The Good Shepherd (2006)

Drama / Thriller

geregisseerd door Robert De Niro
met Matt Damon, Angelina Jolie en Robert De Niro

Edward Wilson (Matt Damon) is een ijverige student aan de universiteit van Yale. Daar wordt hij gerekruteerd door het geheime genootschap Skull and Bones, een kweekvijver voor toekomstige wereldleiders. Zijn scherpe geest, onkreukbare reputatie en zijn oprechte geloof in de Amerikaanse normen en waarden maken van Edward Wilson een uitstekende kandidaat voor een bloeiende carrière bij de overheid en hij wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog overgeplaatst naar het OSS - de voorloper van de geheime dienst CIA. Als een van de grondleggers van de CIA, werkend in een organisatie waar je op je hoede moet zijn, wordt Wilsons idealisme al snel op de proef gesteld door een groeiend gevoel van onbehagen.

avatar van JSK
JSK
Wat een drol van een film.
Absoluut niet mijn genre.
Ik heb betere film's gezien met de hoofdrolspelers.
Hij krijgt van mij dan ook maar 1 ster...

Heel langdradige en vervelende film waar de vaart nooit lijkt in te komen. De acteurs proberen er nog iets van te maken en ook het onderwerp lijkt me best wel oké maar de uitwerking viel me heel erg tegen. Film die in het algemeen niet erg gesmaakt werd door het merendeel van de studenten.

En ik had zeker genoeg kennis van zaken over de cuba-crisis en Skull and Bones waardoor ik er nog meer van overtuigd geraak dat er meer mogelijk was over dit onderwerp.

Pvt. Sanders
Waarom word deze film zo enorm afgekraakt? Ik bedoel het sfeerbeeld is goed het verhaal is zo nu en dan inderdaad lastig te volgen maar al met al een goede film, toch?

avatar van Friac
Pvt. Sanders schreef:

Bij mij was het echt vooral het gevoel dat ik had dat De Niro niet in staat was zijn (op zich interessant) verhaal op een boeiende manier over te brengen. Dat is een kunst, en helaas wist hij mij althans, maar ik ben duidelijk niet de enige, niet te boeien met zijn vertelstructuur.
Best zonde, want de film heeft zeker en vast zijn kwaliteiten denk ik.

Deze film kijkt opzich wel raar, als je de dag ervoor
Meet The Fockers hebt gezien.
Als in de 37e minuut De Niro in beeld komt, heb je het gevoel dat hij elk moment een lullige opmerking kan maken.
Hou meer van acteurs die het op één genre houden..

Maar voor de rest lijkt het me een echte kwaliteitsfilm (ben nog maar op 1/4). Veel topacteurs en een sterk verhaal. Deze film moet je in ieder geval niet kijken als je erg energievol bent die dag.

Sterk verhaal over het non-leven dat je leidt als CIA agent. Matt Damon loopt onwetend in dezelfde valkuilen als zijn vroeg overleden vader en overziet pas aan het einde het slagveld. Het manco van de film is zijn lengte: 2 uur en 47 minuten. Daar biedt het toch te weinig substantie voor. En het is geen pretje om 2 uur 47 tegen een ingetogen acterende Matt Damon (toch al geen favoriet) te moeten zitten aankijken. Twee uur had makkelijk gekund en had het verhaal overtuigender laten uitkomen.

avatar van viewtiful
Matt Damon, Angelina Jolie en Robert De Niro dan verwacht je natuurlijk een hele goede film. Maar wat was deze film SAAI. misschien kan mij dat hele CIA gewoon niet boeien. Voor mij was deze film gewoon totaal niet overtuigend.

2,0 ster

Eerste half uur, gekeken en dacht het komt wel goed, vanwege de bekende acteurs, helaas na nog een half uur kijken uitgezet, ook zij konden mij niet meer boeien, erg jammer dit, zulke films zie ik persoonlijk niet graag meer komen, saaie film dus.

