The Good Shepherd (2006)

Drama / Thriller

geregisseerd door Robert De Niro
met Matt Damon, Angelina Jolie en Robert De Niro

Edward Wilson (Matt Damon) is een ijverige student aan de universiteit van Yale. Daar wordt hij gerekruteerd door het geheime genootschap Skull and Bones, een kweekvijver voor toekomstige wereldleiders. Zijn scherpe geest, onkreukbare reputatie en zijn oprechte geloof in de Amerikaanse normen en waarden maken van Edward Wilson een uitstekende kandidaat voor een bloeiende carrière bij de overheid en hij wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog overgeplaatst naar het OSS - de voorloper van de geheime dienst CIA. Als een van de grondleggers van de CIA, werkend in een organisatie waar je op je hoede moet zijn, wordt Wilsons idealisme al snel op de proef gesteld door een groeiend gevoel van onbehagen.

avatar van Al DeNiro
Toen ik TGS in de bios zag, was ik behoorlijk onder indruk.

- De interessante geschiedenis van de CIA komt in verschillende periodes aan bod
- Matt Damon die moet kiezen tussen gezin en vaderland
- Matt Damon die in hetzelfde val trapt als zijn vader.
- Muziek dat goed past bij de film

Vanavond zeker weer kijken.

avatar van David Aaronson
Mensen die de sfeer van The Godfather en Once Upon aTime in America hebben geabsorbeerd, keer op keer, voelen tijdens het bekijken van deze film haast veertig jaar cinematografie. Een toon van George Zamfir, driedimensionaal, en ik zit weer in het meesleppende epos wat mij en mijn boezem vrienden, als verloren geachte generatie, deels gevormd heeft en tot uitermate sterk geheel heeft gesmeed. Diep gaande vriendschap kun je niet beter visualiseren. Robert de Niro hoort daarbij net als James Woods.
Deze drie films hebben een overeenkomst: het is een filosofische studie naar thema's als tijd, herinneringen, liefde, geweld en verraad.
Deze film legt daarnaast ook een parallel naar ‘Faust’ van Goethe. Een ieder die superieur in kennis aan de schepper probeert te zijn moet dit met zijn ziel bekopen. Eerst de CIA dan god.

Heb gisteren een kwartier gezien en was toch best onder de indruk met name van de 'tell me your name' scene. Heb de dvd maar opgeraapt voor 3 euro bij FRS. Verheug me hier alsnog op.

(verwijderd)
Een regelmatig terugkerende kritiek is vooral dat deze film TE LANG duurt. Dat de protagonist te weinig blijk geeft van een hevig woedende interne strijd is wat mij als meest ergerlijk in de film is bijgebleven.

avatar van asheng
beetje verwarrend met de flashbacks. je moet daarom zo nu en dan even goed opletten. en dat valt niet mee met een langzame film die ook nog eens lang duurde. af en toe raakte ik het draad dan ook kwijt. goed dat ik het vroeg in de avond keek. maar het verhaal daartegen best wel boeiend en goed geacteerd.

Een aardige cast die dan ook goed acteerwerk aflevert. Helaas is dat eigenlijk het enige positieve van deze film. Het verhaal is verwarrend, traag en bevat geen enkele actie. Toen ik tijdens de reclame even ging internetten merkte ik pas na een dik kwartier dat de film allang weer begonnen was. Dus tja een film die mijn aandacht duidelijk niet vast kon houden, daarom slechts 1,5*

Deze film destijds laten lopen vanwege de minder goede reacties. Toch maar gehuurd nadat ik afgelopen week een stukje op tv meekreeg wat me wel aanstond. Absoluut geen spijt van gehad. Geweldige film die een zeer boeiend en indrukwekkend kijkje in de wereld van de spionage geeft.

