Domino (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Tony Scott
met Keira Knightley, Mickey Rourke en Edgar Ramirez

Opgevoed in Beverly Hills lijkt het leven van Domino Harvey, dochter van acteur Laurence Harvey, voorbestemd voor het showbizzleven, echter kiest zij hier niet voor maar voor een leven als premiejager. Als ze gearresteerd wordt door de FBI vanwege een verduisteringszaak betreffende $10.000.000 vertellen flashbacks hoe ze in deze penibele situatie terecht gekomen is.

bioscoopzaal schreef:
its target audience of young teens

avatar van bioscoopzaal
Vreemd, volgens IMDb heeft de film gewoon een R-rating. Ik kan me ook nauwlijks voorstellen dat 'young teens' de doelgroep zijn van dit soort opgeblazen bagger. Alhoewel het totaal aantal stemmen bij Man on Fire me waarschijnlijk ongelijk geeft...

avatar van Goodfella
De ADHD-montage en dito kleurfilters zijn niet meer dan een halfslachtige poging om iets heel hips en cools neer te zetten. In plaats van dat de beelden op je inwerken vliegt een hoop namelijk lángs je heen. Die stijl van Scott werkt geweldig tijdens een veredelde mescaline-trip en weet zelfs van een spartelende goudvis in een kom water tot iets vets te maken, maar ruim 2 uur lang is nogal.. tjah, te weinig boter op teveel brood heet dat geloof ik.

Met het spotten van Kelly's handtekening kon ik duidelijk meer. Wellicht is het een kwestie van dingen graag wíllen zien, maar soit. De film is vrij zelfreflexief, zonder die zelfreflexie tot een cliché te maken. Popcultuur - van Beverly Hills 90210 tot Jerry Springer en allerhande reality-tv - is leuk geintegreerd in het verhaal, hier en daar wordt geinig met wat continuiteits-dingen gespeeld en in die context werkt die hysterische filmerij ook minder op de zenuwen.

Overall wel te doen dus. Verhaal gaat verder nergens over, maar 't geheel heeft z'n aardigheden.. mits de verpakking je niet téveel tegenstaat. 3*

avatar van SmuttWars
Goodfella schreef:

Je maakt er toch weer een spannend verhaal van! Je hebt me overtuigd...!

avatar van Captain Pervert
!! Attentie geachte lezer. Er is een zaadfilm gesignaleerd !!!

De titel luidt "Domino". In deze film, die ik vanavond heb gezien in de sneak, wordt de hoofdrol vertolkt door Keira Knightley, die wanhopig van haar liefkleinmeisje imago af probeert te komen met een rol die net zo min bij haar past als de rol van Kerstman bij Leonardo diCaprio: PREMIEJAGER. Ze is in de hele film niet 1 seconde overtuigend. Niet 1. De andere acteurs zijn redelijk. Rourke is cool. Walken is droog maar overbodig.

Niet een veelbelovend uitgangspunt dus, maar mensen, het wordt nog erger. Tony Scott, die in de jaren 90 gave films zoals Crimson Tide, Days of Thunder en Enemy of the State maakte (zelfs de klassiekers Top Gun en True Romance), is het spoor de laatste jaren helemaal bijster en hanteert enkel nog WOESJ WOESJ shots en 5 verschillende kleurfilters per minuut. Van de plusminus 135 minuten is een kwartier realtime video, de andere twee uur is ofwel slomo of fastforward of reversed.

Ja, beste beeldbuiskinderen, ik hoor jullie denken: daar is niets mis mee. Nee inderdaad, er zijn een aantal films waarvoor dat werkt. Maar dat is alleen wanneer je film inhoud heeft en geloofwaardig is, en niet wanneer je een hol karkas probeert op te leuken met ADHD montage (mooie omschrijving, Goodfella).