Helaas behoord deze bij een van de grootste flops, in mijn persoonlijke lijst, vandaar een 0,5 ster.

avatar van Santino Corleone
Heb net 10 minuten zitten kijken.. Wat een saaie film, ik dacht ik kijk hier eff wat voor score het heeft, blijkbaar niet zoveel dus.. Ik hou ook niet van politieke films.. Heb hem toch nie afgegeken, misschien een andere keer

avatar van mr.shhh
Iets te langdradig naar mijn mening... en ik vond dat De Niro een beetje vreemd de film kwam binnen zetten! met z'n f*ck this and f*ck that, paste totaal niet in de sfeer. maar voor de rest een prima film

Een wazig, rare, ingewikkelde, langdraadige film. Deze eigenschappen zijn op zich zelf niet zo heel erg voor een film, echter de combinatie van al deze eigenschappen maakte de film voor mij niet of nauwelijks om aan te zien. Voor de mensen die deze film gaan kijken zorg, dat je goed bij de les blijft en niet wordt afgeleid. Dit is dus niet op je gemakje relaxed een filmpje kijken. Daardoor is deze film naar mijn smaak niet om te kijken en zeker geen aanrader, wel goed geacteerd en de sfeer past goed bij de film dus toch 1*

Erg goed.

Ook in deze tweede film van regisseur De Niro wordt rustig de tijd genomen het verhaal te vertellen.
Hoofdrolspeler Matt Damon speelt de rol van Edward Wilson, een koele kikker en echtgenoot van de betoverend uitziende Jolie, met verve.
Ook visueel is alles dik in orde; De Niro weet perfect hoe hij de juiste sfeer moet creëren. Deze Drama/thriller is van hoog niveau!

avatar van Norma
FL88 schreef:
Erg goed.

Eindelijk weer eens een echt positief geluid over deze fraaie film!

Schitterende film!
Kan niets slecht zeggen over de film.
Boeiend van het begin tot het einde.
ECHTE acteerprestaties.
Zij die zitten te wachten op een "schietfilm" komen van een kouwe kermis terug, zij die een intelligente film verwachten, zitten goed.

avatar van Matchostomos
Een sombere geschiedenisles van Robert De Niro

Dertien jaar na zijn debuutfilm 'A Bronx Tale' besloot De Niro terug achter de camera te kruipen; met als resultaat 'The Good Shepherd'.
Gestructureerd als een 'The Godfather: Part II' en strevend naar een impact zoals enkel 'JFK' die teweegbracht, is 'The Good Shepherd' een klassiek vormgegeven prent geworden, die een donker stukje Amerikaanse geschiedenis tracht te vertellen.

De Niro's ontleding van heel het gebeuren verliest echter maar al te snel de aandacht van de kijker, omdat het structureel niet bepaald van een leien dakje loopt.
Hoe vloeiend en technisch perfect afgewerkt de sceneovergangen ook mogen zijn, het geheel is weinig onderhoudend en coherent, waardoor 'The Good Shepherd' niet de volle speelduur weet te boeien. Bovendien verwacht De Niro te veel dat de kijker enige voorkennis heeft van de ontwikkelingen die de CIA destijds heeft moeten doorstaan.

Daarbij komt dat, andermaal vanwege de chaotische structuur, de psychologische ontwikkeling van de personages kant noch wal raakt. Veel personages zijn weinig prominent aanwezig en worden maar al te zwak uitgewerkt. Daarbij vooral doelend op Angelina Jolie die, naast haar natuurlijke charme en uitstraling, weinig voor handen heeft en er aldoende nogal verloren bijloopt.

Waar 'The Good Shepherd' en dus ook De Niro wel glansrijk slagen, is in de authentieke weergave van de periode waarin het zich allemaal afspeelt: piekfijne kostuums, indrukwekkende decors en een fabuleuze mise-en-scene (voortkomend uit een oog voor belichting en sfeer).
Bij aanvang wist ook de bijzonder passende soundtrack bij te dragen aan de spanning en emoties, al verwatert deze opvallend snel naarmate het verhaal zich een weg tracht te banen doorheen alle verhaaltechnische toepassingen.

Ondanks de tegenvallende aard van 'The Good Shepherd' laat De Niro toch nog zien dat er leven bestaat na al zijn dodelijke komedieperikelen.

avatar van Oosie
wat een schitterende film ,
ik heb van `t begin tot `t eind van genoten !!!!
2uur en 40 min lang GENOT

4,5* van mij.

avatar van JJ_D
Matchostomos schreef:

Volgens mij tracht De Niro meer de psychologische kant van zijn hoofdpersonage te ontleden, en dat gaat hem uitstekend af. De politieke situatie is slechts een kader om een aangrijpend verhaal te vertellen over vervreemding, met Matt Damon als cruciale figuur. Dat andere personages dan "verwaarloosd" worden vond ik niet storend, en ook met het tempo had ik geen problemen.
'The Good Shepherd' is een (redelijk) intelligente film die het vooral van zijn grote tragiek moet hebben. Een aanrader!

