Irréversible (2002)
Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 97 minuten / 86 minuten ('Irréversible - Inversion Intégrale')
Alternatieve titel: Irréversible - Inversion Intégrale
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Gaspar Noé
Met onder meer: Monica Bellucci, Vincent Cassel en Albert Dupontel
IMDb beoordeling:
7,3 (161.132)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 1 augustus 2002
On Demand:
Bekijk via Prime Video
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Irréversible
"Time destroys everything."
Twee vrienden, Marcus en Pierre, zijn in Club Rectum op zoek naar een persoon met als bijnaam 'de lintworm'. Marcus is blind van woede en Pierre onderneemt vruchteloze pogingen om de wraaklust van Marcus te temperen door op hem in te praten. Waarom Marcus zo obsessief op wraak uit is blijft vooralsnog onduidelijk.
Externe links
Acteurs en actrices
Alex
Marcus
Pierre
The Tapeworm
Man
Stéphane
Fistman
Mick
Mourad
Layde
Video's en trailers
Reviews & comments
sinterklaas
-
- 11816 berichten
- 3317 stemmen
Schijnt een aansluiting te zijn van Seul Contre Tous. Maar had die dvd in Januari besteld op occident, maar nog steeds niet binnen gekregen, en geld ook al afgeschreven natuurlijk!
Oplichters. Het enige wat ik nog krijg is kutreclame van hun maar geen dvd van SCT.
Was er nog zo benieuwt naar.
Nergens op R2 dvd te koop.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Wat poppe zegt klopt niet. Er is absoluut geen bewijs dat die man haar vader is. Waar het om gaat stipte Eline al aan in haar recensie, dat er volgens die andere man alleen daden bestaan en geen misdaden. En dat je het genot van het moment niet moet vergeten. Erg ziek, dat wel.
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3631 stemmen
Nee, hij zegt inderdaad wel dat hij zijn dochter misbruikt heeft, maar nergens in de film zie ik dat ZIJ dat is geweest.
Anders is het wel een heel arm schaap, die verkrachting en dan ook nog dat meegemaakt hebben. 
niethie
-
- 7319 berichten
- 7246 stemmen
Klopt niet, zijn dochter is te zien in Seul Contre Tous en is gehandicapt (autistisch)
Poppe
-
- 644 berichten
- 628 stemmen
Maar er is ook geen bewijs dat zij het niet is, het einde/begin zal typerend zijn voor Noé. Voor mij maakt het begin/einde van de film wel de cirkel rond naar Seul contre Tous.
Wat voor mij de doorslag gaf waren de dialogen in de metro, waarin Alex aangaf dat zij niet echt van sex kon genieten/klaarkomen met Pierre(misschien beetje platvloers, sorry).Maar met Marcus, die egoistisch en 'beestachtig' in bed is wel.. wat behoorlijk refereert naar Seul Contre Tous..
Ook moet je door het omkeren van de chronologie je steeds afvragen, 'wat gebeurt er hiervoor?'
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
Wat voor mij de doorslag gaf waren de dialogen in de metro, waarin Alex aangaf dat zij niet echt van sex kon genieten/klaarkomen met Pierre(misschien beetje platvloers, sorry).Maar met Marcus, die egoistisch en 'beestachtig' in bed is wel..
De enige direkte link met Seul Contre Tous is het feit dat deze film wederom doordrenkt is van nihilisme. en het feit dat we onze vriendelijke slager nog even in beeld krijgen aan het einde van de film.
'wat gebeurt er hiervoor?'
Poppe
-
- 644 berichten
- 628 stemmen
Ik neig om je gelijk te geven.
Toch maakt het het voor mij het meest logische om terug te refereren naar SCT.. Al is het alleen om de cirkel naar Irreversible rond te maken. Ik ben daar gewoon een sucker voor..
voomzap
-
- 815 berichten
- 1271 stemmen
Stijlistisch vond ik dit werkje wat overdadig. De camera cirkelt net te lang in het wilde weg. Een aantal scenes waren uitmuntend, met zeer zwartgallige, treffende dialogen en verbijsterende 'horrormomenten'. Heel jammer vond ik toch de achterwaardse vertelling. De film begint met de climax en eindigd in volle rust, waardoor de adrenaline wordt afgebouwd in plaats van opgevoerd. Vind ik toch minder. Omdat iedereen het over de verkrachtingsscene heeft weet je aan het begin te veel om nog verrast te zijn over het motief.. Ondanks de knappe en originele regie was het per saldo een regelrechte teleurstelling, ik kan het niet over mn hart verkrijgen om een werk als dit een onvoldoende te geven...Ik kijk toch uit naar Enter the Void want die Noel is een bijzonder en uniek mannetje ... hopelijk wordt die film geen domper...