Essentieel in dit verhaal is de rol van Matt Damon. Hij is ijzersterk als de emotieloze en rationele hoofdrolspeler. Het getuigt ook van lef vind ik om iemand die dermate weinig doet om je als kijker sympathie voor hem te laten voelen toch de hoofdrol te laten vertolken. Bovendien verspeelt hij ook nog eens iedere sympathie die hij nog enigzins had tijdens de ondervragingsscene. Zeer confroterende scene die mij in ieder geval wel duidelijk maakte waarom ze waterboarding (neem tenminste aan dat dit deze vorm van martelen was) nu verbieden.

Het verhaal zelf is wat mij betreft ook meer dan interessant genoeg. 160 minuten mag dan lang zijn ik heb het niet gemerkt tijdens het kijken van de film. Het spionagewerk vooral tijdens de koude oorlog heeft me altijd wel aangetrokken en het wordt hier op uiterst interessante wijze vertaald naar film. De spanning en het wantrouwen voel je zelf ook constant en de ontmoetingen met Ulysses hebben iets intrigerends. Ook de vertelstructuur die constant schakelt tussen heden en verleden zorgt ervoor dat de vaart en spanning erin blijven.

The Good Sheperd is wat mij betreft dus een veel betere film dan ik na de berichten destijds en het gemiddelde hier had verwacht.

Mja, 'gewoon' een prima film hoor. Ik snap de negatieve geluiden over saaiheid ook bij deze film weer niet, omdat er juist ontzettend veel gebeurt. Qua actiescenes en zo niet nee, maar verhaaltechnisch is het af en toe duizelingwekkend, wat nu juist ook een minnetje is.

Interessante materie in ieder geval de CIA. Helemaal niet saai, tenzij je op geheimagenten als James Bond zit te wachten (wat ook leuk kan zijn, maar dan zit je hier verkeerd). Er zijn 4 of 5 momenten die echt heel goed zijn (de moord op de vrouw van Damon's zoon, de 'Telll me you name' scene, de moord op die knakker die Damon de kneepjes leerde, het verbranden van de brief, de aankomst op het strand met lijken. Vooral erg fraai in beeld gebracht. Je kunt merken dat de Niro er op vooruit is gegaan als regisseur. Hoewel ik a Bronx Tale iets beter vond, was daar de regie dus veel onevenwichtiger. The Good Shepherd is visueel sterker, niet zo spastisch qua muziek, veel minder gehaast, betere timing.

Daarnaast is er inderdaad wel wat aan te merken op de film. Onhandig gedoe met heen en weer schuiven in de tijd, wat niet erg functioneel overkwam. Damon is een aardig acteur, maar ik vond hem hier niet goed gecast. Hij heeft een te vriendelijke kop en hij doet eigenlijk niet veel meer dan stil zijn. Ben het ook wel eens dat het gelijk blijven van zijn uiterlijke leeftijd, niet erg handig was. En zo zijn er misschien nog wel wat dingetjes, maar dat de film door sommige filmliefhebbers (of moet ik zeggen actieliefhebbers) wordt neergesabeld en saaiheid wordt verweten is nogal belachelijk. Ga dan maar lekker naar James Bond. Heeft puur met verwachtingspatroon te maken en/of een te nauwe kijk op wat film zou moeten zijn. Dat geldt ongetwijfeld niet voor iedereen hier, maar echt voor een groot deel. Ruime 3,5 sterren en dat zou bij herziening best op 4* uit kunnen komen.

avatar van bob de niro
Onbegrijpelijk dat deze film zo slecht gewaardeerd wordt hier!Ik denk dat ie na meerdere keren kijken beter wordt en ook beter te begrijpen is want af en toe was het moeilijk te volgen allemaal!Voor mij was deze film zeker 3,5* waard en misschien later een half puntje erbij!

avatar van djeebee
te lang en te traag, wel goed acteerwerk

avatar van Lexcoaster
Een trage en lange film, maar met een redelijk boeiend verhaal. Het acteerwerk is over het algemeen uitstekend behalve dat van Matt Damon, de man kan beter dan wat hij hier liet zien. Ook was de sfeerzetting uitstekend, maar helaas is het allemaal wat te langdradig. 3*

Beetje langdradig. Maar wel amuserend.

GEWELDIGE film! Het ingaan op Skull en Bones is ingenieus! De eerste film aan de hand van de Niro is gelijk een topper.

