The Darkness (2016)

Alternatieve titel: 6 Miranda Drive

Horror / Thriller

geregisseerd door Greg McLean
met Kevin Bacon, Radha Mitchell en David Mazouz

Een familie keert terug naar huis na een vakantie in de Grand Canyon. Ze zijn zich er echter niet van bewust dat ze een bovennatuurlijke kracht met zich mee hebben genomen die jacht maakt op hun eigen angsten en kwetsbaarheden. Als ze langzaam van binnenuit worden vernietigd heeft dit angstaanjagende gevolgen voor hun leven.

• gisteren om 22:45 uur op TV (SBS9)

Wat een tegenvaller! Langdradig verhaal, lijkt interessant als je het leest maar valt vies tegen. Acteer prestaties zijn niet best, jammer. Al met al: skippen die film.

avatar van Elineloves
Bacon. Tja. Geef mij de variant die ik op mijn ei eet maar. Ik vond hem in o.a. The Following best top, maar in deze film voegt hij niet veel toe met zijn ingevallen hoofd, lege blik en op de automatische piloot.

Mikey is een vreemd joch en zijn gedrag gaat al snel irriteren. Sowieso zijn de personages erg stereotype en daardoor is het bijna onmogelijk om iets van sympathie voor ze te krijgen. De schrikmomenten zijn voorspelbaar, jammer dat je bij veel dingen op voorhand al weet wat er gaat gebeuren. Daarom is er van spanning bijna geen sprake. Het kabbelt een beetje voort met de standaard dichtslaande (of juist langzaam openstaande) deuren, creepy geluiden en "voorspellende" dromen. Het is allemaal niet al te best, maar niet zo vreselijk dat je stopt met kijken. Ergens overheerst toch de nieuwsgierigheid hoe het afloopt.

Tegen het einde aan ontspoort het volledig. Totaal ongeloofwaardige acties doen de film volledig de das om. Waarom doen ze niks? Waarom gaan ze naar een hotel -alsof dat de oplossing is-? Dat vreselijke relationele gezever tussendoor hoefde van mij ook niet, om over de opoffering maar te zwijgen. Wat een drama. Zag er overigens ook nog eens crap uit. Meh.

avatar van Flat Eric
Beetje saai maar toch wel vermakelijk.

Het begin in de Grand Canyon is veelbelovend, mooi landschap, maar al snel vervalt de film in tal van horror clichés zoals openslaande deuren danwel niet open te krijgen deuren, vreemde geluiden, een knaapje dat vatbaar is voor het paranormale, vieze handafdrukjes (ik zie nou nooit eens iemand die troep weer schoonpoetsen) en een Spaanstalige medium. Gaap!
Toch heb ik me best vermaakt met dit 13 in een dozijn demonen filmpje.

