• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.702 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.500 stemmen
Avatar
 
banner banner

Midnight Express (1978)

Biografie / Misdaad | 121 minuten
3,70 1.381 stemmen

Genre: Biografie / Misdaad

Speelduur: 121 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Alan Parker

Met onder meer: Brad Davis, Bo Hopkins en Randy Quaid

IMDb beoordeling: 7,5 (93.588)

Gesproken taal: Engels, Maltees, Frans en Turks

Releasedatum: 31 augustus 1978

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Midnight Express

"Walk into the incredible true experience of Billy Hayes, and bring all the courage you can!"

Waargebeurd verhaal over een man die in Turkije wordt opgepakt wegens het proberen te smokkelen van drugs. Hij krijgt vier jaar en in de gevangenis blijkt snel dat de Turken het niet zo nauw nemen met de wetten. Als dan ook nog blijkt dat ze straf verlengen naar levenslang, is er maar één ding dat ervoor kan zorgen dat hij dit overleeft.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Ibrahim4048

Ibrahim4048

  • 28 berichten
  • 19 stemmen

dragje schreef:

(quote)

Mijn geheime missie Mijn hemel zeg, die missie is dan werkelijk "top secret" als ik niet eens weet wat die missie omhelst.

Ik laat de discussie voor wat het is, u neemt het mijns inziens allemaal wat te serieus. Ieder heeft zo zijn/haar persoonlijke mening, respecteer deze!

Ik ga verder niet in op die onzinnige aantijgingen die u hier ventileert. Een goedendag.

Zie je wel dat je dyslectisch bent. Er staat heilige missie niet geheime missie


avatar van dragje

dragje

  • 5098 berichten
  • 0 stemmen

Ibrahim4048 schreef:

Zie je wel dat je dyslectisch bent. Er staat heilige missie niet geheime missie

Touché. Ik heb echter geen zin om hier te verdedigen dat ik niet dyslectisch zou zijn. Uw aantijging betreft doodeenvoudig een zwaktebod en is samen met uw, mijns inziens, onzinnige retoriek volledig off-topic.

"Heilige missie" betreft namelijk net zo'n infantiele sneer als dat het een "geheime" missie zou betreffen. Dat u ervoor kiest om op die wijze mensen te schofferen is uw keuze natuurlijk maar daarin staat u toch serieus alleen.

Tip: maak s.v.p. gebruik van alinea's. Leest een stuk prettiger, zo ook voor lieden die wel dyslectisch zijn. Het is werkelijk geen porum zo namelijk

Een goedendag.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Ibrahim... Ik zou je willen adviseren het "onrecht" dat de Turken met deze film wordt aangedaan, totaal los te zien van de ellende die het Joodse volk al millenia ondergaat, met de holocaust als triest hoogtepunt. Zelfs in figuurlijke zin. Drop it.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

En nu weer over Midnight Express graag. Of start een PM discussie. Dit gaat veel te ver offtopic.


avatar van gideonvdb

gideonvdb

  • 1795 berichten
  • 0 stemmen

jammer dat het hem niet gelukt was om die hash te smokkelen, kan wel een jointje gebruiken na de nutteloze discussies, voor de rest goed geacteerd en heb me prima vermaakt. 5*


avatar van Linske

Linske

  • 52 berichten
  • 114 stemmen

ik geef zelfden een 5, maar deze film verdient er zeker een!


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Serke film, mooi is een ander woord, maar wel sterk. Eén van de pluspunten is dat het Turks niet ondertitel werd, ook niet naar het Engels. Zo zit je volop met een sfeer dat je in een land zit waar je niets kan verstaan. Muziek is ook mooi en kende ik eigenlijk al voor de muziek. Maar in de film zelf komt het nog beter tot z'n recht. Brad Davis draagt de film, de andere personages zijn niet altijd even sterk.

Ik had eerst Hel van Tanger, de Belgische tegenhanger met een gevangene in Marokko, gezien. Daar heb ik waarschijnlijk met het taalgebruik veel meer feeling. De achtergrond is ook helemaal anders. Door de Belgische corruptie en bureaucratie was het bij Hel van Tanger vooral moeilijk om te onderhandelen. Bij Midnight Express speelde de politieke spanningen tussen VS en Turkije mee en de Amerikaanse arrogantie van 'Wij Amerika zullen dat hier snel oplossen en hem snel vrij krijgen'.

