Case 39 (2009)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door Christian Alvart
met Renée Zellweger, Jodelle Ferland en Ian McShane

Emily Jenkins is een sociaal werkster voor families met problemen. Ze heeft allerhande soorten van ellende wel gezien, maar haar ontmoeting met de 10-jarige Lilith is wel erg bijzonder. Het meisje wordt mishandeld door haar ouders en Emily is bang dat ze haar zullen vermoorden. Emily probeert van alles om het meisje uit huis te plaatsen en neemt haar ondertussen zelf in huis, maar na verloop van tijd ontdekt Emily dat de zaak wellicht iets gecompliceerder ligt.

avatar van El ralpho
Case closed?

Gevaar lijkt dichterbij te zijn dan je als kijker wellicht aanvankelijk zult denken in case 39 met de ongebruikelijke casting van Zellweger in de hoofdrol. Ik had deze een aantal jaren terug nog gezien, en toen was dit in mijn ogen toch wel aardig sterk allemaal. Dat smaak veranderd door de jaren heen werd wel duidelijk toen ik deze nu opnieuw zag, want ik vond het geheel nu een stuk minder plezant.

Een van de meest storende factoren zijn toch wel de acteerprestaties van Zellweger die helaas niet al te best zijn, en het tenenkrommende ongeloofwaardige einde. Ook enkele effecten binnen sommige scene's vielen mij nu tegen wat voorheen niet het geval was. Dit afgezet tegen de totaal ervaring die de prent biedt scoort het geheel nog wel steeds een nette voldoende wat komt door de spanning die erg goed opgebouwd wordt en door de prestatie die Jodelle Ferland als hulpeloze welp neerzet.

Nog even terug komende op het einde en wat hier ook al veel naar voren gehaald is; deze beviel mij niet omdat hij simpelweg te ongeloofwaardig was. Het kleine monster blaast eerst nog met gemak een complete deur weg, maar kan vervolgens niet uit de kofferbak van een auto ontsnappen. Dat hier vergezochte verklaringen door sommigen over worden neergezet ter verdediging van de film is begrijpelijk, maar dan had de film hier zelf ook een duidelijke reden voor moeten geven wat nu niet gebeurd is. Ik was dan aanvankelijk ook veel meer te spreken over het alternatieve einde (te vinden op you tube) die ook een stuk donkerder en meer passend en in lijn van de rest van de film ligt.

Een beetje jammer dus, en daarnaast tilt Zellweger met haar gepiep -haar acteerprestaties storen nooit echt heel erg, maar je kunt je 100 andere actrices indenken die wel geknipt waren voor deze rol- het geheel ook niet bepaald naar een hoger niveau.

Goeie Film , genoten

avatar van Boenga
De onzin, dat is wat het niveau van Case 39 behoorlijk naar beneden haalt...

From Dusk Til Down kwam heel even in m'n gedachten. Niet dat er verder veel gelijkenissen zijn, maar: FDTD is tot halverwege een heerlijk verhaal, en dan komen er plots vampieren op café, en is heel de film om zeep.
Case 39 zou een sterke thriller kunnen zijn; met een rustig begin en een spanning die gestaag groeit. En dan blijkt plots dat Lilith horzels tevoorschijn kan toveren die uit de neus en de oren en de ogen komen gekropen van haar vijand, en meteen verliest het geheel veel van z'n charmes. Jammer jammer jammer.

Zellweger zit hier niet in een personage dat helemaal bij haar past. (Misschien zou ze wel contractueel verplicht moeten worden om alleen in films met Hugh Grant te spelen). Desalniettemin brengt ze het er nog wel degelijk vanaf. Die jonge actrice daarentegen, die speelt echt wel de pannen van het dak. Het is zij die de film toch net boven de brede grijze middenmoot weet uit te tillen...
Een zeer nipte 3*.

avatar van Phantasm
Spannende film die lekker wegkijkt.

avatar van cantforgetyou
Erg onderhoudende film met vleugje horror. Acteurs spelen heel goed. Zeker het kind. Ik had deze film al eens in de bioscoop gezien, maar was weer onder de indruk. Zeker de moeite waard om eens te bekijken.

avatar van Mr-Mcmovie
Zellweger is niet echt een actrice die ik graag bezig zie, maar hier vind ik ze nog best goed.