avatar van Richard_Voorhees
Weinig verrassend dat dit een Jason Blum (o.a. Insidious, Paranormal Activity en Sinister) productie is.
David Mazouz speelt een autistisch (excuus om het personage lekker vlak te maken) jongetje die tijdens een gezinsvakantie in de Grand Canyon in een grot met een aantal aparte stenen valt. Uiteraard voelt hij zich hier direct door aangetrokken en besluit hij ze mee te nemen.
Al snel beginnen de andere gezinsleden ook te merken dat er iets niet pluis is: onverklaarbare handafdrukken, deuren die een eigen wil krijgen en andere paranormale gebeurtenissen.
Er blijken vijf eeuwenoude demonen ontketent te zijn die Michael (David Mazouz) wel mee willen nemen naar de onderwereld.
Kevin Bacon restaureerde een aantal jaren terug zijn acteercarrière met The Following, waarin hij het best goed scheen te doen.
In deze film heeft hij echter totaal geen uitstraling. Het is niet moeilijk te raden van welke kant van de familie Michael zijn autisme heeft. Nu ligt dat gedeeltelijk ook wel aan het script, maar ik heb de hele film amper een verandering in zijn gezichtsuitdrukking gezien.
Radha Mitchell speelt dan nog wel aardig de moeder, maar kan helaas de film niet in haar eentje dragen. Het subplot rondom Peter's (Bacon) vreemdgaan komt niet goed over, daar Bacon amper reageert als zij zegt dat ze het hem vergeeft.
Lucy Fry acteert een beetje overdreven puberaal als de dochter des huizes, maar blijkt wel een geschikt slachtoffer te zijn voor een aantal vreemde gebeurtenissen. Wel een knappe dame, maar niet een die een lange, blijvende indruk achter zal laten.
De schrik momenten zijn voorspelbaar en cliché en vaak al eens (beter) gedaan in een van de eerdere Blum producties. De demonen zien er niet angstaanjagend uit en komen niet echt dreigend over. Verder is de toevoeging van het medium + haar assistent (Zuid-Amerikaans natuurlijk, want die zijn immers nog bijgelovig volgens veel Amerikaanse horrors) ook wel heel cliché.
Neem daar nog eens bij dat hier en daar de CGI er gewoonweg lelijk uitziet en we hebben weer te maken met een matig paranormaal/demonen filmpje.
McLean's creature feature Rogue (tevens met Radha Mitchell) blonk ook niet uit in originaliteit, maar vond ik een stuk vermakelijker dan deze film.
Als je (net als mij) die paranormale formule een beetje beu begint te raken, zou ik deze al helemaal ontwijken.

avatar van Kondoro0614
The Darkness

The Darkness vond ik een slechte film. Ik durf hem misschien wel bagger te noemen, zo saai was de gehele film in het totaal plaatje. De film brengt totaal niks nieuws, een nieuwsgierig kind die wat jat wat geesten mee brengt, een haunted house, veel paranormale dingen en ga zo maar door. De film is niks aan en word ook niks aan, het was zelfs zo verveeld dat m'n kameraad er maar mee stopte, zulke neigingen had ik ook.

The Darkness heeft een slap verhaal. De familie gaat richting de Grand Canyon waarna hun zoontje door de grond zakt. Hij ziet een aantal bepaalde stenen liggen en neemt die vervolgens mee naar huis. De stenen lijken later alleen vervloekt waardoor de geesten binnen trekken in het huis. Er staan namelijk plotseling hand-afdrukken op de spiegel en op het laken van hun oudste dochter. De kranen gaan spontaan aan en hun zoontje wou de katten vermoorden. Daarna komt een Mexicaanse geesten jager en die jaagt ze weg, met daarna verschrikkelijke scenes waar een hoop onzin CGI in toegevoegd is.

Ik houd de mening kort. Kevin Bacon is zeker geen parel in de film en ik vond dat hij de film op een laag pitje overbracht. Lucy Fry (Stephanie) had last van anorexia en die bewaarde alles onder haar bed, dat was wel een walgelijk gezicht. De geesten zagen er vet uit maar dat andere dimensie spul op het eind was dikke niks. Nee, erg teleurgesteld in deze film, helaas.

avatar van tattoobob
Slecht en voorspelbaar.
Nergens zien we hier iets wat we nog niet gezien hebben....en dat is nog niet het ergste,de manier waarop is zo dat het ook helemaal niets prikkelt.

Lekker overslaan.

Niet best, zal weinig mensen bekoren, denk ik. Een soort light versie van Poltergeist, maar dan lang niet zo goed. Bacon als redelijk brave huisvader lijkt wat verdwaald, maar is eigenlijk nog het minste probleem.
Het verhaal is wel heel erg cliché. Dat de regisseur nogal veel schrikmomenten heeft ingebouwd, werkt dan ook averechts. In plaats van dat je dit als zijnde spannend ervaart, irriteer je je eerder aan de voorspelbaarheid van al die scenes. Slechts een paar momenten ook van noodzakelijke zelfrelativering.En het slot is werkelijk belachelijk, de definitieve knock out.
Ach, we weten nu in ieder geval dat we nooit voor een vakantie naar de Grand Canyon moeten trekken, scheelt me toch weer een paar centen.

avatar van knusse stoel
Mr-Mcmovie schreef:
Weer een nieuwe horror van productie huis: Blumhouse.

