Case 39 (2009)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door Christian Alvart
met Renée Zellweger, Jodelle Ferland en Ian McShane

Emily Jenkins is een sociaal werkster voor families met problemen. Ze heeft allerhande soorten van ellende wel gezien, maar haar ontmoeting met de 10-jarige Lilith is wel erg bijzonder. Het meisje wordt mishandeld door haar ouders en Emily is bang dat ze haar zullen vermoorden. Emily probeert van alles om het meisje uit huis te plaatsen en neemt haar ondertussen zelf in huis, maar na verloop van tijd ontdekt Emily dat de zaak wellicht iets gecompliceerder ligt.

avatar van Shinobi
Erg intrigerende horror met een onheilspellende sfeer.

De kracht van deze film is dat het rustig wordt opgebouwd en er de tijd wordt genomen om kennis te maken met de personage voor de echte horror begint.
Lilith komt in het begin erg lieflijk over, maar daar komt al wel snel verandering in. Erg goed neergezet door Ferland.

Wel jammer vond ik de cheap scares, er waren net iets teveel harde geluiden uit het niets soms.
De scène met de horzels was daarentegen wel goed gedaan.
En het einde had ook wel beter/donkerder gekund.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van Curriculum
Telkens als ik een Volvo aantref in een film, dan wordt deze ook vernietigd. Gruzelementen, verbranding of tot zinken gebracht jammer genoeg. Desalniettemin is dit wel een aangename film. Ik houd wel van films waarin demonen een rol spelen

3.0*.

avatar van galaxydriver32
@Curriculum Volvo fan?? XD

ff los daarvan, ik vond het een super goede film en dat meisje speelde ijzersterk naar mijn mening. De film werd zoals eerder is gezegd rustig opgebouwd wat alleen maar +punten opleverd.

avatar van Sopherian
Super spannende film! echt een aanrader.

avatar van Charliez
Heb me prima vermaakt bij deze thriller met een paar horror-elementen.
Voor mij mag die zeker 4 sterren...

Erg matig, wat mij vooral stoort is: eerst ramt ze een complete deur dr uit en weet zonder enig schrammetje uit een brandend huis te ontsnappen, en vervolgens kan ze niet eens uit een kofferbak ontsnappen?? Verhaal had veel beter kunnen eindigen! Zoals eerder al opgemerkt door anderen trouwens...

avatar van van duijn
Redelijke horrorfilm die vooral met het zwakke einde en ongeloofwaardige feiten toch een beetje afzakt. Van Zellweger ben ik niet zo'n fan maar Ferland deed het goed en Cooper speelt ook een klein rolletje. Wel apart om hem in een hororfilm te zien en dan in zo'n rol. Vermakelijk maar er had veel meer in gezeten. *3.0

avatar van Curriculum
demorge schreef:

Dat viel mij inderdaad ook al op. Vreemd genoeg kan ze hier niet uit ontsnappen. Wellicht wilde de makers de film onmiddellijk beëindigen en maakte ze hierdoor deze ondoordachte scene. Het kan ook zomaar zijn dat de demon niet wist wat er te wachten stond en dus daarom zijn kracht verloor om te ontsnappen.

avatar van Boneka
Curriculum schreef:

Dat is niet vreemd. Veel speelt zich juist af in de hoofden van mensen. Toen ze in de kofferbak zat, zat ze er fysiek echt in. Toen Zelweger op kantoor zat dacht ze ook dat ze er echt was. Dit bleek later niet zo te zijn. Ineens was die telefoon er niet meer. Dit kind kon geestelijk haar gedachtes overbrengen, waardoor zij dingen zagen die er niet waren. De agent zag geen honden, en werd gedood door zijn eigen geweer, niet door de hond.

avatar van Boneka
Ik heb deze film opnieuw bekeken, nu op blu ray met een fantastisch geluid. Mijn buren hebben het geklop van deuren zeker.

