The Darkness (2016)

Alternatieve titel: 6 Miranda Drive

Horror / Thriller

geregisseerd door Greg McLean
met Kevin Bacon, Radha Mitchell en David Mazouz

Een familie keert terug naar huis na een vakantie in de Grand Canyon. Ze zijn zich er echter niet van bewust dat ze een bovennatuurlijke kracht met zich mee hebben genomen die jacht maakt op hun eigen angsten en kwetsbaarheden. Als ze langzaam van binnenuit worden vernietigd heeft dit angstaanjagende gevolgen voor hun leven.

Ik had geen hoge verwachtingen van deze Horror / Thriller film (heeft wel iets weg van de Horror / Thriller films "Poltergeist (1982)" en "Insidious (2010)", maar die zijn wel veel beter), maar als een tussendoortje weet hij best nog te vermaken en kijkt hij ook nog best lekker weg en dat vooral in het eerste uur, waarbij het verhaal nog lekker mysterieus is en zeker ook sfeervol. Na dat uur ontspoort het verhaal inderdaad en wordt het enigszins flauw en zeker wat betreft het clichematige en voorspelbare einde.

In dit verhaal draait het om het gezin Taylor, bestaande uit vader Peter (Kevin Bacon), moeder Bronny (Radha Mitchell), dochter Stephanie (Lucy Fry) en het autistisch (althans daar heeft het wat van weg) zoontje Michael (David Mazouz), die samen met een ander gezin vakantie vieren in de Grand Canyon. Daar gebeurt er iets met zoontje Michael als hij door de grond zakt en daar iets ontdekt (vijf stenen met symbolen erop) wat zijn aandacht trekt. Als het niets vermoedende gezin daarna weer naar huis gaat, gebeuren er vreemde dingen in het huis zoals stankoverlast, waterkranen die spontaan beginnen te lopen, deuren die spontaan opengaan of dichtgaan, onverwachte schaduwen en zien ze vreemde zwarte handafdrukken (o.a. op het beddengoed van Stephanie), waarvan men vermoed dat die afkomstig zijn van de aparte Michael en daar draait het dan om in dit verhaal.

Ondanks dat het dertien in een dozijn verhaal behoorlijk clichématig is en ook niets nieuws onder de zon bevat, wist het verhaal me wel nog enigszins te boeien en is het op bepaalde momenten ook wat spannend (zoals de scene met de hond op het bed van Stephanie of de droom van moeder Bronny, die wel behoorlijk clichématig was). Ook met de uitvoering van het verhaal zit het eigenlijk wel goed (zeker qua opbouw) en het verhaal is ook best sfeervol gefilmd en kijkt zich mede daarom ook best lekker weg (duurt ook maar circa 85 minuten).

Helaas geldt dat wel allemaal voor het eerste uur van het verhaal, want daarna wordt het best flauw en onnozel en zeker als het gezin Taylor hulp krijgt van een zekere Teressa (Alma Martinez) die alleen Spaanstalig spreekt en haar kleindochter Gloria (Ilza Rosario) die haar helpt en ook vertaler is. Deze twee personen voeren dan een soort van exorcisme uit in het huis met o.a. een metalen wichelroede om de wezens te vinden. Het verhaal eindigt daarbij ook nog eens zeer clichématig en voorspelbaar, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor vader Peter en zijn zoontje Michael. Van de horror moet je overigens wel niet veel voorstellen in dit verhaal, want dat bestaat alleen uit spanningsopbouw en een paar schrikmomenten. De wezens (zoontje Michael noemt het steeds "Jenny" ?) waar het in dit verhaal omdraait zijn vijf geesten / schaduw-wezens (die de gedaante kunnen aannemen van een kraai, wolf, slang, buffel en coyote), die vroeger in nauw contact stonden met de Anasazi en die door de Navajo indianen "Eeuwenouden" werden genoemd. Deze wezens hebben het vooral gemunt op kinderen.

