
Howards End (1992)
Verenigd Koninkrijk / Japan / Verenigde Staten
Drama / Romantiek
140 minuten
geregisseerd door James Ivory
met Anthony Hopkins, Emma Thompson en Helena Bonham Carter
Twee zusters hebben een ontmoeting met een rijke familie. De jongste wordt afgewezen door de zoon van de familie, en de oudste raakt bevriend met de rijke moeder. Uiteindelijk weet de oudste zuster zich in de rijke familie in te trouwen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=Oi5nTPTfQT4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,4 / 28814)trailer (YouTube, ondertiteld)boek (BoekMeter)iTunes: € 7,99 / huur € 3,99koop bij Lumière voor € 14,99Google Play: € 4,99 / huur € 2,99Emma Thompson is even goed als in The Remains of the Day en ze zet haar karakter heel goed en realistisch neer. Helena Bonham Carter werkte helaas voor het laatst met Ivory maar schittert als de heerlijk eigenwijze en tegendraadse Helen. Hopkins is in een woord fantastisch. James Wilby irriteert mateloos maar dat is dan ook de bedoeling.
Prachtige kostuums van Luciana Arrighi en erg goede muziek van Richard Robbins maken Howards End tot een film om van te genieten. Ondanks het rustige tempo blijft de film boeien.
Nu Ismail Merchant is overleden moet Ivory het voor het eerst zonder hem doen, maar laat hem alsjeblieft weer gebruik van Ruth Prawer Jhabvala maken. Zo'n goede scriptschrijver krijg je nooit weer.
****,5 ster.
3,5*.
Op site's als Allmovie en in bijvoorbeelde de Leonard Maltin-film guide krijgt deze film de maximale score en (dus) niets dan positieve reacties. In dat opzicht dus in ieder geval ondergewaardeerd hier
In aanloop naar het absolute hoogtepunt: The Remains of the Day, verfilmde het Merchant/Ivory team voor het laatst een boek van E. M. Forster. En met succes. Waar het boek van Forster nogal saai en oppervlakkig is, laat Ivory de prachtige muziek en opname's de boventoon voeren.
****,5 ster.
Als je bedoelt dat The Remains of the day een boek van EM Foster is: dat klopt niet. Het is van Kazo Ishiguro.
ben mega fan van de Ivory/Merchant "trilogie" "A room with a view", "Howards end" en vooral "Remains of the day". Spijtig is het nivo van hun films hierna zeer sterk achteruit gegaan. Met Le divorce als ABSOLUTE dieptepunt.
Je noemt niet ´Maurice´. Dat was mijn eerste kennismaking met Ivory en ik was meteen ´hooked´. Howards End doet er niet voor onder. Geweldig hoe de thema´s met elkaar vervlochten zijn en op het einde samenkomen. Vooral die scene waar die klerk op zijn werk stiekem zit te lezen en zich in een mooi bos waant, is me altijd bijgebleven. Prachtig acteerwerk van Hopkins en Thompson, geen wonder dat ze in The Remains of the Day weer zijn gevraagd.
Hoewel het verhaal genoeg biedt (de denkwijzes van de verschillende sociale lagen worden aardig in beeld gebracht), voelt het wat mager aan gezien de (te lange) speelduur. De film kent daardoor een aantal lome momenten.
Het verhaal richt zich ook wat te veel op de minst interessante (maar zoiets is heel subjectief, uiteraard) personages.
Over het acteerwerk kan ik vrij weinig klagen. Het is wel niet altijd mijn ding daar het naar het theatrale neigt. De uitschieter voor mij is Samuel West, en geen grote naam a la Anthony Hopkins of Emma Thompson.
Wat uiteraard belangrijk is in een kostuumdrama is de aankleding. Ook daar valt niets negatief over te zeggen. De kostuums, de decors, de locaties, de muziek,.. Op dat vlak is Howards End puur genieten.
3
een betere film is geworden.
Deze film met praktisch dezelfde acteurs is zeker niet slecht. Alleen mist ie net dat beetje pit.
A mannered masterpiece
Emma Thompson zette een leuke Margaret neer, haar positiviteit deed me een beetje aan mijn moeder denken. Daarnaast ook Anthony Hopkins (in een totaal andere rol als Hannibal Lecter) en een jonge Helena Bonham Carter voor de Tim Burton-films.
Ondanks dat het zo'n lange film was voelde het tempo soms wat te gehaast aan. Bepaalde dingen lijken zo heel plotseling te gebeuren, bijvoorbeeld Mr. Wilcox die met Ms. Schlegel wil trouwen. Het huis Howards End was als het ware een MacGuffin. Het verhaal speelt zich er nauwelijks en we krijgen het interieur niet eens volledig te zien, maar toch speelt het een beslissende rol in het verhaal.
De film was weer prachtig opgenomen. Heerlijke Britse setting met upper-class-taferelen die doen denken aan vroege Hitchcock's zoals Rebecca. Ook erg mooie muziek van Richard Robbins.
Hoewel Howards End het zeker wint qua sfeer, was The Remains of the Day toch wat sterker qua inhoud. Bovendien kwamen Hopkins en Thompson daarin ook beter tot hun recht. Howards End voelt meer aan als een subliem geschoten soap. Desalniettemin weer heerlijk ontsnapt aan het heden met dit mooie kostuumdrama van James Ivory.
Ik heb de film nooit gezien, maar Howard's End was wel het onderwerp van een van mijn film podcasts vanmorgen, die ik heb geluisterd op weg naar het werk. BBC Radio 4 - The Film Programme, James Ivory - bbc.co.uk
Eigenlijk is het een soort soap avant la letttre. Een soort 'goede tijden slechte tijden', maar dan in twee en een half uur. Het verschil met de soaps in onze tijd is dat deze wel degelijk ergens over gaat. E.M.Forster, op wiens roman het verhaal is gebaseerd, toont de Engelse klassenmaatschappij in volle glorie. Een maatschappij waarin iedereen zijn plaats kent en zijn rol vervult. En oh wee als je buiten de plaatjes kleurt.
En dat gebeurt natuurlijk veelvuldig. Dat maakt van mr. Wilcox (Anthony Hopkins) zo'n gecompliceerd en boeiend personage. Een vervelend en hartvochtig man, handelend naar de wetten van z'n klasse. Maar ho even, op de cruciale momenten blijkt hij daar toch van te kunnen afwijken. Zijn schoonzuster (Helena Bonham Carter) lijkt te spotten met alle regels en conventies, maar raakt daardoor behoorlijk in de problemen. Maar is misschien wel degene die het meeste levenskrachtig is. En de nieuwe mevrouw Wilcox (Emma Thompson)? Die laveert met een onuitroeibaar optimisme langs alle maatschappelijke kliffen.
O ja, het gaat natuurlijk om het bezit van het prachtige landhuis Howards End. Want wie wil daar nu niet wonen?

'Oh look, that's awfully jolly. Especially that foxglove.'
'It's digitalis.'
'Digitalis? Sounds like a sneeze...'

Maar ondanks het feit dat ik een groot fan ben van velen uit de cast, kon deze film me toch niet helemaal bekoren.
Het verhaal is me wat te saai... kortom: niet mijn ding...
Ik geef 'm een 8. Remains of the day zag ik een maand of wat terug. Die gaf ik een 9.
