Derailed (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller
108 minuten / 112 minuten (unrated version)

geregisseerd door Mikael Håfström
met Clive Owen, Jennifer Aniston en Vincent Cassel

Het leven van een getrouwde reclame-hotshot neemt een dramatische wending wanneer hij op een ochtend zijn gebruikelijke trein naar kantoor mist. Hij vergeet een kaartje te kopen voor de volgende en een medepassagiere helpt hem uit de brand. Hij raakt met haar aan de praat en hun affaire begint. Een bezoekje aan een hotel loopt echter verkeerd af.

Wat is die reclame hot-shot een karakterloze vent. Werkelijk niet serieus te nemen deze film.

ik vond het een spannende film, halverwege kwam ik erachter dat ik hem een paar jaar geleden al een keer gezien had, maar ik heb hem toch weer helemaal afgekeken.
Ik vind de draai in deze film heel gaaf, echt een goed verhaal,met een super einde.

avatar van Kr!kke
Angel-76 schreef:
echt een goed verhaal,met een super einde.

inderdaad, het einde is echt wel mooi

avatar van AFCALS
Goede film, dieven die profiteren van grove menselijke fouten, waar je het de dief eigenlijk amper kwalijk kan nemen, want ze stelen geen handtasjes van oma'tjes. Clive Owen viel mee, Jennifer Aniston erg goed en elegant.

per toeval op deze film gevallen en heb ervan genoten.
een lekkere spannende film.

Een film die je op twee manieren kunt uitleggen, ik ga voor positief: 3.50 (3.30)
In beginsel een standaard formulefilmpje zoals we die wel vaker zien, maar het boeiende verhaal draagt er toe bij dat het geheel toch erg lekker wegkijkt. De intriges tussen Charles en Lucinda worden in een zeer beperkt tijdsbestek voldoende uitgewerkt waardoor er een band ontstaat en wordt de manier waarop Charles zich in allerlei bochten wringt voldoende geloofwaardig neergezet. Clive Owen zet een lekkere rauwe rol neer, presteren Cassel en Aniston eveneens naar behoren en vroeg ik mij vantevoren af wat Xzibit hier nou toch weer te zoeken had, maar het viel zowaar alles mee. De dialogen zijn verder geslaagd, loofde ik Hafstrom eerder al in 1408 voor zijn inbreng en ook hier laat hij zich niet onbetuigd. De overzichtelijke regie, oerdegelijke cinematografie en vele sterke scenes tillen Derailed boven de middelmaat uit, met het zeker niet misselijke slotakkoord als één van de hoogtepunten. Ik ben heel erg benieuwd hoe Hafstrom zich er vanaf gaat brengen met Shanghai, er zijn in elk geval verwachtingen gesponnen.

avatar van Triple G
Prettige film. Goed in elkaar gezet verhaal, degelijk in beeld gebracht, aangenaam plot en over het algemeen goed geacteerd. Personage van Owen had echter wel iets pittiger gekund.

avatar van Leo1954
Spannende intelligente thriller, verrassende wendingen en goed gespeeld.

avatar van jester
Ik heb deze film gezien naar aanleiding van het boek waarop deze film gebaseerd is. Voor de film hebben ze het script wat eenvoudiger gemaakt, en dat komt de film niet ten goede helaas. Al met al een aardige film, maar het boek is een klasse beter.

avatar van Leo1954
Dat gaat eigenlijk bijna altijd op Jester. Kan me niet herinneren dat de film beter was dan het boek waarop de film is gebaseerd. In dit geval kende ik het boek niet

avatar van bob de niro
erg goede thriller met een verrassende ontknoping!goed geacteerd van owen en aniston!niet te geloven dat zo,n vincent cassel in het echte leven met zo,n lekker wijf is getrouwd!4 ****

avatar van jipt
Wel spannend tot de plotwending, daarna is het alleen maar bergafwaards.

avatar van Fortune
Derailend

Een fijne thriller waar ik zeker van genoten heb.
Het acteerwerk is allemaal wel redelijk tot goed maar het verhaal is zeker wel goed uitgewerkt.
Cassel vind ik echt een goed acteur hier heeft hij een beetje een standaard rol maar vond het wel grappig vooral toen hij bij dat gezin thuis was als zakenman.