Snap gewoon de lage waardering niet. Deze film heeft nog best goed acteerwerk, en het verhaal ging nog goed. Ok je ziet mijlenver dat er een moment komt dat je ga verschieten wat dan uiteindelijk geen effect heeft op mij, maar qua vlotheid is deze goed en hij vermaakt wel een heel uur en half. Ik ken veel meer bagger horrors die zo een lage score meer dan verdienen!

Het begin (aan de Grand Canyon) liet me sterk denken aan de locatie in de film the hills have eyes.

Meer naar het einde zakte alles wel wat, maar ik kom toch nog uit op een voldoende 3,0 sterren hoor.

Ook wij snappen de lage waardering niet, heeft vermoedelijk te maken met de persoonlijke smaak. Hier vliegen de armen/benen en hoofden niet door de lucht en worden geen liters bloed gespendeerd aan het verhaal. Nee, dit is een griezelfilm en die is op het bovennatuurlijke "erfgoed" gebaseerd. Dat is wat wij ook leuker vinden, bovennatuurlijk en spannend.
Dit is wat deze film goed biedt en daarvoor krijgt hij van ons tweetjes een 7 als waardering.

Ik had geen hoge verwachtingen van deze Horror / Thriller film (heeft wel iets weg van de Horror / Thriller films "Poltergeist (1982)" en "Insidious (2010)", maar die zijn wel veel beter), maar als een tussendoortje weet hij best nog te vermaken en kijkt hij ook nog best lekker weg en dat vooral in het eerste uur, waarbij het verhaal nog lekker mysterieus is en zeker ook sfeervol. Na dat uur ontspoort het verhaal inderdaad en wordt het enigszins flauw en zeker wat betreft het clichematige en voorspelbare einde.

In dit verhaal draait het om het gezin Taylor, bestaande uit vader Peter (Kevin Bacon), moeder Bronny (Radha Mitchell), dochter Stephanie (Lucy Fry) en het autistisch (althans daar heeft het wat van weg) zoontje Michael (David Mazouz), die samen met een ander gezin vakantie vieren in de Grand Canyon. Daar gebeurt er iets met zoontje Michael als hij door de grond zakt en daar iets ontdekt (vijf stenen met symbolen erop) wat zijn aandacht trekt. Als het niets vermoedende gezin daarna weer naar huis gaat, gebeuren er vreemde dingen in het huis zoals stankoverlast, waterkranen die spontaan beginnen te lopen, deuren die spontaan opengaan of dichtgaan, onverwachte schaduwen en zien ze vreemde zwarte handafdrukken (o.a. op het beddengoed van Stephanie), waarvan men vermoed dat die afkomstig zijn van de aparte Michael en daar draait het dan om in dit verhaal.

Ondanks dat het dertien in een dozijn verhaal behoorlijk clichématig is en ook niets nieuws onder de zon bevat, wist het verhaal me wel nog enigszins te boeien en is het op bepaalde momenten ook wat spannend (zoals de scene met de hond op het bed van Stephanie of de droom van moeder Bronny, die wel behoorlijk clichématig was). Ook met de uitvoering van het verhaal zit het eigenlijk wel goed (zeker qua opbouw) en het verhaal is ook best sfeervol gefilmd en kijkt zich mede daarom ook best lekker weg (duurt ook maar circa 85 minuten).

