The Holiday (2006)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Nancy Meyers
met Cameron Diaz, Kate Winslet en Jude Law

Amanda (Cameron Diaz) is een Amerikaanse die de nodige problemen in haar relatie ondervindt. Om even weg te zijn van al dit gezeur, ruilt ze gedurende de vakantie haar huis tegen die van een onbekende Engelse. Hierdoor komt ze in het leven van Iris (Kate Winslet) en nemen ze tijdelijk elkaars leven over.

Erg leuke en romantische film. Ik vind wel dat er een groot verschil in de verhaallijn zit tussen beide stellen. Het stel Diaz - Law is verre weg interessanter.

avatar van nuzjan
Aangezien ik mijn lijst met ´´films die ik nog moet zien´´ aan het wegwerken ben en deze film erg hoog stond, was deze film eindelijk aan het buurt.

Om te beginnen:

Ben een hele grote fan van Kate Winslet, en is zonder enige twijfel 1 van mijn lievelings vrouwelijke acteurs. Ik had bij deze film hele hoge verwachtingen.

Maar jammer genoeg heeft die niet waar kunnen maken. De hele cast spreekt me aan, alleen Jack black kon er beter niet in zitten. Hij komt voor mij niet geloofwaardig over, waarschijnlijk heeft die wel zijn best gedaan, maar aangezien ik veel films van heb heb gezien was het moeilijk voor mij om hem echt serieus te nemen.

Maar waar ik eigenlijk het meest aan heb gestoord heb is het Cameron diaz, kwam voor mij te vaak in het film ongeloofwaardig over, is een prachtig meid, maar maakt het in deze film niet echt geloofwaardig.

Voor de rest heb ik me wel vermaakt met deze film, en is het kijken uiteraard waard.

AddictedToMovies
nuzjan schreef:

Ze worden ook wel 'actrices' genoemd.

avatar van wwelover
Een hele fijne romkom. Had niet verwacht dat ik hem zo leuk zou vinden eigenlijk, heb hem namelijk jaren links laten liggen. Maar dat was niet goed van mij om te doen! Want het is een erg leuke film. Een fijn verhaal. (Tuurlijk is het voorspelbaar, maar dat zijn alle romkoms) Vond het een goed bedacht concept met dat huizen wisselen. En er heerste een zeer fijne sfeer in de film. Leuke cast ook, met name Jack Black en Jude Law vond ik goed en natuurlijk Eli Wallach was geweldig.

avatar van kimmekelolita
leuke film
vooral niet te vaak achter elkaar kijken.
1x in de zoveel tijd is leuk.

dave schreef:
Jongens, wat een vreselijk clichématige, platte RomCom.

Het verhaal gaat over een huizenruil en de relaties die daaruit voortvloeien. The Holiday is een lang uitgerekte, voorspelbare ‘snotterfilm’ die hoe langer hoe vervelender wordt. De vele monologen van Amanda, de vrij gammele poging wat meer drama in de film te proppen door Graham vader en weduwnaar te laten zijn, enzovoort. Het geheel komt over als een zielloze, melige brij met een zwak en mainstream gevoel voor humor.

Heel af en toe zitten er wat leuke deeltjes in, of zaken die tenminste een glimlach tevoorschijn toveren, maar die worden als het ware overrompelt door het vele romantische geneuzel. De scène in de videotheek, met Dustin Hoffman, en het ‘Wind-moment’, onder Morricone-muziek, kwamen wel goed over. Jammer dat de symboliek van de wind niet tot zijn recht komt.

De acteerprestaties zijn erbarmelijk. Vooral Diaz’ rol is beschamend. Eli Wallach speelt tamelijk goed, maar loopt bij momenten toch een beetje verloren. En dan heb je Jack Black. Totaal miscast uiteraard. Je kan ook duidelijk zien dat de momenten tussen hem en Winslet niets voorstellen als je vergelijkt met Diaz en Law. Hij komt gewoon niet geloofwaardig over.

Deze prent kon goed zijn, met een andere cast, meer geslaagde humor, een meer vindingrijke regisseur en een totaal andere aanpak qua verhaal.

1,50 (1,75)

Prachtige recentie, niets aan toe te voegen!

Mooie film. Er zitten wel een aantal clichés in zoals: eind goed al goed, toch blijft het een verrassende film. Vooral de persoonlijke verandering van de personages zijn goed in beeld gebracht. Top acteurs !

13woutie13
Als Jack Black met zijn vriendin in de auto bij Iris aankomt (die in het huis van Amanda is) en bij het hek aanbelt, horen we de prachtige filmmuziek van Nuovo Cinema Paradiso. Lang leve Ennio Morricone!

Was me nooit opgevallen, maar als zo'n film zo vaak wordt uitgezonden ga je toch op andere dingen letten.

avatar van benni
Vind het de beste romkom die er is! Daarbij zijn vele soortgelijke films toch behoorlijk minder. Je komt er van in een lekkere bui. daar zijn dit soort films toch voor bedoeld? Mooie kleuren, dito beelden, goede cast en verhaallijn. Met kop en schouders boven de rest in dit genre uit. Kijken we elk jaar weer opnieuw, nou dus ook. Oeps, reklame al weer afgelopen. Gelukkig nog op dvd liggen....

(verwijderd)
Ongelooflijk, dat zo'n magnifieke actrice als Kate Winslet zich 'leent' voor dit soort draken. Het ene cliché na het andere druipt van het scherm zonder ook maar een verrassing of scherpzinnigheid. Dat Diaz en Law in dit type films optreedt, verbaast mij minder. Ik had de neiging om na 10 minuten het scherm op zwart te zetten, vooral omdat het begin het slechtste acteren ooit representeerde.
Een tranendal in velerlei opzichten.

avatar van Fryce
Lekkere wegkijk film waar je niet te veel bij hoeft na te denken en die een goed gevoel achterlaat.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zoetst.

