Sniper (1993)

Verenigde Staten / Peru
Actie / Oorlog

geregisseerd door Luis Llosa
met Tom Berenger, Billy Zane en J.T. Walsh

Thomas Beckett is een Amerikaanse soldaat die werkt in de Panama jungle. Zijn werk is om rebellen te zoeken en die uit te schakelen met behulp van zijn scherpschutters-vaardigheden. Beckett staat er bekend om bij dat soort missies zijn partners te verliezen. Deze keer wordt hij bijgestaan door Richard Miller, die meer het officierstype is. Samen hebben ze het plan om een belangrijke rebellenleider uit te schakelen.

Warren Stantin
Door het psychologische aspect vind ik met name het eerste uur erg sterk maar daarna zakt het in door het ongeloofwaardige geknal. Door het goede eerste uur en een sterke rol van Berenger krijgt deze film van mij toch 3 sterren.

avatar van Zizzo
Dutchmeister schreef:
Er is totaal geen chemie tussen de 2. Acteerprestaties zijn slecht en dat geldt ook voor de dialogen.

mee eens, zeker geen hoogstaand werk.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Saai.

Enige spanning is ver te zoeken in deze standaard actiefilm. Heb zowiezo nooit begrepen waarom Berenger zo een B-actieheld is, maar hij wordt hier i.i.g. niet geholpen door het clichématige en uiterst voorspelbare verhaaltje.

Het geschmier van Zane zorgt voor enige vermakelijkheid en e.e.a. kijkt makkelijk weg, maar dat was het dan ook wel.

Doorsnee meuk.

De reactie van Zinema is precies de reactie die je verwacht van iemand die niet van Sniper films houdt

Sniper 1 is een gouwe ouwe zogezegd in zijn Genre en is het zeker waard om eens lekker op te zetten.

avatar van Dutchero
De Sniper reeks.

Veel over gehoord, iedereen weet zo'n beetje dat dat 'die film met Tom Berenger' is. De film heeft toch ook wel een beetje een B-reputatie.

En eerlijk is eerlijk, dat is terecht. Het plot is heel eenvoudig en voorspelbaar, SE van een bedenkelijk niveau en de acteurs zijn matig. Berenger doet het wel goed en geeft de film nog enige glans.

En het is heus geen ramp om deze film te moeten zien. Want de actie is best vermakelijk, de film duurt niet te lang en er zit niets in waar ik me bijzonder aan heb gestoord.

Dat maakt het een leuke film om te kijken. Voor een keer.

avatar van the new guy
Mijn vader heeft 'm voor 1 ek op de kop kunnen tikken in Sluis. Meer was 'ie ook niet waard.

avatar van Thomas83
Een echte B-film natuurlijk qua looks en acteerwerk, een blik op de filmposter alleen al zegt veel, maar toch nog beter dan ik had verwacht. De foute dingen aan de film zoals de vreselijke acteerprestaties en stoere blikken zijn lekker komisch, en wat betreft de snipers lijkt de boel nog een stuk realistischer dan ik had gedacht. Of in elk geval met meer oog voor detail. Wel zijn het plot en de personages nogal cliché, maar maakt het vermaak er niet eens zo heel veel minder op. Tom Berenger is erg leuk als foute bad ass ervaren sniper.

Hoe de vijand continu maar wat wild in het rond knalt in plaats van behoorlijk dekking te zoeken als ze worden beschoten door de sniper is nogal ongeloofwaardig. Verder duurt de film maar een dikke anderhalf uur, maar het lijkt wel een stuk langer. Hij gaat me wat te lang door, de spanningsboog had wat beter gekund wellicht. Het amateurisme spat er ook te vaak overduidelijk vanaf om hoger uit te komen dan een dikke 2.5*. Hopelijk zijn de vervolgen beter.

pgm
Echt een matige film, zowat alles kan veel beter, heb hem dan ook maar gewist van mijn HDD.
Beetje te zwak om mij een leuke filmavond te bezorgen.

avatar van 606
Erg ondergewaardeerde B film, die me toch wel heeft vermaakt.
Verhaal is simpel maar met de nodige actie goed voor ruim 1,5 vermaak.
Tom is geschikt voor de rol en doet het aardig.
Locatie is overigens ook mooi.

