• 15.795 nieuwsartikelen
  • 178.172 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.351 acteurs
  • 199.058 gebruikers
  • 9.374.549 stemmen
Avatar
 
banner banner

Akira (1988)

Animatie / Sciencefiction | 124 minuten
3,68 1.268 stemmen

Genre: Animatie / Sciencefiction

Speelduur: 124 minuten

Alternatieve titel: アキラ

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Katsuhiro Ôtomo

Met onder meer: Mitsuo Iwata, Nozomu Sasaki en Mami Koyama

IMDb beoordeling: 8,0 (223.518)

Gesproken taal: Japans

Releasedatum: 15 mei 1992

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Akira

"Neo-Tokyo is about to E·X·P·L·O·D·E"

Kaneda (Iwata) is de leider van een Motorbende in Neo-Tokio. Tetsuo (Sasaki) is één van de bendeleden en is altijd de benjamin geweest, die onder bescherming van Kaneda staat. Als Tetsuo wordt gearresteerd, wordt hij als proefkonijn gebruikt voor een militair experiment, waardoor hij ongelooflijke krachten krijgt. Tetsuo kan zijn krachten niet in bedwang houden en slaat volledig door. Kaneda is de enige die hem nog kan tegenhouden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Shotaro Kaneda (stemrol)

Tetsuo Shima (stemrol)

Kei (stemrol)

Ryûsaku (stemrol)

Priestess Miyako / Council A (stemrol)

Kaori (stemrol)

Yamagata (stemrol)

Kai (stemrol)

Masaru / No. 27 (stemrol)

Takashi / No. 26 (stemrol)

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Volgens van Dale is een fan een enthousiast bewonderaar. Jij geeft Akira 0 sterren, dat is niet erg enthousiast te noemen. Je vindt bepaalde tekenfilms blijkbaar erg goed, maar dat maakt je nog geen anime-fan, aangezien je met het woordje "anime" meteen het hele genre Japanse tekenfilms omvat. Ik kan ook best begrijpen dat Akira je niet ligt, maar de animaties verdienen al zeker meer dan een 0. Iets wat voor iemand, die beweert van tekenfilms te houden, te begrijpen moet zijn.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12845 stemmen

Volgens mij zijn er niet veel mensen die fan zijn van "het hele genre", daarvoor is anime toch echt een veel te ruim begrip. Ik durf mijzelf ook best animefan noemen, maar met series als Full Metal Alchemist hoef je bij mij niet af te komen.

En ook als animefan kan het best zijn dat je Akira niks vindt.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Dat begrijp ik zeer goed en als iemand fan is, is dat meestal niet van het hele genre, of dat nou horror, anime of, voor mijn part, porno is. Maar toch vind ik, dat je als fan, kwaliteit moet kunnen zien, ook al ligt de film an sich je niet. Soms worden films ook overrated door niet-fans, omdat ze normaal gesproken niet van het genre houden, maar dan bevat een film/liedje/schilderij/etc. toch een bepaald aspect, wat ze dan wel aanspreekt. Dit lijkt me bij Akira toch niet het geval. Het is geen toegankelijke film, maar als fan zou je toch op zijn minst de animaties moeten waarderen. Animatie lijkt me namelijk een essentieel onderdeel om je zelf Anime-fan te noemen. En natuurlijk bestaan er enorme ruk-anime's en de hen-tais zijn vaak allerbelabbertst. Maar toch kan ik, binnen bijv. het hen-tai-genre, toch sommige animaties zeer waarderen, terwijl deze tak van de anime mij niet vreselijk boeit. Zoals ik al eerder zei, kan ik me best voorstellen, dat het verhaal en de wereld van Akira je niet liggen, maar om er als so-called fan nul punten aan te geven, bevreemdt mij.


avatar van de-alchemist

de-alchemist

  • 167 berichten
  • 87 stemmen

Ik mag er toch wel vanuit gaan dat een klassieker of uberhaupt een anime een beetje goed getekend is? daar ga ik geen punten voor geven ofzo, tenzij het afschuwelijk lelijk is valt het me op. Een goede anime raakt me, is meeslepend, heeft diepe verhalen, noem maar op. Akira zal die vast ook allemaal hebben, maar was niet aan mij besteed. Smaken verschillen...

Een anime fan hoeft Akira niet perse goed te vinden, aangezien Akira maar 1 film is in het genre waarin zovele zijn. Het is niet zo alsof Akira de maatstaf is voor iemand om een animefan genoemd te worden of niet...

