Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Departed (2006)

Verenigde Staten / Hongkong
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Matt Damon en Jack Nicholson

Colin Sullivan werkt voor de grote en beruchte gangster Frank Costello en krijgt de taak te infiltreren in het politiekorps van Boston. Tegelijkertijd werkt undercover-agent Billy Costigan zich op in de wereld van Costello en probeert diens vertrouwen te winnen. Maar wat zal er gebeuren wanneer Sullivan en Costigan's wegen elkaar kruisen? Wat volgt is een gevaarlijk kat-en-muisspel.

Tarkus schreef:
Dat deze film 4 Oscars in de wacht heeft gesleept verbaasd me niets. Dit is een topklassefilm.
Met prachtige acteerprestaties, van zowel Leonardo DiCaprio, Jack Nicholson, Matt Damon, Martin Sheen en Mark Walhberg, en de vele anderen.
Prachtig scenario ook, dat boeiend is van begin tot eind.
Zit soms wat moeilijk in elkaar, maar dat is nu net het goede eraan, maar ook vooral het plot is groots, niet wat je echt zou verwachten.
Eindelijk heeft Martin Scorsese zijn Oscar te pakken, en dat is zeer terecht met deze prachtige film waar ik zeer van genoten heb.

En opnieuw van deze prent genoten.
De puike cast zorgt voor een spetterende film.

avatar van makwild
Beetje compressie in de finale was verfrissend geweest, ging maar door...

makwild schreef:
Beetje compressie in de finale was verfrissend geweest, ging maar door...

Kon me niet lang genoeg duren

avatar van 93.9
Eerlijk is eerlijk dit is een goede film.

avatar van horizons
Best een goede film. Vreemd eigenlijk, Scorsese heeft best veel films gemaakt en toch heb ik er maar een handvol gezien, wellicht omdat hij me nooit helemaal kon overtuigen dat ik zijn films moest zien.
Met deze film heeft hij geluk dat zijn cast het ontzettend goed doet (behalve Nicholson: wat een faal die rol), regie technisch is het allemaal gewoontjes met af en toe vreemde editing in de overgangen.

horizons schreef:

Seriously? Heerlijke rol juist. Langer than life? Ja, maar heerlijk desalniettemin. Nicholsons laatste geweldige rol wat mij betreft.

Vreemd in welke zin? Ik vind Thelma Schoonmaker een van de betere editors in Hollywood, zo ook in deze film.

avatar van horizons
Vreemd in de zin van: het klopt niet. Het loopt niet. Zal wel gevoels kwestie zijn.

avatar van Sleepwalker
Geweldige film! Jack Nicholson en Leonardo di Caprio op hun best. Rauw en recht voor zijn raap. De moeite waard om nog een keer te kijken..

avatar van FunkStarr
Vermakelijke film, met een redelijk goed verhaal. Acteerwerk van DiCaprio en Nicholson is top.

avatar van Piratje
Wie de cast bekijkt weet alvast dat het geen B-film kan zijn. Di Caprio en Nicholson kleuren voortdurend de ganse film die met sprongen vooruit loopt.
Toch had ik heel veel moeite om in het verhaal te komen. Een verhaal dat je voortdurend op het andere been zet om tot het slot te moeten wachten wie wie is.
Een vrij langdradige film met toestanden die naast de werkelijkheid lopen.
Maar op zich toch het genot om een film te zien die misschien niet tot mijn toplijst behoort.
4,0 punten.

avatar van MovieMind
"Aanrader"

Ik vond het een zeer sterke film, met een goede verhaallijn Einde was kapot vet natuurlijk

Piratje schreef:
Een vrij langdradige film met toestanden die naast de werkelijkheid lopen.
4,0 punten.

Vind het een rare beschrijving van je mening....en dan toch 4* geven terwijl je het alleen over de negatieve punten heb....

Prima verhaallijn, en een goede cast, maken een zeer goede film!!

Deze film was (zoveel) beter geweest zonder die chaotische editing. Alsof elk stukje dat je ziet apart is opgenomen. Alsof je een zanger een lied laat zingen, maar zijn tekst per woord laat opnemen en dat vervolgens aan elkaar plakt. Zoiets. Van alle films die ik van Scorsese heb gezien (Taxi Driver, Goodfellas, Casino, The Wolf of Wall Street) vond ik deze toch duidelijk de minste. Nog steeds wel een goede film though, met een glansrol voor Nicholson.

avatar van SturyNijmegen
Allemaal knap gedaan , zit leuk in elkaar. Hoewel dit niet primair mijn genre is geef ik de complimenten aan de cast en het verhaal
Ik ga ga 'm nog een keer zien

Begrijp de hoge waardering niet. Heel goedkope actiefilm. Echt rommelig opgezet. 2,5 is meer dan voldoende.

Polignac schreef:

Actiefilm? Dan begrijp ik jouw comment wel, denk ik.

avatar van Black Math
Toen ik deze film voor het eerst zag, was ik een beetje op het verkeerde been gezet omdat de maffiabaas hier Frank Costello heet. Behalve de naam en beroep heeft deze Costello volgens mij weinig te maken met de historische Costello.

