Case 39 (2009)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door Christian Alvart
met Renée Zellweger, Jodelle Ferland en Ian McShane

Emily Jenkins is een sociaal werkster voor families met problemen. Ze heeft allerhande soorten van ellende wel gezien, maar haar ontmoeting met de 10-jarige Lilith is wel erg bijzonder. Het meisje wordt mishandeld door haar ouders en Emily is bang dat ze haar zullen vermoorden. Emily probeert van alles om het meisje uit huis te plaatsen en neemt haar ondertussen zelf in huis, maar na verloop van tijd ontdekt Emily dat de zaak wellicht iets gecompliceerder ligt.

avatar van K. V.
Dit was nog een goeie film. De film deed me een klein beetje aan Orphan denken, al is Orphan dan wel een stuk beter, Case 39 is zeker ook niet slecht.
Wat 'k aan de film erg goed vond, was het meisje. Een lief uitzicht, maar misschien toch niet zo lief. Ze was erg goed gecast. Voor de rest boeide het verhaal wel, al is het wel allemaal niet zo verrassend, maar het kijkt toch vlot weg.
'k vond de film de moeite om te bekijken en het was alvast een geslaagde filmavond.

neysen1985
Non de kaat! Wat een schok.
Heb gewoon m'n kussen moeten vervangen zo spannend vond ik hem.
Af en toe maar een griezelig en onvoorspelbaar zooitje deze case 39.
Deze film is enigszins vergelijkbaar met mijn persoonlijk favoriet, orphan, maar persoonlijk vind ik het drama en het griezelige bij case 39 veel beter uitgewerkt waardoor sommige scènes veel harder aankomen, wat bij orphan minder was.
Sommige scènes zijn van griezelig niveau en hebben ook iets mysterieus en dat kind laat niemand onberoerdt lijkt mij.
Eed van de betere horrors/thrillers van de afgelopen jaren.
Heel erg goed!

avatar van oemoemenoe
goeie film die de altijd aanwezige spanning langzaam opvoert...
vakwerk.

avatar van Nicolage Rico
Tja, een film met fladders horrorkwaliteit, maar algeheel mist Case 39 op meerde vlakken klasse.

Renée Zellweger vind ik niet eens zo slecht gekozen; het contrast van haar eerdere personages en het duistere van Case 39 werkt prima. Jodelle Ferland zet, op een enkele verzwakking na, een geloofwaardig karakter neer. Knap om als 15-jarige toch zeer degelijk in een dergelijke rol te kruipen.

Helaas ligt het er direct te dik bovenop dat Lilith de boosdoener is. Dat neemt toch een groot deel van de spanning weg. Verder belooft de trailer dingen, die in de film als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. YouTube - Case 39 Official Trailer [HD] Zie minuut 1:46. Ik had graag wat meer van dat soort demonen voorbij zien komen. De knapste scène vind ik die wanneer Emily naar de verlaten bus rent. Eén van de weinige momenten waarbij de potentie tot uiting komt.

Het woord "afraffelen" is gemaakt voor eindes als die van Case 39. Eindes bij films, die een groot deel van de focus leggen bij mysterie, maken of kraken een film. Gelukkig kunnen vlagen van spanning de film enigszins redden.

avatar van witboek
Verhaal is goed alleen hadden ze andere acteurs moeten nemen.

avatar van wendyvortex
Vergelijking met "Orphan" valt wat nadelig uit voor deze "Case 39".
Wat minder verrassend, wat minder shocking en Renée Zellweger heeft een iets te hoog chick-lit-gehalte voor horror.
An sich is het best okay en vooral die scene met horzels was nog wel aardig akelig.
Onderhoudend, maar beetje te veel formule.

avatar van Sid-the-gekste
Had nog nooit van deze film gehoord maar vond hem echt steengoed
Goed verhaal en lekker spannend..
3,5 waard!!!!

avatar van Boneka
Zojuist ook gezien helemaal niet slecht en mooie horrormomenten. Meisje speelde steengoed. Voor een horror vond ik hem best geslaagd. Even had ik een Shutter Island gevoel maar dat bleek toch niet zo te zijn al speelde haar verleden wel een beetje mee.

niet geweldig, blijf Renée Zellweger als Bridget Jones zien, verder te weinig enge momenten & werd er te weinig met 'de ware' lily gedaan!

avatar van mikey
Soort van Schatjes meets Exorcist.

