Genre: Actie / Avontuur
Speelduur: 139 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Mexico
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Rudy Youngblood, Dalia Hernández en Jonathan Brewer
IMDb beoordeling:
7,8 (354.398)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 11 januari 2007
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Apocalypto
"No one can outrun their destiny."
Tegen het einde van het Maya-tijdperk woont Jaguar Paw samen met zijn familie in een kleine Maya nederzetting in het bos. Op een dag wordt zijn dorp overvallen door een groep Maya uit een naburige gemeenschap. Hij weet zijn hoogzwangere vrouw en zoontje te verstoppen in een grot in de grond, maar wordt zelf gevangen genomen. Zal hij z'n vrouw en kinderen ooit nog terug zien?
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 354398)
- Trailer (YouTube)
- Apocalypto (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Amazon Prime
Social Media
Acteurs en actrices
Jaguar Paw
Zero Wolf
Middle Eye
Sky Flower
Chilam
Mother in Law
Seven
Blunted
Flint Sky
Turtles Run
Video's en trailers
Reviews & comments
Vinco
-
- 365 berichten
- 995 stemmen
Erg mooie en goeie film,het volk de maya's is echt meesterlijk goed neergezet!
Ik hoop op een vervolg!
4 sterren
orange
-
- 37 berichten
- 40 stemmen
Wat een verhalen over vergelijken met andere film's zeg !!!
Is bijna niet meer te lezen wat men van de film vindt.
Jullie vergelijken appels met peren.
Maar goed, over deze film,
Inderdaad, soms wel bloederig, maar niet overdreven.
Een goede film, met misschien geen diepgaand verhaal, maar wel waar je tot het einde naar wilt kijken.
Goed gefilmd en ook spannend tot het eind.
Iedereen die deze film een laag cijfer geeft omdat ze hem vergelijken met of andere films van Gibson, of zelfs de Titanic, een advies:
Ik zie genoeg hoge cijfers voor pas uitgekomen thrillers, maar nergens de vergelijking met Se7en of Usual Suspects, dan kunnen we alles wel 2 sterren geven..
Geeft een mening over de film en een waardering.
mijn mening...
Vinco
-
- 365 berichten
- 995 stemmen
Wat een verhalen over vergelijken met andere film's zeg !!!
Is bijna niet meer te lezen wat men van de film vindt.
Jullie vergelijken appels met peren.
Maar goed, over deze film,
Inderdaad, soms wel bloederig, maar niet overdreven.
Een goede film, met misschien geen diepgaand verhaal, maar wel waar je tot het einde naar wilt kijken.
Goed gefilmd en ook spannend tot het eind.
Iedereen die deze film een laag cijfer geeft omdat ze hem vergelijken met of andere films van Gibson, of zelfs de Titanic, een advies:
Ik zie genoeg hoge cijfers voor pas uitgekomen thrillers, maar nergens de vergelijking met Se7en of Usual Suspects, dan kunnen we alles wel 2 sterren geven..
Geeft een mening over de film en een waardering.
mijn mening...
inderdaad,helemaal mee eens,het is de bedoeling dat je voor DEZE film oordeel geeft en deze niet gaat vergelijken!
martenslagter
-
- 3 berichten
- 2 stemmen
goed, de cultuur werd niet echt uitgediept, maar ik kwam ok niet naar de bios om een discovery-docu te bekijken.
ik vond het een zeer geslaagde actie/avonturenfilm waarin de prachtige setting,decors en smink allen bijdroegen aan de
beleving. ook vond ik het weer goed dat de 'originele' taal gesproken werd. en alhoewel de 'priester-gibson' af en toe weer naar voren kwam, heeft dat de 'filmmaker-gibson' niet belemmerd een geweldige spectacelfilm te produceren.
aan de bloedige scenes heb ik mij,in tegenstelling tot velen,totaal niet gestoord. de scene waarin meneer paw gedurende ongeveer een minuut lang een jaguar eruit sprint daarentegen, stoorde mij meer.
ChrisD
-
- 83 berichten
- 7 stemmen
ik weet niet of iemand het al naar voren gebracht heeft maar ik heb echt geen zin om 14 pagina's te zitten lezen dus hier komt het.
Gibson heeft hier heel sneaky eigenlijk de maya cultuur slecht af willen schilderen om vervolgens het christendom er goed vanaf te laten komen. M.a.w. christenen hebben ook fouten gemaakt maar kijk eens even hoe erg het daarvoor was. Zo lijkt het alsof het maar goed is dat de christenen de boel daar allemaal uitgemoord en vernieuwd hebben. Er zit ook de gedachte in van 'God heeft het zo bedoeld dat de europese christenen dat continent kwamen zuiveren'
nou al deze ideeen zitten dus verpakt in de film. Ik vind dat redelijk verwerpelijk maar de film zelf vond ik boeiend om te zien en er is inderdaad erg veel werk verzet om het er mooi uit te laten zien. Kloppen doet het allemaal niet als je de geschiedenis ernaast legt. Een goede vriend van me zei meteen al dat het erg vreemd is dat een beschaving dat erg ver was met juist zonnetijd en astrologie in de film volledig van slag is door een zonsverduistering.