Een rol voor Nicholson dus, maar ik moet zeggen dat ik hier vooral Nicholson zie in plaats van z'n personage. Goed voor excentrieke personages, maar blijkbaar werkt het niet als het niet louter om het excentrieke draait. Verder kon ik destijds zowel DiCaprio als Damon niet uitstaan. Bij DiCaprio is dat inmiddels verleden tijd, al vind ik z'n rol hier nu ook weer niet briljant. Damon hier vind ik nog steeds moeilijk uit te staan, hij heeft zo'n verschrikkelijk überamerikaanse uitstraling.

Het verhaal is op zich best interessant: een kat-en-muisspel tussen twee infiltranten. Toch voelt het aan alsof er meer uitgehaald had kunnen worden, door meer het schaakspel tussen twee mensen te tonen. Wat we zien, wordt ook nog eens tot tweeënhalf uur opgeblazen.

Audiovisueel niet erg boeiend. Af en toe een snelle flashback, maar daar houdt het wel mee op. Wel aardig dat af en toe muziek van de Rolling Stones, Lennon en Pink Floyd voorbijkomt, maar het is zo gemixt, dat het aanvoelt als de radio op de achtergrond tijdens het werk.

Uiteindelijk aardig om de tijd mee door te komen, maar echt interessant vind ik het niet. 1,5*.

avatar van knusse stoel
knusse stoel schreef:
Formidabel en continue spannend!

Blij dat ik een andere werkgever heb dan Nicholson met z'n heerlijke lachwekkende hoofdspasm. Fantastisch, wat een acteur!!!

En nu, na de film wederom bekeken te hebben, waardeer ik hem des te meer! Prachtig, wat een film!!!
Nu mag hij de 4 volle sterren hebben, bijna 4,5 ster maar net niet. Misschien een volgende keer?

Snap deze hoge score eigenlijk niet. Erg doorsnee film met een heel slecht einde.

avatar van Flat Eric
Verassend spannende en knap in elkaar gezette misdaad thriller. Goede rollen van Jack Nicholson, Matt Damon en Leonardo diCaprio.
je moet wel goed bij de les blijven, vooral in het begin, maar het is zeker de moeite waard.

avatar van LPereboom
sterke en spannende film van Scorsese, verveelt niet met scènes die je niet snel zal vergeten. Het acteerwerk is heel goed! Brutale momenten en vooral een heel goed einde! sterke film!

avatar van TornadoEF5
Polignac schreef:

Actiefilm? ... Dit is totaal geen actiefilm. Al zullen sommige actieliefhebbers deze film wel graag zien, doordat er zeer veel in deze film gebeurt, i.t.t. andere drama's. Dit is een misdaaddrama, en ook een typisch mannengenre, maar met minder actie maar wel met meestal een beter verhaal dan een typische actiefilm met Jackie Chan, Jason Statham, Jean-Claude Van Damme ... . Leer eerst eens wat over genres vooraleer je reviews plaatst, laat staan commentaar op een site zoals deze.

avatar van IH88
Geweldige film. Di Caprio, Nicholson en Damon zijn top. Scorsese zorgt ervoor dat de film een aangenaam ritme heeft. Ondanks de vele actie- en drama scenes heeft de film ook genoeg humor. Het einde is fantastisch en maakt de film nog beter.

Bij vlagen geniaal. Daarom een 4,5 sterren en net geen 5; Taxi Diver was bijvoorbeeld wel een grote aaneenschakeling van geniale diepgelaagde scenes.

Dit is typisch zo'n film die iedere keer weer een portie beter wordt als je tot een revisit besluit. Waarom? De genialiteit ontwijkt bombastische vertoningen, maar manifesteert zich in haar subtiliteit. Het is niet makkelijk deze geniale momenten in woorden te omvatten, maar de stijl doet mij erg denken aan Jackie Brown. Hoe de scenes aan elkaar gekoppeld worden bijvoorbeeld. Plus natuurlijk de 'randomness' waarmee de hoofdrolspelers kogels door elkaars kop jagen.

Die randomness vertaalt zich ook in Jack Nicholsons personage. In tegenstellingen tot zijn illustere 'voorgangers', denk aan een Vito Corleone of Jimmy Conway, lijkt de man volledig gespeend te zijn van enige ideologie of filosofie. Niemand anders dan Nicholson had een dergelijke rol zo kunnen vertolken, ook De Niro niet. Matt Damon en Leonardo DiCaprio imponeren niet, maar vallen ook zeker niet door de mand. Alec Baldwin mocht af en toe zijn Glengarry Glen Ross act weer opvoeren. Eervolle vermelding voor Martin Sheen, wiens degelijkheid perfect bij zijn rol past.

Had trouwens een tijd terug ergens gelezen dat Scorsese dit als zijn enige film beschouwde waarin een 'plot' voorkwam. Interessante frase voor Scorsese kenners/idolaten.

avatar van IH88
"I don't want to be a product of my environment. I want my environment to be a product of me."