Dit is alweer een film die ik graag zou willen plaatsen onder de noemer 'buchtfilms'. Slechte vertolkingen, lelijke kleuren, belachelijke muziek en nog meer van die soep maken het geheel tot één pot nat: bucht. Weg met bucht! Verbrand die films!!!

De poging was leuk en er hoeft niet altijd veel tempo in een film te zitten. Maar iets meer structuur en minder verwarring zou deze film enorm hebben geholpen en zou hij meer tot zijn recht zijn gekomen. Nu was het toch af en toe een lange zit en had moeite om overal mijn concentratie bij te houden door het ietwat chaotische karakter.

Wat mij vooral stoorde was dat de trailer (het reclamespotje van de film) ons bedrogen heeft! Het toonde beelden waaruit op te maken was dat een man die de CIA hielp oprichten, verstrikt raakte in al de complottheorieën. Daar is helemaal niets van in de film gekomen!!! Neen, ik vind het een grote oplichterij en nog eens bucht daarenboven!

avatar van movieking
Oosie schreef:
wat een schitterende film ,
ik heb van `t begin tot `t eind van genoten !!!!
2uur en 40 min lang GENOT

4,5* van mij.

2 uur en 40 min lang verveling. pfff, babbelen, babbelen en nog eens babbelen. ben normaal gezien een grote fan van Robert Deniro maar deze film zal toch niet in mijn collectie komen.
Wat een verwarrende film!!!!!!

Enigma
Erg laaaaaaaaaaaandradig allemaal 0,5 *

MaxB52
0.5 is wel heeeeeeel laag ... maar wel soms erg langdradig en warrig inderdaad ...

3 sterren omdat ik een fan van de Niro ben ... en ik vond Damon ook niet slecht.

Heb deze film met mn vriendin en een ander koppel gezien, en mn vriendin en de jongen van het andere koppel doen alle twee geschiedenis en die zaten echt 3 uur lang aan het scherm gekluisterd, terwijl wij echt zoiets hadden van: "wanneer is dat hier gedaan, ik ben echt niet meer mee..."

Vond er dus weinig aan... 0,5*

MaxB52
Azurro schreef:

Vond er dus weinig aan... 0,5*

dus jij vindt de film een totale flop, de slechtste ooit gemaakt ... door zulke onrealistische ratings van 0.5 te geven aan zulke films wordt deze site onbruikbaar ...

Ik vond niets aan deze film, sorry... Ik kan er mee leven dat mensen dit echt een goede film vonden, maar ik vond het pure tijdsverspilling om hier naar te gaan kijken...

avatar van BauerT
Leuk onderwerp. Matig verhaal echter. Weinig lijn in de film. Plot met de zoon vond ik niet sterk. Beste 'verhaal' in de film was zijn romance met Laura. En de duidelijke worsteling van Damon met zichzelf (zoals door JJ_D goed beschreven).

Door onderwerp en acteerwerk toch nog een 2.5*.

avatar van thomzi50
Hoe had je het onderwerp dan liever uitgewerkt gezien? Vond het erg goed werken zo.

avatar van happie
Had veel verwacht van deze film. Maar ik vond het een regelrechte misser. 1.5*

Voor wie van filmen houd met veel dialogen is dit een uitstekende film.
Liefhebbers van actiefilms zullen echter op hun honger blijven zitten.
Sterke acteerpresatie van Matt Damon en ook van de vele andere sterren (blij weerzien van Joe Pesci in een cameo, zou hem niet herkend hebben, maar dankzij z'n stem wist ik dadelijk wie het was), al was Angelina Jolie niet zo goed in haar rol.
Om deze lange film kort te beschrijven, zeer goed voor mensen die houden van mysteries, spionage en goede dialogen, minder geschikt voor de actieliefhebbers, die dit een vervelende film zullen vinden.
Ik vond dit een prachtige regie van Robert De Niro ook.