• 11.285 nieuwsartikelen

Releasedatum: 27 april 2017

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Free Fire

"All guns. No control."

Boston, 1978. Justine (Brie Larson) heeft een bijeenkomst opgezet in een verlaten pakhuis tussen twee Ieren (Cillian Murphy, Michael Smiley) en een bende onder leiding van Vernon (Sharlto Copley) en Ord (Armie Hammer) die hen een voorraad wapens wil verkopen. Maar wanneer er schoten vallen tijdens de overdracht ontstaat er een bloedstollend spel om te overleven.

Alle Media

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Toch wel een amusant filmpje van Wheatley. Een knipoog naar Resevoir Dogs inderdaad, en weinig plot.

Ja, je moet er maar net geduld voor hebben. Wat 1978 hier nou als bijdrage aan leverde wist ik niet. Ware het niet dat dat jaartal ook niet vermeld wordt aan het begin. Leuke rollen en figuranten zoals ik al had gezegd. Sam Riley als die lompe Stevo, die Zuid-Afrikaanse wapendealer, een stoere chick, die chagrijn Ord, die hipstertype Vernon en die kerel die een appeltje te schillen heeft met Stevo, omdat deze zijn nicht heeft verwond in een dronken bui... als bijzaak. Twee scherpschutters en dan vervolgens een uur durende schietpartij, gepaard met vele leuke oneliners en trucjes, die er soms nog wel eens lekker bloederig aan toe gaan. De potentie zat er in mijn ogen wel aardig in en de film wist al met al niet te vervelen.

Volgens mij zou je dit ook wel als een knipoog kunnen beschouwen naar de gangsterfilms. Het is tevens niet Hollywood.

avatar van Decec

Decec

Een redelijk actie/komedie/misdaad/thriller film...

Redelijk verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Ouderwetse opname...

Af en toe onrustig camerabeweging..

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek

met Dolby Digital...

Niet te moeite waard...

avatar van AardeWerk

AardeWerk

Een grote shoot out, met wat grappige scenes tussendoor waardoor het geen moment saai werd. En notabene Scorcese een van de executive producers. Had absoluut beter gekund, maar was zeker niet slecht.

avatar van MH040

MH040

Ik geef niet snel hele lage cijfers, maar hier moet ik een uitzondering maken. In tijden niet zo’n nietszeggende, eentonige flutfilm gezien. Ondanks de niet al te lange speelduur nog een hele zit om doorheen te komen. Er gebeurt werkelijk geen zak. Kleine flinterdunne inleiding en dan is het dik een uur schieten op alles wat beweegt. Af en toe wordt er voor de afwisseling eens “cocksucker” naar elkaar geroepen. De humor is niet grappig en aan de hele film is niets origineels te bespeuren. Daar bovenop komt alles ook nog eens geforceerd over. Scorsese moet wel een hele dikke cheque hebben ontvangen om zijn naam aan dit prul te verbinden. Enig lichtpuntje is de altijd mooie Brie Larson. Tijdverspilling. Afrader.

avatar van Shadowed

Shadowed

Amusant.

Toch wel weer een prima actiefilmpje, dat me een beetje doet denken aan een videospel waarin je elkaar gewoon moet afschieten. Dat gevoel creëert Wheatley voor een groot deel in zijn actiekomedie. Alleen is het hier kant tegen kant en er komen ook nog sluipschutters om de hoek kijken.

Leuk dat een vrij bekende cast er ook weer bij is. Leuk om Larson weer te zien, maar ook Murphy, Hammer en Copley doen mee hier. Het begint amusant, en eindigt amusant. De hele film lang blijf je wel geboeid, met 91 minuten duurt deze onzin gelukkig ook niet al te lang.

Het had allemaal wel wat spannender en intenser gemogen, want dit lijkt meer een grote komedie te zijn. Qua kogels zit er genoeg in, maar dit soort filmpjes mogen wel een stukje grover en lomper zijn van mij. Ook wat spanning was welkom geweest, want hiermee kan veel gedaan worden.

