Cinema, Aspirinas e Urubus (2005)

Alternatieve titels: Cinema, Aspirins and Vultures | Movies, Aspirin and Vultures

Brazilië
Roadmovie

geregisseerd door Marcelo Gomes
met Peter Ketnath, João Miguel en Madalena Accioly

1942. Johann is een Duitse deserteur die naar Brazilië is gevlucht. Hij heeft werk gevonden als handelsreiziger in aspirines. Met een vrachtwagen rijdt hij van dorp tot dorp, om aan de lokale-en vaak nog achtergestelde- bevolking zijn waar aan de man te brengen. Telkens vertoont hij, vooraleer hij zijn verkoop begint, een promotiefilmpje; een filmpje waarin het wereldse leven in Rio wordt belicht en de wonderen die aspirine kan verrichten voor de gevolgen van een te werelds leven. De vereenzaamde Johann doet er soms dagen over om in het desolate en onherbergzame binnenland van Brazilië van het ene dorp naar het andere te rijden. Op een dag ontmoet hij Ranulpho, een man die kost wat kost zijn uitgedroogde en toekomstloze streek wil verlaten. Randulpho zal om te beginnen Johann helpen bij zijn filmprojecties en verkoop. Naarmate zij met elkaar optrekken, ontstaat er een wat vreemde band tussen beide personages. Vreemd, want beiden zijn tegengestelden, maar hun doel is hetzelfde: hun verleden achter zich te laten.

Un Certain Regard Cannes 2005

IFFR vertoning:
vrijdag 27-01-2006 om 17:45* uur in Pathé 1
zondag 29-01-2006 om 13:15* uur in Pathé 7
dinsdag 31-01-2006 om 19:45* uur in Cinerama 6

vrijdag 03-02-2006 om 22:00 uur in Images 2 Groningen
zaterdag 04-02-2006 om 10:15 uur in Images 3 Groningen

Planning uitbreng in de Filmtheaters: april/mei
(De Filmfreak)

avatar van Gorro
Heerlijke slome Braziliaanse roadmovie. De bleke cinematografie sleept je mee in de hete slome sfeer waarin de film zich afspeelt. De twee protagonisten zijn tegenpolen van elkaar die langzaam naar elkaar toe groeien. Leuke scenes levert het op. Terloops wordt ook nog eens duidelijk hoe globaal de Tweede Wereldoorlog was. ****

avatar van Koekebakker
Gorro schreef:

Zag er inderdaad prachtig uit, maar de film bevatte wat te weinig drama voor een echt goede film, wat mij betreft.

Terloops wordt ook nog eens duidelijk hoe globaal de Tweede Wereldoorlog was.

Dat vond ik ook heel aardig. Ik had er nog nooit bij stil gestaan wat het effect van de Tweede Wereldoorlog was op Duitsers die in het buitenland zaten en daar geen vlieg kwaad deden.

PS: de alternatieve titel is
Cinema, Aspirins and Vultures

en dus niet Movies, Aspirin and Vultures

FisherKing
Dat is wel de Internationale Engelse titel die IMDB hanteert.

Dan de google-test, Cinema in de titel leidt tot 655 hits, Movies tot 346 hits. Het lijkt erop dat IMDB de foute titel hanteert, aangezien er een hoop sites zijn, die de IMDB informatie gebruikt.

Da's niet de Engelstalige titel dan die de producent zelf koos, zie hier

Oftewel: we zijn het eens.
En de alternatieve titel alhier dient te worden aangepast.

OK doen we ze beide.

WHY?

Omdat IMDB de verkeerde titel hanteert, pas je je aan?
Ik zou toch pleiten voor de officiële titel, waarvoor de producent heeft gekozen.

Maar goed, jullie site

Beide titels worden gebruikt. Het gebeurt vaker dat er twee internationale titels worden gebruikt. Dat de producent er eentje heeft uitgekozen zegt niet dat die andere niet bestaat .

avatar van Redlop
Lekkere roadmovie, ver weg in tijd en plaats. Ging nergens over behalve over ontsnapping. Mooie broeierige atmosfeer. 3,5*

avatar van Leviwosc
Het verhaal heeft geen bijzondere diepgang, maar valt juist op door de trivialiteit. De film behoort tot de minimalistische cinema, hij is sober uitgevoerd en dat past perfect bij het verhaal en bij het landschap dat we zien op de achtergrond. De introverte karakters van de mannen passen goed in het geheel en zij dragen dan ook beide het drama met verve. Een adembenemende roadmovie is het resultaat. Debuterend regisseur Marcelo Gomes zet met Cinema, Aspirinas e Urubus een cinematografisch hoogstandje neer waarbij bijna elk shot uit de film een ansichtkaart zou kunnen zijn.

