• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.256 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.417 acteurs
  • 199.077 gebruikers
  • 9.375.867 stemmen
Avatar
 
banner banner

Eyes Wide Shut (1999)

Mystery / Drama | 159 minuten
3,66 2.637 stemmen

Genre: Mystery / Drama

Speelduur: 159 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Stanley Kubrick

Met onder meer: Tom Cruise, Nicole Kidman en Sydney Pollack

IMDb beoordeling: 7,5 (418.535)

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 2 september 1999

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Eyes Wide Shut

"Cruise. Kidman. Kubrick."

Nadat zijn vrouw toegeeft seksuele fantasieën te hebben over een andere man, raakt een dokter geobsedeerd door de gedachte seks te hebben met een ander. Dit leidt tot enkele weinig bevredigende ontmoetingen met onder andere een prostituee. Als hij een nachtclub bezoekt komt hij achter het bestaan van een geheime seksclub.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Ook bedankt, zal beide eens een kijkje gunnen op een dood moment.


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

stefan dias schreef:

(quote)

Daar werd het vor mij dan weer helemaal te onnozel. Het leek wel een scène uit een of ander fantasy stripverhaal.

die onrealistische omgeving staat net symbool voor Bill's naïviteit tegenover seks


avatar van filmfan17

filmfan17

  • 285 berichten
  • 12 stemmen

Men wilt er denk ik te graag van uit gaan dat dit een 'realistische' film is. Het is een film die gaat over de kwestie tussen realisme en fantasie. Alleen al het feit dat al die straten van New York een set zijn zegt al heel wat...


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

filmfan17 schreef:

Men wilt er denk ik te graag van uit gaan dat dit een 'realistische' film is. Het is een film die gaat over de kwestie tussen realisme en fantasie. Alleen al het feit dat al die straten van New York een set zijn zegt al heel wat...

inderdaad! Geen enkele Kubrick film is sinds 2001, strikt realistisch geweest.

dat is ook een van zijn sterke punten: magisch surreële taferelen orchestreren om een inhoudelijk punt duidelijk te maken.


avatar van dr channard

dr channard

  • 563 berichten
  • 319 stemmen

Ik vond de film enorm sfeervol maar ik snapte er eigenlijk niet zo veel van :s

Kan er iemand mij een privébericht sturen en me vertellen waarover de film gaat want het is allemaal heel moeilijk.


avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

  • 3199 berichten
  • 2579 stemmen

Net gekeken, weer een meesterwerk van Kubrick. Deze keer (weer) een totaal andere geniale film. Hoewel de film weinig bevredigd, heb ik er na het lezen van een geweldige analyse in het spoilertopic vrede mee. Kubrick weet precies de juiste sfeer neer te zetten, hoewel het erotische gedeelte veel meer naar voren kwam had ik toch het laatste halfuurtje een heerlijk thriller-sfeertje. Prachtige beelden en een paar memorabele scènes, prachtig en ook een klein beetje creepy al die maskers. Ik kan het niet laten: 4,5 ster!


avatar van filmfan17

filmfan17

  • 285 berichten
  • 12 stemmen

Ja die was goed he die analyse in het spoilertopic


avatar van juhnzun

juhnzun

  • 670 berichten
  • 0 stemmen

Redelijke vertoning maar wel een lange zit en vrij warig


avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

  • 3199 berichten
  • 2579 stemmen

filmfan17 schreef:

Ja die was goed he die analyse in het spoilertopic

Haha, ik vond van wel Ik had het wel al gehoord van te voren maar met de voorbeelden van jou, na de film gezien te hebben, is het toch wat duidelijker Bedankt


avatar van filmfan17

filmfan17

  • 285 berichten
  • 12 stemmen

Haha geen probleem, altijd fijn als mensen wat meer interesse hebben in een film dan dat ze alleen met dingen te komen als "leuk acteerwerk, goede muziek" etc.


avatar van MatthijsGr00t

MatthijsGr00t

  • 14031 berichten
  • 1342 stemmen

Na A Clockwork Orange (2*), The Shining(2*) en Full Metal Jacket(3,5*) de vierde film van Stanley Kubrick en absoluut de beste die ik tot nu toe heb gezien van hem. Eyes Wide Shut is een geniale film met een heerlijke sfeer. 159 minuten is een lange zit, maar ik heb me geen seconde verveelt met deze film. Interessant verhaal, goed acteerwerk van vooral Tom Cruise en ook de geweldige muziek die de hele film een rol speelt zijn absoluten pluspunten van deze film.