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
Beetje vreemde kritiek vind ik dit van jou kant voomzap, je vind het jammer dat de film een omgekeerde verhaallijn heeft. Maar stel dat Irréversible chronologisch zou verlopen, hoe kun je dan in hemelsnaam na de verkrachtingsscene nog verrast zijn door het motief
En volgens mij is -zoals je nu zelf ook doet- de bewuste scene door iedereen als spoiler gemarkeerd dus heb je de kijkervaring voor jezelf verpest..
En die afbouw van adrenaline kan jij wel dan wel minder vinden, deze film is nu eenmaal niet bedoelt om de spanning tot een climax op te bouwen, eerder om een dubbel gevoel op te roepen, en daarin slaagt Noe hier helemaal. Het omkeren is van de verhaallijn is in meerdere opzichten dus een bewuste keuze geweest, die uitermate doeltreffend is.
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3631 stemmen
Een bewuste, en de enige logische wil je het effect krijgen als wat je op deze manier krijgt.
voomzap
-
- 815 berichten
- 1271 stemmen
Het is een feit dat het niet chronologisch verloopt, en dus is het al weten van het motief jammer genoeg funest voor een aanzienlijk deel van de kijkervaring. En met "iedereen heeft het over" bedoel ik niet de moviemetergebruikers maar de keren dat ik een gesprek over deze film opving in gezelschap waarbij net iets te veel werd verteld dankzij de beruchte scene... Dus je opmerking mbt het juiste gebruik van spoilertags op moviemeter is irrelevant.
Het omkeren van de verhaallijn, hoe bewust en constructief het ook moge zijn, geeft mij niet het beoogde "dubbele gevoel". Wellicht omdat ik de personages niet interessant genoeg vind - Het wordt allemaal steeds flauwer naarmate de film vordert. Het kakt in van een zeer heftige climax - naar sfeervolle broeierigheid - naar middelmatigheid - naar oppervlakkigheid - naar tenslotte een overdadig flauwe scene (de zwangerschapstest) in de 95e minuut. Het voelde aan als een ballon die langzaam leegloopt. Maar nogmaals: Ik kijk toch uit naar Enter the Void want die Noel is een bijzonder talent.
TrickySmalls
-
- 607 berichten
- 782 stemmen
Het omkeren van de verhaallijn, hoe bewust en constructief het ook moge zijn, geeft mij niet het beoogde "dubbele gevoel". Wellicht omdat ik de personages niet interessant genoeg vind - Het wordt allemaal steeds flauwer naarmate de film vordert. Het kakt in van een zeer heftige climax - naar sfeervolle broeierigheid - naar middelmatigheid - naar oppervlakkigheid - naar tenslotte een overdadig flauwe scene (de zwangerschapstest) in de 95e minuut. Het voelde aan als een ballon die langzaam leegloopt.
Tja, als je geen voldoening weet kunnen te halen uit het ''dubbele gevoel'' dat je moet krijgen na de bewuste scene, dan pakt de film inderaad voor iemand heel anders uit.
MrHorror
-
- 409 berichten
- 518 stemmen
nou, ik heb deze film eigenlijk al ruim een jaar geleden gezien, en nu pas breng ik mn stem erop uit. niet zozeer omdat ik er niet op wilde stemmen ofzo, maar omdat ik gewoon niet wist hoeveel sterren ik moest geven.. hoe kun je een film, dat geweld zó realistisch in beeld brengt, goed vinden? ik vond de film fantastisch en juist dat vond ik zo dubbel.. kijk, ik ben een groot fan van de saw-films, en ik vind geweld in films niet zo heel erg, maar dit... voor de eerste keer dat ik een film keek kon ik gewoon niet kijken. het feit dat de zogenaamde 'brain-bash' zó confronterend in beeld werd gebracht, ik werd er gewoon misselijk van. en dan niet die afschuwelijke verkrachting te vergeten, ik vond het verschrikkelijk! en toch vond ik het een goede film. hoewel ik films na verloop van tijd wel weer terugkijk, denk ik niet dat ik dat zal kunnen bij deze.
en over dat "dubbele gevoel" bij het einde: ik zat als versteend in mijn stoel bij de laatste scène. ik had het ijs- en ijskoud.
4*
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
De kracht van cinema
Ilsa
-
- 100 berichten
- 448 stemmen
Afgaande op de commentaren en de beoordeling hier veel meer verwacht van deze film. Je hebt de brandblusser scene en de verkrachting scene en dat is het eigenlijk.
De brandblusser scene was leuk maar onrealistisch en de verkrachting, tja, was ook niet veel aan.