Een zeer goed verhaal met de juiste opbouw. Alles komt rustig op gang, en blijft zeer spannend. Meer naar de helft toe krijgen we te zien wat er werkelijk aan de hand is met het jonge meisje.

Het gedaante zelf van de demoon is niet zo angstaanjagend of eng, maar voor een thriller met een klein vleugje horror als deze is het allemaal goed genoeg.

Zeer goed filmpje.

avatar van n00r
Mr-Mcmovie schreef:

Mee eens

avatar van PEN15
Dit vond ik prima, niet origineel, maar ook niet afgezaagd of slaapverwekkend. Was in eerste instantie geinteresseerd geraakt door het hoge gemiddelde en de genomen investering in kwaliteit dmv budget (26m $) en bekende acteurs.

Ben niet bijster vermaakt. Voor een horror gebeurde er wat te weinig, maar onder de noemer van thriller is dat een excuus. Het jonge meisje Ferland speelde ontzettend aardig, deed me ook een beetje denken aan een zusje van Furlong ten tijde van T2. Furlong...Ferland, ook de naam komt in de buurt! Ik begreep verder dat doordat deze film ruim drie jaar later is uitgebracht dat ze geen vijftien jaar was maar elf of twaalf.. anders kon ze er ook nooit zo piepjong uitzien.

Wees gewaarschuwd wel dat dit geen film is die je met een hoofdtelefoon op moet gaan kijken. Door die belachelijk inconsistente geluidsvolume ben je gauw geneigd dit helemaal uit te gaan schroeven. Dit is zo'n film waarin zomaar ineens het geluid helemaal omhoog van streepje 1 naar 10 schiet en dan kun je wel eens pijn aan je oren krijgen..

Onvoorstelbaar trouwens dat het alternatieve einde geen eerste keus is geworden. Niet alleen was dat veel beter, het is ook zonde van al die kosten die ze hebben gemaakt om dat te schieten. Al heb ik zo na het lezen van vele berichten hier sterk het idee dat ze het geschreven hebben voor diegenen die een enorme hekel aan Zellweger hebben...

Prima film. Eerste 20 minuten waren naar mijn mening slecht qwa acteerwerk. Daarna werd het beter en werd de spanning langzaam opgebouwd. Sommige dingen waren niet echt logisch, maar niet heel erg aan gestoord.

avatar van tommykonijn
Case 39 zal ik me altijd blijven herinneren als de film die mijn interesse had toen ik de trailer in de bioscoop voorbij zag komen. Ik was nog te jong om er destijds heen te gaan en de film is sindsdien eigenlijk ook nooit meer op mijn pad gekomen. Toen ik deze titel zag staan in het huidige aanbod van Netflix, aarzelde ik niet lang om de film alsnog te bekijken.

Ik zou haast vermoeden dat de verwachtingen al die tijd misschien wat te hooggespannen zijn gebleven, want ik vond dit best tegenvallen. De film doet denken aan Orphan en The Good Son: twee films die met een soortgelijk uitgangspunt toch wat meer indruk wisten te maken. Renée Zellweger ken ik vooral als de stuntelige, aandoenlijke Bridget Jones, dus het was even wennen om haar in een compleet ander genre aan het werk te zien. Ze doet het aardig, maar laat geen memorabele performance zien. De bijrol van Bradley Cooper is ook leuk (zijn momentje met de hoornaars is overigens het hoogtepunt van de film). Het grootste probleem van de film vond ik Jodelle Ferland. Om de één of andere reden wil het monster nooit echt helemaal tot leven komen. Het ligt er allemaal iets te dik bovenop (zeker vanaf haar gesprek met Doug).

Ik kan niet zeggen dat ik me verveeld heb, maar ik had hier echt meer van verwacht. Jammer ook dat de film een nogal zwak en afgeraffeld einde kent. Case 39 is uiteindelijk een thriller die weliswaar prima wegkijkt, maar helaas nauwelijks een blijvende indruk achterlaat.

avatar van Shadowed
Niet bijzonder.

