Eyes Wide Shut (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Tom Cruise, Nicole Kidman en Sydney Pollack

Nadat zijn vrouw toegeeft seksuele fantasieën te hebben over een andere man, raakt een dokter geobsedeerd door de gedachte seks te hebben met een ander. Dit leidt tot enkele weinig bevredigende ontmoetingen met onder andere een prostituee. Als hij een nachtclub bezoekt komt hij achter het bestaan van een geheime seksclub.

Hanzig schreef:
Wat een getreuzel in deze film. Je zit de hele tijd te wachten op wat er komen gaat, maar eigenlijk komt er helemaal niets. En dat zal dan de kracht moeten zijn van deze film.
Zwaar overgewaardeerd, maar toch blijven kijken om die lekkere Kidman in haar jonge jaren. Leer het ook nooit en eigenlijk 3 uur verprutst van mijn leven.

Wie zit te wachten op spectaculaire achtervolgingen, excessief geweld, de slechterik tegen de goede, en meer van dit soort banaliteiten, komt bedrogen uit. En juist over bedrog gaat deze film, met name hoe bedrog zich tussen de oren van de hoofdrolspeler wrikt en met hem aan de haal gaat. Er is niet heel veel vernuft nodig om te herkennen dat Bill in de nachtmerrie van zijn vrouw terechtkomt, waarin hij een strijd voert tussen een macaber doodsverlangen en een destructieve begeerte, maar niets is zelfs na tweemaal kijken zeker.
De scene in het landhuis is qua beeld en geluid het beste ooit dat op het witte doek mocht verschijnen en via de luidsprekers mocht rondgalmen. Wat een klasse van Kubrick !

Ik zou hem nog een 3e keer kijken

avatar van leatherhead
Gister nog flarden op TV gezien. Blijft een erg goede film, alleen vind het nog steeds jammer dat het laatste gedeelte van de film zo gefocust is op het uit de doeken doen van het hele gebeuren. De mystiek die rond de film (en rond de sekte) hing wordt op deze manier een beetje de nek om gewringt, maar soit. Wel vreemd dat de film uitgezonden werd op zo'n ordinaire zender als SBS.

Und3rdog
Wat een saaie kut film.
Tom Cruise en Nicole Kidman zijn getrouwd. Wanneer zij aan hem zegt dat ze wel eens denkt om sex te hebben met een andere vent raakt Tom Cruise overstuur en vlucht het huis uit.
Op straat komt hij allerlei rare figuren tegen die vage sexuele opmerkingen maken naar hem en uiteindelijk beland hij op een sex feest.
Het verhaal sloeg nergens op. De film is heel saai. er gebeurd helemaal niets spannends! Het is alleen maar gepraat en gepraat en nog meer gepraat. Af en toe zie je ook wat blote lijven maar schokkend is het allemaal niet... Mensen hebben het over een zeer gedurvde film maar ik heb juist het idee dat de reggiseur zich heeft ingehouden of hij was gewoon een preutse vent.
Van de muziek staat me helemaal niets meer bij en ook is de film heel saai en pover geschoten met lange takes en weinig beweging.
De film is eigenlijk alleen aan te raden om Nicole Kidman bloot te zien en de dames krijgen misschien ook wel een natte gleuf van een naakte Tom Cruise.....
Het sex feest waar iedereen rare maskers en kledij draagt is denk ik een metafoor voor Scientology. Kubrick zegt eigenlijk met deze film dat wanneer je je aansluit bij Scientology je word getrakteert op sex macht en rijkdom. Een zeer slechte boodschap want Scientology is duidelijk een sekte.
Gelukkig ging Kubrick hierna snel de pijp uit en kon hij geen andere Scientology promotie filmpjes meer maken.
Dit is alleen een goede film als je een slaapmiddel nodig hebt.

avatar van leatherhead
Daar gaan we weer .

avatar van Fortune
Haha, wat een kerel. Het had zeker een feest moeten zijn waar Alien en Predator op kwamen dagen om de film nog enigszins boeiend te houden of een natte gleuf te krijgen. Ben jij een irritant neefje van Onderhond ofso?

Fortune schreef:
Ben jij een irritant neefje van Onderhond ofso?

avatar van horizons
En de discussie of und3rdog al van niet verwant is aan onderhond is ook al ettelijke malen gevoerd. Dat is dus niet zo en dus stoppen met die onzin.

de grunt schreef:
Ik zou hem nog een 3e keer kijken.

Bedankt voor de aanmoediging. Maar, misschien heb je een tip om tot meer inzicht te komen?

Lavrot schreef:
De film laat zich niet raden; een mystieke 'Lynchiaanse' Kubrick. Iedereen haalt er het zijne uit en dat zijn de beste films. De toegift waar Kidman mee eindigt houdt de mythe in leven. En doet je eeuwig napeinzen.

avatar van Fortune

Onderhond is ook recalcitrant, maar heeft overredingskracht en is eloquent.