YuLaw16
-
- 605 berichten
- 976 stemmen
Een goede vriend van me zei meteen al dat het erg vreemd is dat een beschaving dat erg ver was met juist zonnetijd en astrologie in de film volledig van slag is door een zonsverduistering.
Hier maak je (jouw vriend) zeker een punt.
Maar vergeet niet, dat Mel Gibson net zo goed de Engelsen, als medenogenloze beesten heeft afgeschilderd in Braveheart. Dus of hij nu echt Christenen heeft willen ophemelen lijkt me sterk.
ChrisD
-
- 83 berichten
- 7 stemmen
Hier maak je (jouw vriend) zeker een punt.
Maar vergeet niet, dat Mel Gibson net zo goed de Engelsen, als medenogenloze beesten heeft afgeschilderd in Braveheart. Dus of hij nu echt Christenen heeft willen ophemelen lijkt me sterk.
De man Gibson is zelf een fanatieke Christen dus dat hij ze ophemelt (zeker de laatste jaren) is juist heel evident. Bovendien doet hij hij het vooral op een absolute manier, dus de evolutie van de aarde met de christenen als brenger van het goede. Nou weet ikzelf niet zeker hoe het zat met de Engelsen en de Schotten in Braveheart maar ik neem aan dat ze allemaal Christen waren en dat het dus meer een nationalistische oorlog is geweest en niet perse religies die tegenover elkaar staan.
Ik geloof heilig in de theorie van mijn kameraad en ik. Zo had ik zelf bij een andere film (Kingdom of heaven) heel sterk de smaak van propaganda waar het gaat om moslims en niet moslims. De torens van de moslims die in elkaar vallen op exact dezelfde wijze als de Twin Towers met name.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3869 stemmen
Als er dan toch een film was waar moslims niet als gestoorde gekken maar met respect werden afgebeeld was Kingdom of Heaven wel lijkt me.
ChrisD
-
- 83 berichten
- 7 stemmen
ja exact Timbo en DAAROM was het zo opvallend
snap je.. ik heb daar net een post gemaakt hierover trouwens want ik moest er weer aan denken.
Ook het heel duidelijk laten zien van de menselijkheid van Salahoedin vond ik wel zo typisch en in strijd met andere films van vroeger. Dat het wel een soort verzoeningsgebaar of manipulatie moet zijn.
michilon
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Mooie film, ik was zeer onder de indruk,
ik denk zelfs als je het eind van de film gezien hebt, dat er
misschien nog wel een 2e deel komt.
HeatWave
-
- 558 berichten
- 683 stemmen
Wat is dit een weergaloos keihard spectakel.
Ik vind alles prachtig in beeld gebracht en vanaf het begin tot het einde vind ik het boeiend, met de nadruk op boeiend.
Ook de decors met Maya-tempels en de opnames in de jungle vind ik prachtig.
Vorig jaar ben ik zelf nog in het Maya-gebied op vakantie geweest, daarom spreekt deze film mij helemaal zo aan.
Gelukkig heb ik zelf niet van dit soort taferelen meegemaakt.
Dit is wel eens iets anders dan Mel Gibson's irritante "The Passion of the Christ".
"Apocalypto" vind ik met vlag en wimpel geslaagd.
Ik vind dat Mel Gibson hier een mooi stukje vakwerk afgeleverd heeft.
Carlos Olivera
-
- 194 berichten
- 203 stemmen
Dit is simpelweg gewoon oscar-materiaal..
Geweldig geacteerd, geweldige decor's.. Ik heb van begin tot eind non stop vol intresse zitten kijken. Deze film trekt je ook wel een beetje mee in het verhaal.
De film word goed opgebouwd en word eigenlijk alleen maar beter en beter.. en het einde laat me denken dat het een beetje open is gebleven voor een eventueel 2de deel..
Petje af voor Mel Gibson, deze film krijgt 5 sterren van mij!
JonnieBrasco
-
- 48 berichten
- 0 stemmen
Deze film nog niet gezien, maar bij voorbaat al een beetje teleurgesteld in het plot. Wel typisch om te zien hoe de 'stille' oorlog tussen de christenen en maya's na al die eeuwen nog voortduurt. Deze film is vast een aanval van het christendom op de maya's.
Waarom teleurgesteld? Nou, ik vind het jammer dat de gemiddelde Westerling zand in de ogen gestrooid wordt met deze film. Het mayavolk heeft de mensheid naar mijn mening namelijk veel te vertellen, het was een (met name geestelijk) veel verder ontwikkeld volk dan het ver van zichzelf verwijderde volk waar Mel Gibson nu deel van uitmaakt. Dat we tamelijk blind zijn voor de rol van de Amerikanen in de wereld, en kunnen genieten van een afschuif-product van hun waarin vroegere bewoners van het land elkaar afslachten, zijn de special effects mij dat waard?
