84 Charing Cross Road (1987)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door David Hugh Jones
met Anne Bancroft, Anthony Hopkins en Judi Dench

Bibliofiel Helene Hanff kan haar behoefte voor boeken niet vervullen, fatsoenlijke Britse literatuur is niet te krijgen of niet te betalen. Daarom schrijft ze naar een Londens modern antiquariaat en blijkt zeer goedkoop te slagen. Bij elke nieuwe bestelling geeft ze persoonlijk commentaar op de gelezen boeken. Er ontstaan een soort briefwisseling bij de bestelling en een romance.

avatar van Richard1189
Hopkins speelt weer meesterlijk een onderkoelde, verlegen en stijve Engelsman. Om van te smullen.

Morgen op tv! Ik ga hem opnemen, want hij ontbreekt nog in mijn Hopkins-verzameling.

Ben benieuwd...ik ga erin zonder verwachtingen, behalve dan de altijd masterlijke acteerprestaties van Anthony.

avatar van mikoz
Nooit gedacht dat deze film uit 87 kwam , zeker gedacht dat hij 20 jaar ouder was.
Prima filmpje met een leuke rol voor Hopkins.
Echt hoogstaand word het nergens maar hij was prima te kijken.

Ja, Hopkins zet een goede rol neer, maar ik heb m beter uit de verf zien komen met soortgelijk karakter (Remains of the Day).

Vond de verhaallijn wat minder, maar de film had wel boeiende details. Je waant je enigszins in het oude Engeland. Ik werd wel steeds uit de film getrokken als Helene tegen de camera sprak (waarom dát dan?).

En ik kan begrijpen dat als je niks met Anthony Hopkins hebt, dat je deze film dan wel eens enorm saai zou kunnen vinden.

3,25* = dilemma = 3*

avatar van Mug
Mug
MiekieMow schreef:

84 Charing Cross Road werd eerst op toneel opgevoerd, daarna kwam er pas een filmbewerking. Het is dus eerder een filmbewerking van het toneelspel dan het boek van Hanff.

Ik vond het een prachtige, hilarische en meeslepende film met een fabuleus script en een briljante Bancroft. De rest doet het ook prima, maar Bancroft steelt de show. Jammer van het einde, dat had weer niet zo gehoeven, deed afbreuk aan alles. Dikke 3,5* (had meer kunnen zijn). Wel benieuwd naar het boek (+ vervolg) van Hanff.

yorgos.dalman
Mooi, ingetogen, humoristisch drama waarin snedige, soms felle, dan weer troostende, woorden nu eens de voornaamste actie verzorgen. Hopkins en Bancroft in topvorm. Producent was de komiek Mel Brooks.

Eerder vormden Brooks, Hopkins en Bancroft al een team met de David Lynch film The Elephant man, die ook al zeer geslaagd was.

avatar van Moviestar1979
Anthony Hopkins is een geweldige acteur.
Jammer dat ik persoonlijk niets met literatuur heb.
De film komt uit 1987, maar alles lijkt veel ouder te zijn.
Een van de sterkste pluspunten in deze film.
Puur en alleen bestemd voor de mensen die hiervan houden.

Qua stem sla ik deze dus over.

calimer@
Moviestar1979 schreef:
Anthony Hopkins is een geweldige acteur.
Jammer dat ik persoonlijk niets met literatuur heb.
De film komt uit 1987, maar alles lijkt veel ouder te zijn.
Een van de sterkste pluspunten in deze film.
Puur en alleen bestemd voor de mensen die hiervan houden.

Qua stem sla ik deze dus over.

Alles lijkt veel ouder omdat de correspondentie speelt tussen 1949 tot 1968. Ik heb de film jaren geleden gezien en daarna het boek in het Engels gekocht en meerdere keren gelezen. Als boekenwurm past dit soort films echt bij mij.

Film over vriendschap.
Wat sentimenteel (naar het slot toe) maar hartverwarmend en wat is het heerlijk Anne Bancroft en Anthony Hopkins aan het woord te laten.
Typische Britse-flair stijl, eenvoudig en natuurlijk, waarbij ook nog enkele passende historische passages, zoals de rantsoenering, in herinnering worden gebracht.

avatar van 93.9
Liefdevolle film die op geen enkel vlak een onvoldoende scoort.