avatar van Donkerwoud
De film voelde bij mij aan alsof wij als kijker ook opgepikt worden en mee reizen door de wonderschone woestenij van ruraal Brazilie. Zelfs de scenes binnen de bestelwagen blijven boeiend, ondanks de beperkte ruimte waarin gefilmd wordt. Uitstekende cinematografie dus. Het is af en toe wel even doorbijten, want het kabbelt allemaal erg traag door, zonder enige spanningsboog of groots drama. De belangrijkste plotwendingen vinden zich achter de schermen plaats en de twee hoofdrolspelers zijn geen van beide een spraakwaterval. Eigenlijk gebeurt er anderhalf uur dan ook niks anders dan twee mannen die elkaar leren kennen in hun vlucht naar een beter leven. Maar juist door dat extreme minimalisme weet het een unheimlisch gevoel van schoonheid op te wekken bij de kijker. Het is een beetje als een bitter biertje: in eerste instantie misschien niet zo zoet, maar je verlangt er begerig naar terug als het eenmaal op is.

avatar van Donkerwoud
Koekebakker schreef:

Ik had dat ook een beetje. Om de een of andere reden kwam ik er nooit helemaal in te zitten. Maar de scenes an sich zijn wel magistraal, zoals ''de boerenkinkel'' die met de filmapparatuur zit te spelen, of als hij tegen de Duitser aanlult als die met de rug naar hem toe ligt.

Donkerwoud schreef:

Dat heb je mooi verwoord.

avatar van Leviwosc
Een jonge Duitser die de Tweede Wereldoorlog tijdig ontvluchtte en zich vestigde in Brazilië, daar werk vindt als handelsreiziger in aspirine en met zijn kleine vrachtwagen door de middle of nowhere trekt, alwaar hij een zielsverwant treft die net als hij op de vlucht is. Een adembenemende roadmovie is het resultaat. Debuterend regisseur Marcelo Gomes zet met Cinema, Aspirinas e Urubus een cinematografisch hoogstandje neer waarbij bijna elk shot uit de film een ansichtkaart zou kunnen zijn.

Cinema, Aspirinas e Urubus, bekend onder de internationale titel Cinema, Aspirins and Vultures, is het verhaal van de Duitser Johann Hohenfels die nog voor de Tweede Wereldoorlog uitbrak naar Brazilië vluchtte. Daar aangekomen gaat hij aan de slag als handelsreiziger van het nieuwe revolutionaire wondermedicijn aspirine. In zijn wagen rijdt hij van dorp naar dorp en vertoont daar een film die het wondermedicijn aanprijst.

De film opent zich in een scherp wit licht, op de achtergrond horen we muziek uit een krakende radio, geleidelijk trekt het scherpe licht weg, we zien een autospiegel en hierin zien wij de reflectie van de bestuurder; het is een jonge blonde man met een baard van een aantal weken. Het beeld normaliseert zich, de pastelkleuren zijn nog zachter doordat de film wordt geschoten door een sepia filter. Het dorre en desolate landschap wordt zo nog krachtiger neergezet en wordt ondersteund door een esthetisch verantwoorde overbelichting die de verzengende hitte symboliseert.

De man zwijgt, hij rijdt over zandwegen en is zichtbaar uitgeput, zweetplekken bij zijn oksels en een bezweet voorhoofd, de hitte eist haar tol. In de verte loopt een jager op de weg, deze vraagt hem of hij een stukje met hem mee kan rijden, even later maant de jager hem tot stoppen, stapt uit en op de achtergrond horen we geweerschoten. Hij trekt het portier dicht, rijdt verder en koopt benzine. Ineens zien we weer een lifter in zijn vrachtwagen, hij kijkt rond door de cabine en vraagt zijn chauffeur waar hij vandaan komt. De twee mannen stellen zich aan elkaar voor, de lifter heet Ranulpho en is zijn dorp Bonança ontvlucht, hij wil naar Rio de Janeiro, daar werk vinden en een nieuw leven beginnen. Gedurende de daarop volgende dagen reizen Johann en Ranulpho samen, ze zetten samen het filmdoek op en regelen samen de verkoop van de aspirine nadat de film is vertoond. De twee zo verschillende karakters groeien naar elkaar toe. Johann de aanvankelijk zwijgzame einzelgänger lijkt toch positiever te zijn geworden en de verzuurde Ranulpho wordt wat milder.

Dan wanneer zij denken dat het leven hen toelacht en zij denken een goede toekomst in het vooruitzicht te hebben, verklaart Brazilië de oorlog aan Nazi-Duitsland. Johann leest in een telegram dat hij wordt geacht het land te verlaten, op straffe van opsluiting in een concentratiekamp. Daar waar hij dacht veilig te zijn voor de oorlog, wordt hij nu opgejaagd en heeft hij de status: persona non grata. Johann heeft nog maar één uitweg, opgaan in de menigte van arme mensen die naar het Amazonegebied trekken om daar te werken op rubberplantages.

