I Am Legend (2007)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Francis Lawrence
met Will Smith, Alice Braga en Charlie Tahan

Jaren nadat Dr. Alice Krippin een genezing voor kanker lijkt te hebben gevonden, heeft een mysterieus virus de hele wereld in zijn greep. Veel mensen zijn gestorven aan het virus en een ander deel is getransformeerd in een groep bloeddorstige vampiers. In de stad New York leeft enkel nog kolonel en wetenschapper Robert Neville, die druk op zoek is naar een geneesmiddel. 's Middags is de stad verlaten en alleen Robert en zijn hond Sam begeven zich dan op straat. Maar zodra het donker wordt komen de vampiers te voorschijn en gaan ze op zoek naar vers bloed.

avatar van zinedinezidane
Net deze film gezien en ik zit met een overwegend goed gevoel.

Ik vond het een luchtige film, met redelijke animaties, een redelijk goed verhaal en een leuk vertolkte rol voor Will Smith. Het is niet zijn beste rol (denk maar aan benjamin button of the pursuit of happiness), maar toch slaagt hij erin om in zijn eentje een film spannend, geloofwaardig en emotievol te maken.
De vertolking van de vrouwelijke tegenspeelster was niet groots, maar krijgt toch een voldoende.

Iets wat me wel opviel, was dat de film voorbijvloog qua tijd..Voor mij mocht het iets langer duren (90-95 min is meer iets voor komedies)

deTuinman
zinedinezidane schreef:
Will Smith. Het is niet zijn beste rol (denk maar aan benjamin button)

deTuinman schreef:

In Benjamin Button was hij inderdaad vrij... onopvallend

avatar van JacoBaco
De film is best ok totdat hij tegen poppen gaat praten. Blabla bla.. Ja, dat doet hij omdat hij eenzaam is, maar nog steeds vind ik het heel irritant.

avatar van devilkem001
Elk film met will smitch is goed! Had grote verwachtingen van deze film en was het totaal waard. Kan bijna niet wachten tot zijn volgende film...

deTuinman schreef:

que?

Sorry, even zwaar verstrooid..:) Brad Pitt verdient uiteraard de pluimen voor die fantastische vertolking als B.J.

Verder is Will Smith gewoon echt een topper..Elke film van hem vind ik top gewoon. Bad Boys, I am legend, pursuit of..., Seven pounds,...

mwoeb

Freudiaanse verspreking?

avatar van eltorro
Goeie film. Will smith doet het goed, ondanks dat hij bijna de enigste acteur is wordt hij niet irritant. Hij speelt zeer overtuigend iemand die in geen drie (normale) mensen heeft gezien. Hij reageerd ook realistische en overtuigend als hij na drie jaar weer normale mensen ontmoet. Die hond was ook leuk gevonden, zo had Will iets om tegen te praten en was de film niet de hele tijd stil. De hond hebben ze gelukkig ook niet te overdreven neergezet, maar gewoon als de trouwe domme viervoeter. New York verlaten en met alleen Neville zorgt voor erg mooie plaatjes. Minpuntje is inderdaad de speelduur had langer gemogen.

avatar van aunuscus
Is honderd minuten soms niet goed genoeg om het verhaal uit te leggen. Ik vond ook dat het kort duurde maar dat kwam door de actie. Goede acteur die Will Smith hij heeft het ver gebracht.

aunuscus schreef:

Jij telt de aftiteling en de trailers etc er allemaal bij zeker...de film zelf duurt hooguit 90 min...

zinedinezidane schreef:

Jij telt de aftiteling dus niet bij ''de film zelf''? Wat mij betreft is de film pas afgelopen na de laatste titel. Jammer dat het in de bioscopen een gewoonte is geworden om asociaal weg te lopen en alvast op te ruimen voor de volgende voorstelling.

avatar van Jawaddedadde
Aan de andere kant vind ik het nogal nutteloos om 10 minuten naar de aftiteling te staren...

avatar van Karl van H.
Tien minuten naar de aftiteling staren kan anders best plezierig zijn; je hebt rustig de tijd om de film goed op je in te laten werken, kunt genieten van de (hopelijk mooie) muziek en even tot rust komen van de film die je zojuist hebt gezien. Als een film écht indrukwekkend op mij over kwam, dan blijf ik graag nog een tijdje zitten. Helaas heeft men bij de bioscoop nog wel eens de asociale neiging de aftiteling na een minuut af te breken en de lichten vol aan te zetten.

Jawaddedadde schreef:

agreed...

Sjoerd111 schreef:

Ik tel dit niet bij de film zelf aangezien het verhaal ten einde is en dit daar niks meer toe bijdraagt..akkoord je hoort hopelijk een mooi liedje en nadenken over de film kan ik doen met of zonder de aftiteling..deze zal geen enkele invloed meer hebben op mijn mening over de film

avatar van Jawaddedadde
Karl van H. schreef:

Dan durf ik ook al eens te blijven zitten, maar dat heeft dan inderdaad meer te maken met de impact die de film op me heeft gehad, dan met de aftiteling op zich.

avatar van zinedinezidane
Nee, natuurlijk zul je geen hoger cijfer geven dankzij de aftiteling, maar dat neemt niet weg dat het een onderdeel van de film is dat uiterst plezierig kan zijn, mits je het geduld en de zin hebt te blijven zitten, natuurlijk. [/quote]

Bon, laten we hier even duidelijk zijn. Als een film 85 min duurt en de aftiteling 25 min(hypothetisch)..ga je dan het gevoel hebben dat de film 110 min geduurd heeft? Neen, natuurlijk niet. evenmin ga je als een film 105 min duurt en de aftiteling 5 min vinden dat de film zeer kort was...conclusie: de aftiteling heeft geen impact op hoe je de film vond en of je de film kort af lang vond...Wat dus ook mijn punt is!