Fantastische film die helaas toch best wat kritiek heeft gekregen. Reden daarvoor is de lange speelduur en het gebrek aan actie en spanning. Toch zit de film wat mij betreft vol met spanning: zowel de onderhuidse spanning van de koude oorlog en in mindere mate de WO2 en de relationele spanning. Dat laatste werkt ontzettend goed, niet in de laatste plaats door de fenomenale rol van Damon. De moeizame relatie tussen Wilson en zijn vrouw en zoon wordt prachtig geportreteert.

Je moet wel even in de film komen, met name vanwege het heen en weer geschuif in de tijd. Maar juist dat zorgt uiteindelijk voor een uigebalanceerde film die een uitstekende kijk geeft in de keuken van de spionagewereld.

avatar van Captain Pervert
Matige maar vreemdgenoeg onderhoudende film.

Duurt lang, maar er zijn films waarbij de lange speelduur veel storender is dan hier. Er gaan desondanks toch een paar dingen goed mis.

Niks tegen op Matt Damon (deed het uitstekend in de Bourne films) maar hier is hij een houten klaas. Zijn personage wordt ook totaal niet ouder en als man van middelbare leeftijd is hij - ondanks dat hij zelf ook niet meer de jongste is - volkomen ongeloofwaardig. Daarnaast is de opbouw van het verhaal eerst erg rommelig. Als er wat structuur in begint te komen, is hij student en dan pardoes geheim agent. Het wordt niet echt duidelijk waarom juist HIJ zo geschikt is voor spionage.

Wel grappig is om Joe Pesci weer eens te zien (mijn god wat ben je oud geworden) en dat De Niro, die meestal rollen speelt die veel jonger zijn dan hijzelf, hier een oud kreupel ventje speelt. Jammer dat het zo'n klein rolletje is. Angelina Jolie doet waar ze goed in is (geil kijken en overtuigend janken) en daar is ook weinig op aan te merken.

De film als geheel is echter niet enkel droef en treurnis, het kijkt lekker weg maar het verhaal had meer doorspekt kunnen zijn van beklemmende scènes (zoals de erg goede "tell me your name" scene).

3 sterren

P.S. op veel posters staan Damon, Jolie en De Niro met hun smoelwerk op de voorkant, wat eigenlijk nergens op slaat als je kijkt hoe klein het rolletje van De Niro is. Doet me bijna denken aan Guilty by Association

Meneer Bungel
@ CP: Dat hij ietwat een houten klaas speelt past toch goed in het plaatje van een FBI-agent? Ook vind ik hem prima oud en jong spelen.
En dat hij geschikt is voor spionage blijkt toch, wanneer hij het schopt tot de hoogste rangen binnen de FBI(zie ook de synopsis, waar zijn kwaliteiten voor het vak besproken worden), waarom zou dat verder uitgelegd moeten worden? Hoewel er volgens mij ook wel wat aangestipt wordt tijdens de initiatie-scene bij de Skull & Bones-loge, waar hij spreekt over de zelfmoordbrief van zijn vader die hij nooit gelezen heeft. Hieruit kan je opmaken dat hij zeer loyaal kan zijn.
En tenslotte, vind de beklemming juist de hele film lang flink aanwezig(bv. het einde waar duidelijk wordt dat Wilson zijn zoon's verloofde laat vermoorden en mooi weer speelt maar sowieso het hele sfeertje van geheimen, moord, leugens, spionage en contraspionage afgezet tegen het persoonlijke leven van Wilson vind ik zeer knap gedaan!

