Domino (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Tony Scott
met Keira Knightley, Mickey Rourke en Edgar Ramirez

Opgevoed in Beverly Hills lijkt het leven van Domino Harvey, dochter van acteur Laurence Harvey, voorbestemd voor het showbizzleven, echter kiest zij hier niet voor maar voor een leven als premiejager. Als ze gearresteerd wordt door de FBI vanwege een verduisteringszaak betreffende $10.000.000 vertellen flashbacks hoe ze in deze penibele situatie terecht gekomen is.

orbit
dutchtuga schreef:

Jij bent wel objectief zeker? Al haat je Waits zo erg als jij doet, 3 min in een film van 127 schitteren (of in jouw context zijn beschimmelde kop tonen) kan je amper een doodsteek noemen. Je overdrijft.

Het valt me alleen op, omdat ik een jaar geleden nog Wristcutters heb gezien, waar die cultheld nog een veel tenenkrommender en langere rol heeft. Ik snap de behoefte van regisseurs niet om dat wanproduct te casten, behalve dat hij een cult-following heeft van mensen die denken dat ze in contact staan met de cultimulti oer-blues of welk weerzinwekkend label je aan zijn muziek moet hangen. Het is vermoeiend, zeker aangezien meneer Waits niets, maar dan ook niets toevoegt aan welke film hij ook in voorkomt. Eerder de definitieve doodsteek is, zie mijn eerste post De film was uiteraard ook zonder hem al volslagen kut geweest..

avatar van dutchtuga
Waits' oeuvre is veel breder dan jij doet vermoeden met je bijzonder rare definiëring van zijn muziek, maar ik heb het gevoel dat ik jou weinig wijs kan maken op dit gebied. Je denigrerend toontje richting mensen die het wél kunnen waarderen is voor mij de doodsteek in deze discussie .

Anyway, dat Waits geen meerwaarde is in de films waarin hij verschijnt, daar kan ik enigszins mee inkomen, maar zolang hij met zichtbaar plezier bizarre personages blijft neerzetten mag hij van mij lekker doorgaan.

avatar van ILDIB
Wat een lage score.. Heerlijke fragmentarische film, enig minpuntje zijn de soms wat chaotisch te volgen verbanden. Maar visueel, muzikaal en prestatiematig heerlijk. Knip en plak zoals het wel moet! T klopt..

88Fabian
Jeetje wat een dramatisch slechte film was dit,ben ik niet gewend
van Tony.

ExXxtreme
Tony wou de film precies heel vet en stoer maken, maar ik vind hem daardoor juist heel belachelijk. Keira's rol was nog net niet lachwekkend, al ligt dit niet echt aan haar acteerprestaties, want die zijn net als bij de andere acteurs wel redelijk, maar eerder aan het script. Alsnog vind ik haar toch een beetje een miscast.. Verder is het ook wel vrij lame dat ze op het einde gewoon vrijgelaten wordt alsof ze geen overtredingen heeft begaan.

Zowat het enigste positieve aan de film is de manier hoe alles in beeld is gebracht. Voor mij werkt het wel al snap ik wel dat sommige mensen de snelle montage en manier van filmen lastig en moeilijk te volgen vinden. Deze filmstijl is echter wel noodzakelijk; moest alles in 1 keer chronologisch gefilmd zijn zoals in de meeste films dan zou iedereen direct zien dat het eigenlijk maar een vrij dun verhaaltje is (wat misschien soms nogal ver gezocht is om het toch in elkaar te laten passen). Ok, als je het met andere actiefilms vergelijkt is het verhaal nog wel vrij standaard dus, mede door de filmstijl, stoort dit nog niet zo hard vandaar dat hij nog wel 2.5* verdient.

avatar van eltorro
Slechte film die visueel nogal lelijk is.