De cast voor deze film is met het meespelen van Kevin Bacon (in de rol van vader Peter Taylor) en Radha Mitchell (in de rol van moeder Bronny Taylor), die ik altijd leuk vindt om te zien, best indrukwekkend en ze deden het ook nog best verdienstelijk, hoewel ze zeker wel eens beter hebben gespeeld. Degene die zeker niet verdienstelijk spelen en ik vooral maar irritant vond vanwege hun gedrag, waren Lucy Fry (in de rol van dochter Stephanie Taylor die last heeft van anorexia) en David Mazouz (in de rol van het aparte zoontje Michael Taylor, die je vooral het bloed onder de nagels haalt). M.b.t. de anorexia van dochter Stephanie, zit er best een onsmakelijke scene in het verhaal en dat is het moment dat ze geforceerd gaat overgeven op haar bed en dit dan doet in een plastic bakje, waarvan ze al een hele verzameling heeft staan onder haar bed. Zo verzamelt bijvoorbeeld de één postzegels en de ander plaatjes, maar zij verzamelt dus haar braaksel !

Hoewel zoontje Michael me eigenlijk al vanaf het eerste moment dat ik hem zag irriteerde, moest ik wel een keer lachen om hem (niet om hemzelf, maar vanwege een situatie waarbij hij betrokken is) toen hij samen met zijn moeder ging winkelen en je toen bij de kassa alleen speelgoed (stuk of acht actiefiguren) en twee flessen wodka voorbij zag komen en de kassajuffrouw toen zei "Ziet eruit als een leuk feestje" Dat was ook het enige moment in het verhaal dat er wat te lachen viel.

Als een tussendoortje is deze dertien in een dozijn Horror / Thriller film wel leuk om eens gezien te hebben (mede door het meespelen van Kevin Bacon en Radha Mitchell), maar meer zeker ook niet. Het is ook een typische film die je niet lang zal bijblijven en dat is zeker niet erg.

avatar van Left4Dead
Kevin Bacon en Radha Mitchell, een tijd terug las ik over deze film en had er echt zin in. Het plot klonk goed, Bacon heeft, al eerder hier genoemd, een geweldig koude rol gespeeld in Stir of Echoes en Mittchell ben ik wel gecharmeerd door. Mitchell heeft eerder gewerkt met de middelmatige regisseur, niet verwonderlijk want het zijn beide Aussies. Helaas geven de berichten hier geen goede hoop voor deze film, was dus benieuwd.

Het begin, tijdens het kamperen in de Grand Canyon, is tenenkrommend in script en acteren, ik schrok er simpelweg van. Een doorsnee gezin met haar problemen, pubers, en een autistisch kind met een bijzondere gave. Ja...... dat is niets nieuws onder zon. Kort worden we voorgesteld hoe het gezin er uit ziet qua werk, omgang onderling, problemen en ga maar door, geenszins boeiend.

Nee geen enkel moment doet het je iets, de familie is niet interessant met haar gedoe erom heen. Daardoor krijg je niet een binding met de personages en wil het maar niet eng worden. Je mist empathie naar het gezin toe waardoor het je niet boeit dat de gezinsleden iets ergs aangedaan wordt.
Het draait vooral om de zoon, hij is eng gevonden door vader en zus en slaat daarnaast onbedoeld een wig tussen de ouders. Hoe origineel, had David Mazouz zijn rol beter neergezet dan was het veel enger geweest. Mazouz faalt totaal in zijn rol, miscast nummer één voor deze prent.

Dan moet het maar van de horror/thriller-gedeelte komen kwam in me op, het familiegedoe was me al snel een doorn in het oog. Helaas pakt de horror totaal niet goed uit, klassieke onderdelen (blaffende hond, de geur enz.) zijn vakkundig overgenomen uit de betere horrorklassiekers. Beter goed gejat dan slecht bedacht moet de regisseur hebben gedacht toen hij het script las. Helaas voor de man, het is gewoon goedkoop jatwerk maar wel in een uitermate slechte uitvoering.

