Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Eyes Wide Shut (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Tom Cruise, Nicole Kidman en Sydney Pollack

Nadat zijn vrouw toegeeft seksuele fantasieën te hebben over een andere man, raakt een dokter geobsedeerd door de gedachte seks te hebben met een ander. Dit leidt tot enkele weinig bevredigende ontmoetingen met onder andere een prostituee. Als hij een nachtclub bezoekt komt hij achter het bestaan van een geheime seksclub.

avatar van de grunt
Leuk stukje Lucas: tijd voor meer waardering van deze film

Er zijn zoveel briljante scenes. De tuxedo verhuur, de man bij het hek en het briefje. Tom & Nicole in bed. Enfin etc.
Maar het hoogtepunt toch wel: iedere herziening kan ik me weer verheugen op die laatste woorden:

I think we need to .... more

Alleen een meester kan dit bedenken en een film zo laten eindigen

* * * * *

JvB Lucas
Helemaal met je eens de grunt

Deze film wordt veel te veel over het hoofd gezien als je 'em vergelijkt met andere films uit Kubrick's oeuvre. Barstenvol met interessante thema's zoals jaloezie, seksuele relaties en fantasieën in de vorm van een dromerige, bij wijlen erotische spanningsboog.

Zonder twijfel een absoluut meesterwerk waar helaas veel te weinig naar wordt gekeken.

avatar van de grunt
Idd masterpiece met hoofdletters. het blijft slechts onze mening, maar kom nou toch deze film op 3.60 en zo'n draakje als blood diamond op 4 sterren.

We zullen er mee moeten leven JvB Lucas

Grappig dat jij niet stemt , maar enkel recenseert
ga meer van je lezen!

avatar van Iron Maiden
Cruise en Kidman zijn op dreef in deze fantastische film, wat spelen ze goed samen.
Ook het stuk in het landhuis hield ik mijn adem in, wat vond ik dat spannend zeg.
Kan me niet herinneringen dat een film zo'n indruk heeft achter gelaten, moest er echt even van bijkomen toen hij was afgelopen.
Vond alleen het verhaal van Cruise z'n vriend niet zo geloofwaardig en ook het einde had wat beter gekund, maar tot dan toe was de film een mysterie die z'n weerga niet kent.

avatar van blurp194
Een tijdloos meesterwerk.

Tenminste zo voelt het wel. Alweer vijftien jaar geleden. Wat een melkmuiltjessmoel heeft Tom Cruise hier nog, en nog geen spoor van botox bij Kidman. Maar bij die twee heeft de tijd harder huisgehouden dan in de film. Op reis door de nacht in New York, ontmoetingen met vreemde personen en vreemde situaties, een spel met mysterie, jaloezie en vrije liefde. Geniaal getimed en daardoor erg spannend, sfeervol gefilmd met een prachtige soundtrack.

Het acteren van Cruise en Kidman is dan eigenlijk nog het minst indrukwekkend. Maar de bijrollen zijn eigenlijk zonder een uitzondering perfect. En de hoofdrol is toch eigenlijk voor het verhaal.

Het mysterieuze verhaal over de verschillende gezichten van liefde en seks en de ontmenselijking van de samenleving werd traag, maar fascinerend en broeierig sfeervol verfilmd, geheel in de bekende stijl van deze regisseur. Er werd de afgelopen vijftien jaar het nodige geschreven over de seksscènes, maar deze zijn nooit buitensporig, erotisch of pornografisch, eerder verontrustend. De meest indrukwekkende scènes zijn van Tom Cruise als hij geheel verdoofd door de stad loopt.

MichaelMovie
Voor mij is dit geen meesterwerk, maar wel een film waarbij ik blij ben dat ik hem gezien heb.
Het eerste uur deed me weinig en ook de dialogen in het algemeen vond ik niet zo sterk.
Het einde van de film gaf mij niet het bevredigend gevoel dat ik stiekem hoopte. De film kon voor mij sterker eindigen.
Toch krijgt de film nog 3,5 sterren, want de mysterieuze sfeer die de film uitstraalt en de scènes in 'het huis' zijn echt wel goed.

yorgos.dalman
Zet om het even welke meuk van Mr. Kubrick naast, zeg maar wat, Chungking Express of Happy together van Wong Kar-Wai en je ziet welke cinema bruist van het leven en over echte mensen gaat en welke over bloedeloze, houten marionetten.

wat een teksten weer

blurp194 schreef:
En de hoofdrol is toch eigenlijk voor het verhaal.