Voorlopig hou ik het op 4,5* voor dit meesterwerk(je) van Stanley Kubrick.


avatar van lloydbarker

lloydbarker

  • 133 berichten
  • 0 stemmen

Héérlijk deze voor mij op twee na favoriete maaltijd, ik smul altijd weer van deze film, meerdere keren gezien en elke keer wordt hij beter. Wat ik er zo goed aan vind daar kan ik heel kort over zijn: alles!


avatar van Black Math

Black Math

  • 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Eyes Wide Shut stond al geruime tijd op mijn herzieningslijstje. Het is een film die ik aan het einde van mijn puberjaren voor het eerst heb gezien, en ik weet nog hoe ik onder de indruk was van de film, met name van de scène in het landhuis. Natuurlijk vooral vanwege de erotische lading die sterk werkt op het gemoed van een puber die last van hormonen heeft, maar minstens zo belangrijk is de mystieke sfeer die geschapen wordt door de religieuze setting, de maskers die bij de ontmaskering van Bill er werkelijk angstaanjagend uitzien, en vooral de muziek die werkelijk thrilling is. En bij het vervolg blijf je je afvragen wat voor gezelschap het nu eigenlijk is. Een sekte? Of gewoon een private-bordeel?
Niet veel films krijgen het voor elkaar om een scène zo diep in te prenten. Ik heb daarna de film nog een of twee keer gezien en telkens bleef ik onder de indruk.
Ik weet ook nog wel dat er een medestudent op de universiteit was, die was een beetje gek, want die was altijd in de weer met boeken hoe je computers kan hacken en hoe je bommen kan bouwen, en had het altijd over hoe minderwaardig vrouwen wel niet waren. Anyway, hij is een groot fan van Kubrick en had het er altijd over dat Kubrick, die erom bekend stond dat hij op het laatste moment in de montage nog alles kon veranderen, vermoord is omdat hij in deze film een groot complot wilde onthullen. Leuke speculatie, al geloof ik er niet zo in. Maar ja, het past wel mooi bij het mystieke van de film zelf.

Een tijd terug heb ik al mijn stemmen verwijderd inclusief die van alle Kubrick-films, maar het stond voor mij wel vast dat deze de eerste van zijn films zou worden die ik zou herzien, want in mijn herinnering was dit toch wel de Kubrick-film die op mij de meeste indruk heeft gemaakt. Dat blijkt niet veranderd te zijn, ik heb gewoon een zwak voor films die surrealistisch zijn, mystiek en mysterie bevatten en waarbij je het verhaal je uiteindelijk net ontglipt. Ik noem Tenshi no Tamago, August in the Water en Akira waarbij ik dat ook had. Reconstruction heeft het ook wel een beetje. Ik kan me heel goed voorstellen dat sommigen het juist irritant vinden en het ergens ook gemaakt vinden zo'n verhaaltje waar de clou je ontsnapt, maar waar er misschien wel helemaal geen clou is. Ik ben er in ieder geval dol op, en wat mij betreft past Eyes Wide Shut ook in dat rijtje genoemde films omdat het eenzelfde soort reactie in me opwekt.

Niet alles is perfect, ik ben niet helemaal weg de montage en ook bij het acteerwerk van zowel Cruise als Kidman heb ik soms mijn twijfels, al is de dansscène van laatstgenoemde met de Hongaar erg geladen. Geldt overigens voor bijna alle scènes, de erotische spanning spat van het scherm. Wie in positieve zin opviel is de kostuumverhuurder, die ik herken als Boris the Bullet Dodger uit Snatch. Werkelijk hilarisch. De minpuntjes kunnen echter niet voorkomen dat ik volledig de film in wordt gezogen, wat mede door het angstaanjagende pianodeuntje van Ligeti komt overigens.

