Genre: Misdaad
Speelduur: 175 minuten
Alternatieve titels: Mario Puzo's The Godfather / De Peetvader
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Francis Ford Coppola
Met onder meer: Marlon Brando, Al Pacino en James Caan
IMDb beoordeling:
9,2 (2.199.629)
Gesproken taal: Engels, Italiaans en Latijn
Releasedatum: 18 januari 1973
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Godfather
"An offer you can't refuse."
Don Vito Corleone staat aan het hoofd van een maffia familie in New York. Als een gangster van een andere familie besluit drugs te gaan verkopen in heel New York, ontstaan er problemen. Don Vito is tegen de handel in drugs en laat dit ook blijken. Dit leidt tot een poging om hem te vermoorden. Daarna wordt één van Don Vito's adviseurs gekidnapt, om zo z'n zoon te dwingen de drugsverkoop goed te keuren.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,2 / 2199629)
- Trailer (YouTube)
- The Godfather (BoekMeter)
- The Godfather (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Don Vito Corleone
Michael Corleone
Sonny Corleone
Tom Hagen
Clemenza
Kay Adams
Connie Corleone Rizzi
Carlo Rizzi
Captain McCluskey
Jack Woltz
Reviews & comments
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Net zoals wel meer films in de top 25 gaat het om lange vertelsels met enige soapachtige kwaliteiten...
...
Acteerwerk is erg stabiel (hoewel ik vind dat er weinig echt goeie prestaties geleverd worden ...
Heerst er vandaag een virus ofzo? Dat er zulke onzinnige reacties worden geplaatst. Dsjeezzz..
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Had de film als titel "Tho chin a kwot" gehad... dan, ja dan had-ie 'm een 5 gegeven... 
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
feanaro : waarschijnlijk wel, ooit. Heb me niet echt aan iets geïrriteerd, dus het tweede deel komt ooit nog wel eens, als ik wat tijd over heb.
En wat het eerste bericht van Stephan betreft, ik vermoed dat het niet nodig is om iedereen op de ironie te wijzen. Over de rest zeg ik naar oud spreekwoord maar wijslijk niks.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
lange speelduur waardoor je de personages "echt gaat kennen". Dat laatste is niet meer dan een variatie op het succes van alles soaps natuurlijk.
Bij al jou reacties kan ik me nog wel iets voorstellen, maar deze is wat vreemd. Ik kan dit qua verhaal en qua personages niet echt vergelijken met een soap. Goede Tijden, Slechte Tijden wel eens gezien? Zoek de 5000 verschillen.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Ik heb het dan ook niet over de 5000 verschillen, en strijd die ook niet af. Ik heb het over de overeenkomst, en waar het succes van soaps en films als The Godfather elkaar raken.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ik heb het dan ook niet over de 5000 verschillen, en strijd die ook niet af. Ik heb het over de overeenkomst, en waar het succes van soaps en films als The Godfather elkaar raken.
Je hebt gelijk. Acteurs een camera en geluid.
Script durf ik al niet meer toe te voegen...
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Virusje te pakken Stephan ? In mijn eerste post schreef ik al dat het over "herkenning van personages" ging. Het publiek dat zo lang met een personage doorbrengt dat hij als herkenbaar en bekend gaat aanvoelen. Iets waar soaps duidelijk op draaien.
Niet voor niks zijn 9 van de 10 films in de Top 10 hier boven de 120 minuten.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
De acteerprestaties lijken mij hier 1000 keer zo goed als in een soap. Wil ik personages leren kennen moeten ze echt wel geloofwaardig overkomen vind je niet? En dat gebeurt bij mij alleen als n rol goed wordt neergezet. Acteerprestaties in The Godfather zijn geweldig. (Robert Duvall vond ik fantastisch als brein van de familie). Dat je soap en godfather in 1 zin gebruikt vind ik niet passen.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Ik snap het anders wel hoor. Hij bedoeld dat het wat aanvoelt als een soap met momenten. En in feite is dat wel een beetje zo (met die gebeurt wat, de moeder in paniek, dan weer een ander deel van de familie die even in scene komt, etc... allemaal rond eenzelfde groep mensen), alleen betreft het hier grotendeels ware feiten en is alles wat ernstiger aangepakt. Dus in die zin gaat die vergelijking met soap dan inderdaad weer niet op...