Hier had veel meer ingezeten, langdradig en slaapverwekkend, zeker naar het einde toe.
$pecial
-
- 1147 berichten
- 553 stemmen
Pff net alsof die twee scenes alles is wat dit pareltje te bieden heeft 
Ilsa
-
- 100 berichten
- 448 stemmen
Waarom onrealistisch. Ik moet opletten wat ik schrijf aangezien ik niet goed weet hoe iets tussen spoilers te plaatsen.
Door mijn beroep heb ik geregeld te maken met zware trauma's (oa verkeer) en ik kan verzekeren dat het er na de brandblusser scene in werkelijkheid wel wat anders zou uitzien, is in de film nog heel braaf in beeld gebracht. De realiteit overtreft meestal de fictie.
sinterklaas
-
- 11816 berichten
- 3317 stemmen
Na de brandblusserscene zag je niet veel hoor. Behalve dat Pierre werd afgevoerd door de politie.
Ilsa
-
- 100 berichten
- 448 stemmen
ok, als de puntjes op de i moeten. 'Op het einde van de brandblusser scene' dus, bij de laatste ...
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Iets tussen spoilers plaatsen doe je trouwens door het stukje tekst dat een spoiler is te selecteren en dan op het uitroeptekentje te klikken dat je boven je bericht dat je typt ziet.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Ooh je bedoeld hoe het publiek eromheen reageerd?
Volgens mij bedoelt hij de manier waarop de verwondingen op het gezicht te zien zijn, maar ik kan het er ook niet helemaal uithalen, inderdaad.
En het publiek reageert inderdaad niet realistisch, maar dat doet Noé om zijn punt kracht bij te zetten.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
En het publiek reageert inderdaad niet realistisch, maar dat doet Noé om zijn punt kracht bij te zetten.
Ilsa
-
- 100 berichten
- 448 stemmen
ok, bedankt Donoswaldo.
Ik had het dus inderdaad over de opgelopen verwondingen aan zijn hoofd, zou in de praktijk veel erger zijn hoor, al zou het natuurlijk geen verschil maken voor het eindresultaat.
sinterklaas
-
- 11816 berichten
- 3317 stemmen
Nou werd toch al erg genoeg vertoond, die verwondingen, zijn hele bovenste gedeelde van zijn harses werd weggerost.
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
De brandblusser scene was leuk
Ik denk dat jij ergens in het verleden ook een iets te harde klap op je achterhoofd gekregen moet hebben 
en de verkrachting, tja, was ook niet veel aan
opgelopen verwondingen aan zijn hoofd, zou in de praktijk veel erger zijn hoor
Ik heb gelukkig nog nooit in het echt gezien hoe iemands hoofd eruit ziet nadat deze door een brandblusser aan gort geslagen is, maar ik kan me nog wel herinneren dat de bewuste scene -voor mijn begrippen- dermate realistisch in beeld gebracht werd dat ik er fysiek onpasselijk van werd..
Je hebt de brandblusser scene en de verkrachting scene en dat is het eigenlijk.
Ilsa
-
- 100 berichten
- 448 stemmen
Gast, dat hoofd is na verloop van tijd gewoon 'weg' geslagen.. Dus wat is je punt van kritiek in deze, we zien te weinig hersenen tegen de cameralens aan spetteren?
Dit is inderdaad een deel van mijn kritiek, hersenen nu niet noodzakelijk maar het bloed had wel van de camera moeten druipen.
En daar blijf ik bij, is gewoon zo. Nu we het toch over hersenen hebben, als je bij een ongeval komt, een kind dat met de fiets gevallen is en met zijn hoofd onder de wielen van een vrachtwagen terechtkomt, en dat de hersenen over een afstand van 7 meter verspreid op de baan liggen, DAT is realistisch en schokkend.
ok, ik geef toe, zal wel beroepsmisvorming zijn, bij de collega's is het net zo, maar denk je dan echt dat scenes zoals in deze film schokkeren? zeker als het niet klopt en daar let je natuurlijk op.
Gerelateerd nieuws

Vijf films buiten het horrorgenre die evengoed als griezelijk beschouwd kunnen worden

Vijf goed beoordeelde films die voor opschudding zorgden

Amazon Prime Video voegde deze week onder meer deze titels toe

Vijf van de beste meest verontrustende films ooit gemaakt
Bekijk ook

La Haine
Drama / Misdaad, 1995
818 reacties

Ônibus 174
Documentaire, 2002
37 reacties

Bara no Sôretsu
Drama, 1969
37 reacties

Al-Mummia
Drama / Mystery, 1969
8 reacties

Dancer in the Dark
Muziek / Drama, 2000
393 reacties

Enter the Void
Drama / Experimenteel, 2009
1.318 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









