The Good Shepherd (2006)

Drama / Thriller

geregisseerd door Robert De Niro
met Matt Damon, Angelina Jolie en Robert De Niro

Edward Wilson (Matt Damon) is een ijverige student aan de universiteit van Yale. Daar wordt hij gerekruteerd door het geheime genootschap Skull and Bones, een kweekvijver voor toekomstige wereldleiders. Zijn scherpe geest, onkreukbare reputatie en zijn oprechte geloof in de Amerikaanse normen en waarden maken van Edward Wilson een uitstekende kandidaat voor een bloeiende carrière bij de overheid en hij wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog overgeplaatst naar het OSS - de voorloper van de geheime dienst CIA. Als een van de grondleggers van de CIA, werkend in een organisatie waar je op je hoede moet zijn, wordt Wilsons idealisme al snel op de proef gesteld door een groeiend gevoel van onbehagen.

avatar van sofripa
Zo, dat was een beste (lange dus) zit. In het begin was het wel zwaar doorbijten , waarbij je traag met een hoofdletter kunt schrijven. Echter, halverwege de film kantelt het de goede kant op en naar het einde toe zelfs beklemmend.

Damon heeft in deze film de charme van een stoeptegel, en om dat 160 minuten te doen is waarlijk een prestatie.

3 sterren

avatar van joe black
Wat een héérlijke film. De Niro neemt zijn tijd om het verhaal te vertellen om een mooi totaalbeeld te vormen. Verschillende zijplotten geven het verhaal iets extra en zijn wel degelijk relevant. Het verhaal zelf is fantastisch maar vooral de sfeer is geweldig. Donker, koud, traag en paranoide. Heerlijk! De acteurs zijn stuk-voor-stuk geweldig. Jolie, Alec Baldwin, William Hurt, Gambon,... zijn echte goeie acteurs en zitten allemaal lekker in hun rol en passen wonderwel perfect in de film. Maar Matt Damon bewijst hier weer eens dat het een rasacteur is. Mensen, hoe gewéldig speelt hij hier wel niet.

valt tegen maar wel afgekeken, bleef wel boeien maar meer omdat de Niro mijn favo actuur is.

avatar van Lonesome Crow
Een film die het van de sfeer moet hebben.
Mooi ingetogen acteerwerk en deprimerende locaties.

Als je denkt naar een spionagethriller te gaan kijken dan kom je bedrogen uit.
Pas op het eind komt er wel een verhaallijn samen maar is eigenlijk ondergeschikt aan de gehele sfeer.

Angela Jolie die in het begin van de film als +/- 25 jarige moet overkomen is nogal ongeloofwaardig (qua uiterlijk), dat wel.

avatar van Vermeer
Ik kom vers van het scherm (achter mij draait de aftiteling nog).
Wauw. Wat een film. Ik denk dat als ik de film echt goed begrijpen wil, ik het zeker nog een zit moet gunnen.

Zoals ieronder al vaker is geschreven, de film is de eerste helft langzaam, traag en er is weinig voor de kijker om aan vast te houden (de kijker wordt een paar keer flink van tijden geswitched, 1961, 1939, 1925, terug naar 1961, etc.). Een paar keer had ik wat moeite met de film te begrijpen, maar toch was ik nieuwsgierig naar waar het weer 'trackable' zou worden.

Dan ineens slaat de film om en, zoals bij niet weinig andere films, vallen er puzzelstukjes op de bekende plekjes.

De recensie hieronder door Filmkriebel vind ik zwaar belabberd (da's mijn mening op die van hem), maar ik moet de beste man gelijk geven dat er ook wat elementen uit de film weggelaten hadden kunnen worden (inderdaad als voorbeeld de dove Laura).

Iets waar ik wél absoluut met Filmkriebel van mening verschil is de rol van Damon. Daar ik Damon tot één van de topacteurs vind behoren, ben ik na deze film alles behalve teleurgesteld. Toevallig las ik een mening van iemand bij 'The Informant', waar een persoon zich afvroeg of dat niet Damons beste rol tot nu toe was. Wel, ik ben eruit. In The Good Shepard zet Damon zo'n ongelooflijk goede prestatie neer, dat hij wel erg goed zijn best mag doen, daar nog aan te toppen.

