The Darkness (2016)

Alternatieve titel: 6 Miranda Drive

Horror / Thriller

geregisseerd door Greg McLean
met Kevin Bacon, Radha Mitchell en David Mazouz

Een familie keert terug naar huis na een vakantie in de Grand Canyon. Ze zijn zich er echter niet van bewust dat ze een bovennatuurlijke kracht met zich mee hebben genomen die jacht maakt op hun eigen angsten en kwetsbaarheden. Als ze langzaam van binnenuit worden vernietigd heeft dit angstaanjagende gevolgen voor hun leven.

avatar van tattoobob
De nieuwe McLean......en Bacon vind ik ool wel een leuke toevoeging in horror.
We wachten af.

avatar van Daan258
Ben zeer benieuwd.
Wolf Creek 1 en 2 waren zeer tof dus ik kijk ook zeker uit naar deze film.
Ga de trailer in ieder geval niet bekijken maar wacht gewoon de film af.

avatar van perceived
Blijkbaar heeft Greg McLean ook de oversteek naar de V.S. gemaakt. Begrijpelijk en hopelijk zonder al te veel concessies.

avatar van Halcyon
Bacon in een horrorfilm. Daar heb ik goede herinneringen aan... Stir of Echoes.

Halcyon schreef:
Bacon in een horrorfilm. Daar heb ik goede herinneringen aan... Stir of Echoes.

Inderdaad een erg sterke film met Bacon.

avatar van HALVE TAMME.
Daan258 schreef:
Wolf Creek 1 en 2 waren zeer tof.
Indeed .
Dus ik kijk ook zeker uit naar deze film.
Idem dito.

avatar van Ajax&Litmanen1
Best een behoorlijke trailer, al vrees ik dat het ook weer formulewerk gaat zijn. Heb sinds Insidious 1 zes jaar terug zo enorm veel van dit soort films gezien en slechts een aantal waren echt goed. Het grootste deel was middelmatig tot gewoon slecht. Tikje wantrouwend dus.

Kan wel eens interessant zijn, hoewel ik er niet heel hoge verwachtingen van heb. I.p.v. Kevin Bacon (goede acteur overigens), verheug ik me meer op Radha Mitchell, want dat vind ik wel een leuke actrice (kan ook best aardig acteren) om naar te kijken.

Ik ben benieuwd of deze film ook in de Nederlandse bioscopen zal gaan draaien. Weet iemand hier meer over? Kan er niet echt veel info over vinden!

avatar van bjerik76
dat is lang dat ik Kevin Bacon heb gezien.
ben benieuwd..

avatar van Corcicus
De eerste helft valt nog behoorlijk mee, maar naarmate het einde dichterbij komt, wordt het alsmaar idioter. Een onnozel script ondergroef gedurende de hele speelduur de geloofwaardigheid, maar wat zich het laatste kwartier afspeelde, maakte van een nipte voldoende een volledige onvoldoende. Bacon leek er ook helemaal geen zin in te hebben ofwel straalt hij geen emotie meer uit door de plastische chirurgie.

Wat een tegenvaller! Langdradig verhaal, lijkt interessant als je het leest maar valt vies tegen. Acteer prestaties zijn niet best, jammer. Al met al: skippen die film.

avatar van Elineloves
Bacon. Tja. Geef mij de variant die ik op mijn ei eet maar. Ik vond hem in o.a. The Following best top, maar in deze film voegt hij niet veel toe met zijn ingevallen hoofd, lege blik en op de automatische piloot.

Mikey is een vreemd joch en zijn gedrag gaat al snel irriteren. Sowieso zijn de personages erg stereotype en daardoor is het bijna onmogelijk om iets van sympathie voor ze te krijgen. De schrikmomenten zijn voorspelbaar, jammer dat je bij veel dingen op voorhand al weet wat er gaat gebeuren. Daarom is er van spanning bijna geen sprake. Het kabbelt een beetje voort met de standaard dichtslaande (of juist langzaam openstaande) deuren, creepy geluiden en "voorspellende" dromen. Het is allemaal niet al te best, maar niet zo vreselijk dat je stopt met kijken. Ergens overheerst toch de nieuwsgierigheid hoe het afloopt.

Tegen het einde aan ontspoort het volledig. Totaal ongeloofwaardige acties doen de film volledig de das om. Waarom doen ze niks? Waarom gaan ze naar een hotel -alsof dat de oplossing is-? Dat vreselijke relationele gezever tussendoor hoefde van mij ook niet, om over de opoffering maar te zwijgen. Wat een drama. Zag er overigens ook nog eens crap uit. Meh.

avatar van Flat Eric
Beetje saai maar toch wel vermakelijk.

