• 15.869 nieuwsartikelen
  • 178.587 films
  • 12.249 series
  • 34.038 seizoenen
  • 648.332 acteurs
  • 199.162 gebruikers
  • 9.381.760 stemmen
Avatar
 
banner banner

Goodfellas (1990)

Misdaad / Drama | 146 minuten
4,19 6.954 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 146 minuten

Alternatieve titel: GoodFellas

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Martin Scorsese

Met onder meer: Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci

IMDb beoordeling: 8,7 (1.376.605)

Gesproken taal: Italiaans en Engels

Releasedatum: 2 november 1990

Plot Goodfellas

"Three decades of life in the mafia."

Henry Hill wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway, een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen. Dan merkt hij dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

James Conway

Henry Hill

Tommy DeVito

Paul Cicero

Frankie Carbone

Sonny Bunz

Billy Batts

Morris Kessler

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2781 berichten
  • 1743 stemmen

Weinig Bijzonders??

Dit is een van de beste Gangster films die er zijn hoor. In Reservoir Dogs en Pulp Fiction gebeurt ook weinig bijzonders maar toch zijn dat echte meesterwerken net zoals deze Goodfellas. Maar ach, herziening doet wonderen.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Ik vind niet dat je RD en PF kunt vergelijken met deze, aangezien hier i.m.o. veel meer geweld in zit. Vooral meer dan in Reservoir Dogs

Wat je wel goed ziet is dat het bij allebei om de dialogen gaat. Wie veel actie wil zien is misschien beter af met een film als Behind Enemy Lines.

al slaagt Scorsese er keer op keer in om zoveel gebeurtenissen in een film te steken dat het bijna verveelt en bijgevolg van de film ook nog eens een lange zit maakt.
Mag ik vragen wat je dan overbodig vond?


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

Wat mij betreft is dit een standaard rise&fall filmpje zoals Scorsese ze wel eens meer gemaakt heeft, ik zeg overigens ook niet dat er weinig bijzonders in voorkomt. Pulp Fiction en Reservoir Dogs kun je trouwens ook totaal niet vergelijken met Goodfellas..


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2781 berichten
  • 1743 stemmen

Nee, maar in Pulp fiction gebeurt ook vrij weinig. Bijna alleen maar praten dus. Niet dat dat verkeerd is helemaal niet. Maar als je toch enigzins van Gangsterfilms houdt vindt ik dit toch een van de betere.

En het is zeker geen standaard zoals jij dat noemt rise&fall filmpje.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

chevy93 schreef:

Mag ik vragen wat je dan overbodig vond?

Niet dat ik iets meteen overbodig vond, zeker omdat het allemaal waargebeurd is, maar het tempo ligt gewoon wat te hoog voor de speelduur van de film. Er gebeurt zo enorm veel in deze film dat er in het verhaal zelden een rustige scène voorkomt.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Is dat niet juist een pluspunt?

Ruim 2 uur en geen moment rust, oftewel je verveelt je geen moment


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

clockwork72 schreef:

Nee, maar in Pulp fiction gebeurt ook vrij weinig. Bijna alleen maar praten dus. Niet dat dat verkeerd is helemaal niet. Maar als je toch enigzins van Gangsterfilms houdt vindt ik dit toch een van de betere.

En het is zeker geen standaard zoals jij dat noemt rise&fall filmpje.

Pulp Fiction en Reservoir Dogs kun je hier totaal niet mee vergelijken omdat in PF en RD inderdaad weinig gebeurt terwijl er in Goodfellas juist veel gebeurd. Verder hebben de films een totaal verschillende verhaalopbouw enz..


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2781 berichten
  • 1743 stemmen

Alleen voor deze scene zou ik al bijna 5 sterren willen geven. Geweldig gewoon

YouTube - "You Think I'm Funny?"


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

chevy93 schreef:

Is dat niet juist een pluspunt?