Petje af nog maar eens voor Robert De Niro!

avatar van DB10
Een vrij opmerkelijke score voor deze film, ik had een wel wat hoger verwacht. Matt Damon past prima als emotieloze agent. De film zelf vond ik vooral interessant. Wel wat aan de lange kant, vooral in het middenstuk nogal langdradig. Het switchen tussen de tijd vond ik wel een mooie aanvulling, daar ook niet aan gestoord. Al met al een boeiende film, die alleen wat te lang duurt. 3.5*

En Joe Pesci zag er inderdaad te oud uit.

avatar van Zizzo
laaaaange film, behoorlijk saai en verwarrend maar de sfeer en verhaal was goed gedaan. jammer dat de film erg traag is en begon na anderhalf uur toch wel vervelend te worden, als ik steeds op de klok kijk of hij al bijna afgelopen is dat niet een goed teken. kijken wel waard, al was het wel voor 1 maal.

avatar van Kr!kke
Op zich is het wel boeiend om te weten hoe de CIA is ontstaan, maar de film is wel redelijk saai (en veel te lang). Ik was blij dat hij eindelijk gedaan was. Het acteerwerk was wel dik in orde, waardoor ik toch nog een half sterretje meer kan geven.

avatar van gukker
Vond deze film een teleurstelling. Had veel meer spionage verwacht en veel meer beelden over hoe de CIA te werk ging. Het enige wat ik kreeg was een privéleven van iemand bij de CIA met af en toe een telefoontje of een baas die op bezoek kwam die vertelde hoe het met de CIA ging.
Ik wil niet horen hoe het met de CIA gaat: ik wil het zien!

Vond het script zoiezo erg slecht. Er werd erg weinig informatie gegeven over de personages. Zo had ik geen idee wie het meisje was waar de zoon van Edward mee zou trouwen, en waarom ze bij de vijand hoorde was ook onduidelijk.

Erg jammer, want de film is erg verzorgd gefilmd met erg goed acteerwerk en een mooie montage.

avatar van rep_robert
Weet eigenlijk niet wat ik van deze film moet denken, tuurlijk is het allemaal gelikt tot in de puntjes het camerawerk is fenomenaal, net als de montage op bepaalde momenten(het begin van de flashbacks/terug gaan naar het verleden de hele tijd), muziek, acteerwerk van de topcast en de hele sfeer die er hangt in de film.
In dat opzicht verdient de film alle pluim!

Alleen het verhaal stond me een beetje tegen, je moet je volle aandacht er namelijk wel bijhouden, want er gebeurt best veel, er zijn veel personages en de film duurt ook extreem lang. Aan het einde moest ik alles even goed aan elkaar vastknopen om te snappen wat er precies allemaal is gebeurt en wat de acherliggende gedachte erbij is.

Verder vond ik het spionnen gedeelte ook wel meevallen, er werd wel heel veel gepraat, maar weinig echte actie, waardor ik toch niet helemaal het gevoel kreeg dat hij ook echt een spion is. Mede dankzij het weer teruggaan op momenten dat je denkt dat er wat ging gebeuren naar 1961 kreeg ik dat gevoel ook wat meer.

The Good Shephers is gewoon een goede film, alleen als het verhaal nou iets simpeler was verteld en op bepaalde momenten wat duidelijker was had ik hier een nog hogere score uit gehaald.

Voorlopig 3*

Bovengemiddeld geslaagd. Had een beetje een saaie goedbedoelerige film verwacht. Dat eerste was het feitelijk ook, maar dan op een goede manier en daarom was ik zo aangenaam verrast. Veel tijd om het personage van Damon uit te diepen en zijn persoonlijke conflicten. Zowel DeNiro als Damon slagen daarin. Hoewel babyface Damon als vader van een 22-jarige natuurlijk niet zo geloofwaardig overkwam. Ik zie hier terug adt de mensen het daarom juist een minder geslaagde film vinden. Op het persoonlijke (wat ik zelf veel interessanter vind is-ie dus prima geslaagd).

Feitelijke reconstructies waarin de film ook probeert te slagen zijn niet zo interessant en appelleren meer aan dat saaie wat ik verwacht had. Maar die 160 minuten waren toch prima te doen en de sleutelscène (niet inhoudelijk maar in de persoonlijke katharsis dus (tegen het einde op de huwelijksdag van de zoon - de confrontatie van vader en zoon met moeder op de achtergrond) was beklemmend en daardoor overtuigend.

Trage film met goede acteurs .

