Take the Lead (2006)

Drama / Muziek

geregisseerd door Liz Friedlander
met Antonio Banderas, Rob Brown en Alfre Woodard

De professionele ballroom danser Pierre Dulaine (Antonio Banderas) besluit als vrijwilliger les te gaan geven op een school in New York. Dansles welteverstaan. En dat aan een lastig groepje leerlingen dat na moet blijven. De scholieren staan in eerste instantie erg sceptisch tegenover Dulaine, zeker als ze merken wat hij ze komt leren, maar door zijn enorme toewijding weet hij ze langzaam maar zeker voor zich te winnen. Ze gaan zelfs een stap verder en combineren Dulaine's klassieke dansstijl met hun eigen hiphop-muziek, waaruit een energieke mengvorm ontstaat. Dulaine spoort zijn leerlingen aan om mee te doen aan een prestigieuze danscompetitie. In ruil daarvoor leert hij ze waardevolle en inspirerende lessen over trots, respect en eer.

Normaal gesproken niet mijn type film, maar ik werd toch op een of andere manier, aan het begin, door deze film gepakt waardoor ik hem heb uitgekeken. Het is inderdaad een beetje een stereotype verhaaltje maar tevens een leuk verhaaltje. Het schijnt ook nog een waar gebeurd verhaal te zijn. Antonio Banderas doet het prima in deze film en ik heb ook regelmatig moeten lachen om deze film.

sam70 schreef:
ik heb genoten van deze film een aanrader ,maar ik heb wel betere dansfilms gezien!

En dan toch nog 5 sterren geven...

avatar van notorious_kim
zonder twijfel een van de betere dansfilms gemaakt, ik was er sceptisch tegenover toen ik naar de cinema ging, omdat de laatste jaren enkel slechte dansfilms worden gemaakt. Maar deze heeft me aangenaam verrast. Het verhaal was vrij origineel, ze hebben er wat nieuwe dingen ingestoken en Antonio Banderes speelt zijn rol goed.

avatar van JTV-kijker
Ik heb deze film in de bus gezien, ik dacht in het begin dat dit een vervelende film was en ik had ook een lage verwachting maar de film was stukken beter dan ik had verwacht en ook een betere in zijn soort.

avatar van Katharina
Leuke film met een leuk verhaal en errug leuk dat Antonio Banderas meespeelde. Ik vind hem echt een geweldige acteur!!

avatar van Leland Palmer
Aardig filmpje. Zeker cliché en voorspelbaar, maar dat kan je verwachten van zo'n film. Banderas speelt erg goed in een rol die precies bij hem past. Daarnaast vond ik z'n klas ook verrassend goed acteren allemaal. Het dansen erg leuk, al laat de montage soms te wensen over en zien we dat het gros er gewoon niet zoveel van bakt. Voor de rest een standaard, maar vermakelijk verhaaltje.

leuke fim....

leuke acteurs en actrices.
zit goed verhaal in de film.
vond alleen het einde een beetje slap daar hadden ze wel wat meer van kunnen maken.

avatar van *Nientjah*
Best amusante film, ik vraag me alleen af waarom er in dit soort dansfilms altijd van die neppe gangstermuziek gebruikt moet worden i.p.v. goede hiphop. Allez, het zij zo. Het clichégehalte was erg hoog, waar ik me soms nogal aan ergerde.

2 sterren.

avatar van doodah
Als je in een vrolijke, licht bui bent en eens geen zin hebt in een zware thriller ofzo, dan is deze film zeker een aanrader. Een mooi en vlot verhaal met wel wat muziek en dans erin. Dat het verhaal gebaseerd is op het echte leven van Pierre Dulaine (de dansleraar) geeft het natuurlijk nog iets extra.
Wel stoorde ik me soms aan het montagewerk. Bij momenten gebeurde de overgang van het ene beeld naar het andere met schokje, wat ik wel storend vond.
Al bij al zeker de moeite waard.

avatar van JDSsmetje
INHOUD 12 / 30
algemene inhoud 9 / 20
Het consept van ondeugende studenten al in eens braver doen worden wordt veel gebruikt . Dat dan nog eens doen door te kamerdansen is nog minder goed . Maar goed, de film is heel vlot om naar te kijken en dat maakt het al een stuk mmoier waardoor je op het belachelijke principe niet meer let .
het einde 3 / 10
Wel een veel gebruikt beginpunt en een nog meer gebruikt einde. Het is weer de zoveelste kopie van een film.

ACTEERWERK 7.5 / 10
antonio banderas 4.5 / 6
Antonio Banderas is de perfecte man voor dit soort films, hij doet het ook geweldig zoals wel verwacht. Zonder een gepaste acteur begin ik niet eens te kijken. Hij past wel niet goed om ondeugende jongeren weer braaf te maken .
andere acteurs 3 / 4
de perfecte jongeren zijn er wel uit gehaald voor dit soort film, en ze doen het niet zo slecht ook , een beetje van wat je ervan zou verwachten.

SPEELDUUR, SPECIAL AFFECTS EN EV. OPMERKINGEN 6.5 / 10
special effects en ev. opmerkingen 4 / 5
er zijn volgens mij geen special effects toegevoegd aan deze film. Moest dit wel zo zijn , chapeau ! Een film zonder special effects is meestal beter dan 1 met wel special effects. Een goede keuze om echte dansers te nemen i.p.v. goedkopere acteurs die geen bal kunnen dansen en dan wat effects toevoegen.µ
speelduur 2.5 / 5
Een gewone speelduur alweer. Er wordt zeer veel tijd in het dansen gestoken, dus voor wie niet van dergelijke films houdt moet niet beginnen kijken. Dat betekent dat dit voor een select publiek is.