Het begin in de Grand Canyon is veelbelovend, mooi landschap, maar al snel vervalt de film in tal van horror clichés zoals openslaande deuren danwel niet open te krijgen deuren, vreemde geluiden, een knaapje dat vatbaar is voor het paranormale, vieze handafdrukjes (ik zie nou nooit eens iemand die troep weer schoonpoetsen) en een Spaanstalige medium. Gaap!
Toch heb ik me best vermaakt met dit 13 in een dozijn demonen filmpje.

avatar van Richard_Voorhees
Weinig verrassend dat dit een Jason Blum (o.a. Insidious, Paranormal Activity en Sinister) productie is.
David Mazouz speelt een autistisch (excuus om het personage lekker vlak te maken) jongetje die tijdens een gezinsvakantie in de Grand Canyon in een grot met een aantal aparte stenen valt. Uiteraard voelt hij zich hier direct door aangetrokken en besluit hij ze mee te nemen.
Al snel beginnen de andere gezinsleden ook te merken dat er iets niet pluis is: onverklaarbare handafdrukken, deuren die een eigen wil krijgen en andere paranormale gebeurtenissen.
Er blijken vijf eeuwenoude demonen ontketent te zijn die Michael (David Mazouz) wel mee willen nemen naar de onderwereld.
Kevin Bacon restaureerde een aantal jaren terug zijn acteercarrière met The Following, waarin hij het best goed scheen te doen.
In deze film heeft hij echter totaal geen uitstraling. Het is niet moeilijk te raden van welke kant van de familie Michael zijn autisme heeft. Nu ligt dat gedeeltelijk ook wel aan het script, maar ik heb de hele film amper een verandering in zijn gezichtsuitdrukking gezien.
Radha Mitchell speelt dan nog wel aardig de moeder, maar kan helaas de film niet in haar eentje dragen. Het subplot rondom Peter's (Bacon) vreemdgaan komt niet goed over, daar Bacon amper reageert als zij zegt dat ze het hem vergeeft.
Lucy Fry acteert een beetje overdreven puberaal als de dochter des huizes, maar blijkt wel een geschikt slachtoffer te zijn voor een aantal vreemde gebeurtenissen. Wel een knappe dame, maar niet een die een lange, blijvende indruk achter zal laten.
De schrik momenten zijn voorspelbaar en cliché en vaak al eens (beter) gedaan in een van de eerdere Blum producties. De demonen zien er niet angstaanjagend uit en komen niet echt dreigend over. Verder is de toevoeging van het medium + haar assistent (Zuid-Amerikaans natuurlijk, want die zijn immers nog bijgelovig volgens veel Amerikaanse horrors) ook wel heel cliché.
Neem daar nog eens bij dat hier en daar de CGI er gewoonweg lelijk uitziet en we hebben weer te maken met een matig paranormaal/demonen filmpje.
McLean's creature feature Rogue (tevens met Radha Mitchell) blonk ook niet uit in originaliteit, maar vond ik een stuk vermakelijker dan deze film.
Als je (net als mij) die paranormale formule een beetje beu begint te raken, zou ik deze al helemaal ontwijken.

avatar van Kondoro0614
The Darkness

The Darkness vond ik een slechte film. Ik durf hem misschien wel bagger te noemen, zo saai was de gehele film in het totaal plaatje. De film brengt totaal niks nieuws, een nieuwsgierig kind die wat jat wat geesten mee brengt, een haunted house, veel paranormale dingen en ga zo maar door. De film is niks aan en word ook niks aan, het was zelfs zo verveeld dat m'n kameraad er maar mee stopte, zulke neigingen had ik ook.

The Darkness heeft een slap verhaal. De familie gaat richting de Grand Canyon waarna hun zoontje door de grond zakt. Hij ziet een aantal bepaalde stenen liggen en neemt die vervolgens mee naar huis. De stenen lijken later alleen vervloekt waardoor de geesten binnen trekken in het huis. Er staan namelijk plotseling hand-afdrukken op de spiegel en op het laken van hun oudste dochter. De kranen gaan spontaan aan en hun zoontje wou de katten vermoorden. Daarna komt een Mexicaanse geesten jager en die jaagt ze weg, met daarna verschrikkelijke scenes waar een hoop onzin CGI in toegevoegd is.

Ik houd de mening kort. Kevin Bacon is zeker geen parel in de film en ik vond dat hij de film op een laag pitje overbracht. Lucy Fry (Stephanie) had last van anorexia en die bewaarde alles onder haar bed, dat was wel een walgelijk gezicht. De geesten zagen er vet uit maar dat andere dimensie spul op het eind was dikke niks. Nee, erg teleurgesteld in deze film, helaas.

Slecht en voorspelbaar.
Nergens zien we hier iets wat we nog niet gezien hebben....en dat is nog niet het ergste,de manier waarop is zo dat het ook helemaal niets prikkelt.