Helaas geldt dat wel allemaal voor het eerste uur van het verhaal, want daarna wordt het best flauw en onnozel en zeker als het gezin Taylor hulp krijgt van een zekere Teressa (Alma Martinez) die alleen Spaanstalig spreekt en haar kleindochter Gloria (Ilza Rosario) die haar helpt en ook vertaler is. Deze twee personen voeren dan een soort van exorcisme uit in het huis met o.a. een metalen wichelroede om de wezens te vinden. Het verhaal eindigt daarbij ook nog eens zeer clichématig en voorspelbaar, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor vader Peter en zijn zoontje Michael. Van de horror moet je overigens wel niet veel voorstellen in dit verhaal, want dat bestaat alleen uit spanningsopbouw en een paar schrikmomenten. De wezens (zoontje Michael noemt het steeds "Jenny" ?) waar het in dit verhaal omdraait zijn vijf geesten / schaduw-wezens (die de gedaante kunnen aannemen van een kraai, wolf, slang, buffel en coyote), die vroeger in nauw contact stonden met de Anasazi en die door de Navajo indianen "Eeuwenouden" werden genoemd. Deze wezens hebben het vooral gemunt op kinderen.

De cast voor deze film is met het meespelen van Kevin Bacon (in de rol van vader Peter Taylor) en Radha Mitchell (in de rol van moeder Bronny Taylor), die ik altijd leuk vindt om te zien, best indrukwekkend en ze deden het ook nog best verdienstelijk, hoewel ze zeker wel eens beter hebben gespeeld. Degene die zeker niet verdienstelijk spelen en ik vooral maar irritant vond vanwege hun gedrag, waren Lucy Fry (in de rol van dochter Stephanie Taylor die last heeft van anorexia) en David Mazouz (in de rol van het aparte zoontje Michael Taylor, die je vooral het bloed onder de nagels haalt). M.b.t. de anorexia van dochter Stephanie, zit er best een onsmakelijke scene in het verhaal en dat is het moment dat ze geforceerd gaat overgeven op haar bed en dit dan doet in een plastic bakje, waarvan ze al een hele verzameling heeft staan onder haar bed. Zo verzamelt bijvoorbeeld de één postzegels en de ander plaatjes, maar zij verzamelt dus haar braaksel !

Hoewel zoontje Michael me eigenlijk al vanaf het eerste moment dat ik hem zag irriteerde, moest ik wel een keer lachen om hem (niet om hemzelf, maar vanwege een situatie waarbij hij betrokken is) toen hij samen met zijn moeder ging winkelen en je toen bij de kassa alleen speelgoed (stuk of acht actiefiguren) en twee flessen wodka voorbij zag komen en de kassajuffrouw toen zei "Ziet eruit als een leuk feestje" Dat was ook het enige moment in het verhaal dat er wat te lachen viel.

Als een tussendoortje is deze dertien in een dozijn Horror / Thriller film wel leuk om eens gezien te hebben (mede door het meespelen van Kevin Bacon en Radha Mitchell), maar meer zeker ook niet. Het is ook een typische film die je niet lang zal bijblijven en dat is zeker niet erg.

avatar van Left4Dead
Kevin Bacon en Radha Mitchell, een tijd terug las ik over deze film en had er echt zin in. Het plot klonk goed, Bacon heeft, al eerder hier genoemd, een geweldig koude rol gespeeld in Stir of Echoes en Mittchell ben ik wel gecharmeerd door. Mitchell heeft eerder gewerkt met de middelmatige regisseur, niet verwonderlijk want het zijn beide Aussies. Helaas geven de berichten hier geen goede hoop voor deze film, was dus benieuwd.

Het begin, tijdens het kamperen in de Grand Canyon, is tenenkrommend in script en acteren, ik schrok er simpelweg van. Een doorsnee gezin met haar problemen, pubers, en een autistisch kind met een bijzondere gave. Ja...... dat is niets nieuws onder zon. Kort worden we voorgesteld hoe het gezin er uit ziet qua werk, omgang onderling, problemen en ga maar door, geenszins boeiend.