Een erg geslaagde herziening dus. De vele positieve punten overheersen dusdanig, dat ik graag 5* geef.


avatar van LimeLou

LimeLou

  • 2048 berichten
  • 777 stemmen

Goede recensie, Black Math Die vergelijking met Tenshi no Tamago en Akira vond ik ook wel leuk. Normaal haat ik het in films als ik een clou niet snap maar in die films vond ik het juist erg leuk, die mysterie. In tegenoverstelling tot bijvoorbeeld Memento waarbij het mysterie ligt in het feit dat je het simpelweg 'niet begrijpt'. Deze film begint steeds interessanter te worden Wel eerst Barry Lyndon kijken.


avatar van Black Math

Black Math

  • 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Bedankt voor je aardige woorden. Het is misschien een beetje rare vergelijking, want Akira en Tenshi no Tamago zijn echt andere films dan deze, en zijn ook toch vooral tegenpolen van elkaar, maar toch vond ik dat ze dit met elkaar gemeen hebben. Ik heb in ieder geval bij al deze films het idee dat er iets kostbaars verloren gaat als het mysterie opgelost zou worden.


avatar van MoFeDu

MoFeDu

  • 2946 berichten
  • 0 stemmen

Meesterwerk #4 van Kubrick, toch wel de regisseur die mij het meeste boeit. Samen met Lynch dan. Merk in ieder geval wel dat de man vrij weinig fout kan doen bij me, tot nu toe was de enige (lichte) tegenvaller die ik zag van hem Dr. Strangelove.

Ook over deze film kan weer gezegd worden dat hij uniek is, ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar ik ken geen regisseur die in zo´n beetje elk genre een unieke film maakt waar eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal voor bestaat. De man stijgt gewoon boven alles uit en heeft de kunst van het filmmaken volledig naar zijn hand gezet. Want ook in deze film straalt elke scéne weer nagenoeg perfectie uit. Het lijkt allemaal op de een of andere manier heel erg dichtbij te gebeuren, ook de achtergrondkleuren zijn erg mooi die Kubrick gebruikt. De film kent een aantal briljante scénes die voor altijd op mijn netvlies gebrand zullen zijn. Het hele gebeuren op dat bizarre feest was gewoon zo strak geregisseerd zoals alleen Kubrick dat kan dat het elke seconde genieten is.

Traag, ja dat wel. Zoals we in 2001 de ruimteschepen al tergend traag over het beeld zagen dansen praten de karakters hier bijzonder traag, ik vond dit echter absoluut niet vervelend. Cruise kan dus blijkbaar wel acteren, waar hij me met films als Knight&Day nog af en toe aan het twijfelen brengt. Hij geeft eindelijk eens wat dimensie aan zijn personage en ook Kidman doet dat goed.

Verder een zeer mooie soundtrack en ook het laatste gedeelte waar het opeens een thriller was, vond ik zeer goed. Voor nu 4 sterren omdat ik weet dat je Kubricks gewoon vaker moet zien en dat zijn films vrijwel altijd moeten groeien.


avatar van Rob Muntz

Rob Muntz

  • 8 berichten
  • 0 stemmen

Een van de meest verkeerd begrepen en onjuist vertelde films in de geschiedenis. De film gaat niet over vreemdgaan, sex of vertrouwen, maar over de aanwezigheid van geheime elitaire genootschappen (Skull & Bones, Illuminati, Bilderberg).

Geen wonder dat Kubrick op onverklaarbare wijze stierf, 4 dagen nadat de film in productie ging.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Wat een onzin, film gaat net zo goed over vreemd gaan en onderdrukte lusten. Het hele grnootschapverhaal is slechts een van de vele zaken die de film aanstipt. Bovendien stierf Kubrick pas nadat de productie er op zat. Hij had m ook al ge-edit en had m zo goed als af.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Inderdaad. Beetje vreemd door te prediken dat ie zo verkeerd begrepen is en het dan zelf ook doen .


avatar van Rob Muntz

Rob Muntz

  • 8 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

Wat een onzin, film gaat net zo goed over vreemd gaan en onderdrukte lusten. Het hele grnootschapverhaal is slechts een van de vele zaken die de film aanstipt. Bovendien stierf Kubrick pas nadat de productie er op zat. Hij had m ook al ge-edit en had m zo goed als af.

Het vreemdgaan is slechts een bij-aspect van de film, waar weinig mee gedaan wordt. De grondbasis is toch echt de aanwezigheid van geheime genootschappen. Cruise gaat niet voor niets infiltreren en moet het daarna bijna met zijn leven bekopen. De hele film door krijgt ie er nog last van en wordt ie achtervolgd.