Ruim 2 uur en geen moment rust, oftewel je verveelt je geen moment

Soms kan dat goed uitpakken maar in deze film begon juist het hoge tempo te vervelen, een rustige scène had juist voor wat meer spanningsopbouw kunnen zorgen.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2781 berichten
  • 1743 stemmen

maar in deze film begon juist het hoge tempo te vervelen

Wat verveelde jou dan precies? De film verveelt geen seconde


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

Het feit dat de ene moord na de andere gepleegd werd en dat de gemiddelde scène maar een halve minuut leek te duren, normaal vind ik dat juist goed dat een film nergens te langdradig wordt maar hier was het juist het tegenovergestelde, een iets langere scène had terug voor wat spanning kunnen zorgen.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2781 berichten
  • 1743 stemmen

nou oke, ik ga er niet langer over doorhameren. Jij vondt deze film dus niet goed. Oke dat kan natuurlijk.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

Ik vond hem juist zeer goed, ik gaf hem dan ook een 3,5. Dat was gewoon één van de zaken waaraan ik me stoorde.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2781 berichten
  • 1743 stemmen

En omdat 1 dingentje in een film van 145 min jou stoorde geef je maar een 3,5*?


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

Misschien moet je mijn mening nog eens goed doorlezen, aan de cast waren er ook wel een paar manco's..


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2781 berichten
  • 1743 stemmen

Een film met als cast Robert de Niro, Joe Pesci en Ray Liotta.

En dat noem jij manco's? Of je moet de bijrollen bedoelen.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1901 stemmen

clockwork72 schreef:

Een film met als cast Robert de Niro, Joe Pesci en Ray Liotta.

En dat noem jij manco's? Of je moet de bijrollen bedoelen.

Lijkt me toch echt wel duidelijk:

MNV2 schreef:

Opvallend aan Scorsese is dat hij dezelfde cast dikwijls meermaals gebruikt voor verschillende films, vooral Robert De Niro en Joe Pesci lijken Scorsese's vaste acteurs te zijn. Beide acteurs speelden ook al mee in Raging Bull, Casino en dus ook in Goodfellas en het is ook wel een begrijpelijke keuze aangezien beide acteurs uitzonderlijk goed gecast zijn voor een misdaadfilm als deze. Het zijn dan ook die twee acteurs die ver boven de rest van de cast uitsteken want Ray Liotta (als Henry Hill) en andere acteurs als Paul Sorvino en Frank Sivero vond ik maar weinig memorabel.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2781 berichten
  • 1743 stemmen

Ik vindt dat ook niet gek dat Scorsese steeds dezelfde cast gebruikt voor een Gangster-film dat zijn gewoon de beste acteurs voor dat soort films


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Ik vind Liotta trouwens geen miscast, hij heeft wel vaker minder overtuigende rollen ertussen, maar in Goodfellas (in Blow ook) is hij top. Je beleeft zijn levensverhaal aandachtig met hem mee, vooral omdat hij het zelf zo mooi vertelt.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Ik heb me geen moment gestoord aan de cast/acteerprestaties, maar ja.. ik let daar meestal niet op.

Er zijn maar weinig films waarin de acteerprestaties mij storen


avatar van Baldur

Baldur

  • 691 berichten
  • 3080 stemmen

Volledig mee eens, acteerwerk valt me af en toe wel positief of erg negatief op, maar meestal vind ik het wel prima. En zeker in de bekendere films. Het is eerder een personage wat me kan storen.


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Baldur schreef:

Volledig mee eens, acteerwerk valt me af en toe wel positief of erg negatief op, maar meestal vind ik het wel prima. En zeker in de bekendere films. Het is eerder een personage wat me kan storen.

Inderdaad, ze spelen allemaal goed, alleen zo goed dat een personage mij echt kan irriteren.

http://www.youtube.com/watc...

Schitterende scéne ook. Hij vroeg er gewoon om om gewacked te worden


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2781 berichten
  • 1743 stemmen

Als je Joe Pesci bedoelt. Dat is echt een briljant acteur.


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

clockwork72 schreef:

Als je Joe Pesci bedoelt. Dat is echt een briljant acteur.

Bedoelde dus die vent die joe voor lul probeert te zetten. Die speelt zo goed, dat ik hem zelf ook graag vermoord zag worden.

