The Ant Bully (2006)

Alternatieve titel: De Mierenmepper

Animatie / Avontuur

geregisseerd door John A. Davis
met de stemmen van Zach Tyler, Nicolas Cage en Julia Roberts

Wanneer Lucas Nickle met zijn waterpistool een complete mierenhoop onder laat lopen, wordt hij op magische wijze gekrompen tot het formaat van een insect. Nu hij zo groot is als de mieren wordt hij veroordeeld tot zware arbeid in het mierengangenstelsel welke hij zojuist heeft vernietigd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Tegenstrijdig.

Dat zijn mijn gevoelens voor deze film. Want het verhaaltje is uiterst moralistisch, voorspelbaar en flauw. Zeker voor kinderen boven de twaalf, laat staan volwasenen.

Maar... De beelden zijn, mijns inziens, schitterend. De animaties zijn echt leuk en het kleurgebruik is erg goed. Natuurlijk kan dit nooit op tegen 'A Bug's Life' qua animatie-stijl, maar de makers van Antz mogen zich achter de oren krabben. Alhoewel, we zijn weer wat verder in de toekomst inmiddels.

Houden we dus een filmpje over dat er wonderschoon uitziet, met een minder mooie binnenkant.

Twee sterretjes, want de binnenkant blijft altijd belangrijker.

P.S. De BluRay heeft een briljante beeldkwaliteit. Chapeaux!

avatar van Zizzo
Zinema schreef:
Tegenstrijdig.

Twee sterretjes, want de binnenkant blijft altijd belangrijker.

ik sluit me hier helemaal bij aan.

avatar van benthe
Ooh een geweldige film! Grappig, apart en wat een heerlijke viezigheden Vooral op het einde als ze door de "bugkiller" zijn haar lopen haha.

avatar van TheLionKingFan
In de bioscoop gezien. Best een leuk filmpje.

avatar van gizmo_o
Redelijke goede animatiefilm, waarbij de 'bully' een les in vriendschap krijgt onder het motto "samen staan we sterker dan alleen" en daarvan is een mierenkolonie een indrukwekkend voorbeeld. Er zaten wat grappige momenten in, maar nergens werd het echt verrassend en hilarisch, alhoewel Fugax (Campbell) als 'scoutmier' vond ik wel tof. Roberts haalde ik er ook niet zo 1,2,3 uit, Cage was overduidelijk te herkennen als 'magiemier'.
Visueel zag het er allemaal niet onaardig uit, maar inmiddels ben ik al veel beter gewend.

3*, maar ik denk m.n. voor de jongeren onder ons een nog leukere film.

avatar van mjk87
Alleraardigste film. De plot is eenvoudig, maar het werkt. Helaas ken je het verhaal van pesterig joch naar held inmiddels wel, en al het gemoraliserende geneuzel komt ook snel je strot uit. Vast en zeker, dat de filmmakers kleine kinderen moeten opvoeden, maar het gebeurt zo overduidelijk, dat het voor iedereen ouder dan 12 vervelend wordt. Denk aan Beauty and the Beast en zie hoe je ook een moraal kan inbrengen.

Wel zitten er genoeg leuke vondsten in om de film een mooie voldoende te geven. Zoals het uitzoomen bij het rotje dat knalt, en je een zacht plofje ziet of de scène dat ze over Hawaii vliegen. Ook veel humor werkt uitstekend, vooral als het gaat om de kleinheid van die beestjes, zoals de ‘klokkentoren’. Daarnaast is het camerawerk prima. Altijd geordend, en toch heel actief, zoals dat in animatie zo mooi kan. Wel is de animatie zelf technisch wat minder. Mooie kleuren en beelden, maar vergelijk dit eens met Wall-E. Dat is zo jammer aan dit soort animatie, het veroudert al snel.

Dus al met al wel een voldoende.

avatar van Phantasm
Leuke animatiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Decec
Een leuke animatie/avontuur/komedie/familie/fantasiefilm...
Leuk verhaal...
Leuk gemaakte animatiefilm...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital)...

Leuke vrolijke animatiefilm welke zich lekker wegkeek. Het verhaal was wel leuk gevonden en hetzelfde geldt voor de uitvoering (zag er visueel allemaal mooi uit). Het verloop van de film laat zich uiteraard wel makkelijk raden, maar dat is meestal het geval bij dit soort animatiefilms. Omdat de film maar iets van 80 minuten duurt verveeld de film zich nergens en ik vond deze ook niet flauw.

avatar van firepotatoe
Theunissen schreef:

Ik sluit me hier volledig bij aan.

Dick2008
Leek me helemaal niks en daarom in het verleden ook niet gekeken. Nogal dubbelzinnig en moralistische film wat alsmaar erger wordt. Met in de hoofdrol mieren. Ik weet niet of dat zo'n goed idee is, om het kinderen op deze manier voor te schotelen. En dat Lucas gepest wordt en daarom die mieren maar gaat "pesten" haha. Maar dat is op zich nog wel een goed uitgangspunt. Alleen ze gaan er te lang mee door. Met die bestrijder gaan ze helemaal de mist in. En ben je toch benieuwd hoe het afloopt. En dat was zoals ik al verwachtte.

Niets verwachtend, ben er toch aan begonnen, dit omdat ik hem op dvd tegenkwam. Het is een variatie op Nils Holgersson en heeft ook wat weg van The incredible shrinking man.

Aanvankelijk ging het gelijk op, zowel het verhaal als ook de animatie. Al was ik met het laatste al meteen aangenaam verrast. Maar wordt al gauw wat langdradig, met als afwisseling ook wel weer leukere momenten en dialogen erin. Uiteindelijk heeft het visuele, zoals vaker wel weer gewonnen. Het had wat korter gemogen, maar de animatie blijft de gehele film mooi gedaan door Warner Brothers. Wel grappig idee dat het grootste gedeelte van de film afspeelt, op een klein stukje grasveld en een mierenhoop. Afgezien van het eigenlijke verhaal wat ook best gaat, is het toch vooral leuk om te zien en verrassend gedetailleerd. 4.0/3.0

(Commercieel was de film geen succes)

Bantavoer
Leuk verhaal en een leuk animatie. Hoewel ik de aftiteling wel mooier vond. En dat bedoel ik niet negatief. Die aftiteling is echt mooi gedaan. Helaas zijn de grapjes in de film voorspelbaar. Van de scene met dat pestventje tegen de kleintjes had wel anders mogen eindigen.