De hoofdrol van Eyes Wide Shut is de regisseur zelf.

avatar van blurp194
AC1 schreef:

De hoofdrol van Eyes Wide Shut is de regisseur zelf.

Ja zo kan je alles uitleggen. Onmiskenbaar natuurlijk dat Kubrick's visie in alle details doorklinkt, dat de boodschap die hij wil brengen leidend is. Maar om dan te zeggen dat hijzelf de hoofdrol heeft? Onzin.

AC1
Nee hoor, de enige "onzin" (leuk van je, heel volwassen!) die ik hier lees is jij die beweert dat het verhaaltje hier DE hoofrol speelt. In een Kubrickfilm is het verhaaltje nooit het belangrijkste. Je zegt het zelf, alles wat je ziet en hoort in de film ademt Kubrick. Zonder die krachtige visie, zijn unieke stijl, zijn onnavolgbare vertelkunst was het gewoon weer een Tom Cruise filmpje geworden. Het overbrengen van sfeer, plaats en gevoel was het allerbelangrijkste voor Kubrick. En niet :"Wat gebeurde er toen, mama?" Kubrick hield niet van films waar het verhaaltje het belangrijkste was. Dat interesseerde hem niet. Als je een beetje zijn films kent zou je dat moeten weten.

"Onzin" en "Zo kun je alles wel uitleggen". Jezus, ik krijg het van mensen zoals jij ... Bah!

Na er veel reacties over te hebben gelezen op Moviemeter, was ik nieuwsgierig geworden en heb ik de film besteld (in een box van Stanley Kubrick met maar liefts 8 blu-ray discs voor slechts € 29,00 bij Amazon.de en mét Nederlandse ondertiteling). Vanaf de eerste tot de laatste minuut heeft de film mij geboeid, ja zelfs bijna gehypnotiseerd. Er zitten ontzettend mooie en zorgvuldig uitgezochte scenes in. Wat een sfeer! Wat een spanning en voelbare, langzaam opgebouwde spanning. Een aanrader.

avatar van nilserr
AC1 schreef:

Dus iedereen moet jouw beweringen maar voor waar aan nemen? Laat mensen alstublieft op hun eigen manier van films genieten en ze bespreken.

nilserr schreef:
[q

Maar laat er vooral geen discussie zijn, he? Laten we het allemaal maar afdoen als 'onzin en gelijk geloofsbrieven opvragen wanneer een ander iets zegt. Lekker saai en kinderachtig.

avatar van nilserr
Volgens mij was jij net degene die de discussie de kop probeerde in te drukken. Ik heb altijd in de veronderstelling geleefd dat een discussie inhoudelijk gevoerd moet worden, iets wat ik in jou reactie niet heb teruggevonden.

Ben het overigens 100 procent met je standpunt eens. Kubrick's esthetiek maakt zijn films. Elk shot in deze film weet je, ondanks de niet zeer bijzondere gebeurtenissen, in te pakken. Beweer niet dat het verhaal onzin is, maar zeker ondergeschikt aan de stijl.

avatar van leatherhead
Niet het meesterwerk waar ik op hoopte, maar zeker een erg goede film.

De film komt in het eerste uur traag op gang, maar is wel uiterst functioneel en opbouwend. Kritiek op de acteerprestaties van zowel Cruise als Kidman begrijp ik niet, ze doen het beide erg goed vind ik, en mede door de sterke dialogen zorgen ze voor een aantal zeer boeiende scenes. Visueel is het vaak ook erg mooi (ook later in de film wel). Leuk kleurgebruik, erg dromerig en zwoel meestal, wat perfect bij het karakter van de film past.