Voor een demoon was het akelige kindje niet erg geraffineerd, tussen het eerste kinderstreekjes en de heavy artillery zit niets tussen, een opbouw van terreur was misschien aardig geweest.. Ik had op zijn minst de moord op de goudvissen verwacht, maar helaas. De eerste moord op haar beste vriend was trouwens ook erg snel. Too soon. Ik vond het daarnaast schokkend toen bleek dat het verhaal een behoorlijke bovennatuurlijk element had. Too bad..

avatar van boemboem27
hele goede thriller/horror film beetje omen/orphan achtig
zeer goed gespeld door Renée maar zeker ook door de rol van de demon het meisje.
spannend tot aan de laatste minuut------ toppertje

avatar van riefenstahl
Best een goede thriller.
Ik ben alleen zeer verbaasd te lezen dat Ferland al 15 was ten tijde van deze film; ik dacht meer aan een kind van 8, als je ook die superkleine kindervoetjes van haar ziet ?!
Desalniettemin een zeer goede rol, ze is bijzonder creepy.
Ian McShane mag ik ook altijd graag zien spelen maar ook Zellweger stelt hier niet teleur vind ik.
De moeite waard deze spannende film.

avatar van mikey
riefenstahl schreef:
ze is bijzonder creepy.
Met de kennis van nu wel, maar als ik van niets zou weten dan zou ik haar gewoon een draai om de oren hebben gegeven.

[quote]riefenstahl schreef:
Best een goede thriller.
Desalniettemin een zeer goede rol, ze is bijzonder creepy.
De moeite waard deze spannende film.[/quote

jaa toen ik daarachter kwam dacht ik wtf zij is so little voor haar leeftijd!]

avatar van Boneka
Vond het kind echt goed spelen.

avatar van erpunited
Positief verrast. Kwam helemaal in de film. Lekker spannend. Je gaat je helemaal inleven. Spannende film die leuk is om een keer te kijken

Goeie film! Hij was van begin tot einde spannend. Moest eerst even wennen aan Renée Zellweger, vond haar niet echt in een horrorfilm passen maar ze deed het verder prima. Ook het meisje die Lilith speelde vond ik erg goed. Zeker de moeite waard om te bekijken! In het begin had ik nog wel een beetje het gevoel dat ik naar een waargebeurde woensdagavond-film zat te kijken maar dat werd al gauw anders, goed verhaal en goed acteerwerk.

avatar van lars-pixar
Het verhaal is wel leuk maar de spanning valt opzich ook wel mee, en kwam alleen maar voor bij de hoogte punten en daar moest de film het van hebben.
Maar helaas waren alle hoogte punten in het eind gestopt.
Gelukig zijn deze niet voorspelbare en zijn ze allemaal even verrasend.

De casting is wel redelijk en het acteer werk daar in tegen valt best mee en zeker voor Renée Zellweger.
Ian McShane zet nog best een goede rol neer samen met Jodelle Ferland die het ook erg aardig doet als kind van 10.

De film haalt wel zijn hoogte punt is hier mee geslaagd met drie sterren, maar als horror kan je niet veel verwachten, daar voldoet de film niet aan.
Maar buiten dat is Case 39 toch een vermakelijk filmpje.

avatar van clockwork72
Waarom is de poster eigenlijk veranderd?

avatar van Thomas83
Weinig interessant. Zellweger hoort eigenlijk helemaal niet thuis in zo'n film en acteert vaak maar matig. Ferland is wel goed gecast, want ze heeft een gezicht dat van het ene op het andere moment van schattig naar boosaardig om kan schakelen.
Verder vind ik de opbouw van de film wat matig Lily vertrouwt Emily wel erg snel. Hoewel je dat misschien als spel van haar kant kunt zien.