En dan niet visueel lelijk omdat de film "hoofdpijn" en "epilepsie" verwekkend zou zijn. Zo zou de film Crank dat ook allemaal zijn, maar daar voegen die beelden daadwerkelijk iets toe en zit er ook een stijl in. Nee, de film Domino heeft geen stijl en hier voegt het ook geen ene moer toe, het lijkt eerder iets te verbergen en in plaats van dat het iets verbergt, verbergt het de hele film. Tony Scott gooit zoveel mogelijk flitsen, filters, camera standpunten, montage en andere poespas over de film heen, zonder dat het maar enige doel heeft (behalve de film verbergen).
Over het acteerwerk in de film valt weinig te zeggen aangezien de acteurs haast geen kans kregen om te acteren, en het verhaal is er eentje uit duizenden. Het enigste pluspuntje is dat de film wel lekker hard is en maar weinig overlaat aan de censuur.
0,5* voor het bovenstaande zinnetje.

avatar van sofripa
Al weer een tijdje geleden gezien. Vond het best te pruimen. Beetje doorsnee. Misschien maar eens opnieuw zien. Voor een betere beoordeling. Voor nu 3 sterren

avatar van jipt
Vond dit daadwerkelijk een leuke film, ondanks alle negatieve kritiek. De ADHD montagen en idiote flitsen en filters lagen mij allemaal wel. Het verhaaltje had weinig om handen, maar vond de film juist door de visuele uitwerking heel erg boeiend. Personages waren allemaal tof, en er zaten een hoop goede grappen in (Chinegro )

Lekker druk, veel actie, niet saai, snap alleen dat mensen die het allemaal wat rustig willen dit wat minder waarderen. Maar voor mensen die graag drukke en originele montage zien, grappige peronages en goede humor is dit zeker een aanrader.

Ik begrijp niet waarom deze film zo ontzettend laag scoort.
Een dikke 4 sterren is wel op z'n plaats hier. Cinematografisch goed, lekker tempo, min of meer origineel verhaal althans zo komt het wel over.

Kijkt ontzettend snel weg, heb hem toch wel een keer of 5 gezien denk ik.

avatar van Boogeyman
Cest Magnefique.

Flitsende montage, strak camerawerk. Kinky Knighley met een shotgun.
Had iets korter gemogen om echt te schitteren, maar knallende beeldporno eersteklas.

Amen.

Film-Master
Een visueel spektakel mag je wel zeggen,ik heb me behoorlijk vermaakt met deze film,goeie actie en goeie acteerprestaties van keira knightly

heerlijk agressieve film. over the top, geluid lekker hard zetten en lache.

avatar van Dorpsgek!
Ik laat me verassen,heb deze film niet eerdergezien.

avatar van panax
wat een film,supersnel,hard met een schitterende knightley en ook een prima rourke,en wat een kakafonie van beelden en flitsen,best wel heftig allemaal
ook nog een leuk rolletje voor bisset,wat een vrouw is dit !!!!!

avatar van oemoemenoe
om in filmtermen te blijven ; 1 blik vol bullshit
warrig vaag gedoe wat veel te lang duurt en vervelend door de wilde beeldopmaak.
de cast is prima , de rest sucks.....

avatar van TragieStar.*
Hhm, een vreemde film. Het begon allemaal vrij leuk, en werd ook best aangenaam om te kijken. Keira Knighltey is natuurlijk altijd leuk om te zien, de rest boeide me niet zoveel. Later (het 2de deel) werd het alleen maar vager en vager. Ik snapte er geen zak meer van, maar toch bleef het nog wel leuk kijken hoor. Vandaar ook de voordeel van de twijfel. Het had allemaal leuk kunnen worden maar dat is niet zo. Daarom 2,5* voor het eerste deel, en Keira uiteraard. Er staat ook Lucy Liu bij, waarschijnlijk heeft de toevoeger dat alleen gedaan om een bekend persoon erbij te zetten, want ze kwam hoogstens 10 minuten in beeld.
Mickey Rouke vond ik al helemaal een rot hoofd hebben, sorry voor mijn taalgebruik .

Het was aangenaam kijken, iets teveel onduidelijkheid, teveel personages en een te lange speelduur maken maken deze film net tot een onvoldoende. Jammer.

avatar van RickZ
Stevige langdurige MisdaadActiethriller over premiejagers, actievol, veel schieten en gewoon lekker brainless wegkijken (maar wel op het verhaal blijven letten).

Tarkus schreef:
Het begin van de film laat vermoeden dat dit wel eens een goede film kan worden.
Maar het verhaal is veel te rommelig in elkaar gezet.
Je raakt op de duur compleet de draad kwijt.
Deze film, die bij momenten wel zeer gewelddadig is, had veel beter kunnen zijn, zeker ook als je ziet wat voor een cast er is. Enkele namen, Mickey Rourke, Lucy Liu, Jacqueline Bisset, Macy Gray, Delroy Lindo, Dabney Coleman, en een zeer verrassende Keira Knightley in de hoofdrol.
De prachtige soundtrack kan de film ook niet meer sterren bezorgen dan 3. Helaas.