Het duurt te lang de film , je hebt soms geen idee waarover de film gaat . Matt Damon is wel erg zwijgzaam tot op dodelijk saai toe .
Heb de film niet eens afgekeken .

avatar van GijsDeBeelde
‘The good shephard’ is een film die niet altijd even goed wordt onthaald. Veel gegeven kritieken zijn dat de film te lang zou duren, er niet genoeg actie in voorkomt en dat de casting niet goed zou zijn.

De film duurt inderdaad lang. 161 minuten. Toch heb ik me geen seconde verveeld. Integendeel de hele film door heb ik op het puntje van mijn stoel gezeten. Door de vaak gehekelde sprongen in de tijd wordt je als kijker verplicht om je aandacht bij de film te houden. Je moet tijdens het kijken nadenken, conclusies trekken en vragen stellen. Op sommige van deze vragen zal je het antwoord niet vinden. Gedurende de hele film krijgt de kijker een overvloed van informatie over zich heen. Het volgen van de film is een intensief proces. Verlies je even je aandacht, dan ben je het verhaal kwijt.

Ik ben blij dat er eindelijk een film is over de CIA (of andere soortgelijke organisaties) die niet gevuld is met overbodige, onrealistische actiescènes. De hoofdrolspelers zijn geen schietgrage superhelden. Het verhaal gaat over echte mensen. De film geeft een realistisch beeld over de werking van de CIA. ‘The good shephard’ geeft de kijker informatie over de geschiedenis van de CIA en over de grondleggers van deze. De film romantiseert deze spionnenwereld niet maar laat de harde werkelijkheid zien.
De acteerprestaties zijn uitermate sterk. Matt Damon vertolkt Edward Wilson fantastisch. Het personage Edward Wilson is volgens mij heel interessant. Hij is een zwijgzame persoon, die een ijskoude indruk nalaat. Maar is hij wel zo koud? Heeft hij zelf echt gekozen voor het leven dat hij leidt? Hoe voelt hij zich? De kijker vraagt zich al deze, en nog veel meer dingen, af. Matt Damon laat de kijker zich toch inleven in de eerst bijna onmenselijke ogende Edward Wilson. De casting van Angelina Jolie als Clover vond ik zelf ook een meesterzet. De rol van verwende maar toch rebelse jonge vrouw is Angelina Jolie op het lijf geschreven. De make-up van Clover, de latere Mageret is ook prachtig gedaan. Je ziet haar veranderen van een jong zorgeloos meisje tot een volwassen door het leven getekende vrouw.

‘The good shepherd’ is een prachtige film over de geschiedenis van de CIA. Het is een film over hoe bepaalde keuzes het leven van mensen kunnen bepalen. Een film over waarheid. Over hoe deze gemanipuleerd kan worden en over hoe er eigenlijk geen echte waarheid meer bestaat. La vérité c’est quelque chose mobile. Het is een film over geheime organisaties en over hoe Amerika de politiek in andere landen wil controleren. Het is geen hersenloze actiefilm, maar een film op intellectueel niveau. (GB)

avatar van skip
Sluit me geheel aan bij bovenstaande mening, erg goede film.

avatar van dave
Zonder overdrijven de langste en vervelendste zit ooit. Erg is dat het zo'n film is waarin vele details aan sneltempo voorbijvliegen.
Je moet er de hele tijd bijblijven. Dwaal even af en je bent hopeloos verloren. Ik ga dus waarschijnlijk een tweede kijkbeurt nodig hebben om alles op te kunnen nemen.
Dat idee alleen al is een nachtmerrie.

Hetgeen me het meest stoorde was het feit dat, terwijl iedereen zo z'n best deed, Matt Damon als een zoutzak acteerde.
Zijn rol is leeg en futloos. Hij heeft geen enkele moeite gedaan zijn personage wat meer karakter te geven. 22 jaar verschil in tijd en het enige dat er veranderde was een brilmontuur. Blah, verschrikkelijk.
Leuke bijrollen zijn er wel van Gambon en De Niro, maar zij zijn ook maar heel even te zien.