De film krijgt veel onterechte kritiek na mijn mening. Het plot zit wel degelijk goed in elkaar al vind ik het jammer dat er niet voor het alternatief einde heeft gekozen. Okay, dat was dan misschien wel een cliché eind geweest, dit einde voelt wat onbevredigend aan. Ik heb het meest genoten van het meisje Jodelle Ferland die wat mij betreft een Oscar heeft verdiend met deze film. Op 4 jarige leeftijd kreeg zij al een Emmy award. Haar ogen en stem zijn uitstekend voor dit soort films. Op indrukwekkende wijze weet zij mensen te manipuleren en dringt ze in in de geest van haar "vrienden". Be nice otherwise you will be killed zou ik zeggen. Er zitten een paar lekkere creepy momenten in en de horzelscene is mooi in beeld gebracht. Slecht CG werk? Vond dat wel meevallen. Ik had meer moeite met de persoon Renee Zelweger. Haar facelift face en strakke mond met fluisterstem irriteerde me op een gegeven moment wel. An sich speelt ze het niet zo heel slecht, voor mij hadden ze er iemand anders voor mogen kiezen. Creepy films zijn er in vele maten en soorten en deze film vond ik boven gemiddeld in dit genre.

avatar van iggybiggie
Misschien is de vraag al eerder gesteld, maar waarom in 's hemelsnaam wordt de Volvo aan het einde niet uit het water gesleept en de kofferbak wordt geopend om te zien wat erin zit?

avatar van Lennon
Zo goed als velen voor mij m in dit topic ervaren vond ik m niet.

Heb veel moeite met de actrice Zellweger in het algemeen, maar wilde deze film wel proberen door de goede recensies.

Ook in deze film kost het me moeite om naar haar te kijken. Kan het niet zo goed beschrijven, maar vind het een akelige actrice.
Jodelle Ferland speelt inderdaad een superrol hier. Knappe prestatie van haar, en zij maakt de film ook vind ik. Maar dat heeft niet genoeg draagkracht om dit een superhorror van 5 sterren te maken.

2.5 sterren omdat ie wel spannend is, maar ook teveel voor de hand liggende schrikeffecten heeft. Het verhaal is goed, maar ik denk dat ik te nuchter ben om dit echt heel erg spannend te vinden.

Voor de liefhebbers: bij Blokker ligt ie op Blu_ray voor €5.-. Ik ga m weer doorverkopen, want 1 keer is genoeg.

avatar van tattoobob
Een spannende thriller vooral, met een beetje horror..
Zeker een leuke film voor de liefhebbers van dit genre....dus ook voor mij.

vermakelijke film maar toch een aantal schoonheidsfoutjes in die net iets te hard opvallen.... en ja een film valt of staat met het einde en dit had toch ook beter gekund..... (naar mijn mening)

Een van de betere films .
Goede opbouw van spanning en weinig loze eindjes.
Persoonlijk had ik voor het andere alternative einde gekozen wat in het extra,s menu staat.
Mede ook door de filmgeluiden een 4

avatar van alexspyforever
De eerste keer had ik deze in de bios gezien als onderdeel van een Halloween special. Ik weet niet meer precies welke de andere films waren, maar deze vond ik toen de beste (denk Paranomal Activity was er een van). Jodelle Ferland is echt schitterend als dat demonische kind dat toch oh zo schattig kan overkomen. En ja ook ik had voor een ander einde gekozen. Gelukkig heb ik daarvoor dan wel de DVD met de alternatieve eindes. De extra's op de DVD zijn ook wel zeer de moeite waard. De scène met de horzels vond ik toch wel indrukwekkend.

avatar van fritsje
Een van de betere horror/thriller in zijn genre,goede cast,ook leuk om Ian mcShane weer eens te zien schitteren in een goede bijrol,laatste jaren niet veel meer in films gespeeld.Meisje was echt eng!

