Take the Lead (2006)

Drama / Muziek

geregisseerd door Liz Friedlander
met Antonio Banderas, Rob Brown en Alfre Woodard

De professionele ballroom danser Pierre Dulaine (Antonio Banderas) besluit als vrijwilliger les te gaan geven op een school in New York. Dansles welteverstaan. En dat aan een lastig groepje leerlingen dat na moet blijven. De scholieren staan in eerste instantie erg sceptisch tegenover Dulaine, zeker als ze merken wat hij ze komt leren, maar door zijn enorme toewijding weet hij ze langzaam maar zeker voor zich te winnen. Ze gaan zelfs een stap verder en combineren Dulaine's klassieke dansstijl met hun eigen hiphop-muziek, waaruit een energieke mengvorm ontstaat. Dulaine spoort zijn leerlingen aan om mee te doen aan een prestigieuze danscompetitie. In ruil daarvoor leert hij ze waardevolle en inspirerende lessen over trots, respect en eer.

avatar van otherfool
Gebruikelijk escaping the 'hood verhaaltje wordt opgekrikt door een paar aardige grappen en typetjes en met name het acteerwerk van de fitte veertiger Banderas. Helaas duurt de film wel te lang voor het simpele verhaaltje en zijn de slotscenes rond de danswedstrijd werkelijk tenenkrommend...

2,5*.

avatar van Norma
Jammer dat je bij een dergelijk verhaal niet alleen de afloop kan voorspellen, maar ook het volledige verloop van de film. Banderas zorgt er voor dat de film toch nog wel vermaakt, want de rol van ietwat naieve maar goedmoedige dansleraar is hem op het lijf geschreven.

Normaal gesproken niet mijn type film, maar ik werd toch op een of andere manier, aan het begin, door deze film gepakt waardoor ik hem heb uitgekeken. Het is inderdaad een beetje een stereotype verhaaltje maar tevens een leuk verhaaltje. Het schijnt ook nog een waar gebeurd verhaal te zijn. Antonio Banderas doet het prima in deze film en ik heb ook regelmatig moeten lachen om deze film.

avatar van Leland Palmer
Aardig filmpje. Zeker cliché en voorspelbaar, maar dat kan je verwachten van zo'n film. Banderas speelt erg goed in een rol die precies bij hem past. Daarnaast vond ik z'n klas ook verrassend goed acteren allemaal. Het dansen erg leuk, al laat de montage soms te wensen over en zien we dat het gros er gewoon niet zoveel van bakt. Voor de rest een standaard, maar vermakelijk verhaaltje.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film in het genre van Sister act, Step up en Save the last dance. Een film die het dus vooral van de dans moet hebben en niet van het verhaal. Het verhaal trekt op niets. Nergens merk je enige motivatie van Banderas waarom hij gaat lesgeven en de rest draait op clichés. Pluspunt is wel dat het acteerwerk best goed is en de humor eigenlijk wel werkt. Take the lead zal enkel werken bij mensen die houden van dansen en dan nog zijn het niet echt spectaculaire choreografieën die een film als Step Up wel heeft. Gelukkig krijgt de ballroomdans genoeg speelruimte en gaat men niet direct naar een mix die voor de hand ligt. Ook één van de weinig dansfilms waarbij de dansen een vorm van 'sex' uitstralen. En dat is toch ook een prestatie. Een geluk dat Banderas mee speelt, wat de film nog op een gemiddeld niveau kan trekken.

Dit was een goede dansfilm, waarbij Antonio Banderas zijn rol leuk uitvoert en hiermee de film op sleeptouw neemt. Ook nog eens gebaseerd op een waargebeurd leven, wat de film wel iets extra's geeft.

Er wordt fanatiek geprobeerd wat drama in de film te verwerken, maar dat overtuigt niet echt. Bijv. door de thuissituaties van enkele van de nablijfkinderen te laten zien, maar niet echt uit te werken

Aanrader voor de liefhebbers van het genre feelgood en/of dansmovies.

Redelijke film waarin een ballroom-dansleraar besluit om het uitschot van een school in Manhattan te leren dansen. En dat zogenaamde uitschot is eigenlijk een veel te brave groep tieners in de film. Ook heeft de film een uiterst voorspelbaar verloop en zit boordevol clichés. Maar het is leuk om de twee verschillende culturen bij elkaar te zien komen en de film kijkt wel lekker weg (mede door de sympathieke cast).

avatar van Decec
Een goede drama/muziek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Antonio Banderas...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

De zoveelste film over het bijspijkeren van een groep kansloze jongen op een middelbare school in de buurt van Harlem (New York). Deze keer krijgen de hiphoppers de elementaire onderdelen van het ballroomdansen bijgebracht. Hartstikke voorspelbaar maar toch leuk om te zien, al had de ontwikkeling van de onderlinge relaties best wat meer aandacht mogen krijgen. Ik heb er niettemin een goed gevoel aan overgehouden.

avatar van IH88
“I'd kill to dance like that. It's like sex on hardwood.”

Redelijke dansfilm. Er zijn al ongelooflijk veel van dit soort films gemaakt, en Take the Lead doet ook niet veel nieuws of anders. Het is allemaal ontzettend voorspelbaar, en alleen het acteerwerk van Banderas en de andere acteurs zorgt ervoor dat de film niet als een nachtkaars uitgaat. Een bepaalde dansscene op het laatst, met Jenna Dewan die nogmaals laat zien dat ze geweldig kan dansen, is ook een hoogtepunt en een spetterende afsluiter.