Enige leuke aan de film zijn die negerinnen met al dat goud om hun nek, maar vooral de zelfspot van Ian Ziering en die andere 90210 dude, die sinds die serie eigenlijk best wel in een gat gevallen zijn. En daar spotten ze mee, hulde! Maar na bijna 135 minuten is ook daar de lol wel af. Deze film is ook nog eens VEEL en VEEL te lang.

1 ster.

avatar van Redlop
Captain Pervert schreef:

Ja, beste beeldbuiskinderen, ik hoor jullie denken: daar is niets mis mee.

LOL. Ik heb deze film nu al gezien, waarvoor mijn dank.

Ben het met Goodfella eens. Je ziet maar weer eens dat smaken verschillen en ik hou wel van zo'n flickerdeflick film Heeft me toch de hele avond geboeid in de sneak, 3,5 van mij

Ik was blij verrast gisteravond. Ik heb me kapot gelachen maar ja, ik had ook geen hooggespannen verwachtingen van de sneak.
Ik vond het een heerlijke comedy (je kan het niet anders noemen dan dat toch?) met als bonus Edgar Ramirez (lekker hoor :9)

avatar van The One Ring
Zijn er echt liefhebbers van dit overdreven drukke gedoe met van die onnavolgbare flitsende beelden en met een erg slechte poging om stoer over te komen? Ik ben er in ieder geval geen fan van. De beelden waren niet echt om aan te zien op sommige momenten. Het flitst aan je voorbij terwijl je geen idee hebt wat je ziet. Het verhaal op zich is nog niet zo onaardig, maar door de drukke en schijnbaar hippe manier waarop het verteld wordt werkt het gewoon niet. Daarbij is Keira Knightley ook niet helemaal thuis in haar rol van bountyhunter. Mickey Rourke daarentegen des te meer. Waar Man on Fire nog een mooie emotionele kant had, is dat hier opzij gezet. Voor het verhaal nog 2,5*, maar een aanrader is het niet.

Waarom worden bij de aftiteling de achternamen van de acteurs niet genoemd? Is dat ook al hip?

avatar van Captain Pervert
Ik wil deze film niet hip noemen. Eerder sip.

Allemaal net iets te te........

De film is stom en saai.

ik heb hem vanavond ook in de sneak gezien en ik vond het een hele boeiende film.

ik vraag me af of al deze mensen wel dezelfde film hebben gezien.

wat vinden jullie dan WEL een goeie film ?

avatar van The One Ring
Kijk naar de 5-sterrenlijsten van de users die hem niet goed vonden.

Gister in de sneak inderdaad. Vond hem wel goed in elkaar gezet. Het enige nadeel is dat ik Keira Knightley niet echt in deze rol vind passen. ze deed het goed hoor daar niet van, alleen ze heeft een beetje een image van een lief dametje. Verder een leuke film!

avatar van Bad Kitty
Ik geef deze film 2**.

Ik vond Keira goed acteren als harde 'bounty hunter'.
Als vrouw is dat leuk om te kijken
Daarnaast vond ik de sfeer die wordt neergezet en de snelle beelden meestal wel boeiend.

Toch maar 2 sterren omdat ik de verhaallijn rommelig en onduidelijk vind.
De 'hoofdweg' is wel enigzins te berijden , maar de groot aantal zijwegen zijn verwarrend en niet meer te volgen . Dat werd op den duur vervelend en dat irriteerde me.

Kan aan mij liggen maar dat soort films vind ik meestal niet denderend. Ik hou wel van een duidelijk vormgegeven verhaal waar ik niet ontzettend veel moeite voor hoef te doen om het te blijven volgen.

avatar van Captain Pervert
Keira goed als bounty hunter? Hebben wij wel dezelfde film gezien? Heb je het niet over Mickey Rourke?

avatar van Bad Kitty
Captain Pervert schreef:

Nee, ik heb het niet over Rourke..

