The Front Page (1931)

geregisseerd door Lewis Milestone
met Adolphe Menjou, Pat O'Brien en Mary Brian

Krantenverslaggever Hildy Johnson (Pat O'Brien) is verloofd met Peggy Grant (Mary Brian). Hij is van plan om in de reclamewereld te gaan werken, waar hij meer kan gaan verdienen. Alleen moet hij er voor verhuizen naar New York, maar of zijn verloofde dat wel ziet zitten...

Staat op Archive.org. Helaas vrij slechte geluidskwaliteit.

avatar van Paalhaas
Waarom hier een gemiddelde van onder de 3/5 stond ontgaat me. En waarom alle stemmers bij His girl Friday een hogere tot veel hogere stem hebben staan ook. De enige reden die ik kan bedenken is de bedenkelijk kwaliteit van zowel beeld als geluid. Want an sich is ook deze film gewoon ijzersterk en geeft op een mooie luchtige wijze een kritische kijk op de Amerikaanse pers. Wat mij aan His girl Friday destijds vooral opviel waren het moordende tempo dat erin zit en de karrevracht aan kwinkslagen en woordgrappen die aan je voorbijgaan als je niet continu oplet, en dat vinden we hier ook terug. Op historisch vlak is de remake met de eer gaan strijken die deze film eerder toekomt, deze film die jammer genoeg volledig uit beeld is geraakt. Niets ten nadele van His girl Friday hoor, echt een fantastische film, maar als je deze gezien hebt kun je hem wat beter in perspectief plaatsen. Helaas is er alleen een rampzalige DVD-uitgave van The front page volgens mij. Hopen dat er nog eens een fraaie restauratie komt, want deze film verdient het dubbel en dwars.