Wat de geloofwaardigheid betreft is het waarschijnlijk wel geromantiseerd, alhoewel de basis wel waar zal zijn: het gebruik van geld, de corruptie, de politiek getinte rechtspraak, ... In elk geval een aanrader. 4*


avatar van Dardania1466

Dardania1466

  • 5 berichten
  • 264 stemmen

belachelijke film. geschreven door oliver stone, echt typerend voor hem om zoiets te schrijven. alles wordt overdreven. ook tecnhisch mankeert er van alles aan de film, matige montage vooral. 1*


avatar van dragje

dragje

  • 5098 berichten
  • 0 stemmen

Dardania1466 schreef:

belachelijke film. geschreven door oliver stone, echt typerend voor hem om zoiets te schrijven

"Screenplay" is door Oliver Stone geschreven, niet het verhaal zelf.

Het script fundeert op een waargebeurd verhaal geschreven door Billy Hayes.

Een kleine, doch belangrijke, nuance dus. En hoe "typerend" dan ook, het verhaal is niet geheel uit de lucht gegrepen; schending van de mensenrechten bijvoorbeeld betreft in het Turkije van 2007 nog steeds dagelijkse praktijk.


avatar van SLK

SLK

  • 107 berichten
  • 44 stemmen

Dragje dat gebeurd niet alleen in Turkijke. Maar ook in landen zoals: Bulgarije, Polen Zuid Italië en nog meer andere EU landen. Kijk trouwens ook maar eens Hel van Tanger. Heb deze film in de top 10 staan maar hou ermee rekening dat het een Amerikaan is en het wel lichtelijk overdreven verteld is.


avatar van SLK

SLK

  • 107 berichten
  • 44 stemmen

ps Hoe kan je nou een 1 voor deze film geven. Wat een mafkees


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

SLK schreef:

...hou ermee rekening dat het een Amerikaan is

Een Brit. Maar één pot nat toch?


avatar van dragje

dragje

  • 5098 berichten
  • 0 stemmen

SLK schreef:

Dragje dat gebeurd niet alleen in Turkijke. Maar ook in landen zoals: Bulgarije, Polen Zuid Italië en nog meer andere EU landen.

Daar heb je volkomen gelijk in.

Kijk trouwens ook maar eens Hel van Tanger. Heb deze film in de top 10 staan maar hou ermee rekening dat het een Amerikaan is en het wel lichtelijk overdreven verteld is.

Die film heb ik nog niet gezien, dank voor de tip. Staat genoteerd en ik zal er zeker een blik op werpen.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

SLK schreef:

ps Hoe kan je nou een 1 voor deze film geven. Wat een mafkees

Dat hoort bij de Turkse Nationaliteit. Kunnen erg slecht omgaan met kritiek daarzo. Schijnt overigens wel een prima vakantieland te zijn.


avatar van dragje

dragje

  • 5098 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

Dat hoort bij de Turkse Nationaliteit. Kunnen erg slecht omgaan met kritiek daarzo. Schijnt overigens wel een prima vakantieland te zijn.

Valt toch wel mee? Je kunt zelfs een maatschappij kritische Turkse film maken over de genocide op de Armeniërs door het Turkse leger. De Turkse juryleden zullen de film zelfs voordragen voor de beste buitenlandse film bij de komende oscar uitreiking zolang die in de categorie komedie geplaatst wordt..


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik doelde ook meer op het feit dat zeer veel Turkse users deze film eemn 0,5-1* geven, omdat de film in hun ogen een slecht beeld van Turkije geeft. Daar waar de meeste andere users er eerder een waarschuwing tegen drugssmokkel in zien.


avatar van dragje

dragje

  • 5098 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

Ik doelde ook meer op het feit dat zeer veel Turkse users deze film eemn 0,5-1* geven, omdat de film in hun ogen een slecht beeld van Turkije geeft. Daar waar de meeste andere users er eerder een waarschuwing tegen drugssmokkel in zien.

Ik bedoelde met categorie "komedie" het ook sarcastisch Ik deel je mening volledig in deze namelijk.


avatar van SLK

SLK

  • 107 berichten
  • 44 stemmen

Genoeg turkse vrienden vinden dit een goede film btw. Het was volgens de turken een oorlog trouwens omdat aan beide kanten doden zijn gevallen (bij de armeniërs veel meer goed). Een echte genocide zou je het niet kunnen noemen omdat ze nooit de intensie hadden de armeniërs uit te roeien, is in ieder geval mij gezegd. Om even te reageren op Dragje. Zal niet meer off topic gaan


avatar van Anatolia

Anatolia

  • 2666 berichten
  • 1511 stemmen

dragje schreef:

"Screenplay" is door Oliver Stone geschreven, niet het verhaal zelf.

Het script fundeert op een waargebeurd verhaal geschreven door Billy Hayes.

De film is gebaseerd op een boek geschreven door Billy Hayes, met als co-auteur William Hoffer.