3,5 ster

Melvin Udall
Vroeger een behoorlijke hit in de videotheek, heb m destijds ook meerdere keren gezien. Nu, na al die jaren heeft Sniper vooral qua tempo behoorlijk de wind tegen. Het verhaal was en blijft dun maar dat maakt verder niet heel veel uit. Berenger is goed in de hoofdrol, Zane worstelt nogal met zn personage en komt niet in de buurt van wat hij bijvoorbeeld deed in Dead Calm. Al met al blijft Sniper als geheel redelijk overeind.

avatar van MovieHolic
Een erg zwakke film! Sowieso slecht in vergelijking met Shooter die hiervoor werd uitgezonden.
Ik vind hem op alle fronten zwak, een zwak plot met nog zwakkere acteerprestatie. Ik raad hem af...

avatar van sofripa
Mwahh, halverwege....letterlijk in slaap gevallen. Maar goed, het slot kan natuurlijk nog beter dan the Matrix zijn.

avatar van DragQueen
Standaard actiefilm, waarin Berenger wel een aardige rol speelt. Het script is verder niet geweldig, maar de actie is wel vrij vermakelijk. 2,5 Ster.

avatar van eavymetal
DragQueen schreef:

De film is inderdaad een standaard filmproductie, en het script had ook wel wat beter geschreven kunnen worden, maar ondanks dat heb ook ik mij best met deze film vermaakt.

avatar van misterdhdh
aardig filmpje, had hem slechter verwacht. in het begin dacht ik na een halfuur ben ik dit beu, maar eigenlijk wist deze film me wel tot het eind te boeien. vooral door het vond ik toch wel zeer goede acteerwerk van berenger, zonder hem zou ik het een mindere film hebben gevonden. psychologisch sterk, redelijk sterke dialogen, paar leuke scenes: bv. die ene kogel die beckett onopgemerkt laat vallen voor zijn 'maatje', waardoor hij nog de vijand kan doden en zijn doel bereiken., ook wanneer hij gemarteld wordt vond ik wel leuk, de indianen waren een leuke toegeving, ook al komen ze er maar 5 minuten in voor. vijand was wel dom, gewoon in het wilde weg beginnen schieten in een eindeloos bos, maar dat is misschien de eerste reactie wanneer je beschoten wordt, film mist misschien wat leuke geluidseffecten/muziek

omdat ik mij toch vermaakt hebt (is natuurlijk geen topfilmpje)
3/5

avatar van schram101
Op de een of andere manier verwachtte ik hier een heel fijn klein actiefilmpje in te vinden maar ik kwam bedrogen uit. Niet alleen de actie valt tegen, ook Berenger is maar een matige actieheld. Billy Zane doet het dan nog wat leuker, maar ook hij kan de film niet redden.

avatar van DiDa
Wil deze op dvd aanschaffen, maar ik zie dat er 2 versies zijn. Die van Bridge Entertainment en die van DFW. Iemand bekend met deze releases? Welke heeft de beste kwaliteit? Of maakt het niet uit?

avatar van Iron Maiden
Ik heb 'm van Bridge Entertainment, beeld is niet om over naar huis te schrijven maar kan er mee door. Denk dat die van DFW er strakker uit ziet, kwam ook later uit volgens mij.

avatar van DiDa
Oké, bedankt he....

Matige film over een scherpschutter die in opdracht van de Amerikaanse regering rebellen in de jungle van Panama uitschakelt. Afgezien van een aantal aardige actie-scenes wordt de rest van de film snel eentonig. Daarvoor is de dynamiek tussen de twee botsende hoofdpersonages te mager uitgewerkt. De jungle wordt wel mooi in beeld gebracht hier.

ipman-99
"One Shot. One Kill. No Exceptions." ... " !!!

Genoten van deze zoveelste (Heropfrissing) !!! 'Sniper 1' is een actiefilm over
hoe kan je het raden ... een sluipschutter !
Genieten met Tom Berenger en Billy zane in dit sniper verhaal.
Het verhaal speelt zich af in een prachtige locatie(s) ... met name
in de Panama Jungle waar dan knap tussen al dat groen plots de loop van
een geweer te voor schijn getoverd werd.
Met de spanning is niks mis ... en is bij momenten heerlijk te snijden.
De kogels zijn ook mooi in beeld gebracht ... bij momenten tot ze zelfs
hun eindbestemming bereikten.
Heerlijke Sniper film ...de zoveelste heropfrissing ! Dat alleen al zegt toch genoeg !

avatar van RuudC
Geinig. Even voor de duidelijkheid: ik kijk niet, in tegenstelling tot een aantal voorgangers hier, niet echt naar de acteerprestaties in actiefilms. Ik weet wel dat actiefilms heus wel gebaat zijn bij goed acteerwerk, maar het draait imo vooral om de actie. Berenger doet het goed hier, maar Billy Zane heeft hier weinig te zoeken, al kan ik me daar weinig aan storen.

Sluipschutters zijn een interessant fenomeen in het genre, maar een film an sich dragen is een stap te ver, aldus mijn conclusie na het zien van Sniper. Ik kan me sluipschutters herinneren in Rambo en Saving Private Ryan en daar zijn het stuk voor stuk favoriete personages/actiemomenten. Over Saving Private Ryan gesproken, we weten meteen waar Spielberg inspiratie vandaan haalde. Er zit zeker potentie in sluischuttersfilms. Niet te vergeten dat Enemy At The Gate een heel toffe film is.