avatar van Koller
Ik heb m net op TV gezien... vond m weinig indrukwekkend. Zou eventueel kunnen doordat ik te veel van dit soort films in het verleden heb gezien en het ook wel erg moeilijk wordt het publiek te verrassen...

avatar van Snape
Hoe gaat het alternatieve einde dan? Ik vond het wel een fijne vrijdagavond film, en dit einde kan betekenen dat er ooit een tweede deel komt.

avatar van RedBull666
De opbouw van het verhaal is perfect.
Het tempo begint laag waardoor je de achtergronden van de personages komt te weten waardoor je eigenlijk meteen in de film opgaat en steeds dieper in verzinkt.
De chronologie loopt ook goed in deze film al komt dat niet vaak aan de orde want je ziet maar 1 keer een flashback.
In het begin is het een typisch sfeertje van een sociaal werkster die het beter voor heeft met de kinderen in deze wereld, want ze straalt rust uit is medelevend een luisterend oor, behulpzaam en liefdevol.
Maar halverwege de film draait dat sfeertje 180 graden om en wat je nu voelt is pure spanning want er is alleen maar angst.
Ik vond het zeker een goede Thriller het is geen horror voor mij maar een sterke thriller.
Ik stoorde mij af en toe wel aan bepaalde scenes over het kleine meisje lily dat het nep overkwam en dat komt niet door de jonge actrice maar weer door computer werk helaas want op Jodelle Ferland heb ik niks op aan te merken, wat speelde dit meisje goed zeg pffff ze gaf mij soms echt de kriebels, zo goed en ijsersterk gespeeld.
Renée Zellweger speelde ook heel goed en realistisch en ik vind dat deze 2 een goed duo vormen en goed op elkaar zijn afgestemd in deze film.
Het plot is heel goed en mooi uitgewerkt al gingen ze hier en daar soms overschreef en het werd het iets over de top maar gelukkig werd dat niet te erg en het slot van het verhaal vond ik dan wel weer erg jammer hoe ze dat dan weer hebben gedaan echt eeuwig zonder van zo'n mooie film.
dan maak je er een einde aan alsof gollem van LOTR in de kofferbak zit die via het gat van een achterlicht met zijn arm jou nog wil pakken als je naar boven zwemt hmm okay!! dus het meisje is dan nu ineens in een demon verandert, ja jammer echt jammer, hoe verkloot je een goeie film, nou zo dus gooi een demon in een kofferbak!!

avatar van Marbles
kom me matig boeien. dit is het alternatieve einde.

het alternatieve einde

Nooit van Zellweger gehouden, deze x is ze ook afschuwelijk tenenkrommend irritant met haar gefluister.

Slecht, flinterdun.....slap einde

avatar van Waackx
Hoe vaak komt deze film wel niet op tv ?
3 keer per jaar ofzo ?

avatar van mcdaktari
Vandaag deze film maar weer eens opnieuw gekeken omdat me bijstond dat ik het toen een beste film vond, en dat bleek nog steeds zo te zijn.
En dat gezeur over Renée Zellweger, ik vind dat ze het prima doet in een horror film. Het is nou niet bepaald het type actrice waar ik weg van ben, maar hier doet ze het redelijk.

avatar van des1
Leuke film. Onderhand is een aardig assortiment opgebouwd aan films met ettertjes van kinderen. Vorige week nog The Omen. Zellweger doet het goed (nog een bolle toet over van de laatste Bridget film?). Kleine ettertje (meisje) doet denken aan de tweeling uit The Shining. De film is een very light versie van The Exorcist zonder the gore. Blijft spannend genoeg. Met onbedoeld lachmomenten als Zellweger haar eigen huis....... waarna...... ("foutje, bedankt").