The Departed is de derde samenwerking tussen Martin Scorsese en Leonardo DiCaprio en het is een absolute voltreffer. Scorsese stort zich weer vol overgave in de wereld van de maffia en het is genot om te zien dat de man het nog niet verleerd is. Het verhaal rond een mol bij de politie van Boston en een mol in de organisatie van maffiabaas Frank Costello (Jack Nicholson) die elkaar moeten ontmaskeren zit erg sterk in elkaar en de spanning is constant voelbaar. Scorsese houdt de vaart erin en binnen het kwartier staan alle pionnen op hun plaats en kan het keiharde, ingenieuze en soms ook humorvolle verhaal beginnen. Het geweld wordt niet geschuwd en de manier waarop Billy Costigan (DiCaprio) en Colin Sullivan (Matt Damon) te werk gaan om elkaar te slim af te zijn is ijzingwekkend, sluw en levert veel memorabele scènes op. Met onder andere DiCaprio, Damon en Nicholson is er een groep acteurs verzameld die wel raad weten met dit materiaal. Nicholson excelleert en weet weer een kleurrijk personage aan zijn cv toe te voegen. Met zijn charisma en talent steelt hij iedere scene. DiCaprio is erg goed en straalt door zijn uitzichtloze situatie radeloosheid en hulpeloosheid uit maar is ook krachtig, slim en doortastend. Damon weet zich goed staande te houden en is sluw, keihard en loyaal aan Costello. Wahlberg is magistraal en zorgt net zoals Alec Baldwin voor een aantal humorvolle momenten. Martin Sheen, Vera Farmiga en Ray Winstone zetten ook allemaal sterke prestaties neer.

The Departed mondt uit in een explosie van geweld met een einde dat op een intrigerende manier laat zien dat niemand kan ontsnappen aan het milieu van dood en verderf. En de kijker kan eindelijk ademhalen. Scorsese gaat terug naar zijn roots en levert een meesterwerk af.

IH88 schreef:

Ik had het niet beter kunnen omschrijven helemaal mee eens.

Ook wel fijn dat dit een keer geen film met robert de niro is met alle respect voor hem uiteraard scorsese en de niro was uiteraard ook een topcombinatie maar nu eindelijk eens andere acteurs.

De beste film van Martin Scorsese sinds goodfellas.

wood23 schreef:

Ik had het niet beter kunnen omschrijven helemaal mee eens.

De beste film van Martin Scorsese sinds goodfellas.

Helemaal mee eens. Als je er geïnteresseerd in bent moet je dit stuk even lezen. Martin Scorsese?s work with DiCaprio is just as vital as his work with De Niro · Together Again · The A.V. Club - avclub.com wel interessant.

avatar van baspls
"When you decide to be something, you can be it. That's what they don't tell you in the church. When I was your age they would say we can become cops, or criminals. Today, what I'm saying to you is this: when you're facing a loaded gun, what's the difference?"

Een infiltrant van de maffia in het Politiekorps van Boston en een undercover-agent moeten elkaar zien te ontmaskeren. Het resultaat is een gevaarlijk kat-en-muisspel.

Ik wou de top 250 weer eens afwerken en aangezien ik nog nooit gehoord had van deze film van Martin Scorsese, had ik deze maar snel bekeken. Een remake van de Hong Kongse film Mou Gaan Dou (die overigens ook in de top 250 staat). Martin Scorsese wist niet dat de film een remake was toen hij besloot hem te regisseren en koos er bewust voor om het origineel niet te kijken voordat de film was voltooid.

Veel grote acteurs in deze film. Jack Nicholson speelt de maffiabaas Frank Costello, een rol waar hij natuurlijk perfect voor is. Nicholson heeft veel van zijn scenes geïmproviseerd om het onvoorspelbare gedrag van het personage te bevorderen. Leonardo DiCaprio doet het zeker niet slecht in de hoofdrol, al vond ik hem af en toe wel een beetje vervelend. Matt Damon vond ik ook een erg goede rol hebben. Verder speelden o.a. Mark Wahlberg, Martin Sheen en Alec Baldwin ook goed.

Het duurde even voor ik een beetje in het verhaal kwam en begon te begrijpen wat er precies aan de hand was. Maar toen ik eenmaal inzat had de film een goede spanning en een sterk verhaal. De film is aan de lange kant maar ik vond hem zeker niet langdradig aanvoelen, het begin misschien een beetje.

De film is erg goed opgenomen en Scorsese heeft mooi gebruik gemaakt van het widescreenformaat. Het kleurgebruik van de film vond ik ook erg prettig en natuurlijk (ik weet zo niet of de film digitaal of analoog is, 2006 dus ik vermoed digitaal met filter).

Om eerlijk te zijn vind ik de film wel een beetje overgewaardeerd, ik vind het dan ook zeker niet Scorsese's beste film. Maar de film mag er zeker wezen en is alles behalve slecht. Goed plot, spannend, goed acteerwerk en mooi opgenomen.