Het probleem van Sniper is dat sluipschutters rustig en bedacht te werk gaan. Geen kampementen binnenstormen en onder kogelregens en granaatvuur de held uithangen. De actie is spaarzaam, rustig zelfs. Wanneer twee sluipschutters in de jungle liggen en rustig een heel kamp in de gaten kunnen houden, is het vooral wachten voor het fatale schot valt, waarbij er hooguit een achtervolging kan plaatsvinden. Berenger en Zane werken inderdaad niet erg goed samen, wat een aanleiding kan zijn voor karakterontwikkelingen (wat bij gebrek aan actie een welkome aanvulling kan zijn), maar ook dat zien we niet terug. Evenals een interessante locatie of bepaalde slimmigheden die de kijker bij de les houden. De getoonde kat-en-muis-spelletjes zijn simpeltjes. Daar waar er actie of spanning is, is de film vermakelijk. Voor een ninetees actiefilm is dit een redelijke. Leuk om eens gezien te hebben en de makers hadden veel meer hun best mogen doen om spanning toe te voegen. Toch ben ik wel nieuwsgierig genoeg om de vervolgdelen eens een kans te geven.

HALVE TAMME.
Sniper films vind ik zelf altijd wel leuk om naar te kijken, zo ook
deze. Sniper (1993) is geen hoogstaande film, maar dat heb ik
absoluut niet als storend ervaren, want eigenlijk weet je al van
tevoren wat voor vlees je in de kuip heb.

Tweeënhalve ster van mijn kant.

avatar van SturyNijmegen
Tom Berrenger en Billy Zane , een mismatch van heb ik jou daar. De film is voorspelbaar, dom ook af en toe.
De jungle is wel leuk en de mannen zijn macho´s.
Voor een paar uur ontspanning is het wel O.K. hoor
Niets meer en niets minder
Een vervolg zou wel leuk zijn

avatar van Left4Dead
Ach een halfje erbij. Soms prima momenten en soms juist weer niet. Berrenger draagt de prent, in het echt zouden deze snipers geen schijn van kans hebben. Leuk vermaak, meer ook niet.

avatar van Brabants
Helaas is de film niet zo intens als ik had verwacht. Het verhaal kent weinig diepgang, alsmede de karakters. Het voelt ongemotiveerd en kent gebrek aan sensatie en spanning. Tom Berenger doet zijn best, maar kan dit niet redden en Billy Zane zet een grote wanprestatie neer zo slecht. Het décor is het enige pluspunt van deze film, dat mocht er zeker zijn.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, al had ik er toch wel wat meer van verwacht.

avatar van Kondoro0614
Sniper

Het is natuurlijk geen toppertje. Dat kun je al wel zeggen wanneer de film net start. Al moet ik wel zeggen dat het begin wel spectaculair was in samenwerking met een heerlijke sniper scene. Ik kan zelf erg graag kijken naar films waar Sluipschutters een hoofdrol in speelt. Zo vond ik American Sniper (2014) een hele sterke film. Maar om deze te vergelijken met Sniper kun je niet maken. Dat zijn te grote verschillen en de klasses zijn ook erg anders.

Ik heb besloten om de Sniper reeks helemaal te gaan kijken. Ik heb pas geleden de gloednieuwe versie met Steven Seagal gezien Sniper: Special Ops (2016) die mij al niet al te goed bevallen was. Ik vond dat dit eerste deel van de Sniper reeks nog niet zo slecht, maar deze b-matige film was nou ook zeker geen topper in zijn klasse.

Tom Berenger is zeker geen topper maar, Tom Berenger deed het prima en als gezicht van de Sniper films vond ik het erg geslaagd. In het algemeen was de film geen topper en het acteerwerk was sowieso al niet goed in de gehele film.

Het verhaal is wel funny. Twee sluipschutters zitten in het gebied van de Panama Jungle waar ze rebellen moeten uitmoorden. Ze komen op het geweldige idee om hoge pieven neer te knallen waardoor Tom dus veel van zijn mannen vaak kwijt raakt. Hij slaagt er in om een hoge pief neer te schieten. Qua sfeerbeelden was het prima, gave Jungle setting met prima outfits. Toch vond ik het detail werk minder en de scope zag er niet uit. Al om al , lekker b oorlogs film die toch naar mijn mening als eerste en beste uit de kast kwam.

avatar van darlynhailey
geen hoogstaande film maar toch eens goed om te bekijken

Gave film. Het eerste uur is super, daarna vind ik hem iets minder. De beelden in het oerwoud zijn trouwens fantastisch.