Kingpin (1996)

geregisseerd door Bobby Farrelly en Peter Farrelly
met Woody Harrelson, Randy Quaid en Bill Murray

Roy Munson is een professionele bowler die probeert een groep groentjes op te lichten door zich ook als groentje voor te doen. Als zijn slachtoffers hier achterkomen, verminken ze zijn werphand zo erg dat deze geamputeerd moet worden en Roy verder moet met een haak als hand. Roy's hele leven raakt in het slop, totdat hij Ishmael (Quaid) tegenkomt, die een aardig potje kan bowlen. Hij besluit om hem in te schrijven voor een groot toernooi, maar is Ishmael wel zo goed als hij lijkt?

avatar van Turkeyloverz
Na herziening is 'ie zelfs nog beter. Ook al heb ik niet veel moeten lachen, de film blijft geniaal que vermakelijkheid. Erg leuke personages, die Roy en Ishmael (uitstekende koppel), een leuke bijrol van Bill Murray en natuurlijk de prachtige Vannessa Angel, niet voor niets heet ze zo.

3,5* -> 4,0*

avatar van OlafK
Weer eens een leuke komedie ! Goed geacteerd, leuke grappen!

Fijne Farrelly!

Samen met Mary waarschijnlijk mijn favoriete film van de broertjes.

Mooie collage van heerlijke lompe karakters en droge platte humor. De humor is alles behalve hoogstaand maar wordt met zo'n deadpan sfeertje neergezet dat het erg amusant is.

Verder weer een lekker chill tempo. In het begin leken de Farrelly broers zelf even de Jing Wong toer op te gaan (met de "magische worp") maar al snel wordt het tempo weer wat gezapiger en is het gewoon weer vertrouwd terrein.

Murray heeft hier een verrassend goeie rol, het tweetal doet het ook erg leuk. Maar voor hulde voor het haar van de spelers in het kampioenschap, dat echt bijna een apart personage was

Apart ook het verlies van Munson, hoewel daarna alles wel weer goedkomt uiteraard.

Geinig filmpje, grappig op de juiste momenten, vaak flauw en makkelijk maar wel goed getimede comedy. Hun bekende routine, maar wel op z'n best.

Er zitten een paar grappige momenten in (vooral in het eerste gedeelte van de film) en Vanessa Angel zag er mooi uit maar echt geweldig was het allemaal niet. Bill Murray vond ik zeer irritant in deze film (alleen het familie promotie filmpje van hem was wel grappig) en om Randy Quaid heb ik volgens mij helemaal niet hoeven te lachen m.u.v. toen hij zijn bowlingscore vertelde. Ik heb zo wie zo geen hoge pet op van Randy Quaid. Beetje overschatte acteur.

Deze film is eens leuk omgezien te hebben maar meer ook niet.

avatar van dinal12000
Mooie film, al een keer of drie gezien en hij blijft boeiend. Ernie McCracken is hilarisch.

Ik kan helaas niet begrijpen dat er mensen zijn die dit leuk vinden. Ik vond de film zelf maar een flauwe grap. Duurde trouwens nog aardig lang en dat voor een komedie. Acteurs waren stuk voor stuk vrij irritant. Beeldkwaliteit was in mijn ogen ook maar net een voldoende en het geluid op dvd is niet meer dan een 2.0 stereotrack dus ook niet echt denderend . Kortom ik kom niet hoger dan 1,5*.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Murray schittert in deze tweede comedy van de Farrelly broeders evenals Harrelson. Het verhaal is erg vermakelijk maar de humor is niet altijd even sterk. Goed.

avatar van Bramha Bull
geweldige komedie!!!

Heerlijke comedy, met ook nog een een origineel verhaal. In vrijwel elke scène zit een grap die aanslaat.

Als bonus ook nog eens het mooie koppie en het fijne lichaam van Vanessa Angel... allemaal niks mis mee.

4*.

avatar van sinterklaas
Heb hem vroeger nog wel eens enkele keren gezien en was toen altijd de titel vergeten. Kwam er pas achter toen ik op MM vroeg bij ik zoek een filmtitel dat ie Kingpin heette. Vroeger vond ik hem al erg leuk en het werd ook eens tijd om hem op dvd aan te schaffen. Maar de film blijft gewoon leuk. Woody Harrelson kon er echt wat leuks van maken als de eerst beroemde Roy Munson die later in een soort zigeuner veranderd. Kingpin begon een beetje als een soort gangsterfilm maar achteraf word het een keileuke komedie met lekkere harde cynische humor. Randy Quiad had ook een schitterende bijrol en de humor was fantastisch. Vooral die met die hoeven afzagen van een paard, die bowlingbal die die munson in zijn zak krijgt, enz enz Gewoon lachen.