Lekker overslaan.

avatar van mcdaktari
Dat ga ik dan maar doen, had hem al ff en nog niet gekeken, ga hem dan maar verwijderen.

avatar van Mac Hammer Fan
mcdaktari schreef:

Als je hem toch staan hebt, zou ik eerst toch eens kijken. Zo barslecht is die film in mijn ogen nu ook weer niet.

mcdaktari schreef:

Goed plan

avatar van mcdaktari
Mac Hammer Fan schreef:

Ja ik moet zeggen dat ik ook twijfelde, maar ik heb toch meer vertrouwen in tattoobob

avatar van umbra
Goh, niks nieuws en redelijk voorspelbaar, matig, maar niet barslecht, gewoon voor tussendoor, heb er al veel slechter zien passeren. Ga er ook niet veel woorden aan vuil maken, heb je hem liggen, zet hem gerust eens op, maar echt aanraden zal ik hem zeker niet doen, daarvoor is ie te matig en zijn er pak betere in het genre. Geef hem nu 2.5/5, echt het maximum en zou hier nergens hogere score willen zien.

avatar van Daan258
Dit is voor mij weer de eerste keer dat ik Kevin Bacon heb zien spelen na The Following. Ik had me hierop weer best verheugd. Helaas was zijn rol totaal niet boeiend en acteerde hij vrij matig en nogal dood. Erg jammer want de cast was best prima.
Maar ook stelt de film zelf echt niets voor. Het begint allemaal nog vrij aardig (wel standaard) maar het word eigenlijk alleen maar slechter en slechter naarmate de film vordert. Daarnaast ook nog vreselijk veel jatwerk van andere films en was het ook bijna niet spannend ,sfeerloos en de special effects waren om te huilen.
Ik had van te voren sowieso niet een al te beste film verwacht maar dit was helaas wel erg matig.

avatar van Mr-Mcmovie
Weer een nieuwe horror van productie huis: Blumhouse.

Snap gewoon de lage waardering niet. Deze film heeft nog best goed acteerwerk, en het verhaal ging nog goed. Ok je ziet mijlenver dat er een moment komt dat je ga verschieten wat dan uiteindelijk geen effect heeft op mij, maar qua vlotheid is deze goed en hij vermaakt wel een heel uur en half. Ik ken veel meer bagger horrors die zo een lage score meer dan verdienen!

Het begin (aan de Grand Canyon) liet me sterk denken aan de locatie in de film the hills have eyes.

Meer naar het einde zakte alles wel wat, maar ik kom toch nog uit op een voldoende 3,0 sterren hoor.

Niet best, zal weinig mensen bekoren, denk ik. Een soort light versie van Poltergeist, maar dan lang niet zo goed. Bacon als redelijk brave huisvader lijkt wat verdwaald, maar is eigenlijk nog het minste probleem.
Het verhaal is wel heel erg cliché. Dat de regisseur nogal veel schrikmomenten heeft ingebouwd, werkt dan ook averechts. In plaats van dat je dit als zijnde spannend ervaart, irriteer je je eerder aan de voorspelbaarheid van al die scenes. Slechts een paar momenten ook van noodzakelijke zelfrelativering.En het slot is werkelijk belachelijk, de definitieve knock out.
Ach, we weten nu in ieder geval dat we nooit voor een vakantie naar de Grand Canyon moeten trekken, scheelt me toch weer een paar centen.

avatar van knusse stoel
Mr-Mcmovie schreef:
Weer een nieuwe horror van productie huis: Blumhouse.

Ook wij snappen de lage waardering niet, heeft vermoedelijk te maken met de persoonlijke smaak. Hier vliegen de armen/benen en hoofden niet door de lucht en worden geen liters bloed gespendeerd aan het verhaal. Nee, dit is een griezelfilm en die is op het bovennatuurlijke "erfgoed" gebaseerd. Dat is wat wij ook leuker vinden, bovennatuurlijk en spannend.
Dit is wat deze film goed biedt en daarvoor krijgt hij van ons tweetjes een 7 als waardering.

avatar van Mr-Mcmovie
knusse stoel schreef:

Ik zelf kan ook enorm genieten van een evil dead, hellraiser en braindead en al de rest van die vieze gore horrors maar kan ook helemaal wegzakken en genieten bij een bovennatuurlijke horror. Als het maar goed is, en dat is deze ook.

avatar van knusse stoel
Mr-Mcmovie schreef:

Volgen ("Braindead") wij ook en dan heb je nog die heerlijke serie "The strain" maar ..........er moet een verhaal in zitten en niet te onnozel in elkaar geflansd.

avatar van schenkowiets
Prima wegkijker,die ik ondergewaardeerd word !

avatar van guchte
geen hoogvlieger maar al veel slechter gezien, eerst uur vond ik zelfs echt goed daarna wordt het minder.