Nee geen enkel moment doet het je iets, de familie is niet interessant met haar gedoe erom heen. Daardoor krijg je niet een binding met de personages en wil het maar niet eng worden. Je mist empathie naar het gezin toe waardoor het je niet boeit dat de gezinsleden iets ergs aangedaan wordt.
Het draait vooral om de zoon, hij is eng gevonden door vader en zus en slaat daarnaast onbedoeld een wig tussen de ouders. Hoe origineel, had David Mazouz zijn rol beter neergezet dan was het veel enger geweest. Mazouz faalt totaal in zijn rol, miscast nummer één voor deze prent.

Dan moet het maar van de horror/thriller-gedeelte komen kwam in me op, het familiegedoe was me al snel een doorn in het oog. Helaas pakt de horror totaal niet goed uit, klassieke onderdelen (blaffende hond, de geur enz.) zijn vakkundig overgenomen uit de betere horrorklassiekers. Beter goed gejat dan slecht bedacht moet de regisseur hebben gedacht toen hij het script las. Helaas voor de man, het is gewoon goedkoop jatwerk maar wel in een uitermate slechte uitvoering.

Jammer voor Bacon, hij is voor mij al een aantal jaren volledig verwijderd van zijn betere acteerwerk van zo'n 10 tot 15 jaar terug. Mitchell doet het in mijn ogen nooit slecht maar de laatste tijd valt zij echt in het low budget werk terecht. Mazouz heb ik al behandeld en dan hebben we Lucy Fry nog als dochter, helaas is het haar ook niet gelukt om de rol boeien neer te zetten. Maar ik denk nog niet eens dat de cast het probleem is voor deze prent, nee het verhaal pakt gewoon niet. Dit door het standaard slappe script en middelmatige/slechte regie, het had veel beter/spannender in beeld gebracht kunnen worden.

Een blik op IMDB doet ons leren dat een low budget best een goede investering kan zijn. In het eerste weekend had de film zich al terugverdiend en na tien dagen stond de film al garant voor 250% van zijn investeringswaarde. Waar vind je nog een investeringsfonds met zo een hoog rendement. In mijn ogen is dit behaald door de namen Bacon en Mitchell als publiektrekkers, een andere reden kan ik zo snel niet bedenken. Waarschijnlijk betekent het ook dat de filmindustrie de filmwereld blijft overloaden met halfbakken werken als deze.

Nee deze film kun je gerust overslaan. Niet origineel, slecht script, slappe regie en het acteerwerk draait niet altijd op kwaliteit. Daarnaast heb je nog een stel oninteressante personen die niks toevoegen behalve irritatie. Zoal de baas en stagiaire van de vader, het zomaar installeren om daarna meteen weer te vergeten van oma?
Veel familiegedoe en gezever in plaats van lekker huiveren, zo wil ik het samenvatten. Leuk bedacht van de Anasazi's en de mythe daarom heen, had veel sterker uitgewerkt moeten worden. Op momenten een drama om door de prent heen te komen, dit omdat de film nogal slepend zich voorttrekt.

2,5** meer ook echt niet. Is gerust links te laten liggen.

avatar van Noodless
Het eerste gedeelte valt nog enigszins mee, maar de uitwerking naar het einde toe is er helemaal te veel aan. Hoe kun je de kijker zoiets presenteren? Was de sleutel van het verhaal niet dat ze de stenen moesten terug brengen naar de Grand Canyon om de boze geesten definitief te verdrijven naar hun wereld? Wat je nu krijgt voorgeschoteld tart alle verbeelding. En dan die vrouw die de geesten wilt verjagen, hoe ongeloofwaardig kan je nog overkomen. 3/10

Had iets beter gemogen.

Zonder voorkennis ingegaan en dan oogt het begin wel leuk. Het kampeertripje in de Grand Canyon is dan misschien niet geweldig origineel, maar het heeft iets avontuurlijks en wanneer de geheime grot ontdekt wordt lijkt het wel de goede richting uit te gaan.