De hele reis doorheen de tijd boeide me totaal niet. Het leek wel alsof de film elk interessant gegeven gewoon uit de weg ging.
Sommige delen zíjn leuk om zien. Denk aan het geheim broederschap. Maar die worden wederom niet uitgediept.

Het feit dat deze troep deftig in beeld is gebracht doet hier niets van af. Al draagt een aap een gouden ring, enz..

Nee, nee, nee.

avatar van anne J
'Pffffff'.

Het spijt me, maar dat is alles wat ik over The Good Shepherd heb te zeggen.
We hadden twee films gehaald bij de videotheek, waarvan o.a. deze. Ik dacht dat het een goede was van horen zeggen. Ik heb mijn uiterste best gedaan om het te volgen, om niet in slaap te vallen, etc. Maar uiteindelijk viel ik toch iets van een half uur tussendoor in slaap Toen ik weer wakker werd en het laatste half uur zag had ik eigenlijk niet het gevoel dat ik ook maar iets boeiends had gemist.
Dat is een wonder. Zelfs bij de traagste films blijf ik altijd enthousiast, maar The Good Shepherd deed het echt niet voor me. En Matt Damon was ook weer 'mooi' vlak zoals altijd, volgens mij kan die man maar op 1 manier acteren hoor.

Nou, nooit een tweede kijkbeurt voor deze film.

avatar van DVD-T
Films met dit soort onderwerpen vind ik meestal wel interessant. Veel informatie die je te verwerken krijgt over historische gebeurtenissen.

Bij vlagen een zeer interessante film. Helaas is de film wat onevenwichtig. Het verhaal is erg van de hak op de tak, en je kunt vaak niet veel met de informatie die je voor je kiezen krijgt. Komt vooral door de vele tijdsprongen die verweven zitten in de plot. Erg jammer want dit wordt op den duur toch wel een beetje een storende factor. Drama om de personages kon me ook niet veel boeien, dus blijven er enkel nog wat boeiende politieke intriges over die mijn aandacht wel wat bij de film hield. Maar af en toe wordt je ook daaruit een beetje onttrokken door de wel hele slechte muziek, die ik meer vond passen bij een Stephen King thriller als Storm of the Century. Erg jammer, en daarmee kun je ook zien dat muziek toch een belangrijke factor is in een film. Acteerwerk van uitstralingsloze Damon was wederom erg saai. Net alsof de man het een beetje zonder plezier doet. Echt goed heb ik hem nog nooit bezig gezien. De rest van de cast deed het uitstekend.

Soms erg interessant, maar over de hele lijn een wat saaie bedoening. Niet genoeg om je aandacht er volledig bij te houden, maar net genoeg om boeiend te blijven.

avatar van Filmkriebel
Spionagefilms vind ik meestal wel leuk, deze echter niet. De dialogen worden meestal herleid tot gefluister, de stiltes tussen de dialogen zijn verstikkend, Matt Damon zet de meest droge rol uit zijn carrière neer en de invasie in de Varkensbaai wordt toegewezen aan een lek (?). Ik heb altijd gelezen dat de mislukking van de operatie te wijten was aan slechte planning.

Edward Wilson is een onwaarschijnlijk emotieloze man, die uit de realiteit wordt gezogen door zijn werk. Het plot met die opname vond ik het meest interessante van het verhaal, maar al de rest, van de dove vriendin tot en met de Russische spion, kon me echt gestolen worden. Het is inderdaad een saaie bedoening, die amper mijn interesse kon wekken met leuke wetenswaardigheden over de CIA. De modus operandi is me intussen al welbekend via vele andere films en documentaires. Dat er in alle kampen mollen zitten is al lang geen nieuwtje meer, en vooral dit gegeven zat nu net veel te veel verwerkt doorheen dit drie uur durend slaapmiddel.

avatar van 606
Heel erg ondergewaardeerd deze toch zeker spannende thriller.
De setting is mooi en de afwisseling van rond de tweede wereld oorlog en 1960 is goed gedaan.
Er wordt goed geacteerd en de personages vervelen niet.

3,5 ster