En met dat laatste te hebben gezegd: 4* de eerste kijkbeurt. Wie weet wat de tweede doet.

avatar van witboek
Zeer goede film, die mij aangenaam verrast heeft. Damon acteert heel goed.

Duurt lang, maar een maal je in het verhaal zit vliegt deze film.

Ik heb de film gezien en hij heeft me niet echt verveeld. Toch vond ik hem niet echt goed. Duurde veel te lang voor wat er maar in gebeurde. Ik zou hem nog eens moeten zien om hem eigenlijk voleindig te snappen en te weten over wat hij nu juist gaat. De acteurs speelde wel goed.

avatar van Hannibal
Lang, ingewikkeld en onlogisch.
Ze konden wel horen dat de plafondventilator van Belgische makelarij is, maar uitgerekend het bootje op het nachtkastje was niet te herkennen...
Het is erg lastig de verhaallijn te volgen en er komen personages in voor waarvan ik nog steeds niet weet wat hun rol precies was.
In grote lijnen is het verhaal wel te volgen, maar daarvan was ik niet onder de indruk. Matt Damon zag er niet uit met dat belachelijke wipneusje met bril als vader van een (bijna) volwassen zoon, en ook Angelina Jolie is veel te jong en mooi om moeder te spelen van een koorknaap-tiener.
Ik moest me door de film heenslepen, en dan duurde hij ook nog minstens een uur te lang.
In de 2.5 uur een zitten aantal aardige scénes, maar in het geheel geen pretje om naar te kijken.

avatar van mordang
De film is kwa sfeer geweldig. De lengte en traagheid deren me niet. Het heeft genoeg momenten die zeer mooi zijn. Echter toch vind ik bepaalde verhaallijnen onlogisch en onnodig. Het is geen slechte film, maar het had een absolute topper kunnen zijn, met wat aanpassingen.

avatar van Chainsaw
Niets tegen lange films. En niets tegen een trage opbouw. Maar als een verhaal zo oninteressant gebracht wordt als in Robert DeNiro's The Good Shepherd, dan heb ik het vrij snel bekeken. Bij wijze van spreke in dit geval, want die 160 minuten maakten er een flinke zit van. Na zo'n vijftien minuten was ik dat kleurloze karakter van Matt Damon bijvoorbeeld al flink zat. En dan blijkt dat je het nog 150 minuten lang met zo'n emotieloze zoutzak moet uithouden. Het kon me werkelijk geen hol schelen wat hem zou overkomen. Niet echt een gunstige gedachte bij een personage dat bijna in elke scène zit.

DeNiro heeft naast Damon nog een hoop andere bekende namen weten te strikken voor zijn tweede film, maar goed gebruikt worden ze niet. Acteurs als Michael Gambon of John Turturro hadden veel interessants kunnen doen, maar er wordt uiteindelijk niets met hen gedaan. Angelina Jolie is de grootste miscast van het jaar, ze was werkelijk geen moment geloofwaardig. Enkel William Hurt en zijn emotieloze gelaatsuitdrukkingen en monotone stem leek goed op zijn plek in de stoffige omgeving van The Good Shepherd. Maar of je daar nu blij van moet worden? Verder werkt de vertelwijze ook niet mee, vond het meer een fragmentarische opsomming van momenten dan een lekker opgebouwd verhaal. Maar goed, als je je niet in de karakters kan vinden, kijkt het sowieso al niet prettig. Nee, dit is absoluut mijn ding niet.

1,5 sterren.

avatar van Al DeNiro
Erg goede film van DeNiro over geschiedenis van de CIA met een boeiende verhaal en sterke thema's zoals jeugdtrauma, loyaliteit, verraad en opoffering.

De hele cast acteert grandioos en verder ook zeer goede tijdsbeelden en muziek.

Ik heb gefascineerd zitten kijken in de bioscoop destijds.