Ondanks de redelijk positieve recensies heeft dit filmpje me eigenlijk simpelweg niet kunnen overtuigen. Zellweger speelt nogal een wonderlijke rol, eentje die ik haar niet vaak zie spelen, maar uiteindelijk doet ze dit niet erg slecht.

Ook leuk dat Ferland, McShane en Cooper ook even op kwamen draven, daarmee is het acteerwerk zelf niet heel slecht. Het is gewoon het verhaal dat eigenlijk nergens heel spannend wil worden, ondanks een aantal memorabele scenes hier en daar.

Niet een al te geslaagde horrorfilm, er zit weinig spanning in en neigt vaak naar het saaie. Leuk dat de regisseur iets anders wilde doen, maar met Case 39 slaagt de beste Alvart hier eigenlijk niet helemaal in.

Deja vu, voorspelbaar, onlogisch, niks boeiend of spannend..en langdradig...Zellweger....??? Kan maar op 1 manier acteren, met zachte, bijna zwoele stem , en die eeuwige stomme glimlach. Je roept er toch van alles bij als je een ""entiteit"of what so ever in huis hebt??? Politie, deskundigen, leger...hhaha Maar je gaat ten eerste niet terug naar je huis. Volgens mij kan ze voor moord worden aangeklaagd, want haar verhaal zal ongeloofwaardig zijn...Ach te veel woorden ,voor deze film.

HoneyRyder schreef:
niet geweldig, blijf Renée Zellweger als Bridget Jones zien, verder te weinig enge momenten & werd er te weinig met 'de ware' lily gedaan!

Zouden mijn woorden kunnen zijn...Van Lily kom je absoluut niks te weten.

demorge schreef:
Erg matig, wat mij vooral stoort is: eerst ramt ze een complete deur dr uit en weet zonder enig schrammetje uit een brandend huis te ontsnappen, en vervolgens kan ze niet eens uit een kofferbak ontsnappen?? Verhaal had veel beter kunnen eindigen! Zoals eerder al opgemerkt door anderen trouwens...

Precies!!! Daar dacht ik ook aan..Ze komt overal weg en door,maar niet uit een ..spoiler.....................pffff

avatar van Left4Dead
Goede film!

Blij dat jij het ook een goede film vind, dat als eerste.
Maar mag ik jouw vragen waarom je een goede film slechts 2,5** geeft.
Dat is een matig vijfje en een onvoldoende op de maatstaf.
Erg vreemd in mijn ogen en vind het dan ook wel jammer.

avatar van Collins
Aardige film die voor liefhebbers van het genre waarschijnlijk weinig verrassingen bevat, maar die met name door het solide verhaal en het goede acteerwerk van Ferland die een sinister duivelskind speelt toch boeiend kijkvoer is.
Vooral dat kind is goed. Met een bleke huidskleur en een verbeten gelaatsuitdrukking die ze afwisselt met onschuldige blikken en duivelse grimassen, is ze waarlijk angstaanjagend.
De momenten van spanning laten wel eventjes op zich wachten. De film neemt de tijd om horrorwaardige vormen aan te nemen. Eerst is er een half uurtje dramatiek waarin al wel wat kietelende onrust wordt gepompt die de kijker waarschuwt dat het niet bij drama alleen zal blijven. Dat is maar goed ook, want zo interessant en meeslepend zijn de perikelen over vermeende kindermishandeling en sociale hulpverlening nu ook weer niet.
Pas als de spanning zijn intrede doet wordt de film leuker. Ferland heeft hierin het grootste aandeel. Zij is gewoon eng. Zellweger fungeert als haar aangever. Zij speelt de tegenpool. Ik ben geen Zellweger fan maar ze doet dat best ok, ook al wordt ze behoorlijk overklast door de kleine duivelin. Inwisselbare rollen zijn er nog voor Ian McShane en Bradley Cooper. Geen onaardige rollen hoor, maar echt imponerend zijn de optredens niet zodat het waarschijnlijk is dat beide namen vooral zijn ingebracht als publiekstrekker.
Prima effecten, goed acteerwerk, uitgekiende spanningsbogen, uitgekookt camerawerk en een alleraardigst slot zorgen voor een heel acceptabel horrorwerkje.