Ik heb een aantal boeken gelezen over de maya's, en dan vooral over hun kennis van tijdmeten, astronomie en de daaraan gekoppelde mythologie, goden en profetieën. Door de snelle ontwikkelingen van de maya-archeologie van het afgelopen decennium (o.a. het ontcijferen van hun schrift) krijgt men nu wetenschappelijk steeds meer grip op wat hun kalender en astronomie inhoudt. De vooraanstaande schrijver/onderzoeker John Major Jenkins heeft hier enkele geweldige wetenschappelijke boeken over geschreven.
Gelukkig zijn er nog steeds maya's die de wijsheden en inzichten van eeuwen geleden zélf nog glashelder in beeld hebben. Sterker nog, heel bijzonder is dat tegenwoordig de leiders van alle Indianenstammen uit Noord-, Midden- en Zuid-Amerika bij elkaar komen om zich druk te maken over de naderende uitkomst van de maya-profetieën, en over hoe het verder moet met de wereld waar vervuiling/klimaatverandering een steeds moeilijker omkeerbeer probleem wordt. De geïnteresseerden verwijs ik door naar de volgende 'goedkope' (maar toch heel dure!) documentaire: The Year Zero.
Deze film Apocalypto, ik denk dat het een product is van het angst-reflecterende zelfbeeld van Amerika, geïnspireerd door hun onderbewuste beeld over de nabije ondergang van hun eigen beschaving. De film lijkt me de moeite waard, vooral om dit laatste aspect te analyseren...
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Deze film nog niet gezien, maar bij voorbaat al een beetje teleurgesteld in het plot. Wel typisch om te zien hoe de 'stille' oorlog tussen de christenen en maya's na al die eeuwen nog voortduurt. Deze film is vast een aanval van het christendom op de maya's.
Deze film Apocalypto, ik denk dat het een product is van het angst-reflecterende zelfbeeld van Amerika, geïnspireerd door hun onderbewuste beeld over de nabije ondergang van hun eigen beschaving. De film lijkt me de moeite waard, vooral om dit laatste aspect te analyseren...
Een hoop verregaande conclusies vooraf... Benieuwd wat je er na afloop van denkt.
Erwin A
-
- 4 berichten
- 2 stemmen
Weer eens een goeie film,blijft boeien.
veel bloed, afgehakte ledemate/koppen.
Veel actie/Prachtige natuur.
Blijft boeien tot het eind !
super !
MichaelGeesing
-
- 16 berichten
- 14 stemmen
Hele goede film ,
Echt spannend vind ik het ook als die jaguar paw achter na word gezeten door die gekken ik kon ze niet op een foutje betrappen van slecht acteerwerk en ook een hele mooie omgeving zeker een 4.5* voor mijn mening ..
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
@JonnieBrasco; Je lijkt je best verdiept te hebben in de maya-cultuur dan vraag ik me toch af waarom je niet ziet dat Mel Gibson er historisch gezien nogal een potje van maakt aangezien er nooit een confrontatie tussen een maya-rijk en christendom is geweest.
Het grote maya-rijk was namelijk al lang ten onder toen de eerste spanjaard voet aan wal zette (ja, er waren nog wel enkele nederzettingen maar van een groot, machtig rijk was al bijna 500 jaar!!! geen sprake meer). Het maya-rijk is niet ten ondergegaan door een macht van buitenaf, wat deze beschaving de kop koste was het ecologische wanbeheer (wat dat betreft zouden we nog wat van ze kunnen leren). Door de groei van de maya-bevolking moest de landbouw enorm toenemen samen met het hout nodig voor het bouwen van de steeds groter wordende steden koste dit steeds meer aan kwetsbare oerwoudgrond. Gevolg, errosie, slib in de rivieren en irrigatiekanalen, dalende landbouwopbrengsten, armoede en hongersnood en uiteindelijk het verdwijnen van het maya-rijk. Daar is geen spanjaard noch christendom aan te pas gekomen.
Een ander verhaal is het met de Incas in Peru en de Azteken in Midden-Mexico dit waren wel bloeiende culturen ten tijde van de komst van de spanjaarden. Deze volken zijn dan ook met geweld onderworpen door de spanjaarden. Het goud ging op de boot terug naar de spaanse koning en de paus. Jammer, maar niet verwonderlijk, dat Dhr. Gibson dit niet meer belicht heeft. Samen met de komst van de spanjaarden in deze film, die ik toch wat te triomfantelijk vind, geeft dat een wrange nasmaak. Jammer ook dat niet meer mensen dit zien.
fanaat
-
- 287 berichten
- 91 stemmen
Echt een geweldige film, top!
Ik herken de stijl van Mel Gibson ook overal. bv: Dat meisje die die voorspelling doet, dat is echt typisch Mel Gibson
.
De sfeer zit er ook behoorlijk goed in en ook zo'n verstandige keuze om de film in de Maya taal te doen. Als de film in het Engels was, was dat echt behoorlijk irritant geweest. Voor iedereen een echte aanrader. Deze film krijg van mij een dikke 4,5!!!!!!