Cinema, Asprinas e Urubus is een bewonderenswaardig debuut van regisseur Marcelo Gomes, zijn minimalistische roadmovie is er één met prachtige plaatjes. Licht, kleuren, camerawerk, geluid, casting en script zijn allemaal dik in orde. Wie van dit genre houdt moet zeker deze film eens gaan kijken zodra hij de kans krijgt.

avatar van ralfsjam
tjonge, wat een lekkere "droge" film! met de nadruk op droog...
goeie acteurs en een goed verhaal. mooi in beeld gebracht ook!

avatar van Near_Dark
Dit was een tof, kleinschalig gemaakt filmpje.

Het is een Roadmovie met een héél aparte stijl.
Er is geen filmmuziek, enkel af en toe een oud deuntje dat op de radio speelt, meer niet, en da's wel spijtig, want zulke films hebben dat toch wel nodig.

In't begin is het even wennen aan het zéér trage tempo, maar stilaan raak je daaraan gewend en word je meegesleept in het verhaal.

Ik geef hem een 6,5/10,
als er filmmuziek bij was geweest zou'k hem allicht 7,5 hebben gegeven...

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en 'k vond het niet mis, maar ook niet meer dan dat. De cast wist me te overtuigen, maar de film laat geen grote nadruk achter, daarvoor gebeurde er toch te weinig in.
'k vond hem toch de moeite om eens te bekijken, maar zeker geen topper.

avatar van jadolino
K. V. schreef:
'k vond hem toch de moeite om eens te bekijken, maar zeker geen topper.

Met deze kort en krachtige recensie ben ik het helemaal mee eens

avatar van wendyvortex
Lome roadmovie in een witheet gloeiend Brazilië anno 1942.
Film lijkt met vrij minimale middelen te zijn gemaakt, maar brengt overtuigend het gevoel van deze periode, van de hitte en tevens de kracht van de cinema in dit geval door een geimproviseerd bioscoopje met de keuze uit een paar reclamefilms voor aspirine.
Duitse outlaw Johann heeft geen zin om te vechten in WO2 en zit goed in Zuid-Amerika en pikt dan lifter Ranulpho op die droomt van de grote stad en rijkdom...mooi geacteerde mannenvriendschap...schitterende roadmovie.

avatar van Valii
Ondanks dat er vrij weinig gebeurd, bleef deze mooie rustige roadmovie, met een fijne, authentieke sfeer zonder moeite boeien.

De lome hitte wordt goed overgebracht en straalt door de overbelichting af en toe bijna van het scherm af. Muziek is enkel te horen als er een radio aanstaat en persoonlijk vond ik dit zeker bijdragen aan de hele sfeer. De radio speelt een vrij prominente rol, dus het is absoluut niet zo dat je naar een stille film zit te kijken. Dialogen worden ondanks de vele close-ups mooi rustig gebracht en het acteerwerk is prima op orde. Vooral Ranulpho is een mooi, breekbaar, 'echt' personage geworden.

Ja, een prima film, waar je echter wel de nodige rust voor in je gat moeten hebben.

Wel aardig, maar niet echt bijzonder. Ik snap de karrevracht aan prijzen die deze film heeft gewonnen totaal niet. Het bewijs dat arthousie (stomme term "arthouse", maar goed) wereldcinema al snel gewaardeerd wordt, vooral met een thema als de 2de Wereld Oorlog in een setting is, die je niet vaak ziet.

Natuurlijk is dit verre van mainstream, maar tegelijk heb ik het idee dat er 100den films als deze draaien op allerlei filmfestivals. De noodzaak van deze film ontgaat me een beetje. De personages, de gebeurtenissen en de ontwikkeling die ze doormaken, vind ik in dit geval nauwelijks echt de moeite waard. Op zich hoeft het geen probleem te zijn als er op de een of andere manier door een paar echt sterke scene's, prachtige cinematografie of wat dan ook nog wat gecompenseerd wordt.

Op zich is dit best wel aardig, maar misschien moet ik wat meer slechte films kijken. Deze film heeft w.m.b. namelijk niet de kwaliteiten van een echt bijzondere film. 2,5 sterren.

avatar van Robi
Roadmovies vind ik meestal wel aangenaam om naar te kijken. Zo ook deze, in de achterlanden van Brazilie. Het verhaal is verder wat mager. Het is 1942, maar qua land zou het net zo goed nu kunnen zijn. Zoveel is het daar niet veranderd. En zo belangrijk is het verhaal nu ook weer niet. Er waren zat andere redenen te bedenken voor deze roadmovie. De vriendschap bouwt langzaam en zorgvuldig op. En dan is het einde als beide mannen weer hun eigen weg gaan helaas toch wat onbevredigend.
Maar al met al is het ook geen film die ik nooit meer hoef te zien. Hij kijkt toch wel aangenaam weg, ook al is hij tergend langzaam.

Geweldige film! Er gebeurt niet gek veel, maar de sfeer in de film is gewoon fantastisch!

avatar van Leo1954
Prachtige film, dicht op de huid van de twee hoofdrolspelers. Ver weg van alles. Voor een road movie zag je weinig road, zo nu en dan kwamen de twee wat mensen tegen. Genoeg voor een goede film.