donnie B.
had er meer van verwacht, ondanks dat Keira een goede rol neerzette. dat gelul met die boys van BH90210 hadden ze er niet in moeten doen, maakt de boel ongeloofwaardig.
en Mickey Rourke is natuurlijk gewoon weer ONTZETTEND COOL!!!!

avatar van argus
Goodfella schreef:
Verhaal gaat verder nergens over, maar 't geheel heeft z'n aardigheden..
Soit, het verhaal gaat natuurlijk wel ergens over : een model is haar duffe leventje meer dan zat, en is aan de slag gegaan als premiejager. Dat loopt gedeeltelijk verkeerd af. Toegegeven : de drukke stijl van de film, de vele flashbacks ,
Goodfella schreef:
,je moet het koppie er wel bijhouden, anders gaat het ten koste van het welbevinden van deze film. Een chipje te veel en je mist al iets. Maar ik had er zin in vanavond en vond het een goede bruisende film. 4*

avatar van Goodfella
Het heeft natuurlijk niets met opletten te maken, maar alles met het uitgekauwd in beeld brengen van (actie)scènes. Als Scott wat meer zou doseren waren die pogingen tot coolness stukken beter uit de verf gekomen.

Net als ik nu tien keer heel hard 'kutfilm!' ga roepen.. da's na één keer ook wel duidelijk, zodat die andere negen keer alleen maar flauw en irritant zijn. En ik vond het niet eens een kutfilm, kun je nagaan

avatar van argus
Ik vond die actie scenes helemaal niet zo uitgekauwd, het had waarschijnlijk meer iets te maken met wat jij een ADHD-montage noemt, maar wat ik dus redelijk geslaagd over vond komen. Een stijl van filmen die je kan liggen of niet.

avatar van Bone*Thugs
Vond het allemaal beetje overdreven.....zou hem echt geen 2e keer kijken!
Vond die rol ook niet echt bij keira passen....beetje het stoere vrouwtje uithangen!
En damzz die Rourke die vent ziet er echt niet meer uit.....weet niet wat ie allemaal doet of dat ie miss aan de drank is of zo maar hij ziet er geradbraakt uit!
Anyway toch een 3,5*

Hier staat vermeld wat er dit jaar met de echte Domino Harvey is gebeurd. Leuke en onderhoudende film trouwens met erg veel flashbacks, dat wel. 4*

avatar van Captain Pervert
Het meest opmerlijke wat in het artikel hierboven staat, is dat Domino Harvey lesbisch was, iets wat je natuurlijk al na 1 minuut van deze film doorhebt als kijker.
Maar in de film komt het verder niet aan bod (gelukkig maar, dat had de film geen goed gedaan), alhoewel de echte Harvey wel een vrouw was van 'ik ben pot en jullie moeten dat weten'.

avatar van The One Ring
In de film wordt echter gedaan alsof ze een hetero was. Ze had hier toch een romance met Edgar Ramirez' personage.

Wat een druk, luidruchtig gedoe zeg . Ik mag toch hopen dat Scott een andere richting in gaat slaan.

Toegegeven, de film heeft soms aardige momenten (dat mag ook wel in dik 2 uur), maar over het algemeen is het gewoon een saaie videoclip. Het verhaal had best aardig kunnen zijn, mits er niet zo nadrukkelijk gezocht was naar 'hippe' shots.

En Knightley bakt er alwéér helemaal niks van . Wie gaat dat mens in hemelsnaam toch casten.

avatar van Captain Pervert
Knightley kan best goed lieve meisjes spelen zoals in Pirates of the Caribbean. De fout ligt hier in het geheel bij de zwakzinnige sok die haar castte voor deze rol. En toch ook weer bij haarzelf omdat ze de rol ging spelen...

avatar van The_Game
De film is wat druk vind ik. Maar wel erg goed gefilmt. Heb me prima vermaakt met deze, had er veel minder van verwacht. Ik houd het kort.

snelle en vlotte film, 1tje die je niet snel vergeet, lang niet meer zo`n aparte aktie gezien. voor mij een toppertje