Een erg leuke komedie die gewoon voor iedereen geschikt is.

Dit is echt een geweldige droge humor film, deze verdient dan ook veel meer sterren dan hier is weergegeven. Het bevat gewoon alle ingredienten om eens een avondje te lachen..!

avatar van Ant
Ant
Echt geweldige film, die ik altijd met me neef ga kijken als we teveel bier op hebben.

leuk vermakelijk, deze film.
Harrelson wordt steeds meer 1 van mijn favoriete acteurs, ook deze film is weer leuk

avatar van buitenbeentje
nou ik heb m nieteens afgekeken :O

ik vond de film echt helemaal nergens op slaan, en ook helemaal niet grappig

In tegenstelling tot buitenbeentje heb ik de film een tweede keer gekeken afgelopen weekend... Heel erg leuke film! Helemaal mijn smaak qua humor. Lekker flauw, goedkoop en simpel!

Een dikke 4,0!

avatar van mipha
Bill Murray's haar.... geweldig! deze film heeft ervoor gezorgd (en the dude!) dat ik ben gaan bowlen. fantastische leuke film.

horrorfriek
1vd leukste komedies allertijden. samen met dumb and dumber. lachen gieren brullen!!

avatar van pomelo7
Film over bowling. Dat had ik nog niet eerder gezien.Na het zien van deze film toch maar weer eens een avondje bowlen geplant. Prima komedie! Leuke rol van Murray. Geslaagde grappen. Zo hoort de film te zijn!

avatar van Justinw
Heb hem tot mijn verbazing op DVD binnekort maar eens kijken

avatar van elias229
totaal geen humor!
super slecht verhaal

voor de rest oke !

1,5 tot 2/5

scanner
Deze film staat hier wel heel erg laag in de sterren geschreven. Vond hem zelf bij wijle bijna even amusant als The Big Lebowski, enne niet alleen om de link met bowling zijn er gelijkenissen.
Natuurlijk is da allemaal lach-of-ik-schiet humor, maar van een hoog niveau. En anders alleen al dat foute haar van Harrelson...Verder zijn de karakters uitstekend in balans met elkander.

avatar van rep_robert
Redelijk vermakelijke flick, alleen heeft de film hier en daar gewoon te lange stukken dat het echt saai is.
De leukste momenten zijn toch op de bowlingbaan, Harrelson in combinatie met Murray blijkt zeer goed te werken in deze film, dit levert dan ook de leukste momenten op.
Verder bevat de film heel veel (te) simpele grappen, hier en daar leuk, vaak ook niet. Bowlen is an sich natuurlijk een niet al te flitsend onderwerp, dus de film is voor die begrippen wel redelijk vermakelijk.

Dus voor dat krijgen de Farrelly brothers een klein pluimpje, voor de rest heb ik wel betere films gezien van hun.

avatar van marvinhc
top vermaak

avatar van Justinw
You should try to quit. They say its bad for your heart, your lungs. It quickens the aging process.
Who's done more research than the good people at the American Tobacco Industry? They say its harmless. Why would they lie? If you're dead, you can't smoke.

Leuke comedie, met een uitstekende Woody Harrelson.

Het succes van Dumb and Dumber word niet geëvenaard maar toch vermaakt deze film me goed.

De cast is super. Woody en Quaid en de wonderschone Venessa Angel doet het super. En ook Big Bad Bill Murray mag er ook wezen.
De lekker droge humor word goed gebracht. En dit maakt het gewoon een licht verteerbare komedie.

avatar van the new guy
Wat een laag gemiddelde! Ik vind dit toch wel een klassieker.

Beetje saai, film heeft me geen 1 keer geboeit. Oja, de scene met al die clips van Claudia ergens in het begin dat boeide me wel

avatar van ewalk
De song van Blues Traveler is lekker!

avatar van fappie
Ik heb deze gezien toen ik klein was, maar ik kan me er nog maar weinig van herinneren. Misschien maar eens een keer bestellen.

the new guy schreef:
Wat een laag gemiddelde! Ik vind dit toch wel een klassieker.

Wat je zegt! Bovendien zijn films met Bill Murray al gauw klassiekers, wat is die vent toch ongelofelijk goed!

YouTube - ‪Kingpin - Showdown‬‎

deze film ligt nu voor 1 euro bij blokker