In de veelal plastic aandoende wereld der romcom's is dit een prettige uitzondering. Niet omdat e.e.a. origineel zou zijn, maar de juiste snaar wordt wel beroerd. Met dank aan een leuke cast en de chemie tussen Law en Diaz. Veel gelikter dan dit wordt het niet, doch soms is zoet erg lekker.

Zeer goed.

avatar van t.durden
Deze was echt gaar. Halverwege afgezet.

Op zich een prima verhaal, maar o zo afgrijselijk uitgewerkt. De acteerprestaties zijn om te huilen, met name die van Diaz die acteren gelijkstelt aan hysterie, dat ik bijna compassie voelde voor Winslet die daar mijns inziens maar als een vis op het droge bij zit..

Wanstaltige film, bah.

avatar van tommykonijn
Ik zag dat ik deze film met 3,5* had beoordeeld, daar maak ik een dikke 4* van. Gisteren deze film herbekeken, en ik moet zeggen dat dit echt een aangename kerst romcom is. Heel erg gezellig huisje in Engeland, de cast is goed op dreef en de humor zit er ook wel in.

avatar van Nout01
NET zoals het totaal geen zin heeft om een vegetarier een perfect bereidde biefstuk te serveren, zo moet de filmliefhebber die alleen maar geweld, bloed en ellende wil zien deze film inderdaad mijden. (Kijk naar de lijstjes van hen die deze film afkraken, het zij zo.)

En voor al die anderen die wel van een heerlijke "Feel Good" movie kunnen genieten: "The Holiday" dus!

Nout01 schreef:

Totaal onzinnige en idiote opmerking. Leuk geprobeerd, maar helaas.

avatar van Betamax
Kan er niet meer voor geven.
Het is gewoon mijn type film niet.
Hield het met moeite 5 min vol..

avatar van gillie24
Redelijke film, zeker geen topper. Jammer dat Kate Winslet haar rol minder dominant was dan die van cameron Diaz. Vind Winslet een betere en ook mooiere actrice. Haar 'romance' met Jack Black stelde geen ene reet voor, de verhaallijn met die oudere man was zelfs nog interessanter.

avatar van Dennissssss
Een hele leuke feel-good romkom! Met veel humor en je kijkt hem heerlijk weg!

Aanrader!

melvddonk
gillie24 schreef:
de verhaallijn met die oudere man was zelfs nog interessanter.

Dat vond ik persoonlijk ook de mooiste verhaallijn die erin zat.

avatar van Captain Pervert
Sjonge, ben ik daar even mooi ingetuind.

Diaz laatst gezien in "Knight and Day" en erg om haar gelachen. En Jack Black natuurlijk, dus ik had me helemaal ingesteld op een romantische komedie. Misschien was het niet eens de associatie die ik met de acteurs had, misschien was het wel gewoon de geniale manier waarop mijn vriendin mij dit romantische slakkenspoor liet kijken.

Want dat is het.

Sjonge wat een zoetsappig gezever. Wel leuk en aardig hoor maar gewoon niet het predikaat komedie waardig. Het wordt nergens grappig. En dat is met een Jack Black film best triest. De film is onmogelijk om ècht te haten, maar er had zoveel meer in gezeten.

2,5 sterren

avatar van Bruens
Leuke film die af en toe een glimlach op mijn gezicht toverde.
Eli Wallach is ook een held zeg, leuk om hem na al die jaren weer eens te zien.

avatar van ibendb
Ik ben nu aan het kijken.

avatar van Kippie.
Leuke feelgood, moet je eigenlijk kijken in de wintertijd/kersttijd. Geeft namelijk een ultiem kerstgevoel. Ik ben dan ook van plan deze rond kersttijd te herzien. Geen bijzonder verhaal naar mijn mening, maar weinig saaie momenten. Leuk om eens te zien als je geen zin hebt in een film waar je diep bij na moet denken.

avatar van movie acteurs
Dat dit niks voor mij ging worden, was voor mij al rap duidelijk. RomCom's zijn sowieso al mijn ding niet. Echter ik gunde dit nog een keer een kans. Jack Black zet een leuke rol neer samen met Kate Winslet. Jude Law deed het aardig en met Cameron Diaz heb ik gewoon helemaal niks. Het verschil tussen het Engelse en het Amerikaanse stijl is ook erg leuk. Dus heeft het verhaal toch nog aardig uitgepakt. Maar het te vrolijke ligt mij ook weer niet zo. Maar ik hou het bij een 2,5.

avatar van benthe
Waarom heb ik deze film maar een 2,5* gegeven? Ik weet niet wat ik toen dacht, maar nu is het één van mijn lievelingsfilms. 4*

avatar van Fran
Het concept van de film is erg leuk en ik vind het ook goed uitgewerkt. Qua komedie moeten we het meerendeels van Jack Black hebben maar hij laat ook zien dat hij af en toe serieus kan zijn in een rol. Qua chemie tussen 2 spelers vond ik die van Diaz en Law het sterkst. Leuke romcom.

avatar van daxclusive
Prima film, lange tijd geleden in de bioscoop gezien en daarna eens op DVD. Best een leuke verhaallijn met diverse top acteurs en actrices. Film geef ik 3 sterren, binnenkort wil ik hem op DVD herzien, na een lange tijd en dan kijken of hij meer of minder sterren verdiend.

avatar van SmackItUp
Goede film, vooral dankzij Jude Law.
Vonken sloegen duidelijk over gedurende de hele film, waardoor het makkelijker werd om de film uit te kijken, ondanks de speelduur die enigszins aan de lange kant was.