88Fabian
Deze film zag ik bij film 1,nog eens voorbij komen,en keek er nog eens naar,
maar wat is het toch een oer domme vervelend amerikaans filmpje zeg
zo typisch zie je ze nog zelde een film maken.

Ik heb deze film nu 2x gezien en het blijft een hele vermakelijke film om naar te kijken

avatar van Ninto
88Fabian schreef:
Deze film zag ik bij film 1,nog eens voorbij komen,en keek er nog eens naar,
maar wat is het toch een oer domme vervelend amerikaans filmpje zeg
zo typisch zie je ze nog zelde een film maken.

Jij zal wel een vervelend leven hebben met al die Amerikaanse films in de wereld. Overigens is I Am Legend totaal niet typisch maar juist enorm apart. Ik kan me geen andere film bedenken waar zo'n lekker sfeertje wordt gecreëerd.

TimD
Sjoerd111 schreef:

Nee inderdaad, ik vind het ook zonde dat mensen niet tien minuten van hun leven verspillen door te kijken naar namen die over een scherm rollen. Ik praat liever over een film na (of denk er nog even over na) bij een drankje in het cafe. Tenzij er natuurlijk nog een scene na de aftiteling komt, of bij een briljante aftiteling (zoals o.a. bij The Hangover)

Ninto="88F schreef:
Ik kan me geen andere film bedenken waar zo'n lekker sfeertje wordt gecreëerd.
Ga dan maar eens wat meer films kijken, en snel!

avatar van wendyvortex
Was nogal risico na nog niet zo heel lang geleden The Omega Man gezien te hebben (gebasseerd op hetzelfde boek) en Will Smith geldt nou ook bepaald niet als mijn favoriete acteur, maar moet zeggen dat de film toch behoorlijk te pruimen is.
Goede spanningsinbouw in diverse scenes en Will Smith probeert gelukkig nergens de komiek uit te hangen.
Wel had ik een beetje het idee dat het verhaal nogal snel afgeraffeld werd aan het einde. Jammer want juist de rustige opbouw in de eerste helft was een sterk punt.

Bij deze film had ik meer het idee dat ik naar een horror-game van een computerspel zat te kijken. Zo van bloeddorstige zombies die mensen aanvallen en niet tegen licht kunnen! Jammer, ik had er meer van verwacht.
Aan Will Smith lag het niet, het is meer het slappe verhaal en de geanimeerde "monsters". Soms was de film zelfs langdradig. Dus verwacht er niet te veel van, dan valt het misschien allemaal wel mee.

avatar van Minotaures
Verdomme, Fred!

avatar van DonOswaldo
mwaah vond hem niet zo goed, had er veel meer van verwacht door alle commotie die er toen over gemaakt werd, en de naam uiteraard..

opzicht wel leuk, maar had wat meer actie verwacht, en dan dat einde.. dat verpeste het uiteindelijk.. ook al is het dan wel passend bij de naam, hij had makkelijk een andere uitweg kunnen bedenken..

Super hoe alles zo echt lijkt het gewoon net lijkt of hij echt in z'n eentje daar is.

avatar van Prudh
Wat de fuck is er mis met make-up dan? En hoe moeilijk is het om een echte leeuw in beeld te brengen, laat staan een echt hert? Wat een dramatische CGI en compleet overbodig ook nog eens. Die vampierzombies hadden perfect door mensen gespeeld kunnen worden. Nu zitten we gewoon naar overduidelijke nepbeesten te kijken en dat past totaal niet in het desolate New York dat wél mooi is vormgegeven.

Het decor waartegen I am Legend zich afspeelt is super. Dit post-apocalyptische thema blijft één van de fascinerendste. Toch pakt een 28 Days Later dit qua sfeer vele malen beter aan, mede omdat de belangen in die film wat minder hoog liggen. In 28 Days Later geen McDonalds die graag een gele M in beeld wil zien, of Ford die een Mustang GT door het beeld wil zien scheuren. En dan niet enkel die GT, nee, hij moet ook nog eens de enige glanzende auto zijn in een stoffig en overwoekerd New York. Mijn klomp breekt echt van zulke commerciële nonsens.

Ook de spanning pakt dramatisch uit. Na een sterk stukje aan het begin, waarin we voor het eerst zombievampiers ontmoeten, lijkt het nog even de goede kant op te gaan, maar daarna is het enkel het thema dat de film interessant houdt. En zelfs dat niet meer naarmate het einde nadert. Ongeloofwaardigheid en lui schrijfwerk stapelen zich op en wanneer de aftiteling in zicht komt blijft er weinig meer van het originele uitgangspunt over.

Smith is wel ok, hoewel ik een gniffel niet kon onderdrukken toen hij aan een paspop vroeg of het alsjeblieft 'hallo' tegen hem wilde zeggen. Ligt meer aan het script dan aan Smith overigens. Ik hoopte op een bombastische, spannende, apocalyptische horrorblockbuster, maar ik kreeg opgedrongen reclame en computereffecten in een leeg New York. Twee sterren voor dat laatste.

avatar van GijsDeBeelde
Will Smith laat nog maar eens zien dat hij een echt goede acteur is. Hij draagt op zijn eentje deze film. De film zet aan tot denken. Hoe ver kan men gaan in het zoeken naar nieuwe geneesmiddelen? Wat zijn hier de gevaren van? Er hing een tof sfeertje in de film. ‘De slechterikken’ waren niet te overdreven zoals je in veel films in dit genre hebt, de gemuteerde honden waren zelfs cool.