Onlangs heb ik deze film voor 1 € op de kop kunnen tikken. Hoewel ik niet erg opgetogen was over de film toen ik hem de eerste keer zag, dacht ik toch wel dat hij één euro zou waard zijn en heb ik hem toch maar gekocht.
Maar toch is de film me nu nog minder bevallen dan toen ik hem de eerste maal bekeek.
Dus verlaag ik m'n score toch nog eens met een halve ster.

avatar van Jessen0wnt
Geinig flitsend filmpje. Leuke visuele drukte, niet altijd even geslaagd maar wel gedurfd, en dat wordt beloond (bij sommigen ook duidelijk niet). Keira vind ik eigenlijk altijd wel leuk spelen, heeft een bepaalde charme. Blik in de ogen. Dit keer een totaal ander werkje van wat ik van haar kostuum-drama's heb gezien. Leuk juist. Verder is de film lekker enthousiast en over the topp en voel je als kijker gewoon de plezier en vreugde die de makers bij dit werkje hebben gehad, plus het verhaal kijkt lekker weg (zeker eerste 20 minuutjes is het even inkomen). Jup, prima filmpje. Gedurfd en gedeeltelijk geslaagd, 3,5 ster

avatar van John Lee Hooker
Ruwe productie met een gevaarlijk trio waar je liever niets mee te maken hebt. Vooral Domino ziet er erg onschuldig uit maar stiekem is ze best link met een goudvis op haar nek. De actie mocht van mij wel iets strakker door een zorgvuldigere montage en eventueel wat meer slowmotion want ik vond het hier en daar niet heel erg goed overkomen. Het is natuurlijk de stijl die Tony Scott gehanteerd heeft maar eigenlijk werd het nergens echt realistisch of indrukwekkend, als dat de bedoeling was. Ik bleef op een afstandje toekijken terwijl er met wat meer aandacht misschien wel een overtuigender resultaat bereikt had kunnen worden. Dit,dat,zus,zo, het is allemaal prima kijkvoer maar ik miste wat doorslaggevende elementen.

avatar van Tommy De Vito
Nee, de film kon mij helaas niet boeien. Vooral de warrige en snelle camera beelden constant zijn zwaar irritant. Althans voor mij. Totaal niet mijn style hoe ik een film wil bekijken. Viel mij een beetje op in Man of fire maar deze film is wel behoorlijk op zo'n manier gefilmd.

Rourke enige acteur die ik kan warderen. Knightley die stoer probeert te wezen en zo'n beetje 3 sloffen sigaretten door de film jaagt overtuigd niet. Verhaal niet eens heel slecht alleen totaal niet goed uitgewerkt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Stoelbever.

Domino is een hyperkinetisch gemonteerde actiefilm van de hand van Scott. De film over een groep premiejagers op jacht, is een audiovisueel pareltje dat menige kijker op zijn stoel zal doen beven. De goed werkende combinatie tussen de beeld en geluid doen vaak denken aan een extra lange videoclip. Door het hoge tempo, de vermakelijke karakters en een prettige dosis humor vliegen de twee uurtjes voorbij.

Geweldig.

avatar van the-real-tiete
zoals de meeste reactie´s zwaar uiteenlopen zo is ook met camera werk gesteld . veel warrige beelden waardoor mijn aandacht behoorlijk verslapte.
zal hem proberen eens uit te kijken en dan pas met een cijfer te komen.
hopelijk lukt het dan wel

avatar van Gangleri
Niks bijzonder, wel vermakelijk.

yorgos.dalman
orbit schreef, ten onrechte:

Nog nooit Down by law of Short cuts gezien?

avatar van lucdecoster
Moeilijke film om te beoordelen. Ik heb hem nu voor de 2de keer gezien. De eerste keer kon ik er niet naar kijken en vond ik hem saai maar nu beviel hij mij beter maar het blijft toch een vermoeiende film om te zien zoals Orbit zegt.. C. Walken is altijd hilarisch. De beste komische scène was voor mij : in de hotelkamer toen M. Rourke naar een seksfilm aan het kijken was
Van 1,5* naar 3,5*

avatar van Baggerman
Op alle vlakken matig. Zeker een half uur te lang. Warrig en irritant camerawerk. Veel 'eringeschreven' bekende sterren met overbodige bijrolletjes. Een script dat uitgaat als een nachtkaars en nergens origineel of vernieuwend is. De montage is gewoon ronduit slecht.