Jammer voor Bacon, hij is voor mij al een aantal jaren volledig verwijderd van zijn betere acteerwerk van zo'n 10 tot 15 jaar terug. Mitchell doet het in mijn ogen nooit slecht maar de laatste tijd valt zij echt in het low budget werk terecht. Mazouz heb ik al behandeld en dan hebben we Lucy Fry nog als dochter, helaas is het haar ook niet gelukt om de rol boeien neer te zetten. Maar ik denk nog niet eens dat de cast het probleem is voor deze prent, nee het verhaal pakt gewoon niet. Dit door het standaard slappe script en middelmatige/slechte regie, het had veel beter/spannender in beeld gebracht kunnen worden.

Een blik op IMDB doet ons leren dat een low budget best een goede investering kan zijn. In het eerste weekend had de film zich al terugverdiend en na tien dagen stond de film al garant voor 250% van zijn investeringswaarde. Waar vind je nog een investeringsfonds met zo een hoog rendement. In mijn ogen is dit behaald door de namen Bacon en Mitchell als publiektrekkers, een andere reden kan ik zo snel niet bedenken. Waarschijnlijk betekent het ook dat de filmindustrie de filmwereld blijft overloaden met halfbakken werken als deze.

Nee deze film kun je gerust overslaan. Niet origineel, slecht script, slappe regie en het acteerwerk draait niet altijd op kwaliteit. Daarnaast heb je nog een stel oninteressante personen die niks toevoegen behalve irritatie. Zoal de baas en stagiaire van de vader, het zomaar installeren om daarna meteen weer te vergeten van oma?
Veel familiegedoe en gezever in plaats van lekker huiveren, zo wil ik het samenvatten. Leuk bedacht van de Anasazi's en de mythe daarom heen, had veel sterker uitgewerkt moeten worden. Op momenten een drama om door de prent heen te komen, dit omdat de film nogal slepend zich voorttrekt.

2,5** meer ook echt niet. Is gerust links te laten liggen.

avatar van john mcclane 2
De film heeft het absoluut inzich om een fijne creepy horror film te leveren .
Dat doet het helaas niet.
Alle ingrediënten zijn er.het heeft alles in huis
Maar de uitwerking is matig.
Toch is het de moeite waard,,,( voor zover film kijken moeite is
Maar niet voor een tweede keer.
Net aan voldoende.

Totaal niet spannend en weinig origineel. Ik had soms het idee dat ik naar een goedkope Poltergeist kloon zat te kijken.

lezertje
Het eerste uur is een aaneenschakelingen van vreemde gebeurtenissen. Er is duidelijk iets niet pluis in het huis van het gezin van Peter Taylor (Kevin Bacon). Maar regisseur Greg McLean had beter meer aandacht kunnen geven aan de karakterontwikkelingen van zijn protagonisten. Nu komen ze niet veel verder dan, vooral met veel onbegrip en verwijten makend elkaar aanhoren. Aan daadkracht ontbreekt het Peter en zijn vrouw Bronny (Radha Mitchell) volkomen, ze komen niet verder dan een beetje googelen op Het Internet.. Logisch dus dat de poltergeist vrij spel heeft en ongestoord verder gaat met het verspillen van water en het besmeren van het beddengoed. De randverschijnselen in het verhaal zijn er al te toevallig bijgehaald. Een vriendin van Radha die toevallig bij een lezing is geweest over spiritualisme bij de Hopi indianen men toevallig is er een tekenfilmpje over spoken op de tv. Weinig nieuws onder de zon, dus. En als de geestenbezweerster uiteindelijk haar intrede doet, worden wij vergast op meen grotesk stukje Grand Guignol.

avatar van Noodless
Het eerste gedeelte valt nog enigszins mee, maar de uitwerking naar het einde toe is er helemaal te veel aan. Hoe kun je de kijker zoiets presenteren? Was de sleutel van het verhaal niet dat ze de stenen moesten terug brengen naar de Grand Canyon om de boze geesten definitief te verdrijven naar hun wereld? Wat je nu krijgt voorgeschoteld tart alle verbeelding. En dan die vrouw die de geesten wilt verjagen, hoe ongeloofwaardig kan je nog overkomen. 3/10

avatar van Phantasm
Aardig tussendoortje, kijkt verder lekker weg.

