I Am Legend (2007)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Francis Lawrence
met Will Smith, Alice Braga en Charlie Tahan

Jaren nadat Dr. Alice Krippin een genezing voor kanker lijkt te hebben gevonden, heeft een mysterieus virus de hele wereld in zijn greep. Veel mensen zijn gestorven aan het virus en een ander deel is getransformeerd in een groep bloeddorstige vampiers. In de stad New York leeft enkel nog kolonel en wetenschapper Robert Neville, die druk op zoek is naar een geneesmiddel. 's Middags is de stad verlaten en alleen Robert en zijn hond Sam begeven zich dan op straat. Maar zodra het donker wordt komen de vampiers te voorschijn en gaan ze op zoek naar vers bloed.

avatar van LucretiaBorg
Ik had er eerst niet zo'n hoge verwachtingen van en dat is blijkbaar maar goed ook. Ik vond het echt een hele goede film, ook al is dit verhaal al vaker gedaan, vnl. engelse producties zoals 28 Days Later, maar dit was toch heel anders, meer "Amerikaans" denk ik...

Ik wist niet dat er een boek van was, gelukkig maar, want ik vond hem erg spannend, die gemuteerde mensen, die zich gedraagden als vampiers, het waren er geen, kijk nog maar een keer. Ik wil niks verklappen, maar alles zat erin, spanning, verdriet etc. en het leukste vond ik de backflashes naar hoe het is begonnen, te gek hoor en ook heel zielig.

Oh en wie gebruikt het woord aktieneger nou weer, dat is vragen om problemen ja....

G to the J

Sjoerd111 schreef:
Je moet helemaal niks

okidoki

avatar van Hannibal
Aardige film voor vertier ende vermaak. Will Smith acteert niet erg goed, maar dat is niet zo erg in dit soort films. De Amerikaanse vlag was weer veelvuldig aanwezig.
Verder erg mooi gemaakt, het zag er eng uit, die spookstad. Prachtige shots, bijvoorbeeld wanneer Will Smith op een staartvleugel van een straaljager staat en golfballetjes wegmept, de uitgestorven stad in. De geïnfecteerden waren behoorlijk angstaanjagend. Het verhaal lijkt erg op 28 days later...

Pastichio Rocker
Will Smith acteerde juist prima. Heb je soms iets tegen negers?

En 28 Days Later lijkt juist op deze film, aangezien het verhaal (waar deze film op is gebaseerd) al uit 1954 stamt.

avatar van Hannibal
Pastichio Rocker schreef:
Will Smith acteerde juist prima. Heb je soms iets tegen negers?

Doe eens normaal zeg.

Pastichio Rocker
Hannibal schreef:

Doe eens normaal zeg.

Ok, sorry. Je bent duidelijk niet bevooroordeeld.

avatar van Da G
Goed geacteerd, jammer van het hollywood einde, vindt het originele einde beter.
En de-amn wat schrok ik me vaak dood met men nieuwe 5.1 setje:P

Originele einde waar Will Smith aint dead:P Dus waar de 'darkseekers' nog wel een beetje 'gezond verstand' hebben. (de val die gezet wordt bijv)

deTuinman
De hele film is hollywood en die val is niet 100 % zeker dat he tde darkseekers waren.

avatar van Da G
klopt allebei. Ik moet er ook even op terug komen dat 'hollywood' niet gelijk kut is, maar dit einde vond ik overbodig.

avatar van JDSsmetje
Visueel allemaal wel goed maar vond het toch een beetje saai.
Iedereen vind de scene met de hond zo goed. Ik niet, kan je niets beters verzinnen om wat drama te creeëren

avatar van totalreject
JDSsmetje schreef:

Nou, doe is...

avatar van Larsco
actie, horror, drama, spanning. Eerste keer dat ik hem keek zat ik op het puntje van m'n stoel, echt heel spannend. Tweede keer was het wat minder. Ik geef hem 4 sterren. Waarom geen 5? Ik hou niet erg van zielige stukjes in een film.

DaZtorm
Legende.....

1. ''Een beroemde sporter of artiest over wie veel verhalen de ronde doen wordt ook wel een legende genoemd''

2. ''Iemand die wereldbekend is geworden, maar reeds de dood getroffen heeft''.

Antwoord: Nee, maar ik snap de titel wel. Wordt ook netjes aan het einde van de film uitgelegd.

Maar de film zelf. De film roept veel vraagtekens op tijdens de film. Dat is opzich niet erg maar ze moeten allemaal beantwoord worden. Daarnaast is een 5* film te herkennen aan meerdere verhalen welke goed in elkaar overlopen. Het ene verhaal moet een begin / eind zijn van het andere verhaal. Daarnaast moet er duidelijk zijn wanneer verhaal A begint / eind en waar verhaal B begint / eind en waar verhaal B op verhaal A inslaat.