Jazeker, niks tegen Onderhond verder behalve waardering ook al ben ik het soms niet met hem eens. Gaat eerder over zijn naam en avater dat gevaarlijk veel op Onderhond's opvallende internet persona lijkt. Toeval? Perhaps...

de grunt schreef:

Ik denk dat ik 'm ook eens opnieuw moet zien. Het is misschien een naïeve vraag maar naar wat moet ik raden? Over welke vraag of mysterie in het verhaal moet ik eeuwig nadenken? Ik had na het zien van deze film helemaal niet de drang om antwoorden te gaan zoeken. Misschien heb ik iets gemist?

AC1 schreef:
Ik denk dat ik 'm ook eens opnieuw moet zien.

Het is misschien een naïeve vraag maar naar wat moet ik raden?

Over welke vraag of mysterie in het verhaal moet ik eeuwig nadenken?

160 min. van je leven goed besteed!

Geen naïeve vraag. Naar waar de film nu eigenlijk over gaat. Maar dit moet ieder voor zich weten.

Nergens over. De film had/heeft enkel bij mij dit effect en zal daardoor 'eeuwig' in het hoofdje ronddolen. Briljante film. Mulholland Drive doet hetzelfde bij me.

Ik heb soms de gedachte dat het een sneertje is van de meester aan ST, maar wie zal het zeggen. Lekker laten schemeren dit meesterwerk.

Und3rdog
Fortune schreef:

Dit is geen sciencefiction film goochem maar als deze c-regisseur een buitenaards element had toegevoegt dan was het misschien nog wat geworden met deze film.
De titel is wel goed gekozen want ik had moeite om mijn luiken open te houden......

Und3rdog schreef:
... deze c-regisseur

Omgekeerde wereld ...

Je houdt er misschien niet van maar "C-regisseur" klinkt wel heel ignorant.

Persoonlijke aanval verwijderd.

de grunt schreef:

160 min. van je leven goed besteed!

Het is pas toen ik keek naar de visuele taal (en niet naar het verhaal) dat ik 'm echt kon waarderen.

Soms zit je als kijker veel te veel naar het verhaal te kijken waardoor je eigenlijk alles mist.

AC1 schreef:
100% met je eens.

de grunt schreef:
... een sneertje is van de meester aan ST ...

Even voor mijn nieuwsgierigheid, maar wie is "ST" ?

Lavrot schreef:
Even voor mijn nieuwsgierigheid, maar wie is "ST" ?
Geen officiële afkorting, maar had niet de behoefte om deze enge club volledig te noemen.
Maar je vraagt erom:

Scientology

avatar van comely
Een getrouwde vrouw die toegeeft seksuele fantasieën te hebben over een andere man. Stiekem zullen er natuurlijk vele vrouwen zijn die dit soort gedachten hebben (tenzij ik in een ideale wereld leef), maar hardop tegen je man zeggen is een andere verhaal. De ene man kan zelfs zijn vrouw doden om dit, de andere man kan er opgewonden door raken..

De personage van Tom Cruise wil het ook op zijn eigen manier aanpakken. Na het horen van dit teleurstellende verhaal wil hij wraak nemen. Het liefst zo snel mogelijk met iemand het bed induiken.

Daarna krijgen we aparte, grappige en zelfs spannende scenes te zien. Het was allemaal behoorlijk vermakelijk. Waardige afsluiter van meneer Kubrick.

avatar van Valii
Kubrick's zwanenzang.

Op het eerste gezicht over een getrouwde man en vrouw die worden rondgeslingerd tussen hun conflicterende driften in een moderne, ontaarde en gespleten wereld. Een werkelijk ingenieuze zet om hét celebrity koppel van dat moment te strikken voor deze rollen. Verder doorspekt van verwijzingen naar complottheorieën en oude mythologieën. De regie is bovenaards goed. Al bij al een ongeëvenaard meesterwerk.

avatar van Henk_61
Ik lees dat sommige bij deze film hun ogen moeilijk open kunnen houden.........iedereen zijn smaak, ik val bijvoorbeeld in slaap bij actiefilms en eindeloze achtervolgingen.

Kubrick's films zijn allemaal juweeltjes en EWS was misschien niet zijn beste film maar inderdaad een waardige afsluiter.