Maar dit stuk is eigenlijk niet veel meer dan een proloog. Al snel keert het gezinnetje huiswaarts en wat volgt is een redelijk klassieke haunted house opbouw. Wel met een iets rijkere geschiedenis achter de haunting en iets meer uitgediept drama, maar uiteindelijk zijn het toch weer deuren die vanzelf opengaan en gestommel op zolder.

Tweede probleem van de film is dat de opbouw nog best effectief is, maar het einde echt té flauw wordt. Een uur lang zit je te kijken naar 5 mysterieuze en immer gevaarlijke demonen die langzaamaan vorm krijgen ... maar je kan ze "verslaan" door een steentje terug op een andere steen te plaatsen. Dan mag je als regisseur nog zo goed zijn, zulke lame premisse krijg je volgens mij op geen enkele manier spannend verfilmd. Het einde is dan ook een domper.

't Is jammer, want tussen alle clichés zit redelijke padding die van deze film een meer dan behoorlijk fillertje had kunnen maken. Nu is het toch vooral érg doorsnee met wat schemeringen van een veel betere film tussendoor. Zo dramatisch slecht als de score doet uitschijnen is de film ook zeker niet, maar het had makkelijker wat beter gekund.

avatar van Collins
Ben zonder veel voorkennis aan de film begonnen en werd eigenlijk niet teleurgesteld. Pas na het bekijken vielen me de lage noteringen alhier op. Niet terecht, vind ik.
De opbouw is heel behoorlijk. Met steeds een tandje erbij doet men aan sfeerverhoging.
Geluidjes, schaduwen, beetje schrik. En dat werkt. Best ok wat de spanning betreft.
En als je bereid bent in het verhaal en in die sfeer mee te gaan, kent de film een paar geslaagde scary momenten.
Ondanks het sfeervolle geheel en de momenten van spanning moet wel gesteld worden dat de gebeurtenissen niet heel origineel zijn en daardoor hier en daar wat voorspelbaar. Toch komt de sleet er niet op. Het sfeertje, de momentjes en het acteerwerk behoeden de film voor een gevoel van mentale slijtage. Ik bleef in ieder geval bijna tot het einde geboeid. Bijna, want bij het zien van de slotscènes ging helaas toch wat opgebouwd krediet verloren.
Het slot is een heuse afknapper. In plaats van de sfeervolle apotheose die de film wel verdient, zijn de slotscènes teleurstellend simpel. De film eindigt zonder spannende finale en heeft aldus geen mooie kroon op de sfeervolle rest. Dat steekt.

avatar van DoctorMovie
Op Netflix gezien
13 in een dozijn film met alle uitgemolken ingrediënten, Kevin Bacon had waarschijnlijk geld nodig
En wie zijn weer de boosdoeners...
jawel...de indianen, uch

avatar van ikkegoemikke
Tja, niet al te best. Een ontwrichtte familie. De echtgenoot die blijkbaar in het verleden scheve schaatsen reed. Een echtgenote met een drankverleden en een herval. Dochterlief heeft eetstoornissen. En zoonlief is een autistisch kind. Qua familieproblemen klinkt dit alles angstaanjagender dan hetgeen er in de huiselijke kring verschijnt nadat ze van een trip terugkomen zijn en het zoontje enkele souvenirs heeft meegenomen. Clichés passeren de revue en overduidelijk waren er enkele groepssessies waarbij er met volle aandacht naar films als "Poltergeist" werd gekeken. Niets speciaals dus.

avatar van Shadowed
McLean probeert iets anders.

Dit laat dan ook direct zien dat McLean veel beter af is in horrorfilms met natuur als omgeving. Jungle liet in ieder geval zien dat McLean zich heerlijk thuis kan voelen omringt met natuur. Deze spookhuisfilm kent wel een opening met mooie natuur, maar McLean weet zich eenmaal in het huis zelf geen raad meer.