Had iets beter gemogen.

Zonder voorkennis ingegaan en dan oogt het begin wel leuk. Het kampeertripje in de Grand Canyon is dan misschien niet geweldig origineel, maar het heeft iets avontuurlijks en wanneer de geheime grot ontdekt wordt lijkt het wel de goede richting uit te gaan.

Maar dit stuk is eigenlijk niet veel meer dan een proloog. Al snel keert het gezinnetje huiswaarts en wat volgt is een redelijk klassieke haunted house opbouw. Wel met een iets rijkere geschiedenis achter de haunting en iets meer uitgediept drama, maar uiteindelijk zijn het toch weer deuren die vanzelf opengaan en gestommel op zolder.

Tweede probleem van de film is dat de opbouw nog best effectief is, maar het einde echt té flauw wordt. Een uur lang zit je te kijken naar 5 mysterieuze en immer gevaarlijke demonen die langzaamaan vorm krijgen ... maar je kan ze "verslaan" door een steentje terug op een andere steen te plaatsen. Dan mag je als regisseur nog zo goed zijn, zulke lame premisse krijg je volgens mij op geen enkele manier spannend verfilmd. Het einde is dan ook een domper.

't Is jammer, want tussen alle clichés zit redelijke padding die van deze film een meer dan behoorlijk fillertje had kunnen maken. Nu is het toch vooral érg doorsnee met wat schemeringen van een veel betere film tussendoor. Zo dramatisch slecht als de score doet uitschijnen is de film ook zeker niet, maar het had makkelijker wat beter gekund.

avatar van Collins
Ben zonder veel voorkennis aan de film begonnen en werd eigenlijk niet teleurgesteld. Pas na het bekijken vielen me de lage noteringen alhier op. Niet terecht, vind ik.
De opbouw is heel behoorlijk. Met steeds een tandje erbij doet men aan sfeerverhoging.
Geluidjes, schaduwen, beetje schrik. En dat werkt. Best ok wat de spanning betreft.
En als je bereid bent in het verhaal en in die sfeer mee te gaan, kent de film een paar geslaagde scary momenten.
Ondanks het sfeervolle geheel en de momenten van spanning moet wel gesteld worden dat de gebeurtenissen niet heel origineel zijn en daardoor hier en daar wat voorspelbaar. Toch komt de sleet er niet op. Het sfeertje, de momentjes en het acteerwerk behoeden de film voor een gevoel van mentale slijtage. Ik bleef in ieder geval bijna tot het einde geboeid. Bijna, want bij het zien van de slotscènes ging helaas toch wat opgebouwd krediet verloren.
Het slot is een heuse afknapper. In plaats van de sfeervolle apotheose die de film wel verdient, zijn de slotscènes teleurstellend simpel. De film eindigt zonder spannende finale en heeft aldus geen mooie kroon op de sfeervolle rest. Dat steekt.

avatar van Boeikens
Zoveelste haunted filmpje.

Defamilie Taylor bezoekt de Grand Canyon en zoon Michael brengt zonder het te weten een stel Indiaanse demonen mee naar huis die via hem de reële wereld in willen. Meer heeft het plot niet en dat is te zien aan het verhaal.
Zeer langzame opbouw met tal van klassieke/typische gebeurtenissen die wijzen op aanwezige geesten die stapje per stapje kwaadaardiger uit de hoek komen. De sfeeropbouw is er wel maar spanning of schrikmomenten sloegen bij mij niet aan, waarschijnlijk wegens de talloze gelijkaardige voorgangers van deze genrefilm die zelf niets nieuws te bieden heeft. Wie hoopt op een grote climax op het einde komt ook bedrogen thuis want die eindigt eerder op een sisser.