Zijn zwanenzang had natuurlijk de film over Napoleon moeten zijn maar ik ben bang dat deze altijd op de plank zal blijven liggen en zou ook niet weten welke regisseur dit project zou kunnen overnemen.

avatar van mjk87
Het was al een behoorlijk aantal jaar terug dat ik deze voor het laatste zag. Nu met de herziening kwam wel weer het een en ander opdagen, vooral mijn voorliefde voor lange zwarte stoffen jassen waarmee Cruise de halve film mee rondloopt. Of lederen zolen die mooi klikken op parket of marmeren vloeren. En welke dubbele bodems hier ook in zouden zitten, of metaforen, symboliek of enige inhoud; dat alles maakt me niets uit. Dit is een film die ik puur waardeer vanwege de esthetiek en het feit dat deze hard op m'n gevoel inspeelt.

Ten eerste ziet de film er schitterend uit, vooral door heerlijk kleurgebruik. Of dat de nu helverlichte etalages zijn waar Cruise langsloopt, de vele kerstbomen met bont gekleurde lichtjes, de achtergronden die ofwel warm geel zijn of vol blauw - allemaal evenmooi. Maar ook die schitterende scène bij dat feest met de rijk verlichte kamers, de camera die soepel en subtiel rondglijdt, en vooral die heerlijke beroemde scène met die muziek die een sprookjesachtige sfeer geeft. Maar sowieso dat hele stuk tot aan dan, met Cruise die door de stad dwaalt en allerlei soorten seks tegenkomt, iets dat hij zelf volledig vergeten lijkt te zijn.

Wel had het voor mij daar mogen blijven, Cruise met zijn seksuele zoektocht door nachtelijk New York. Het laatste uur dat meer thrillerachtig aandoet - hoewel an sich vrij sterk gedaan- had niet eens zo gehoeven van mij. Wel is de boodschap aan het eind een mooie: kiezen voor je huwelijk en de dagelijkse sleur. 4,5* en allicht het beste wat Kubrick ooit heeft gemaakt.

Henk_61 schreef:
Ik lees dat sommige bij deze film hun ogen moeilijk open kunnen houden........

Dat had ik ook, vooral omdat ik het plot in de gaten zat te houden. Dat was fout van me. Vanaf het moment ik me concentreerde op het 'hoe' en niet het 'wat' veranderde de film in een feest.

avatar van edwinoudenes

Onderhond is ook recalcitrant, maar heeft overredingskracht en is eloquent.

Doe eens normaal! Dit is een forum over films, geen rechtbank.

avatar van de grunt
Niet te serieus nemen Ed, allemaal satire.

avatar van dinhus
Melancholie ten top. Deze moet je kijken om een uitzonderlijke weergave van emoties te zien. Een opbouw die met je gevoel speelt als nooit tevoren. Je hoort het al: dit is één van mijn favoriete films.

avatar van plano
Wat een geweldige film, kubrick op en top. De sfeer, de lust, het mysterie, het burgerlijke en wat zich buiten het veilige afspeelt; Het werkt allemaal uitstekend. Tom Cruise en Nicole Kidman zetten hier een zeer geloofwaardig getrouwd stel neer welke 'alles' voor een buitenstaander lijken te hebben (huisje, boompje, beestje idee), maar waar het stof is neergedwarreld en de verveling toeslaat.

Wat begint met een verveeld stel gaat, na het herzien van een oude vriend, al snel richting een mysterieuze achtbaan. Naar mijn mening word er hier gespeeld met gedachtegangen die wellicht bij elke getrouwde stel wel eens voorbij geflitst zijn. Met als hoofdvraag toch wel; is dit het nu? Kubrick weet er in ieder geval een waar meesterwerk van te maken. Het rondspoken van dergelijke vragen hebben cruise zeer vatbaar gemaakt voor spanning, welke op een zilveren schaal word opgediend. Het lijkt onschuldig, maar al snel komt er meer aan het licht dan hij aanvankelijk dacht. Niet meer in staat om zijn ogen weer 'dicht' te doen, bevind hij zich al snel in een lugubere wereld. Hierin word hij blootgesteld aan de naakte waarheid van de veilige wereld waar hij zich in waant, waar een jointje rebels was.

Van het oplappen van het avontuurtje van Victor, het flirten met betaalde seks, het aanbod van de kostuumverhuurder tot de spanning die te voelen is achter het masker van cruise op het landhuis. . De perfectionistische Kubrick heeft alles perfect tentoongesteld. Deed mij ergens denken aan basic instinct, welke ik ook een topper vind.

Voor de liefhebbers van complottheorieën / mysterie zeker een must see, volgens sommige heeft het rondneuzen in deze stof Kubrick de das dan ook omgedaan...... Los hiervan, als persoon op zich, ook gewoon een must see!

avatar van SmackItUp
De sfeer is leuk, maar hier kan je geen film op baseren. Het verhaal is mager en traag verteld, waardoor de film voor mij nergens boeiend wordt. Nee, dit is geen film voor mij. 2,5* voor de sfeer en Kidman.