Wel heeft hij een opvallend degelijke cast bij elkaar weten te schrapen. Bacon en Mitchell zijn niet de eerste de beste acteur/actrice die ik in spookhuishorror verwacht. Waar ik echter dacht dat ik Bacon goed zou vinden en Mitchell irritant, bleek het tegenovergestelde waar te zijn.

Bacon doet het maar matig, terwijl Mitchell wel oprecht haar best lijkt te doen. Mazouz was duidelijk onervaren als ventje en doet het ook ondermaats. Fry loopt er ook wat verloren bij, maar doet wel haar best. Ik neem aan dat dat wel een goed element is.

Uiteindelijk had ik slechter verwacht gezien een absurd lage score van 2,31. Deze film valt reuzemee. Bij vlagen best vakkundig. Spookhuiselementen zijn rijkelijk aanwezig, en alhoewel het nooit spannend wordt, kent de film wel een aantal degelijke opbouwmomenten die de spanning er een beetje inhouden. Enkele scenes kennen ook een gezonde dosis sfeer, zoals de met bloed besmeerde badkamer.

Ook een redelijk originele soort dreiging die het huishouden bedreigt, maar de slotfase waar ze verslagen worden door middel van steentjes in het zand te gooien was toch wel een redelijke afknapper. Voor de rest weet McLean nooit in de voetsporen van Wan te staan in spookhuishorror, en daarom is dit vooral een tamme horrorfilm geworden.

Het kent een paar degelijke scares en een paar degelijk sfeervolle scenes, maar in het algemeen doet het weinig om uniek te zijn. Hier ben je snel doorheen, maar ook op zijn beurt weer snel vergeten.

avatar van rep_robert
Ook best een matige film. Dit keer vond ik het plot niet eens zo slecht. De film gaat in volle vaart van het ene naar het andere plotpunt en in dat opzicht kon ik me er wel mee vermaken. Maar ik vond vooral de personages heel irritant. Ze zijn slecht geschreven, maar ook het acteerwerk vond ik niet te pruimen. Bacon poept zijn teksten zonder emotie eruit en die dochter schreeuwt veel, maar eigenlijk zonder reden en die zoon vond ik ook maar bloedirritant. Ook de onderlinge verhoudingen in het gezin voelen erg halfbakken aan. Er worden een aantal dingen aangehaald (buitenechtelijke affaire, de handicap van de zoon, boulimie bij de dochter) die in potentie voor een spannende dynamiek binnen het gezin zouden kunnen zorgen, maar uiteindelijk worden er lijntjes uitgegooid waar weinig mee gedaan wordt. Jammer, want het leidt af van de hoofdlijn die ik wel erg interessant vond.

De film had een strakkere regie verdiend waarbij keuzes gemaakt hadden moeten worden om de film minder rommelig te maken.

avatar van mrklm
Behoorlijk geacteerde film weet in de eerste helft aardig wat spanning op te bouwen, ook al laat het zich wel erg nadrukkelijk inspireren door horrorklassiekers als Poltergeist en Paranormal Activity. Centraal staat een ontwricht gezin dat sinds de terugkeer van een kampeervakantie in de Grand Canyon 's nachts te kampen krijgt met vreemde geluiden en onverklaarbare gebeurtenissen. De autistische zoon Michael [David Mazouz] blijkt de sleutel te zijn tot een duistere macht die ze alleen kunnen bestrijden met hulp van buitenaf. Father Karras was blijkbaar al bezet, dus komt er iemand anders opdagen om het huis te bevrijden van de vloek.

Bacon en Mitchell zijn goed als het echtpaar dat de nodige onderlinge problemen moet oplossen voordat het de strijd aan kan gaan met het kwaad, maar de oppervlakkige personages, een gebrek aan originaliteit en een matige finale voorkomen dat deze horrorfilm het predicaat 'goed' krijgt.