De dialogen zijn vrij zwak en de film bevat vrij veel nogal overbodige personages. Al weet je eigenlijk wel wat hun rol is in films als deze. Emily is een weinig sympathiek karakter met haar labiele en hysterische gedrag. Ze kraamt soms ook de meest rare dingen uit en heeft later in de film de nodige uitbarstingen. Werkte een beetje op mijn lachspieren eigenlijk. Maar zorgwekkend dat zo'n persoon een dergelijk beroep uit kan oefenen, haha.

Zoals meestal in horrorfilms zijn de schrikeffecten vaak erg flauw. Vond dat de enge scènes vaak ook wat cartoonesk hadden. De scène met de horzels is lekker akelig, maar dat weten ze op een gegeven moment ook een beetje te verpesten. De demoon met zijn(?) komische stemvervormingen en de slechte special-effects erbij had nou ook niet helemaal het beoogde effect op mij. Gewoon een matige film. 2.5*.

avatar van -P-
-P-
Verschrikkelijk spannende film.
Helemaal langs me heen gegaan trouwens want hij is alweer van 2009 maar ik had er nog nooit van gehoord.

avatar van mar007
enige tijd geleden gezien en was zeer verrast.
echt een goeie film vond ik dit,boeiend tot de laatste minuut.
ik had helemaal geen verwachting bij deze film,zeker de moeite waard.

Hele goede film, in het begin niet zo bijzonder. Maar vanaf de Oven scène is het echt spannend. Vanaf dat het meisje vraagt naar de angsten van die man, zie je dat er iets niet klopt.
Ze speelt heel erg goed. Deze film moet je gezien hebben als je van horror/thriller houdt met demonen.

avatar van MJP10
Goede film, veel spanning opbouw en de schrik momenten waren prima. Het verhaal zelf is erg creepy en nadat ik de trailer had gezien moest ik deze film gewoon zien. Heb er geen spijt van gehad. Een prima film en één van de betere horror trillers van deze tijd. Alleen één ding snapte ik niet helemaal. Waarom was ze in de oven niet duivels en later in het einde van de film toen ze werd aangevallen wel? Beetje raar.

begin is goed, daarna onwerkelijk horror-gedoe(niet mijn ding)

avatar van Boeikens
Sfeervolle demon horror.

Goed opgebouwd, sterk geacteerd en naar het einde toe best spannende momenten.
Vooral de sfeer vond ik sterk weergegeven.
Zeker een herziening waard.

avatar van moviemafketel
Erg prettige thriller. Zellweger ziet er in deze film niet onaardig uit en acteert prima. Lillith gespeeld door Ferland steelt de show. 1 van de beste kindsterretjes op het doek naar mijn mening. Vond haar ook al erg sterk in Silent Hill. Vanaf de oven-scène gaan alle registers open en werken ze mooi toe naar de climax. Veel schrik-momenten die mooi in beeld worden gebracht.
Je wordt echt bang van Lillith en dat is een compliment waard. Zat gewoon goed in elkaar allemaal.

Super leuke film! En nog best eng ook. Dat meisje(Jodelle Ferland) is echt gewoon perfect voor deze film! Echt top doet ze het! Mijn complimenten.. ook aan Renee Zellweger. Dit is zeker een aanrader Als je de film Orphan leuk vind, vind je deze ook top het verschil is dat deze veel meer horror is Ja die film doet me er ergens een beetje aan denken

pindakaas2 schreef:
begin is goed, daarna onwerkelijk horror-gedoe(niet mijn ding)

Onwerkelijk horror gedoe?.. hmm onwerkelijk en horror vind ik niet echt in 1 zin passen.. Dan hou je gewoon niet van horror denk ik Horror is juist vaak onwerkelijk he.....

avatar van Daan258
Vanavond weer is bekeken en heeft me weer prima vermaakt.
Spannend van begin tot eind, top geacteerd door Renée Zellweger en Jodelle Ferland, zij doet het ook zeker niet slecht.
Ik moet wel zeggen dat ik het wel meer thriller vond dan horror.