Zwaar ondergewaardeerde ruwe briljant: 3.50 (3.30)
De regietalenten van De Niro kwamen al naar voren in A Bronx Tale en dat hij hier nog eens dunnetjes over. Jammer alleen dat het ‘zware’ script soms wat lastig is te volgen en ik sommige linkjes na afloop nog altijd niet heb kunnen leggen; maar daarmee is de grootste smet ook wel genoemd. De film moet het vooral hebben van de ingetogen, rauwe sfeer; hetgeen in combinatie met het lage tempo goed in elkaar past. Niets wordt aan het toeval overgelaten, de flashbacks zijn overzichtelijk ingepast, en kent de prent een waardig slot. Daarnaast ben ik zeer enthousiast over de acteerprestatie van Damon, die de weinig barmhartige Wilson op uiterst fraaie wijze gestalte geeft. Andermaal een bevestiging van de kwaliteiten van Damon, die naar mijn idee nogal eens wordt onderschat. Jammerlijk is wel dat de meeste bijrollen zich niet of nauwelijks (kunnen?) onderscheiden, waardoor het selecteren van veel bekende sterren wat ongelukkig is uitgepakt.

avatar van DragQueen
Op zich een erg onderhoudende film, op meerdere vlakten. De cameravoering is goed. En ook het acteerwerk is erg overtuigend van Damon en DeNiro. Het verhaal steekt ook goed in elkaar, maar kon mij alleen niet zo bekoren. Ook vond ik de film bij vlagen erg langdradig, maar wel enigzins boeiend genoeg om af te kijken. 2,5 ster.

Blijkbaar te ingewikkeld of te traag voor de meesten. Of misschien wekt het personage van Damon wat te weinig sympathie. Want deze film verdient een hogere score. Toegegeven ik heb hem nog een 2e keer moeten opzetten om alle losse eindjes aan elkaar te knopen, maar een film mag wel eens wat meer hebben, vind ik.
Je moet hier niet zijn als je de Matt Damon uit de bourne reeks komt zoeken (waar ik zeker niets mee wil afdoen van die reeks). Maar als je zin hebt in een film met een serieuze lading inhoud, aanrader!

Doet mij trouwens wat denken aan Syriana, ook een film die het de kijker niet te makkelijk wilt maken en daardoor zwaar ondergewaardeerd is.

avatar van goongumpa
kappeuter schreef:
Matt Damon speelt een uiterst saaie en egoistische man. Wat m nou echt beweegt en waarom hij nou alles geeft voor de CIA ten koste van alles, daar kom ik niet achter.
Hij wil koste wat kost geen landverrader zijn zoals zijn vader.

Ik vond dit een uitstekende film van De Niro. Subtiel, diepgaand en gedetailleerd. Ook stilistisch is dit een grote sprong voorwaarts t.o.v. zijn vorige film (A Bronx Tale). Sober, maar stijlvol. Damon zet hier een schitterende prestatie neer. Ondanks de zwijgzame en stoïcijnse aard van zijn karakter, weet hij toch heel veel emoties over te brengen.

Geen verrassing dat deze film geen groot succes was; het publiek van nu is niet meer gewend aan dit soort subtiel, volwassen drama met politieke en historische achtergrond. Ik vond het een verademing.

avatar van Carool
Vanavond 9 oktober 2011 om 20.30 uur ga ik de film kijken op 13th Street Universal

Erg goede en meesleurende film met een goede cast er nog is bij.

Voor mij part had de film iets meer complexer mogen zijn, ik vondt hem nogal te simplistisch gebouwd om heel eerlijk te zijn. maar het spreekt hierdoor een groter publiek aan waarschijnlijk.

De film gaat niet snel, maar is zoals met vele films het geval is heeft het een goed tempo voor een slome film.

Het drama is meeslepend tot op het laatste moment. het einde is ook erg goed neer gezet.

Zeker een ondergewaardeerde film door moviemeter.

avatar van mr_erp
- langdradig
- niet meeslepend
- onboeiend
- wazig
- actieloos

Eigenlijk gewoon ronduit saaie film!

avatar van mr_erp
@ gatygun
gatygun schreef:

Zeker een ondergewaardeerde film door moviemeter.

Niet ondergewaardeerd door moviemeter..