TOTAAL 26 / 50
afgerond naar 25 / 50
is gelijk aan 2.5*

heel goede toffe dansfilm. verhaal is heel goed. Antonio Banderas is was wel de goede persoon voor deze film.

avatar van MovieQueen
Zeker een van de betere dansfilms

Ik vond het een middelmatige dansfilm. Waarom kan er in dansfilms vaak niet een beter verhaal zitten? Als het verhaal middelmatig is, dan moet het danswerk van hoog nivo zijn om dat te kunnen compenseren. En ook dat vond ik tekortschieten.

Ik vond step up (zelfs deel 2) en zeker center stage veel beter. Deze film vind ik qua nivo en diepgang enigszins te vergelijken met centerstage 2.

avatar van Nijmegen
Leland Palmer schreef:

Geen woorden aan toe te voegen!

5 sterren

bild

Who, wat interessant...

avatar van Materny
En jij bent de overtreffende trap.

dit vond ik een hele leuke film. ik hou erg van dans films. de meeste dans films heb ik wel.ik vind het altijd wel leuk om naar een dans film te kijken. van mij mogen er nog veel meer dans films komen.

avatar van BlueJudaskiss
Cliché na cliché, maar deze herziening beviel me uitstekend. Een aantal voortreffelijk gefilmde dansscènes en Antonio Banderas op z'n best.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film in het genre van Sister act, Step up en Save the last dance. Een film die het dus vooral van de dans moet hebben en niet van het verhaal. Het verhaal trekt op niets. Nergens merk je enige motivatie van Banderas waarom hij gaat lesgeven en de rest draait op clichés. Pluspunt is wel dat het acteerwerk best goed is en de humor eigenlijk wel werkt. Take the lead zal enkel werken bij mensen die houden van dansen en dan nog zijn het niet echt spectaculaire choreografieën die een film als Step Up wel heeft. Gelukkig krijgt de ballroomdans genoeg speelruimte en gaat men niet direct naar een mix die voor de hand ligt. Ook één van de weinig dansfilms waarbij de dansen een vorm van 'sex' uitstralen. En dat is toch ook een prestatie. Een geluk dat Banderas mee speelt, wat de film nog op een gemiddeld niveau kan trekken.

avatar van DragQueen
Een redelijk aangename dansfilm, die vooral meerwaarde heeft gekregen door de rol van Banderas. verder is het verhaal wel leuk uitgewerkt, maar is het wel erg doorsnee te noemen. het acteerwerk is verder wel goed. dit geldt ook voor de uitgevoerde dansen, die prima in beeld zijn gebracht. 3 sterren.

avatar van m1701
Heerlijke film!!!
Banderas doet het ontzettend leuk in deze film!
Had af en toe wel een Sister Act gevoel maar film bleef boeien.
Mede doordat het een x over Ballroomdancing gaat ipv al die hiphop films.
Zeker moeite waard om te kijken!

avatar van DDT
DDT
Leuke film vond ik,een vd betere "dansfilms"

avatar van LadyAnne
Een erg leuke film! Kinderen in een achterbuurt die natuurlijk erg goed kunnen dansen (maar dan wel hiphop) en die dan gaan leren stijldansen. Antonio Bandaras speelt zijn karakter erg leuk en is erg vermakelijk. Er zijn weer goede dancemoves en natuurlijk goede muziek.
wat ik een erg leuk stukje vond is dat Antonio samen met een vrouw in de nablijfruimte gaan stijldansen en dat al die kids met hun mond vol tanden staan

avatar van missl
Vermakelijk zoals iedere dansfilm dat is, dit is geen uitzondering. Leuke moves en een verhaal wat wel blijft vermaken maar het is niet heel bijzonder.

Dit was een goede dansfilm, waarbij Antonio Banderas zijn rol leuk uitvoert en hiermee de film op sleeptouw neemt. Ook nog eens gebaseerd op een waargebeurd leven, wat de film wel iets extra's geeft.

Er wordt fanatiek geprobeerd wat drama in de film te verwerken, maar dat overtuigt niet echt. Bijv. door de thuissituaties van enkele van de nablijfkinderen te laten zien, maar niet echt uit te werken

Aanrader voor de liefhebbers van het genre feelgood en/of dansmovies.

Leuke film maar niks bijzonders.

Redelijke film waarin een ballroom-dansleraar besluit om het uitschot van een school in Manhattan te leren dansen. En dat zogenaamde uitschot is eigenlijk een veel te brave groep tieners in de film. Ook heeft de film een uiterst voorspelbaar verloop en zit boordevol clichés. Maar het is leuk om de twee verschillende culturen bij elkaar te zien komen en de film kijkt wel lekker weg (mede door de sympathieke cast).

avatar van Mars4i
Een combinatie van dansfilm en noem het "Leraar met moeilijke klas" film. Het pakt naar mijn idee goed uit. Ik heb me tenminste geamuseerd.

Nog even opgezocht op wikipedia. Het blijkt dat de Pierre Dulaine methode bedoeld is voor 10-11 jarigen. Deze waren wel wat ouder Maar met 10-11 jarigen was het geen leuke film geworden denk ik.3.5*

avatar van witboek
Een verrassing moet ik zeggen:)