Een ster zou naar mijn mening gewoon te veel zijn voor Akira


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Met opzet een lage stem uitbrengen omdat JIJ niet van sci-fi houdt, terwijl je weet dat de film pure sci-fi is, is mijns inziens 'not done'. Beetje triest dat je hier dan achteraf gaat zitten huilen dat het een kutfilm is terwijl het toch echt aan jou(w smaak) ligt. Gelukkig zijn er wel mensen die inzien dat deze film heel veel heeft bijgedragen aan de bekendheid van anime, en anime in het algemeen.


avatar van de-alchemist

de-alchemist

  • 167 berichten
  • 87 stemmen

pastiche rocker...moet ik een hoge stem geven omdat JIJ het een goede film vindt? Hell no, ik kijk vanuit mijn ogen en mijn mening, en wat ik zag beviel me niet. Wat echt triest is dat jij termen gebruikt als triest en huilen omdat ik een film niet goed vind...Lijkt alsof je mee mocht delen met de winst ofzo... Get a life


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Lees mijn reactie nog eens. Ik zeg nergens dat jij het een goede film moet vinden. Het probleem zit hem ergens anders en dat heb ik dan ook prima uitgelegd.


avatar van de-alchemist

de-alchemist

  • 167 berichten
  • 87 stemmen

Ik moet een beetje lachen om plastische rocker...Je spreekt van een probleem haha. Jij vind een film goed, ik niet...Volgens jou is dat een probleem?!?

Accepteer nou eens dat niet iedereen jouw mening deelt


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Lees mijn reactie nog eens. Ik zeg nergens dat jij het een goede film moet vinden. Het probleem zit hem ergens anders en dat heb ik dan ook prima uitgelegd.


avatar van de-alchemist

de-alchemist

  • 167 berichten
  • 87 stemmen

Trouwens, ontken ik niet dat Akira veel heeft betekend voor Anime. Dat was juist de reden waarom ik veel verwachtte van deze film. Dus je kunt niet anders dan respect tonen voor de waarde van deze film, de impact. Maar ik beoordeel een film naar wat ik er van vind, wat het met mijn gevoel doet, wat dat betreft stelt Akira MIJ teleur.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

de-alchemist schreef:

Een anime fan hoeft Akira niet perse goed te vinden, aangezien Akira maar 1 film is in het genre waarin zovele zijn.

Vanwaar deze conclusie? Ik begrijp heel goed, dat Akira je niet ligt, dat is duidelijk. Maar wat ik me afvraag, is waarom je een Anime niet waardeert op zijn animaties, maar louter op verhaal en of je meegesleept wordt. Wat maakt jou dan een Anime-fan? Je hoeft heus geen tekenfilm te gaan kijken om meegesleept te worden.

Nul punten voor Akira lijkt me toch erg weinig. Van tevoren wist je al dat het een sci-fi Anime was en geen fantasy. Sci-fi spreekt jou niet aan, binnen dit genre, dus moeten je verwachtingen ook niet al te hoog hebben gelegen. Stelde Akira je dan zo erg teleur, ondanks lage verwachtingen? Zelfs Pokémon zou ik nog niet met een 0 waarderen.

de-alchemist schreef:

Het is niet zo alsof Akira de maatstaf is voor iemand om een animefan genoemd te worden of niet...

Beweer ik ook niet, maar een Animefan, waarbij het toch zo moet zijn, dat je animaties waardeert, zou je op zijn minst een 1 kunnen geven voor de tekenkwaliteiten. En het is ook nog een origineel verhaal, of je nu meegesleept wordt of niet...

de-alchemist schreef:

Een ster zou naar mijn mening gewoon te veel zijn voor Akira

Ik probeer je er niet van te overtuigen om Akira goed te vinden. Maar , nogmaals vind ik het erg vreemd, dat je jezelf Animefan noemt en dan vervolgens een tekenfilm niet eens op de animaties kunt waarderen.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

de-alchemist schreef:

Trouwens, ontken ik niet dat Akira veel heeft betekend voor Anime. Dat was juist de reden waarom ik veel verwachtte van deze film. Dus je kunt niet anders dan respect tonen voor de waarde van deze film, de impact. Maar ik beoordeel een film naar wat ik er van vind, wat het met mijn gevoel doet, wat dat betreft stelt Akira MIJ teleur.

Goed, het dringt kennelijk niet door dus hier de highlight uit mijn reply:

"Beetje triest dat je hier dan achteraf gaat zitten huilen dat het een kutfilm is terwijl het toch echt aan jou(w smaak) ligt."

Je houdt niet van sci-fi, en Akira is op en top sci-fi. Dan kun je je toch wel bedenken dat je dit sowieso een kutfilm zal vinden, ook al is het een klassieker?