In het begin had ik wel zoiets van, nou, ik ben benieuwd, maar vanaf het moment dat er bekend wordt wat er speelt was mn aandacht echt helemaal weg en werd het een kwestie van doorspoelen. Beetje uit de tijd dit soort films.

avatar van Capablanca
Redelijke film met hier en daar een overbodig schrikmoment. Begin sterker dan het eind, hij zakte voor mij gedurende de film van 3 1/2 naar 2 1/2.

avatar van schenkowiets
Bovenverwachting goede film ,die ik eigelijk een 4 had willen geven. Ware het niet dat het einde een tikkeltje ingewikkeler had gemogen in mijn ogen. Verder vond ik de spanningsopbouw goed ,en dat pokkejong goed acteren zowel in het verhaal als in de film ,als je snap wat ik bedoel

avatar van panax
renee zellwegger kan ook horror doen dus
spanning genoeg in deze film !!
lilith acteerde geweldig !!

avatar van VincentL
Case 39

Naar aanleiding van een poster knock-out hier op MM en de beschrijving van de film besloot ik deze maar eens op te zetten. Normaliter is horror niet mijn genre, dus op voorhand verwachtte ik er weinig van. Wat ik echter wel kan waarderen is originaliteit. En dat is nu juist iets, waar Case 39 aardig op weet te scoren.

Zelfs als horror stelt de film eigenlijk weinig voor. Vanaf het begin tot het einde wordt het nauwelijks penibel, en spanning is een woord dat Christian Alvart bij het filmen maar uit zijn vocabulair gelaten heeft. Tot zo ver echter de negatieve punten. De film weet je vast te houden doordat hij een sterke ontwikkelingslijn met zich mee draagt. Door een niet al te hoog tempo krijg je ruimte om goed met de personages kennis te maken. De daarbij gevoegde ontwikkeling van het plot, plus de ontwikkeling van de karakters lijkt voorgekauwde hap, maar is bij nader inzien behoorlijk sterk. Vooral het feit dat deze bezetenheidsfilm niet de gebaande paden betreed, maar vooral op het einde een goede mate van originaliteit weet op te brengen kon ik waarderen. Petje af voor Alvart. Ik denk dat als hij dit plot meer met klassieke horror had kunnen mengen, er een nog betere hybridevorm uit was gekomen dan nu.

Renée Zellweger speelt echt een prima rol. Als hoofdpersonage is ze best boeiend om naar te kijken. Ze moet zich manoeuvreren in een rol a la die van Naomi Watts in The Ring. Dit houdt in dat ze grotendeels de aandacht op zichzelf gevestigd moet houden en dat zij bepaalt hoeveel de film gaat leven - of niet. Ze doet dit echter prima. Nu in de vergelijking toch getrokken heb kan ik misschien ook concluderen dat ze niet per se beter is dan Watts.
Naast de goeie rol van Zellweger valt Jodelle Ferland in een schril contrast. Misschien is zij wel de belangrijkste reden dat Alvart een vrij spanningsloze brok heeft geproduceerd. Waar zij het ondefinieerbare, abstracte en demonische kwaad moet vertolken mist ze een behoorlijk stuk charisma, en is het vooral aan Zellweger te danken dat ze nog een klein stukje geloofwaardigheid behoudt.

Visueel is het allemaal uitermate braaf. Hoe meer ik nadenk hoe meer me de overeenkomsten met The Ring me opvallen. Ook qua filmstijl en setting komen beide producties aardig bij elkaar in de buurt. Dat is niet storend. Toch ontbreekt bij Case 39 een stukje sfeer die The Ring wel heeft (voor scherpe analytici onder jullie: ik heb The Ring inderdaad lager beoordeeld dan deze film, waaruit blijkt dat die wel weer eens aan een herziening toe is).

Al met al is Case 39 zeker geen onaardige film om naar te kijken. Alvart volgt niet het klassieke beeld van een bezeten iemand en dat is een fijne wending. Toch hadden er meer klassieke elementen in mogen zitten om met name de spanning wat op te voeren.