De scene in het grote landhuis vormt wat mij betreft het hoogtepunt van de film. Heb altijd wel een zwak voor dat soort bizarre, sekte-achtige taferelen en ook hier levert het onder andere door middel van de soundtrack en het camerawerk een prachtig, surrealistisch stukje cinema op. Jammer echter dat dat gedeelte wel relatief kort duurde.

De laatste pakweg driekwartier vind ik het allemaal wel iets minder worden. De film blijft zeker boeiend om te volgen, maar waar ik me bijvoorbeeld vaak aan gestoord heb, zijn die dreunerige ''spanningsopbouwende'' pianodeuntjes die om de haverklap ingezet werden. Vond het erg irritant en amateuristisch. Verder vind ik het gewoon jammer, al zal dat heel persoonlijk liggen, dat alles weer netjes verklaard word, waardoor de mystiek rondom die hele sekte een stuk minder word, inclusief het uiterst voorspelbare stuk waarin dat hoertje van Cruise degene blijkt te zijn die hem gered had.

Behalve die minpuntjes wel een zeer boeiende film. Kleine 4,0*.

avatar van Al DeNiro
Interessant om een inkijk te krijgen in de wereld van rijke lui, maar verder niets bijzonders. Kubricks minste.

Bottleneck schreef:

Je link doet het helaas niet meer, maar hier nog eentje: Eyes Wide Shut Piano. Eigenlijk hetzelfde als met de intro van The Shining; met 1 instrument zo'n heerlijk mysterieuze toon weten neer te zetten, super. Ik geloof voor het eerst te horen in de scene dat Bill aan het (blauwe) hek staat en benaderd wordt door de oudere man., wat mij betreft een van de hoogtepunten.

Ook visueel is Eyes Wide Shut een genot. Tracking shots, symmetrie, de manier waarop kamers in beeld worden gebracht, maar vooral kleuren; altijd gaaf als in een film het kleurgebruik zo doordacht is. Met name blauw en rood komen in nagenoeg ieder shot terug (of tegelijk) met hun betekenis, erg dubbelzinnig. Het is zelfs zo gedetailleerd dat op een bepaald moment in minder dan een split second twee auto's achter elkaar passeren; natuurlijk een rode en een blauwe, en zo barst de film van de beeldtaal.

Eyes Wide Shut laat erotiek en vertrouwen op een dunne scheidslijn balanceren van wat uiteindelijk droom is en wat echt. Wat me het meeste aanspreekt is het personage van Kidman: haar dromen over seks met meerdere mannen en toegekeken worden door meerdere mannen, zijn die stiekem niet op werkelijkheid gebaseerd..

Gedurende de hele film heeft ze een zweem van vaagheid om zich heen hangen. Reden voor Bill om om zelf op avontuur te gaan, maar ook reden voor mij om haar personage niet als rechtlijnig te interpreteren. De meeste aanleiding daartoe is het moment dat het masker naast haar op bed ligt, logischerwijs door haar neergelegd. Waarom zou ze dat doen als ze zijn spullen had gevonden en dan uiteindelijk alleen dat masker neerlegt? Het lijkt alsof ze precíes weet waartoe dat masker heeft gediend, alsof ze al wist van die geheime bijeenkomsten, misschien zelfs daar als hoertje rondgelopen, en is dan het vertellen van die 'dromen' een soort discrete manier van haar hart luchten richting Bill?

Erg fascinerend allemaal, hoewel ik Kidman een paar keer flink zie miskleunen qua acteren, maar met haar uitstraling maakt ze alles goed. Alhoewel miskleunen, mocht ze echt een dubbelleven hebben gehad, kan het toen dus ook bewust slecht acteren zijn geweest omdat haar personage aan het acteren was.
Pff nee Kubrick heeft weer veel indruk gemaakt, mooi stukje film. De dialogen zijn traag maar na halverwege komt dat de mysterieusheid alleen maar ten goede. "And no dream is ever just a dream." Lekker ambivalent... Ook alsof ze op dat moment van elkaar weten dat ze allebei bij zo'n bijeenkomst zijn geweest, en zo kun je zowat alle kanten op redeneren.