ALTA
-
- 28 berichten
- 214 stemmen
Voor ik de film ging kijken was ik vrij huiverig wat ik voor mijn voeten geworpen zou krijgen. Dat viel erg mee. De film boeit,
en alleen om te zien op welke locatie ze gefilmd hebben zou ik de film al aanraden. Prachtig.
Toch een heftige film, je krijgt zwaar materiaal voor je kiezen.
Wie daar goed tegen kan heeft hier een hele mooie film aan.
* 4,0
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3703 stemmen
Idioten in de Rimboe.
Ja die Gibson blijft een rare. Speelde hij al eens een extreem heroïsche Schot, en maakte hij onlangs een film over een man die SM toch niet zo leuk vindt. En nu een film over een paar mannetjes die rare dingen doen in de rimboe.
Gibson maakt er weer eens een mafketel festijn van. Elk karakter is angstaanjagend 1 dimensionaal en veel scenes zijn lachwekkend. Hartje eruit, we zien het nog even kloppen, man krijgt klap tegen zijn hoofd, we zien nog lekker wat bloed uit zijn hoofd spuiten etc. Leuk in Evil Dead of Braindead, maar wat doet het in een "serieuze" film.
Weinig soeps dus. Slecht Hollywood actie filmpje gebracht als een epos.
1 ster.
pawman_
-
- 85 berichten
- 0 stemmen
Idioten in de Rimboe.
Gibson maakt er weer eens een mafketel festijn van. Elk karakter is angstaanjagend 1 dimensionaal
jij denkt 1 dimensionaal
en veel scenes zijn lachwekkend. Hartje eruit, we zien het nog even kloppen, man krijgt klap tegen zijn hoofd, we zien nog lekker wat bloed uit zijn hoofd spuiten etc. Leuk in Evil Dead of Braindead, maar wat doet het in een "serieuze" film.
bloed is niet serieus genoeg voor jou blijkbaar
(aangezien de film over de Maya’s gaat)
Weinig soeps dus. Slecht Hollywood actie filmpje gebracht als een epos.
1 ster.
Ik zei het al, …
1 dimensionaal
bduits
-
- 37 berichten
- 27 stemmen
Macmanus 1 dimensionaal?...........oke, dan gaat dat waarschijnlijk ook voor mij gelden
...... mij best.
Het begin beloofde veel, erg veel.
Het gedeelte verhalend over de tocht naar de offerplaats.... eeerrrrggg langdradig en slaapverwekkend, er gebeurde gewoon niets.
De scene's met "kop eraf en hart eruit?", waren voor mij een teleurstelling, ik vond het "over the top" Als ik dat soort flauwekul wil zien, kijk ik wel een horrorfilm. Kijk dat je dat laat zien, vind ik best, het is tenslotte iets wat gebeurde, maar hij dramde er toch wel erg lang over door.
Het was voor mij toch wel erg duidelijk dat Mel niet de intentie heeft gehad om een waarheidsgetrouwe film te maken. Volgens mij is hij voor het shockeren gegaan.
Het middengedeelte heb ik op 8-voudige snelheid gekeken. Gelukkig dat die functie ooit uitgevonden is.
Het laatste gedeelte vond ik wel weer erg goed.
Maar toen ik de film ten einde was, dacht ik: was dit alles?
Het is een film die over "maya's" gaat, ja oke het beestje moet een naam hebben. Het had ook over bloeddorstige geitenbreiers uit zuid-verweggistan kunnen gaan.
*2
pawman_
-
- 85 berichten
- 0 stemmen
pawman_ je argumentatie is van hoog niveau!
als je het vergelijkt met andere argumentaties op deze site, heb je wel gelijk
Macmanus 1 dimensionaal?...........oke, dan gaat dat waarschijnlijk ook voor mij gelden
...... mij best.
Het begin beloofde veel, erg veel.
