versies van de Hitchcock-klassieker uit 1954 verfilmd.

De hoofdrol in deze versie is weggelegd voor Michael Douglas. Een acteur die bijna elke film wel tot een succes weet te maken. Dit dankzij een sterk staaltje acteerwerk. Dit geldt eveneens voor Gwyneth Paltrow en Viggo Mortensen. De chemie tussen beide personages is zichtbaar aanwezig. Om Paltrow op haar gemak te stellen, zong Mortensen liefdesliedjes voor haar die hij in Argentinië had geleerd. Een groot deel van zijn eigen kunstwerken werden gebruikt voor de opnames. Mortensen verscheen in datzelfde jaar eveneens in de schaamteloze Hitchcock-remake Psycho (1998). Actrice Elizabeth Hurley werd overwogen voor de rol van Emily Bradford Taylor.

Dial M for Murder (1954) kent een aantal versies. In 2001 verscheen er een Pakistaanse remake onder leiding van Ajab Gul. Dit is een directe remake op A Perfect Murder (1998). Deze verscheen onder de titel: "Khoey Ho Tum Kahan."

Kritisch bekeken bevat de film helaas wat plotgaten, maar is de spanning duidelijk voelbaar. Opmerkelijk genoeg werd Michael Douglas in 1999 enkel genomineerd voor een Blockbuster Entertainment Award, en werd deze prijs toegekend aan Gwyneth Paltrow. James Newton Howard won een ASCAP Award.

3,0 *

avatar van m1701
Leuke en spannende film

avatar van missl
Douglas speelt erg goed en de spanning wordt ook wel goed neergezet, echter brengt deze film in mijn optiek niets wat ik nog niet gezien heb. Dus er waren geen verrassingen.

avatar van Mr. Chiel
Thriller over een rijke zakenman die z'n vrouw laat vermoorden door haar minnaar. Overal las ik hoe spannend en goed deze film is. Spannend was het zeker niet, eerder zeer voorspelbaar. Wel goed geacteerd!

avatar van SmackItUp
Erg onderhoudend, zij het ongeloofwaardig op veel momenten.

Dit komt met name door het sterke acteerwerk en de toch redelijk onverwachte twists. Visueel is het slap, al is dat hier vooral van ondergeschikt belang. Climax was dan weer wat tegenvallend.

Kleine 3,5*.

avatar van Capablanca
Genoeg vaart, spanning genoeg, ruim voldoende. Geen acht, want het einde was wat afgeraffeld.

avatar van Livingstone
Voor een film uit '98 is deze wel het kijken/opnemen waard. Wel in de avond kijken ivm de donkere delen in de film.