Het is te zien hoe je het bekijkt.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Zo kan je elke film die een groep mensen volgt gaan zitten vergelijken met een soap. Vind dat veel te ver gaan. Zoiets komt echt niet bij me op tijdens het zien van "The Godfather". Ik zie eerder geweldige acteurs die een staaltje van hun kunnen laten zien in een script dat is gebaseerd op een deel van de amerikaanse geschiedenis. Een zeer vakkundig gemaakte film,1 van de weinige films die ook daadwerkelijk een plaats verdient in de top 10 hier.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ik snap werkelijk niet dat Onderhond de term soap koppelt aan indentificatie met de personages.
Je identificeren met de personages is iets wat goede (drama)films als principe in zich hebben. Bij soap zit ik naar 'achter de kassa weggerukte wannabees' te kijken die elke, maar dan ook elke neiging tot identificeren wegnemen. Een enkeling weet nog een beetje te acteren, maar 90% is tenenkrommende pulp.
In soap wordt de verhaallijn gemaakt a.d.h.v. de populariteit van de acteur, wat scoort het lekkerst, wie heeft om opslag gevraagd en sterft dus op belachelijke wijze, de clifhanger... alles maar dan ook alles staat in dienst van publiciteit, productie en kijkcijfers. Niets staat in dienst van een kloppend verhaal, dat weer in tegenstelling tot een goede (drama)film.
Einde masterclass....
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Einde masterclass....
Denk je dat ze je met zo'n verwaande opmerking serieus nemen?
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Zwakke masterclass als je het mij vraagt. Lijkt wel geschreven voor films die in dienst staan van de massa.
Anyway, het succes van soaps zit hem toch echt in het feit dat mensen elke dag opnieuw een half uurtje het relaas van één of ander persoon kunnen volgen "dat ze al goed kennen". Lang uitgesponnen films (als The Godfather") oogsten een deel van hun succes op dezelfde manier. Kijk naar mijn top 10 voorbeeld.
Dat The Godfather qua verhaal beter in elkaar zit, betere acteurs heeft en wat weet ik nog meer doet hier helemaal niet ter zake, en heb ik nooit afgestreden. Bij de essentie blijven is blijkbaar moeilijk.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Zo kan je elke film die een groep mensen volgt gaan zitten vergelijken met een soap.
Het valt natuurlijk niet te vergelijken qua karakteruitdieping, sfeer, dialoog en wat weet ik nog allemaal. Maar in wezen speelt het toch inderdaad wel een beetje in op ongeveer dezelfde interessen/curiositeiten die ons ook naar soaps doen kijken...
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Deze film bewijst ook eigenlijk dat soapachtige trekjes een film niet slechter hoeven te maken...
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Het publiek dat curieus is tegenover soaps is een heel ander publiek dat curieus is tegenover een film als The Godfather. Hoe kunnen jullie nou zo'n vergelijking maken? Ga je straks ook Temptation Island met The Godfather vergelijken?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Denk je dat ze je met zo'n verwaande opmerking serieus nemen?
In het licht van OH's betoog is elke volzin een masterclass. Zo moet je mijn opmerking dus zien.
Maar ik ga maar weer snel On Topic.
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Het publiek dat curieus is tegenover soaps is een heel ander publiek dat curieus is tegenover een film als The Godfather. Hoe kunnen jullie nou zo'n vergelijking maken? Ga je straks ook Temptation Island met The Godfather vergelijken?
Beide erg veel intriges, ik zeg niet dat the godfather een soap is, maar hij heeft ook soap elementen, net als dat hij aktie elementen en bijvoorbeeld maffia (heel veel) elementen heeft.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ja dan heeft een pornofilm ook soap elementen, maar das nou niet waar ik gelijk aan denk 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Het publiek dat curieus is tegenover soaps is een heel ander publiek dat curieus is tegenover een film als The Godfather.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ok, mooi, een knappe uitwerking inderdaad. Zeer knap mijn insziens, een lust om naar te kijken.
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Vind the godfather trilogie ook heel mooi hoor, wees niet bang 
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