Meerderheid vind het gewoon zeer matige film!

avatar van rudivermeij
Goeie film om eens een boek bij te lezen.

Ik kon er niet in komen en dus ook het ingewikkelde verhaal niet volgen.
Hij was ook niet spannend genoeg om toch geboeid te blijven.
Heb dan ook een tukkie gedaan aan het eind

avatar van welat
Niet echt boeiend

avatar van Xx_se7en_xX
Interessant verhaal, die tè verwarrend en tè sloom is neergezet. Aantal scenes mochten er van mij uit en het mij allemaal meer een goed gefilmd ingewikkeld knip-en-plak werkje, dan een echt goeie film. De film is op zich wel boeiend genoeg om af te kijken, maar het gaat mij toch allemaal net te sloom. Er zijn niet vaak films die ik langdradig vind, maar deze film is gewoon voor mij nog niet af laat ik maar zeggen. Het had van mij beter uitgewerkt kunnen worden.
Verder natuurlijk geen minpuntjes op de cast, maar de film zelf kon van mij gewoon beter. Jammer, want het heeft een zeer boeiend verhaal.

2,5*.

avatar van flaphead
lastig. het is een trage film die duidelijk intrigerend wil zijn. ik kreeg echter geen enkel moment écht grip op de film. ik weet nog steeds niet of dat nou is omdat hij niet logisch in elkaar zit of omdat ik hem niet begrijp. en dat is jammer, want ik denk dat het vertelde verhaal zeer interessant is. maar het werd een te lange zit. extra jammer omdat de beeldvorming en acteerwerk zeer goed in orde zijn.

avatar van Bananas
Mooi tijdsbeeld in een paranoia samenleving van spionage en contraspionage. Acteerprestaties erg goed met een top Matt Damon.

avatar van K. V.
'k vond er niet veel aan. 'k had nog gehoopt dat de film beter ging meevallen, maar niet dus. Mocht de film wat korter geweest zijn, ging misschien ook al geholpen hebben, maar het verhaal was ook redelijk droog en niet zo boeiend.
'k heb hem eens gezien en daar is ook alles mee gezegd.

Afstandelijke, bijzonder trage film, rijkelijk gevuld met uiterst onsympathieke figuren, met uitzondering van de twee vrouwen in het leven van Matt Damon: Angelina Jolie en Tammy Blanchard. Bovendien duurt de film veel en veel te lang. Volgens mij slaat Robert de Niro als regisseur de plank hier goed mis en kun je veel beter naar een documentaire over de geschiedenis van de CIA kijken. Naar verluidt zit er een sequel aan te komen. Dat zit ik echt niet op te wachten.

avatar van geoffreys
Onverwacht goede film, de film sprak mij wel aan, Ik vond het mooi, tragisch, ongrijpbaar.

Loki87
Uitstekende film met een geweldige sfeer en dito cast. Niets voor mensen die enkel van actie of komedie houden. Robert de Niro is een goed regisseur. Een vervolg zou prachtig zijn, daar zit ik itt BarbieB wel op te wachten!

avatar van amzy1
Master film, het begin moet je goed blijven volgen daarna word je er zelf ingezogen .

DE CIA ,duivels zijn het die achter elke probleem in de wereld zitten.

Geweldige film. Meeslepend, boeiend, spannend en interessant. Geen bezwaar om mijn hoofd erbij te houden en te zien hoe zaken zich ontwikkelen.
Tegen het eind voldoende op het verkeerde been gezet om verrast te worden (de kwestie(s) met zijn zoon en ook dat hijzelf zó meedogenloos bleek, en sommige liefdes (van vader én zoon) blijkbaar ook).
Wie is nog te vertrouwen inderdaad.

Een finale met dus weliswaar gemengde gevoelens. Dat is natuurlijk ook de bedoeling, gezien de cynische titel van deze film.
De beelden, geluiden en locaties zijn prima verzorgd. Een goed in elkaar zittende thriller.

Het acteerwerk van Matt Damon is zoals gewoonlijk erg goed, deze keer het 'stille wateren, diepe gronden' type. Angelina Jolie vind ik persoonlijk vreselijk qua uiterlijk en uitstraling, maar het was aardig te doen.