De verhalen hadden betrekking op elkaar maar mist duidelijk het laatste gedeelte. De relatie tussen de verhalen is bekend, maar het was soms moeilijk te onderscheiden wanneer verhaal A of verhaal B te zien was. Sorry als het ingewikkeld over komt, maar ik mag natuurlijk niks weg geven.

Er zaten ook veel fouten in de film. Voorbeeldje iemand slaapt in de auto en heeft een actieve rol in de scene zonder slaperig over te komen. Zo waren er nog veel meer dingen die niet helemaal goed waren aan de film. Of dingen die overbodig waren.

Al met al vind ik de special effects heel mooi en is het een film die in je in 1 zucht uitkijkt. Kortom: Meer van dit soort films!

avatar van CodyN
Geweldige actie film, niet meer dan dat.

mwoeb
DaZtorm schreef:
Legende.....

2. ''Iemand die wereldbekend is geworden, maar reeds de dood getroffen heeft''.

Je moet de verklaring van het oorspronkelijke woord zoeken en die verklaring dan vertalen, niet omgekeerd.

avatar van Jawaddedadde
I Am legend

Kort maar krachtig. Voldoende schrikmomenten aanwezig om op het puntje van je stoel te gaan zitten. Gemuteerde mensen zagen er afschrikwekkend uit, ook de dierlijk geluiden die ze produceerden droegen bij tot de spanning. Prachtige shots van een verlaten Manhattan (deed wat denken aan 28 days later).

Smith acteert goed. Voor een groot deel van de film heeft hij natuurlijk niet veel tekst en nog minder tegenspelers (indien je de hond en de etalage-poppen niet meerekent), maar desondanks doet hij het goed. Niet makkelijk om op je eentje een film te dragen.

Wat ik iets minder vond, is dat je weinig tot niets te weten komt over het Krippin Virus. Ik had er graag nog wat van die semi-wetenschappelijke uitleg over gehad, dus dit was voor mij een (klein) minpuntje.

Maar alles bij elkaar prima vermaak hoor.

avatar van jumpstylemovie
Het verhaal is erg goed maar daar heeft de auteur van het boek natuurlijk voor gezorgd. De uitwerking is qua sfeer vast wel heel passend maar ik vond de sfeer niet helemaal goed. Ook miste er iets, al kan ik niet precies vertellen wat. Will Smith acteerde gewoon goed en het einde was ook goed. Over het algemeen wel te pruimen.

avatar van Kill_illumovie
jumpstylemovie schreef:

Het boek en deze film verschillde qua verhaal toch sterk van elkaar.
Met name de clue.

avatar van jumpstylemovie
Moet ook wel. Het boek is aardig oud (1943 geloof ik?) en in de film is alles erg modern + Shrek.

Ook over die scéne met die hond. Ik vind dat nou ook niet echt een goede scéne. Wel leuk gedaan maar kreeg er geen speciaal gevoel bij.

avatar van Kill_illumovie
jumpstylemovie schreef:

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel eerder de rol van Robert in verhaal.
In het origineel is Robert geen held maar in principe een serie moordenaar. De vampieren zien hem als een legende omdat er een persoon is die hen vermoord waarvan ze niet zeker van zijn of hij wel degelijk bestaat. In deze verfilmde vertolking is Robert een legende omdat hij zijn leven weide om te zoeken naar een medicatie.

Oké.

avatar van tommykonijn
jumpstylemovie schreef:
Het boek is aardig oud (1943 geloof ik?)

1953

DaZtorm
mwoeb schreef:

Zeg maar dat ik ongelijk heb

Legende - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Of wat is volgens jou het oorspronkelijke woord van legende? Volgens mij vertaal ik niets, maar pak ik het begrip van het woord legende erbij. Gek he? Discussiëren over een feit.

avatar van Smaling
Goed & spannend filmpje. Normale einde vind ik beter als het alternatieve.

avatar van rep_robert
Vermakelijke film, heb hem destijds in de bios in Amerika gezien.

1e gedeelte van de film kibbelt het lekker door, je leert een beetje kennis maken met het personage en hoe hij leeft in al die vrijheid in z'n eentje.
Daarna begint de spanning, als het avond wordt, een prachtige scene in de badkuip met z'n hond en de hond die ontsnapt in het donkere gebouw, goed en spannend.
Goed en overtuigend geacteerd van Will Smith, toch wel de ideale persoon voor deze film.
Zodra de "monsters" echt voluit in beeld komen verandert de film wat mij betreft meer in een actiefilm, waar een spannende film wellicht beter was geweest.
Ook zagen ze er inderdaad niet echt overtuigend uit.
Dit vind ik echt jammer en hadden ze meer uit kunnen halen.
Het einde bekoorde mij ook niet echt, al dat god geneuzel e.d. is totaal niet aan mij besteed, toch jammer.
Het had zoveel beter kunnen zijn...

4,5* voor de 1e helft en 2* voor de 2e helft van de film.
Maakt 3,25 gemiddeld dus

LucretiaBorg schreef:

Oftewel, 3,5 ster is bij jou een topfilm?