Cluny Brown (1946)

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Charles Boyer, Jennifer Jones en Peter Lawford

Loodgietster Cluny Brown wordt door haar oom naar een Engels landgoed gestuurd om daar als dienster te werken. Eenmaal daar, raakt Cluny in contact met Adam, een charmante vluchteling uit Tsjechië. Cluny raakt tevens geïnteresseerd in de winkelier Wilson. Adam wordt verliefd op Cluny en moet nu zien te voorkomen dat ze met mr.Wilson zal trouwen.

avatar van mrklm
Milde satire op Britse goede manieren is gedateerd en mist de kleurrijke, sympathieke karakters die we vinden in Lubitsch' beste films. Jones is prima in de titelrol, maar Boyer is wat stijfjes als de Tsjechische vluchteling die verwarring zaait bij de upperclass Britse familie waar zowel hij als Cluny Brown hun onderkomen vinden. Teveel karakters zijn hol en oppervlakkig en de vertolkingen in de bijrollen zijn te wisselend waardoor veel van de op papier scherpe dialogen onvoldoende uit de verf komen. Onderhoudend en zeker niet slecht, maar Lubitsch heeft veel betere films gemaakt.

Heerlijke Lubitsch die me heeft kunnen entertainen van begin tot eind. Dat de de satire 'gedateerd' lijkt, zoals mrklm aangeeft, lijkt me ergens logisch gezien de maatschappij 70 jaar later wel wat geëvolueerd is. Al kan ik me best wel voorstellen dat er in de Britse klassensamenleving nog rare vogels rondlopen. Ik vond alle karakters goed uitgewerkt, de zogenaamde holheid en oppervlakkigheid maakt m.i. deel uit van de karakters die vertolkt worden, zo zie ik het, en het werkt ook op de lachspieren, wat nog steeds de bedoeling is. Deze film is zeker een aanrader!