Goed, het is duidelijk dat sci-fi niet je ding is, maar wat vond je dan van de animaties, de muziek, de sfeer etc? daar kun je een film ook op beoordelen als het genre je niet ligt.


avatar van korenbloem02

korenbloem02

  • 708 berichten
  • 1781 stemmen

ik vond de manga altijd redelijk leuk, maar niet echt spectaculaire. Volgens mij heeft akira meer de status als klassieker gekregen omdat het één van de eerste anime's/ manga's is geweest die bekendheid kreeg in het westen.

In de anime wereld heeft volgens mij: Nausicaä of the Valley of the Wind meer de status van een echte klassieker.

Maar is deze film aan te raden als je de manga hebt gelezen?


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Het is sowieso een aanrader, hoewel het uiteraard niet te vergelijken is met de manga. Ze hebben van de manga's van alles wat genomen en dit verwerkt tot een werkbaar verhaal. Mensen die de strips niet hebben gelezen zullen de film niet helemaal begrijpen de eerste keer, denk ik, aangezien er een hoop informatie ontbreekt. Maar de animaties, muziek en sfeer maken meer dan goed, en houden je aandacht vast. Daarom is het een klassieker.


avatar van neo

neo

  • 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

Goed, het is duidelijk dat sci-fi niet je ding is, maar wat vond je dan van de animaties, de muziek, de sfeer etc? daar kun je een film ook op beoordelen als het genre je niet ligt.

Het lijkt mij dat in zijn geval het andere dit allemaal overschaduwde. Hij mag mij gerust corrigeren als dat niet zo is. Wat van mijn eigen 0,5 sterren hebben sommige fantastische muziek en aankleding (Judge Dreddd bv.), maar alle andere facetten maken het tot een vreselijke films


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

neo schreef:

(quote)

Het lijkt mij dat in zijn geval het andere dit allemaal overschaduwde. Hij mag mij gerust corrigeren als dat niet zo is. Wat van mijn eigen 0,5 sterren hebben sommige fantastische muziek en aankleding (Judge Dreddd bv.), maar alle andere facetten maken het tot een vreselijke films

Ja, maar als je sowieso al een hekel hebt aan sci-fi, dan weet je toch dat je dit naar alle waarschijnlijkheid ook een butfilm zal vinden? Als je hier dan komt huilen dat de film zo slecht is, dan vind ik dat je niet moet zeuren aangezien het aan jezelf ligt. Een film moet je toch wel enigszins aanspreken voordat je besluit om over te gaan tot kijken. Bovendien beoordeel ik films niet alleen op verhaal maar ook op aankleding, muziek, cinematografie etc. Dit alles bij elkaar zorgt voor mijn score.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12845 stemmen

Wat een onzin. Alleen het imago (je hebt het er zelfs steeds over) van een film als Akira kan iemand aanzetten de film een keertje te proberen. Als hij dan de film slecht vindt mag hij dat hier toch gewoon plaatsen. Lijkt mij de bedoeling van MM te zijn.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Wat een onzin. Alleen het imago (je hebt het er zelfs steeds over) van een film als Akira kan iemand aanzetten de film een keertje te proberen. Als hij dan de film slecht vindt mag hij dat hier toch gewoon plaatsen. Lijkt mij de bedoeling van MM te zijn.

Natuurlijk mag hij dat hier plaatsen, daar hoor je mij ook niet over. Maar ik ben het niet eens met de reden dat hij dit een kutfilm vindt. Hij zegt: 'ik vind sci-fi kut dus deze film ook' en that's it. Dat vind ik geen reden om een film af te kraken.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12845 stemmen

Mjah, als je echt niks aan sci-fi hebt dan is het toch redelijk logisch dat Akira je niet ligt? Vind het een doodnormale reden.


avatar van de-alchemist

de-alchemist

  • 167 berichten
  • 87 stemmen

pastich rocker beschuldigd mij van zeuren en huilen. Mensen die zijn mening niet delen, die zeuren en huilen en snappen het niet helemaal, toch?

JIJ vindt het een klassieker vanwege animatie, geluid en weet ik veel wat allemaal. Mij kon het blijkbaar niet boeien, ook het geluid enz. niet. Dat gebeurt, jammer van mijn 124 minuten, maar shit happens. Ik wilde het uitproberen, omdat vele mensen, waaronder jij, zeggen dat het een classic is. Andere sci-fi vind ik wel goed, zoals matrix of star wars. Akira niet, ciao!


avatar van de-alchemist

de-alchemist

  • 167 berichten
  • 87 stemmen

Ach, ik heb Akira uiteindelijk 1 ster gegeven. Dat wil niet zeggen dat ik het een ster waard vind, is gewoon niks voor mij. Ik gun het 1 ster, zodat pasticio rocker verder kan met zijn/haar leven. Telkens wanneer ik deze discussie al vergeten was, zag ik weer een reactie van hem/haar.


avatar van MrEd

MrEd

  • 339 berichten
  • 2910 stemmen

Wow, ik heb net boven staande discussies gelezen maar wat een geouwehoer zeg. Ik ben van mening dat iedereen op zijn eigen manier een film mag beoordelen. Vindt je het niks, dan vindt je het niks en als je het daar weer niet mee eens bent kun je dat aangeven maar loop er niet zolang over door te z**ken. Krijg deze film volgende week en eens kijken wat ik er van vind. Ik heb nog weinig ervaring met Japanse tekenfilms. Onlangs Spirited Away gekeken en die beviel me wel.