In het licht van OH's betoog is elke volzin een masterclass. Zo moet je mijn opmerking dus zien.
Aangezien dat meestal eindigt met subject X die gaat uithuilen bij de mods omdat ik stoute dingen gezegd heb en omdat hij nu diep gekwest is, en ik daarenboven er nog de schuld van krijg, hou ik het hier dan maar bij. Maar qua loos geblaat kan het allemaal weer tellen.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Ik begrijp uberhaupt niet waarom je dit soort films (met een zgn. soapgehalte) nog bekijkt. Hou het gewoon lekker bij japanse anime of andere weird sh!t.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Aangezien dat meestal eindigt met subject X die gaat uithuilen bij de mods omdat ik stoute dingen gezegd heb en omdat hij nu diep gekwest is, en ik daarenboven er nog de schuld van krijg, hou ik het hier dan maar bij. Maar qua loos geblaat kan het allemaal weer tellen.
Ik speel helemaal niet op jouw persoontje, maar op jouw onzinnige betoog. Niet zo laatdunkend over jezelf... je hebt vast goede punten. En de mods hier kunnen wel wat hebben dus als jij tegen hen 'aan bent gelopen' zul je het ook wel té bont gemaakt hebben.
De absurditeit van jouw argumenten... Zoek voor het zelfde geld de overeenkomsten tussen de tekening van mijn 3 jarig zoontje en een schilderij van Vermeer.
Die zijn er, heus.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik begrijp uberhaupt niet waarom je dit soort films (met een zgn. soapgehalte) nog bekijkt. Hou het gewoon lekker bij japanse anime of andere weird sh!t.
Dit gaat nergens meer over. OH doet nog de moeite de film te bekijken. Misschien als jij wat meer moeite doet "weird shit" te bekijken, dat je nog wat meesterwerkjes tegenkomt, want die zijn er echt wel. Ik ben het ook niet eens met zijn stelling, maar laten we het gewoon over de film hebben ipv persoonlijk.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Ik ben inderdaad wel wat selectiever in mijn filmkeuzes. Er staat nergens dat je alle films zou moeten zien. En al helemaal niet films waarvan je van te voren al weet dat je ze niets vind. Ps. dat soapargument gebruikt OH vaker, vandaar....
Het maakt me ook niets uit verder... mensen moeten maar kijken en posten wat ze willen. alleen, ik vroeg me gewoon af hoe het zat. Mike!
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Nog maar een laatste poging dan. Neem je de Top 20, zijn er 17 films die boven de 120 minuten uitkomen. Wat mij betreft is dat een erg opvallend gegeven. Dat er goed geacteerd wordt in deze films, en dat ze een goed verhaal hebben (of dat velen vinden dat de films een goed verhaal hebben) wil ik best geloven, maar je kan ook een goed verhaal vertellen in een film van 90 minuten, of goed acteren in een film van 90 minuten. Wat mij betreft zorgt de lengte er expliciet voor dat personages herkenbaarder en beter blijven hangen (niet door hun uitwerking dus, wel door het feit dat je er 3 uur naar zit te kijken), en da's iets waar soaps op draaien. Elke dag weer diezelfde personages op je scherm, met hun bekende probleempjes.
En dat heeft helemaal niks met kwaliteit van het één of het ander te maken, ook niks met acteerprestaties of verhaal (waar ik mij duidelijk van distantieer) is logisch. Alleen een beetje jammer dat je die argumenten in mijn schoenen probeert te schuiven ipv te lezen wat ik schrijf.
Ps: waar heb ik het "soap argument" eerder gebruikt dan ?
Pre- en sequels

The Godfather: Part III
1990
779 reacties

The Godfather: Part II
1974
1.569 reacties
Gerelateerd nieuws

Het woord 'maffia' mocht niet in het script van 'The Godfather' voorkomen

'The Godfather' gaat van Netflix verdwijnen: 'Gewoon echt de beste film aller tijden op alle fronten'

Wat is 'de beste film allertijden'? Dit is waarom juist deze films altijd als eerste worden genoemd

Dit is waarom het woord 'maffia' geen enkele keer in 'The Godfather' te horen is
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
italiëverlies van geliefdelove at first sightitalian americangebaseerd op boekeuropasymbolismgangsterpatriarchwraakgeorganiseerde misdaadmaffiaadvocaatreligierevenge motivecrime familysicilian mafiareligious hypocrisygun violencerise to powermob bossdead horsegang violenceaggressivejaren 40jaren 50mafia war grandpart of trilogy intensepowerful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