Ik bedoelde juist dat Kubrick vier dagen stierf nadat de film ingeleverd werd. Natuurlijk kan hij niet sterven als ie de film niet afmaakt heeft. Wie Stanley goed bestudeerd heeft, weet waar hij met Eyes Wide Shut op doelt. Al zijn eerdere films gaan over hetzelfde onderwerp (Dr Strangelove, A Clockwork Orange, Barry Lyndon).


avatar van filmfan17

filmfan17

  • 285 berichten
  • 12 stemmen

De confessie van Alice over fantasie van vreemdgaan zet het hele plot in gang. Hij zoekt zijn wraak en komt uit bij de meest perverse erotische fantasie in de villa. Het draait er dus om over hoe Bill omgaat met die fantasie van Alice en of hij wraak kan nemen. Verder staat natuurlijk ook een patriarchale superego idee centraal. De opening van de film en het einde duiden er op dat seks vrijwel het hoofdthema is.

Die Rob Ager kan best leuk zijn hoor maar er zijn betere dingen geschreven over deze film Wel leuk dat Kubrick zelf mag bepalen wanneer hij sterft, en dat het niets met toeval te maken heeft.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6351 berichten
  • 4615 stemmen

Rob Muntz schreef:

Een van de meest verkeerd begrepen en onjuist vertelde films in de geschiedenis. De film gaat niet over vreemdgaan, sex of vertrouwen, maar over de aanwezigheid van geheime elitaire genootschappen (Skull & Bones, Illuminati, Bilderberg).

Ik denk dat Kubrick net wat te verstandig was voor dat soort conspiracy theory-bullshit.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Rob Muntz schreef:

(quote)

Het vreemdgaan is slechts een bij-aspect van de film, waar weinig mee gedaan wordt. De grondbasis is toch echt de aanwezigheid van geheime genootschappen. Cruise gaat niet voor niets infiltreren en moet het daarna bijna met zijn leven bekopen. De hele film door krijgt ie er nog last van en wordt ie achtervolgd.

Ik bedoelde juist dat Kubrick vier dagen stierf nadat de film ingeleverd werd. Natuurlijk kan hij niet sterven als ie de film niet afmaakt heeft. Wie Stanley goed bestudeerd heeft, weet waar hij met Eyes Wide Shut op doelt. Al zijn eerdere films gaan over hetzelfde onderwerp (Dr Strangelove, A Clockwork Orange, Barry Lyndon).

Ben het geheel niet met je eens en ben vrij goed op de hoogte van hetgeen Kubrick drijft. Verder gaat het boek waarop het gebaseerd is toch echt over de psychologische kant van de lust. Daarnaast is het gewoon aan de kijker om er zelf uit te halen wat hij wil, want als je Kubrick een beetje kent dan wil hij je juist de ruimte bieden voor eigen interpretatie. Zie ook geen echte overlap

binnen de drie films die je noemt kwa geheim gennotschap, enkel de geinstitutioneerde macht en de downfall of man. Persoonlijk zie ik in EWS meer een link met de feestjes van Berlusconi en die van het Engelse hogerhuis (Scandal) dan met Skulls and Bones en Bilderberg e.d.


avatar van filmfan17

filmfan17

  • 285 berichten
  • 12 stemmen

"The anonymity of the mask shifts the focus of each woman's beauty toward the body, as matching current imaginary ideals, yet also revealing the arbitrariness of erotic signifiers as illusions of health and immortality [...] the scene might alienate the film spectator into considering the arbitrariness of erotic love and current ideals of beauty."


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Dit is een onvoorstelbaar goede film. Subliem cameragebruik, fraai kleurgebruik, door merg en been gaande muziek en heel overtuigend acteerwerk van Tom Cruise en Nicole Kidman. Het verhaal is bijzonder boeiend. Met name de scène in het landhuis zijn overweldigend. Ik ben zeer diep onder de indruk.


avatar van MoFeDu

MoFeDu

  • 2946 berichten
  • 0 stemmen

speranza schreef:

door merg en been gaande muziek

Vind de Waltz van Shostakovich nou niet echt door merg en been gaand. Alhoewel, als André Rieu het speelt....


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Ik bedoel de muziek tijdens de landhuis scène.


avatar van MoFeDu

MoFeDu

  • 2946 berichten
  • 0 stemmen

Alsnog niet echt door merg en been gaande muziek. Wel erg bijzonder en mooi.


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

MoFeDu schreef:

Alsnog niet echt door merg en been gaande muziek. Wel erg bijzonder en mooi.

vind ik persoonlijk nu ook wel


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2255 stemmen

Het stuk van Ligeti gaat wel door merg en been... ja, dat pianogetingel, ja