Niets voor mij, al is Kiera in deze film best wel een eye-candy.

avatar van Naomi Watts
Weer herzien en blijft echt een visueel meesterwerk van jewelste. Dik twee uur non verbale ooh's en aah's. Daniel Mindel op zijn best, niet voor niets één van mijn favoriete cinematografen.

Het is altijd wel weer lachen wat voor kritieken er hier voorbij komen. Als je hier al niet meer tegen kan. Voor die tegenstanders (en de fans van deze Domino) dan maar Savages van Oliver Stone i nde gaten houden. In September gaat Mindel het dus gewoon weer dunnetejs over doen en dan nog met een beter script en gebaseerd op een novel die als een huis staat.

Ben op zijn zachtst gezegd geen T. Scott fan. De man is ooit begonnen in de filmindustrie omdat zijn broer tegen hem had gezegd; als je voor mij komt werken rijd je binnen één jaar in een Ferrari. Als je met zo’n instelling aan je films begint, kan ik me ook voorstellen dat het emotie- en humorloze projecten worden. Dat is namelijk wel wat ik zo ongeveer van zijn films vind. Hebben veel van de films van zijn broer ook last van (maar ja die heeft nu eenmaal 3,5 meesterwerken gemaakt). T. Scott heeft mij nog nooit overtuigd met zijn nietszeggende actiefilms. Technisch zal het best knap zijn, maar wat heb je daar aan als het verder spuuglelijk is? Eigenlijk de enige goede film van hem is True Romance en heb altijd het idee gehad dat dit ondanks Scott is.

Heb tussen alle forse kritiek die Domino kreeg, op verschillende plekken gelezen dat dit een miskend meesterwerk is. Was toch wel benieuwd geworden. De fragmenten die ik ooit al eens zag, gaven mij trouwens weinig vertrouwen. Hippe montage moet vooral geen doel op zich worden. Er mankeert ook van alles aan de film. Het scenario kent problemen. Knightley is een prettige verschijning, maar compleet verkeerd gecast. Ik geloofde haar stoerdoenerij eigenlijk geen moment, terwijl Rourke die wel geloofwaardig is in zo’n rol veel te weinig te doen krijgt. Dat gedoe met die arm was te onzinnig voor woorden. Konden ze die code niet gewoon op een briefje schrijven? Vond de hele vertelstijl in retroperspectief (met de meest zinloze rol van Liu allertijden) ook niet werken.

Toch heeft de film iets. Vaak heb ik bij Scott het idee dat het allemaal heel flink gebracht is, maar als je nauwer kijkt, zie je eigenlijk dat alle risico’s zijn vermeden. Deze film is daar een prettige uitzondering op. Het eerste zinnetje redt de film al bijna. This is based on a True Story…. Sort off. Heerlijk. Vind die kijkersbindende teksten als waargebeurd verhaal verschrikkelijk. Juist omdat je niet weet zonder je er al te veel in te verdiepen wat er nu allemaal is bij verzonnen. Dit rechtvaardigt een hoop onzin in de film ogenblikkelijk voor mij. Bovendien is het gewoon een goede grap, na Fargo de beste grap in zijn soort. Verder heb ik inderdaad op momenten het idee gehad met een miskend meesterwerkje van doen te hebben gehad. Die scene waar ze met drugs op crashte en daaropvolgend met Tom Waits vond ik heerlijk ongrijpbaar. En zo wisselde mijn stemming tijdens de film. Af en toe zag ik erg mooie dingen en was ik sowieso best onder de indruk, om vervolgens weer bijna in slaap te vallen.

3 sterren. Ben benieuwd of deze film bij herziening 1 ster hoger of lager uitvalt. Kan me bijna niet voorstellen dat ie hierop blijft.

De flitsende montage en vaak overbodige zijpaden werken voor mij niet.