Heej, wat toevallig: Hoffer is tevens co-auteur van ...

Ik bedoelde met categorie "komedie" het ook sarcastisch Ik deel je mening volledig in deze namelijk.

http://www.imdb.com/name/nm0882445/awards

http://www.imdb.com/title/tt0845452/awards

Sarcasme was derhalve overbodig.

Een kleine, doch belangrijke, nuance dus. En hoe "typerend" dan ook, het verhaal is niet geheel uit de lucht gegrepen; schending van de mensenrechten bijvoorbeeld betreft in het Turkije van 2007 nog steeds dagelijkse praktijk.

Geen enkele rationele persoon die kan beweren dat het verhaal uit de lucht is gegrepen. Omdat ik niet in herhaling wil vallen, geef ik je de volgende link:

http://kleurbekennen.wordpress.com/2007/07/30/real-bad-arabs-over-beeldvorming-in-holywood/

(vervang Arabieren door Turken / Perzen / moslims)

En ook: http://www.cypnet.co.uk/ncyprus/culture/mofa/cinema/dervishzaim/dz3.htm (al moet ik er meteen bij vermelden dat ik de argumenten van de auteur niet altijd even sterk vind; neem er toch maar even de tijd voor)


avatar van dragje

dragje

  • 5098 berichten
  • 0 stemmen

@Anatolia

Ik zal er serieus naar kijken.

Ik kom hierop terug, dank voor de kritische noot in ieder geval.


avatar van Dardania1466

Dardania1466

  • 5 berichten
  • 264 stemmen

Reinbo schreef:

Dat hoort bij de Turkse Nationaliteit. Kunnen erg slecht omgaan met kritiek daarzo.

Hoe kom je erbij dat ik Turks ben? M'n nickname is notabene DARDANIA!! Midnight Express is een racistische film, je hoeft geen Turk te zijn om dat in te zien.


avatar van decsss

decsss

  • 309 berichten
  • 214 stemmen

hele mooie en spannende en realistische film van begin tot eind. De vertolkingen waren subliem, je gaat echt meeleven met de personages. 4,5*


avatar van The Last

The Last

  • 7169 berichten
  • 0 stemmen

Blijft een ijzersterke gevangenisfilm, met veel onvergetelijke scene's.

Verhoog mn stem naar 4 sterren.


avatar van mikey

mikey

  • 28993 berichten
  • 5142 stemmen

decsss schreef:

hele mooie en spannende en realistische film van begin tot eind. De vertolkingen waren subliem, je gaat echt meeleven met de personages. 4,5*

Realistisch wat een onzin! De rare keuzes druipen het scherm af! En naturelle (of zo) en deze (lichtelijk schandalige) film ook niet eens. Ook al ben ik geen Turk, in deze film ... ach dat heb ik ook al eens eerder geschreven. Alan Parker en O.Stone, wat een duo zeg.


avatar van The Last

The Last

  • 7169 berichten
  • 0 stemmen

mikey schreef:

(quote)
Realistisch wat een onzin! De rare keuzes druipen het scherm af! En naturelle (of zo) en deze (lichtelijk schandalige) film ook niet eens. Ook al ben ik geen Turk, in deze film ... ach dat heb ik ook al eens eerder geschreven. Alan Parker en O.Stone, wat een duo zeg.

En nou in normaal NL a.u.b.


avatar van gideonvdb

gideonvdb

  • 1795 berichten
  • 0 stemmen

die film geeft gewoon een realistisch gevoel, of het dan ook zo is, is natuurlijk iets heel anders.


avatar van mikey

mikey

  • 28993 berichten
  • 5142 stemmen

Hoe iemand zich voelt, kan ik niet beoordelen. Maar wat ik wel merk is dat de term 'realistisch' vaak wordt gebruikt als het gaat om ongepolijste beelden, bruut geweld en andersoortig stemmingmakerij.. En ik denk dat stemmingmakerij eigenlijk het doel van deze film is..


avatar van gideonvdb

gideonvdb

  • 1795 berichten
  • 0 stemmen

dat zou kunnen maar dat heeft bij mij in iedergeval niet gewerkt en had al helemaal geen medelijden met de gevangenen.


avatar van hannes64

hannes64

  • 1926 berichten
  • 5252 stemmen

Lang geleden eens gezien op video, nu weer gezien op dvd, en `t is nog steeds een sterke film.

Moroders score is passend.

Voor mij niet een klassieker, maar toch wel een bijblijver.

Met een helaas jong overleden Davis.


avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

  • 6225 berichten
  • 1221 stemmen

die kerel lijkt echt op jim carrey zeg