Joe Pesci is sowieso erg goed in deze film.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2781 berichten
  • 1743 stemmen

moviemafketel schreef:
(quote)


Bedoelde dus die vent die joe voor lul probeert te zetten. Die speelt zo goed, dat ik hem zelf ook graag vermoord zag worden.

Joe Pesci is sowieso erg goed in deze film.



ooo dan snap ik al wie je bedoelt. Je bedoelt die scene: In dat cafe als Joe pesci die oude vriend van hem weer tegen het lijf loopt.


avatar van tukkerstein

tukkerstein

  • 2219 berichten
  • 3473 stemmen

Bijzonder matige film van Scorsese. Acteerwerk is belabberd, met name dat van Ray Liotta en de actrice die zijn vrouw speelt. Montage veel ook negatief op, shots worden ineens zonder aanleiding veel te snel afgewisseld, maakt het een vervelende film om te kijken. Het verhaal is dertien-in-een-dozijn, en ondanks dat er vrij veel gebeurt in de film is maar heel weinig van belang voor het verhaal. Ik vind daarnaast de gangsters veel te cartoonesk en vaak dom uitgebeeld worden. Dat maakt Goodfellas tot een soort parodie van zichzelf.

Jammer, maar dit is toch een prul in mijn ogen. 1,5*


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Maffia-films zijn sowieso niet echt je ding of wel? Aan je top 10 te zien.

En ik denk dat je dan al snel op andere dingen hoopt. Diepgang, goed camerawerk, echt drama drama dus niet met een tintje humor.

Ik verwacht dit niet bij een film als dit en werd dan ook absoluut niet teleurgesteld. Lekker veel humor en geweld samengeperst met een topcast(de Niro en pesci in ieder geval) die perfect in dit genre blijven passen. Jammer dat je je niet hebt kunnen vermaken.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

tukkerstein schreef:

Bijzonder matige film van Scorsese. Acteerwerk is belabberd, met name dat van Ray Liotta en de actrice die zijn vrouw speelt. Montage veel ook negatief op, shots worden ineens zonder aanleiding veel te snel afgewisseld, maakt het een vervelende film om te kijken. Het verhaal is dertien-in-een-dozijn, en ondanks dat er vrij veel gebeurt in de film is maar heel weinig van belang voor het verhaal. Ik vind daarnaast de gangsters veel te cartoonesk en vaak dom uitgebeeld worden. Dat maakt Goodfellas tot een soort parodie van zichzelf.

Jammer, maar dit is toch een prul in mijn ogen. 1,5*

dertien-in-een-dozijn-film? Dat is toch wel het laatste wat deze film is .

En Joe Pesci is toch gewoon een heerlijke acteur?


avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

  • 976 berichten
  • 1077 stemmen

tukkerstein schreef:

Bijzonder matige film van Scorsese. Acteerwerk is belabberd, met name dat van Ray Liotta en de actrice die zijn vrouw speelt. Montage veel ook negatief op, shots worden ineens zonder aanleiding veel te snel afgewisseld, maakt het een vervelende film om te kijken. Het verhaal is dertien-in-een-dozijn, en ondanks dat er vrij veel gebeurt in de film is maar heel weinig van belang voor het verhaal. Ik vind daarnaast de gangsters veel te cartoonesk en vaak dom uitgebeeld worden. Dat maakt Goodfellas tot een soort parodie van zichzelf.

Jammer, maar dit is toch een prul in mijn ogen. 1,5*

Toch iemand die deze film ook slecht vind. Ik dacht al dat ik de enige in mijn soort was. Iedereen die hier berichtjes post heeft het altijd maar over 'een absoluut meesterwerk!' terwijl ik dit maar een zéér matig filmpje vind.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2501 berichten
  • 1465 stemmen

chevy93 schreef:

(quote)

dertien-in-een-dozijn-film? Dat is toch wel het laatste wat deze film is .

En Joe Pesci is toch gewoon een heerlijke acteur?

Ja! Kom op met die 12 titels die het dozijn moeten volmaken.

Een waar gebeurd verhaal, maar blijkbaar heeft de gangster/schrijver het allemaal afgekeken.