Het gedeelte verhalend over de tocht naar de offerplaats.... eeerrrrggg langdradig en slaapverwekkend, er gebeurde gewoon niets.
De scene's met "kop eraf en hart eruit?", waren voor mij een teleurstelling, ik vond het "over the top" Als ik dat soort flauwekul wil zien, kijk ik wel een horrorfilm. Kijk dat je dat laat zien, vind ik best, het is tenslotte iets wat gebeurde, maar hij dramde er toch wel erg lang over door.
Het was voor mij toch wel erg duidelijk dat Mel niet de intentie heeft gehad om een waarheidsgetrouwe film te maken. Volgens mij is hij voor het shockeren gegaan.
Het middengedeelte heb ik op 8-voudige snelheid gekeken. Gelukkig dat die functie ooit uitgevonden is.
Het laatste gedeelte vond ik wel weer erg goed.
Maar toen ik de film ten einde was, dacht ik: was dit alles?
Het is een film die over "maya's" gaat, ja oke het beestje moet een naam hebben. Het had ook over bloeddorstige geitenbreiers uit zuid-verweggistan kunnen gaan.
*2
jij bent 2 dimensionaal
YuLaw16
-
- 605 berichten
- 976 stemmen
pawman_, jij kan geen kritiek dulden. Dit is nou eenmaal niet zon goede film. Dat je met domme nietszeggende argumenten komt, is heel irritant.
pawman_
-
- 85 berichten
- 0 stemmen
pawman_, jij kan geen kritiek dulden. Dit is nou eenmaal niet zon goede film. Dat je met domme nietszeggende argumenten komt, is heel irritant.
vertel me dan wat die domme nietszeggende argumenten zijn en laten we ze vergelijken met andere domme nietszeggende argumenten(of intelligente, wat jij wil) 
ik wacht....
Ganjaman
-
- 18 berichten
- 1 stemmen
ik heb de film gezien
Verhaal is er niet of je moet heel weinig zoeken het ventje roept alleen steeds ik : ben jager dit is mijn bos etcc
Het zal in die tyden met zulke stammem best zo gegaan zijn maar daarvoor kijk ik wel na discovery channel , dit is gewoon ronduit anderhalf uur mekaar vermoorden op ziekelijke manieren
Had er een soort documantere van gemakt ofzo met iets meer verhaal of dergelijke.
jammer en eigenlijk raadt ik deze film ook niemand aan !!
animalkrullie
-
- 546 berichten
- 658 stemmen
Wat een gezeik over deze film.
Ik vond hem dus WEL goed.
Schitterende locaties, voldoende actie, mooi epos.
Over waarheidgehalte lijkt me niet relevant.
Gewoon een verzonnen film en mooi uitgewerkt.
4*
Gerelateerd nieuws

Bejubelde avonturenfilm 'Apocalypto' dinsdagavond te zien op televisie

Geprezen avonturenfilm 'Apocalypto' ook weer te streamen via Prime Video

'Apocalypto' is terug op streaming: 'Gibson is een geniale gek'

Vijf van de meest gewelddadigste speelfilms ooit gemaakt
Bekijk ook

Nuit et Brouillard
Documentaire / Historisch, 1956
30 reacties

Izgnanie
Drama, 2007
129 reacties

Felon
Misdaad / Drama, 2008
604 reacties

Carlos
Misdaad / Biografie, 2010
48 reacties

Perfume: The Story of a Murderer
Misdaad / Drama, 2006
873 reacties

Frost/Nixon
Biografie / Drama, 2008
161 reacties
Gerelateerde tags
verlies van geliefdesolar eclipseslavernijjaguar dorpmaya civilizationwoudtribeindiaanhuman sacrificecentral americaancient civilization 16e eeuwyucatec maya language films about indiansфильмы об индейцахancient language film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