Wordt vervolgd......


avatar van MrEd

MrEd

  • 339 berichten
  • 2910 stemmen

Goed, afgelopen weekend Akira gekeken en ik moet zeggen dat ie niet tegen viel, maar een klassieker....nee dat niet. Het verhaal vind ik zeker niet vaag maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die de verhaallijn niet helemaal snappen of hier niet van houden. Ik weet in ieder geval dat ik vanaf nu vaker een Japanse anime ga kijken.

3.5*


avatar van GrayFox

GrayFox

  • 68 berichten
  • 699 stemmen

Heb de film hele tijd terug gezien, heb nog niet gestemd omdat ik hem niet goed herinner. Ga hem vanmiddag herzien, maar waarom heet de film eigenlijk Akira?


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

GrayFox schreef:

Heb de film hele tijd terug gezien, heb nog niet gestemd omdat ik hem niet goed herinner. Ga hem vanmiddag herzien, maar waarom heet de film eigenlijk Akira?

Dat wordt in de film duidelijk gemaakt.


avatar van Legan

Legan

  • 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Wat gelijk al opvalt is de uitstekende muziek en prima kleurgebruik. Prima setting en idem sfeer. Een klein minpuntje is dat het wel wat futuristischer is uiterlijk en animaties had gemogen i.p.v. alleen maar een futuristisch verhaal. Maar een groot minpunt zijn toch wel de personages. Ze missen diepgang, maar vooral qua animatie en beweging vallen ze tegen. Toch, met gemak:

3,5*


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Wat aan de lange kant, maar een erg goed verhaal.

3.5*


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8156 stemmen

Mijn eerste mangafilm, dus ik was wel benieuwd of ik dit iets zou vinden. Het science-fiction verhaal sprak mij in ieder geval aan dus ik was best benieuwd. Ik moet achteraf zeggen dat Akira best een aardige film is. Het verhaal is goed, de animatie mag er zijn, met een mooi kleurgebruik en de sfeer is bij vlagen lekker scherp en hard. Ik kon me niet altijd even goed inleven in de personages. De film bevat lekker veel actie en is erg vermakelijk. Toch vond ik het einde van de film wel erg science fiction achtig en onwerkelijk en in mijn ogen toch wat tegenvallend. Hierdoor gaat er bij mij een halfje af van de waardering.

3,0*


avatar van A. Jacobsen

A. Jacobsen

  • 495 berichten
  • 104 stemmen

Ik heb zonet de volledige stripserie gelezen die absoluut geniaal is en met voorsprong het beste strip dat ik ooit heb gelezen. Even de film opgezocht en nu ik zie dat de striptekenaar Otomo deze prent regisseert zijn mijn verwachtingen torenhoog. Je moet haast mentaal gehandicapt zijn om van dit stripboek een slechte film te maken. In de stripserie toont Otomo een enorme feeling voor cinematografie en spanningsopbouw. Ik ben benieuwd welke gebeurtenissen men uit de animatie heeft geschrapt want in meer dan 2000 pagina's gebeurt best veel.

Zijn er overigens stripboeken die in de buurt komen van het indrukwekkende Akira of heb ik het beste ondertussen gehad?


avatar van Flipman

Flipman

  • 7110 berichten
  • 1141 stemmen

Hmmm, nou, ik ben niet zo thuis in manga, en andere strips die erbij in de buurt komen? Sorry Mr. Jacobsen, maar daar zou ik zo effe geen antwoord op weten.

Ik zag eerst de film en las daarna de strip en schrik niet als je ziet wat er allemaal weggelaten is, hoor! Ondanks alles is en blijft de film geweldig, vind ik. Misschien moet je de strip hebben gelezen om het helemaal te begrijpen, maar ik zou het ook cool hebben gevonden als Otomo ervoor had gekozen een anime-serie van deze strips te maken, in plaats van één film. Zou de boel ook erg meeslepend hebben gemaakt.

Ik hoop dat je sowieso ook de geweldige soundtrack zult kunnen waarderen!

En inderdaad, de strip is geniaal . Ik ga de film binnenkort weer eens kijken en ik ga hem nu ook effe in mijn Top-10 plaatsen. Wat moeilijk is, want dan moet er dus wat uit !