• 11.513 nieuwsartikelen

Komedie / Romantiek | 138 minuten
3,28 2.432 stemmen

Genre: Komedie / Romantiek

Geregisseerd door: Nancy Meyers

Met onder meer: Cameron Diaz, Kate Winslet en Jude Law

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 14 december 2006

Plot The Holiday

"It's Christmas Eve and we are going to go celebrate being young and being alive."

Amanda (Cameron Diaz) is een Amerikaanse die de nodige problemen in haar relatie ondervindt. Om even weg te zijn van al dit gezeur, ruilt ze gedurende de vakantie haar huis tegen die van een onbekende Engelse. Hierdoor komt ze in het leven van Iris (Kate Winslet) en nemen ze tijdelijk elkaars leven over.

Alle Media

avatar van dekschrobber

dekschrobber

Volgens mijn vrouw een prachtige film. Ik wilde het halverwege uitzetten, wat veel tekst en drama van de vrouwen.

Wel uitgekeken. Zo ongeveer na de helft van de film komt het verhaal wat op gang en is er meer rust.

avatar van filmsjefke

filmsjefke

Roger Thornhill schreef:

Dank voor het compliment, JanLo, wat een mooi begin van mijn nieuwe jaar!

Ik sluit me volledig aan op het compliment van JanLo, erg mooi geschreven stuk waar ik me in kan vinden.

avatar van ForrestHanks

ForrestHanks

Jude Law als brave weduwnaar/huisvader: totaal ongeloofwaardig.

Cameron Diaz: personage was over de top geacteerd en vooral irritant.

Jack Black: speelt een niet grappige, onaantrekkelijke en suffe nerd.

Kate Winslet: was nog het beste te pruimen maar zeker niet haar beste prestatie.

Het hele verhaal was cliché, saai en totaal niet overtuigend geacteerd.

Het enige wat ik echt heel erg leuk vond was Eli Wallach. Wonderlijk dat ik hem meteen herkende van "The good, the bad and the ugly's Tuco".

avatar van teigertje

teigertje

• 2090 berichten

Een echte feel good kerst film.

Van hoge kwaliteit en met een fantastisch spelende cast.

Deze film is zeer sfeervol en ook de film muziek van Hans Zimmer is ontzettend mooi.

Een schitterende film en met enige milde ontroering en vooral een ontzettend leuke film.

avatar van eRCee

eRCee

• 1930 stemmen

dave schreef:

De acteerprestaties zijn erbarmelijk. Vooral Diaz’ rol is beschamend. [...] En dan heb je Jack Black. Totaal miscast uiteraard. Je kan ook duidelijk zien dat de momenten tussen hem en Winslet niets voorstellen als je vergelijkt met Diaz en Law. Hij komt gewoon niet geloofwaardig over.

Dit. Winslet zelf doet even hard mee met de overacting als de rest. Ik dacht eerst met een parodie van doen te hebben.

Moet me wel aansluiten bij Roger Thornhill op de vorige pagina wat betreft het rennen van Diaz. Dat is excellent.

avatar van Brabants

Brabants

• 2039 stemmen

The Holiday is een film die overgoten is met karakters die je in het dagelijkse leven nergens zult vinden. Omdat het zo onnatuurlijk overkomt is het ook gewoon helemaal niet aangenaam om naar te kijken.

avatar van Kondoro

Kondoro

"I'm looking for corny in my life.”

Op derde kerstdag moest ik verplicht naar deze draak van een film kijken. De schoonfamilie bestaat eigenlijk voor tachtig procent uit vrouwen, dus ik kwam er niet meer onderuit, en het lukte me dit jaar ook niet om gewoon een actiefilm te kijken, zoals mij vorig jaar wel was gelukt met ‘Black Adam’. De dames hebben gekozen voor deze film, ik denk dat de meesten die mij een beetje kennen wel weten dat ik hier niks mee kan. Toch stel ik me graag wel open voor vernieuwingen buiten mijn standaard genres om. Een goedpakkende en meeslepende dramafilm daar kun en mag je mij nog echt wel voor wakker maken, en die films kan ik ook heel goed hebben. Maar dit soort simplistische en vooral vrij irritante romantische blockbuster films, laat mij dan lekker met rust.

Ik kan niet ontkennen dat ik tussen de film door misschien een klein powernapje heb gehouden op de bank, met zijn ruim twee uur duurt deze film wel echt héél lang, en na een uurtje was ik er eigenlijk ook wel klaar mee. Die rol van Diaz vond ik echt bloedirritant, haar acteerwerk is nog oké maar haar personage kwam echt mijn strot uit. Winslet vond ik nog prima spelen, al zie je die de helft van de tijd geeneens, duidelijk mag zijn dat vrijwel alle aandacht opgaat naar Amanda (Diaz). Of ik had dat gevoel, want voor mijn gevoel keek het meeste naar haar namelijk.

Tja voor de rest, standaard romantisch verhaal lijkt me. Hun hartjes worden gebroken (echt op de meest simpele manieren) en daarna vinden ze binnen no-time weer hun nieuwe liefdes. Ik mag wel gewoon zeggen; dit is niks voor mij. Hier kan ik echt helemaal niks mee, het is dat de dames blij waren na het zien van deze film en dat ik daarna mijn eigen gang mocht gaan maar, als het aan mij ligt zet ik volgend jaar weer gewoon een knal film op.

avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

17de film van de Cameron Diaz marathon!

Al vaker gezien, maar blijft leuk! Het concept is wel geinig en wat we eigenlijk nog niet eerder hadden gezien in een romcom 'de huizenruil'. Hierdoor komen beide dames in een andere wereld terecht. Al moet ik zeggen dat ik het achtergrondverhaal van Winslet (de onbeantwoorde liefde) wel een stuk aangrijpender vind dan die van Diaz en de afloop die het uiteindelijk krijgt vind ik het algemene verhaal die Diaz samen met Law (wat een lekkertje) in Engeland heeft veel leuker om naar te kijken. Winslet met die oude man en Jack Black trekt me weinig, vrij saai. Jammer dat Diaz en Winslet (alleen de laatste minuut) verder geen scenes met elkaar hebben.

Dus ondanks dat er wat dingen verbetert hadden kunnen worden omtrent Winslet haar tijd in Los Angeles vind ik het nog steeds erg leuk om de hele film te zien. Het heeft alles romantiek, drama en humor.

Beoordeling blijft staan op 4,0* en ik durf best te zeggen dat dit één van de beste films is van Cameron Diaz.