Ik zag wel dat het Friends sterretje bij het complot betrokken was maar dat deed niet heel veel afbreuk aan de film.
Fijn filmpje om een keer te kijken misschien net iets beter als de gemiddelde thriller.

3.5

avatar van braft
Wel een leuke film om naar te kijken maar de plot van het verhaal had ik in het begin al door dus het was direct minder aangenaam om naar te kijken. Het einde daarentegen vond ik geniaal. I chose this prison

avatar van Davidus
Aardige film. Vond de plot te onwaarschijnlijk, hoe makkelijk vindt die Charles de oplichters, die verdwijnen normaal gesproken natuurlijk naar een andere plaats en hoe die slappe Charles ineens omturnt naar een krachtdadige wreker
Vage karakters, kon met niemand iets van sympathie, begrip of meevoelen krijgen. Met name Charles vond ik"afwezig"
Beetje een gemakzuchtige film.

groente12
Davidus schreef:
Beetje een gemakzuchtige film.

Helemaal mee eens, de film is daarnaast afschuwelijk eenzijdig waardoor de plotwist van mijlenver al te zien is.

leuke film maar het was wel erg voorspelbaar dat Jennifer Aniston er bij betrokken was.
kom op zeg 9dollar betalen in de trein voor een onbekende?
voor de rest een goede film clive owen weer super. en niet te vergeten RZA acteerde heerlijk. (vaak acteren rapper/zangers slecht vandaar)

Minpunt: oplichters die een grote buit pakken doen nooit hetzelfde kunstje in de zelfde stad/buurt en al helemaal niet 2x op de zelfde manier. Zo simpel hoe hij hun weer vindt door gewoon simpelweg te wachten op de perron. Niet logies dat ze weer op de zelfde wijze te werk gaan. En vergeet niet hoeveel koffers er in dat hotel waren blijkbaar was Charles niet de eerste.

Pluspunt: een verrassende eind.

avatar van Generaal Graftak
Echt een goede film, verrassend!

avatar van wimaroca
Wiebe71 schreef:

Ik denk dat ze eerst Nicolas Cage hebben gevraagd!.Hij probeerd het zelfde te spelen(of moest)

Verrassend eens Jennifer Aniston in een ander soort film te zien

Verrassend sterke, intrigerende, ouderwetse, sobere en wat moralistische film die vooral bij aanvang wat weg heeft van Fatal Attraction, met een plausibel verhaal en zeer goede hoofdrollen. De spanning wordt tot bijna het einde opgebouwd.

Vermakelijke film, waar Aniston eens een andere rol speelt.
De spanning word goed opgebouwd, maar na ongeveer 1,5 uur weet je wel hoe de vork in de steel zit. Neemt niet weg dat het verder een interessante film is om je vrije avond mee door te komen.

avatar van chevy93
Een vrij voorspelbare en erg scriptgetrouwe film. Men had het begin en heeft daar de rest omheen gebouwd. Opzich geen raar concept, maar het is hier wel heel overduidelijk. De hele tijd wordt naar een twist toegewerkt die zogenaamd schokkend zou moeten zijn, maar het was voor mij jammer genoeg allesbehalve verrassend. Gelukkig houdt de film daar niet bij op en het wraakeinde is nog best aardig, maar het heeft mijn beleving van de film niet veranderd. Ook was het acteerwerk af en toe ondermaats. Het was te duidelijk een script op lezen en te weinig verplaatsing in de rol. Het ontbrak volledig aan eigen invulling. Hier wordt eens te meer (pijnlijk) duidelijk gemaakt wat de beperkingen zijn wat dergelijke Hollywoodfilms.
Waarom dan toch een voldoende? Het is prettig vermaak, wordt nergens slecht of langdradig. Het biedt alleen niets meer dan simpel vermaak, c.q. voldoende.

avatar van chevy93
le-nnart schreef:
maar na ongeveer 1,5 uur weet je wel hoe de vork in de steel zit.
Nogal logisch. Dan begint de ontknoping en wordt het verteld.

avatar van Filmkriebel
chevy93 schreef:

Wie zegt dat het schokkend moest zijn? Omdat jij dat veronderstelde ja...