Het verveelt nergens, alleen had ik inplaats van team vs team meer een soort iedereen-op-zichzelf spel gezien. Dat zou me weer een stukje leuker lijken, alleen hadden de schrijvers daar maar weinig zin in als ik dit zo zie. Uiteindelijke resultaat is niet slecht, maar hoogstaand is het nergens. Typische film voor een avondje bankhangen.

Onderhond

• 12056 stemmen

Welgekomen.

Wheatley heeft duidelijk talent, maar dat komt er niet altijd even goed uit. Soms vertilt hij zich een beetje, en hoewel dat nog steeds beter is dan een hoop regisseurs die er gewoon niks van bakken, is het ook best jammer dat Wheatley z'n talent zo weinig tot volle bloei laat komen.

Niet dat Free Fire dié film geworden is, het is op zich een redelijk eenvoudig tussendoortje, maar wel eentje met enorm veel plezier en liefde gemaakt. En daar had ik bij Wheatley wel weer een keer zin in. Weg van alle gedoe, gewoon een eenvoudig filmpje waarin hij los kan gaan.

En dat doet hij ook. Het begint nog een beetje saai, met een typische wapendeal en wat shady personages. Maar wanneer het gevecht begint ontspint zich een geniale stand-off waar niemand meer bij elkaar hoort en de poppetjes één voor één afgeslacht worden, al gaan daar meestal wel verschillende stadia over vooraleer ze finaal neervallen.

Actie en misdaad dus, maar vooral lekker wat zwarte humor. Met acteurs als Murphy en Copley zit dat ook best goed, aangevuld met wat leuke Britse charme (Michael Smiley). Erg vermakelijk dit, er had misschien nog net wat meer met de locatie/cinematografie gedaan kunnen worden, maar verder een erg fijn tussendoortje.

avatar van perceived

perceived

Druk en vermoeiend single location gedoe dat nog een beetje wordt gered door de humor.

Echt een tegenvaller van Ben Wheatley. Op A Field in England (2013) na vind ik dit zijn minste werk.

Op naar zijn volgende! Blijft een erg interessante regisseur. Ben dan ook heel benieuwd wat hij ons gaat voorschotelen met Happy New Year, Colin Burstead (2018)

avatar van frolunda

frolunda

Een toch wel erg vermakelijke schietfilm,zeker als je het allemaal niet al te serieus neemt.Regisseur Ben Wheatley weet toch vaak vanuit een voorspelbaar uitgangspunt met iets interessants of origineels voor de dag te komen.En dat is bij Free fire vooral de bonte stoet aan karakters/personages waarbij de art en costume design ook een flinke duit in het zakje doen.

Vooral de rollen van respectievelijk Michael Smiley,Sam Riley en Sharlto Copley zijn zeer de moeite waard en hebben leuke teksten.Ook de shoot out verveelt geen moment,vooral door het mooie camerawerk en het één locatie standpunt.Het verhaal wordt hier naar het tweede plan geschoven maar er gebeurd meer dan genoeg om het allemaal boeiend te houden.

Dat alles maakt van Free fire zeker geen meesterwerk maar wel een fascinerend schouwspel en dus geslaagde actie/komedie film.

Goed.

avatar van ILDIB

ILDIB

Tsja. Leuk idee. Maar duurt te lang met teveel hetzelfde gestuntel. Jammer. Maar een enkele scène echt leuk.

avatar van teigertje

teigertje

• 2023 berichten

Een sterke film met name de acteer prestaties.

Rondom een wapen deal die in verwikkelingen geraakt.

Ondanks de film zich met name afspeelt op één plek.

Is het zo knap hij zijn kracht in spanning en dramatiek geen moment verliest.