Niets aan toe te voegen! Ik zie de film precies zoals jij het beschrijft.

Het is bijna onmogelijk voor mij dat Kidman niet op het feest aanwezig was.

avatar van hdehoon
Een aparte film, met nogal wat minpuntjes. Kubrick weet je aandacht vast te houden met zijn prachtige sfeerbeelden en mysterieuze verhaallijnen. Maar wat meteen in de eerste helft opvalt, is dat er zo ontzettend slecht geacteerd wordt. Het lijkt bijna alsof de regisseur de acteurs heeft gevraagd met opzet te stuntelen als amateurs - iets wat Fassbinder ook wel eens deed. Wat de artistieke meerwaarde daarvan zou moeten zijn ontgaat me. Of de dialogen daarom vaak kinderachtg klinken, of dat ze echt te wensen overlaten, weet ik niet.
De hoofdpersoon herhaalt zeer vaak wat er door iemand anders gezegd is. Dat gaat op den duur ontzettend storen. Net als de doordringende pianomuziek die de spanning zou moeten verhogen, maar juist alles bederft omdat het veel te overheersend is.
Daarom toch maar geen vier sterren.

Ik herinner me een wat matige Cruise, maar Kidman erg goed vond ik.

Ziegler schreef:
Ik herinner me een wat matige Cruise, maar Kidman erg goed vond ik.
Dan zou ik hem nog eens opzetten.

Schitterend, macaber, mysterieus modern sprookje.
De omschrijving van deze film wekt nogal de suggestie dat het een ranzig erotisch drama is, maar dat is geenzins het geval.
Vond zowel Nicole en Tom allebei heel overtuigend acteren.

Het ritueel met muziek en zang tijdens de opening van het 'feestje' was echt ..eng gewoon. Creapy.

avatar van notsub
Eyes Wide Shut hapert alleen qua soundtrack, want die pianoriedeltjes klinken echt te goedkoop bij deze verder erg goede film. Het getoonde contrast tussen de werelden van rijkdom en de onderkant van de samenleving is net zo boeiend als de morele contrasten in het gedrag van Tom en Nicole. De scene in het grote huis is er eentje om in te lijsten: werkelijk geniaal hoe fantasie en werkelijkheid versmelten. Zo dringt deze film langzaam tot je door en laat je niet meer los.

avatar van Jawaddedadde
Lang gewacht om deze film te kijken. Cruise niet in een actierol (hm hm), Kidman die ook al niet mijn favoriete actrice is... Kortom het verwachtingspatroon was niet erg hoog.

Onterecht zo blijkt, want de film heeft me in positieve zin verbaasd. Vond 'm echt goed. Bij momenten komisch, tragisch, absurd, spannend, dreigend, kitscherig, erotisch... zoveel adjectieven zijn van toepassing. Maar bovenal enorm sfeervol. De beelden zuigen je als het ware in het verhaal. Best een knap verhaal ook over trouw en ontrouw, fantasie en realiteit, liefde en passie. Ik kon het wel smaken.

Eervolle vermelding trouwens voor de muziek. Met name de dreigende piano zindert nog na in mijn hoofd.

notsub schreef:

Heu, Kubrick maakte gebruik van originele, gedurfde experimentele pianomuziek. Richard Clayderman maakt "goedkope pianoriedeltjes".

Wat zijn mensen tegenwoordig toch 'verloren' wanneer ze geen Zimmer klanken horen!

avatar van PSV.
Satanische club bedoelen ze , ga hem zo even kijken...

avatar van Majestics
De scene in het landhuis, zoiets heb ik nog nooit gezien in andere films. Een zeer indrukwekkende en haast mythische scene. Het zou me niet verbazen als het in het echt ook gebeurt.

Wat een getreuzel in deze film. Je zit de hele tijd te wachten op wat er komen gaat, maar eigenlijk komt er helemaal niets. En dat zal dan de kracht moeten zijn van deze film.
Zwaar overgewaardeerd, maar toch blijven kijken om die lekkere Kidman in haar jonge jaren. Leer het ook nooit en eigenlijk 3 uur verprutst van mijn leven.