Genietbare thriller maar ik had al snel het terechte vermoeden dat Aniston ook in het spelletje zat. Was een film die nogal volgens het boekje ging en met een finale twist die niet echt noodzakelijk meer was en verplicht aanvoelde. Owen speelt erg droog en kleurloos en ook Aniston heeft er precies niet veel zin in. Maar het is een uitstekende en dreigende Vincent Cassel die de film bijwijlen naar een hoger niveau tilt.

avatar van Rodger
mooie, en prima thriller.. zat goed in elkaar..
3 **

avatar van wendyvortex
Chance meeting met mooie dame in de metro loopt over in geheime verhouding, maar wat een pech tijdens hun eerste intieme samenzijn staat Vincent Cassel opeens in de hotelkamer die hen komt overvallen...da's allemaal tot daar aan toe, maar Clive Owen laakt zich (wel erg gemakkelijk) chanteren door Cassel.
Enigszins ongeloofwaardig allemaal, af en toe wel een beetje spanning, maar de film steekt nergens boven de middelmaat uit.

avatar van schram101
Vermakelijk filmpje dat nergens echt hoogstaand word. Voor een soortgenoot als Butterfly on a Wheel doet de film bijvoorbeeld hardstikke onder en dat ligt vooral aan het sfeertje dat stukken minder dreigend is dan in eerstgenoemde film. Aniston, die we natuurlijk kennen van 107 vrijwel identieke romcoms kan een rol als deze niet echt aan, maar dat ligt voornamelijk aan haar uitstraling en pretty face. Vincent Cassel steelt de show wat acteerwerk betreft omdat Owen's personage Charles een vrij saai karakter is.

Toch is het allemaal best vermakelijk, wordt het nergens echt spannend maar is het vrij standaard met uiteraard een geinige plotwending waarbij, ondanks dat ik hem niet direct zag aankomen, de wow-factor ontbreekt. Datzelfde geldt voor het einde.

avatar van Insignificance
Even opletten bij de boekbespreking van het dochtertje en je weet zo ongeveer wat je te wachten staat. Zoiets zal dan nog wel kunnen werken, vermoed ik, maar dan zal zo'n filmpje je wel op een of andere manier in een houdgreep moeten zien te krijgen. Dat zit er duidelijk niet in.

Een klein half uur wordt ingeruimd om het spel op poten te zetten en dat gaat al moeizaam genoeg. Owen levert nu niet direct de meest innemende prestatie af en Aniston lijkt hier wel verdwaald. Het wordt zelfs een beetje een afgang voor haar tijdens de hotel scène.

En dat is er net eentje die het op intens moet krijgen. Ik schoot in de lach bij het horen van haar gepiep. Cassel mag zijn rolletje nog wat flair meegeven, maar beide rappers lullen te veel en zullen wel de reden zijn dat er af en toe nog een misplaatst hiphop trackje voorbij komt.

Het lijkt nog wat te gaan worden als Winston, die om onduidelijke (attentie!) redenen een talisman meeneemt, steenkoud wordt afgeschoten (hoera!), maar het gedoe met het hoertje daarna is eigenlijk tekenend voor het geheel. Het wil simpelweg maar niet overtuigen.

net het laatste stuk gezien op net5 en lijkt mij echt een goede thriller wil nu snel de eerste helft bekijken, Clive Owen is trouwens een prima acteur zeker in childeren of men.