Ook zit er veel zwarte humor in wat de film een extra toevoeging geeft en ondanks de situatie soms zelfs grappig maakt.

Om een gegeven wat eigenlijk om serieuze overleving gaat.

Een uitstekende film.

avatar van Banjo

Banjo

• 1943 berichten

Het eerste half uur was ja... rommelig, oninteressant maar zodra de film tot rust kwam toen kreeg ik er er weer een beetje zin in, en was ik benieuwd hoe het verhaal zich verder zou ontvouwen. Maar echt een verhaal is hier in erg ver te vinden maar ik vond het wel wel een leuke wegkijker..

avatar van Flipman

Flipman

MH040 schreef:

Helemaal mee eens. Ik verwachtte dat er nog van alles interessants zou gebeuren, een bijzonder plot werd verteld ondanks - of zelfs wegens - de schietpartij. Maar het is een aanzet tot een loodfestijn en... niet meer dan dat. Oké, grappige sfeer, dat wel. Je blijft je zowel afvragen wie het gaat redden maar anderzijds ook waarom je hiernaar blijft kijken. Ik vond 't een grote teleurstelling.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

Flipman schreef:

Misschien wel wat te druk...........

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Doet sterk denken aan Reservoir Dogs, die bemerking las ik hier al een paar keer. Maar ipv de typische Tarantino dialogen, krijgen we hier meer leuke onliners met het nodige cynisme. Een beetje Britse humor hier en daar. Het geheel is ook mooi aangekleed met de passende kostumering.

Soms lijkt het wel wat langdradig met heel de film in een beperkte locatie en een scène waar geen eind aan lijkt te komen. De echte apotheose blijft wat uit, maar toch zit het best wel goed. Vooral de nodige humor is wel leuk en een boeiende groep acteurs. Dat zorgt voor interacties die beter werken dan je zou verwachten.

Free Fire is geen topfilm, maar achteraf gezien toch meer van genoten dan gedacht. Met de vraag wie het einde haalt en wie niet.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Dit is een geinige film. Niet meer dan dat. Het is een actie film met veel schieten en de hele tijd op één locatie.

Dat gaat nog net niet vervelen, maar het had niet langer moeten duren.

Het is ook vrij ongeloofwaardig dat er zoveel geschoten wordt en er heel lang geen slachtoffers vallen.

Dat wordt op een gegeven moment een beetje langdradig.

Toch zijn de personages wel grappig en iedereen heeft zo zijn eigen karakter.

Verstand op nul en lekker genieten van deze pulp.

avatar van Shadowed

Shadowed

Aangezien ik de loopbaan van regisseur Ben Wheatley aan het afvinken ben, vond ik dat de tijd rijp was voor een herziening van Free Fire. Het eindresultaat bracht geen positieve, maar ook geen negatieve verandering teweeg. Deze film profiteert voornamelijk van een oerdegelijke cast, waartussen met name Sharlto Copley en Sam Riley opvallen. Twee erg excentrieke figuurtjes, die een behoorlijke flair meekrijgen van de desbetreffende acteurs. De overige leden doen het overigens ook zeer naar behoren en Wheatley verspilt weinig tijd aan allerlei onnodige introducties en/of achtergrond. Het gaat hier tenslotte om het uiteindelijke vuurgevecht en die wordt simpel maar degelijk opgebouwd. Jammerlijk is dat het uiteindelijke geweld niet gestileerd genoeg is, waardoor de makers uiteindelijk wel veel van de concentratie van de kijker vragen. Je staart tenslotte voor meer dan een uur naar een vuurgevecht dat eigenlijk maar weinig variatie kent, een gebrek aan echt opvallend expliciete bruutheid draagt daar vervolgens ook aan bij. Het is allemaal onderhoudend en vermakelijk, maar de regie blijft te eentonig om het vervolgens memorabel te maken. Als filmtussendoortje is het echter ideaal en lekker eenvoudig kijkvoer.