Honey, I Shrunk the Kids (1989)

2,60

Familie / Komedie

geregisseerd door Joe Johnston
met Rick Moranis, Matt Frewer en Kristine Sutherland

Wayne Szalinski is een verstrooide wetenschapper die een verkleinmachine ontwikkelt. Wanneer iemand een honkbal door de ruit en in de baan van de laser van de machine slaat, begint deze te werken. Wayne's kinderen en twee buurkinderen worden verkleind. Wayne veegt ze per ongeluk op, en zet ze weg bij het afval, en dus moeten de kinderen door de tuin reizen, terug het huis in. Ondertussen krijgen ze te maken met gigantische insecten, watersprinklers en een grasmaaier.

75 BERICHTEN 10 MENINGEN
avatar van 606
redelijke film aardig verhaal

2,5 ster

avatar van DragQueen
Wel een leuke film, met voor die tijd prima special effects. het verhaal is leuk bedacht. het acteerwerk is ook goed. en de film bevat een leuke portie humor. gewoon een gezellige familiefilm naar mijn mening. 3 sterren.

een van de leukste jeugdfilms die ik heb gezien .. toen ik 8 was vond ik deze film geweldig. een film die ik nooit meer vergeet.

avatar van Frankeermachine
Één van de leukste, spannendste kinderfilms ooit gemaakt. Zelfs nu geef ik de film 3 sterren.

avatar van Sunday
Deel 1 is een heerlijke originele film. Vroeger veel gezien. Maar na dit deel hadden ze moeten stoppen natuurlijk.

avatar van Anjin
word toch wel telaag gewaardeerd

avatar van Rancid
Inderdaad Anijn, ik heb 'm net voor het eerst gezien en het beviel me wel eigenlijk.
Lang geleden dat ik een over-the-top flauwe familiekomedie had gezien, maar deze grappen waren soms best leuk (met name wat Wayne betreft) en samen met het hele thema 'Hoe ingewikkeld zit het leven in elkaar in jóuw achtertuin en heb je wel eens je ogen bijna voelen prikken omdat ergens een onbeduidend miertje stierf?' inclusief alle grote enge biologische zaken, viel me dat best mee.
3,5* omdat ik weer eens heb kunnen genieten van zo'n soort film.

Jefferson019 schreef:

helemaal mee eens, dit is echt jeugdsentiment en de waardering hier is veel te laag. 5 sterren!

film_kaza
Wanneer ik aan Disney denk denk ik aan getekende figuren, muziek en vrolijkheid. Niet aan zingende tieners of "geniale" mannen die "per ongeluk" hun kinderen krimpen. Heb de film na een korte tijd al uitgezet. Verhaal is gewoon te voorspelbaar, zwak, humorloos en sfeerloos. Ik stem niet, maar ben ook niet van plan deze ooit volledig af te kijken.

avatar van Tommy De Vito
Geweldige film!

avatar van Mr. Chiel
Deze film heeft de tand des tijds duidelijk doorstaan. Het zag er gewoon allemaal goed uit. Leuk verhaal ook, grappen voor volwassenen, niet te lang. Perecte kinderfilm.

avatar van tommykonijn
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Opzicht redelijk familie vermaak. De grappen zijn geslaagd vooral de vader die continu boven het gras met een vergrootglas hangt, de vervolgen zijn overbodig maar dit deel is nog wel vermakelijk, wel soms echt té overdreven, geslaagde Disneyfilm.

Bitking
Deze film is voor mij 1 van de beste! Film die mij heel lang bij blijft.

ik ben met deze film opgegroeid =D
het blijft nog steeds leuk om er naar te kijken =)!

avatar van Nicolage Rico
Als kind zijnde is dit een geweldige film. Vreemd dat deze film zo'n lage score heeft.

Wist niet dat deze film al bijna 20 jaar oud was. De film is best redelijk en als ze in de tuin belanden wordt de film best leuk. Is wel al een behoorlijk tijd geleden dat ik hem voor het laatst gezien heb.

avatar van Bottleneck
Leuke kinderfilm met een aansprekend concept, en best 'spannend' voor zijn doen met aardige effecten. Soms wat klungelig, maar een lekkere wegkijker.

avatar van kalehein
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tijdloze kinderfilm.
De tocht door de tuin is vermakelijk al zijn de special effects inmiddels behoorlijk achterhaald. Toch blijft het leuk om te zien hoe er op de rug van een bij gevlogen wordt en hoe de mier aangevallen wordt.
Moranis speelt ongeveer dezelfde neuroot als in Little shop of horrors en Ghostbusters. Blijft een grappig gezicht.

avatar van dave
Onderhoudende film die nergens echt verveelt.

Het uitgangspunt is zeker en vast origineel en afdoende vorm gegeven.
De situaties waar de kinderen in verzeild raken zijn spitsvondig, maar af en toe wat overdreven. De plotse vriendschap met Andy de mier en het hele gevecht tegen die schorpioen kwam nogal geschift over. Het design van deze twee tuinbewoners is overigens vrij solide. Alleen het in beweging brengen ervan kwam wat stroef over.
Een klein puntje van kritiek gaat ook over de dialogen, die me niet echt aanstonden.

Uiteindelijk wel vrij voorspelbaar. De tienerliefde en uiteraard het terug groot worden was onvermijdelijk. Ik heb daadwerkelijk een heleboel clichés geteld.

Qua regie kan ik niet veel verkeerd zeggen. Redelijk, wat ook voor de acteerprestaties geldt. Het kan beter, maar dat is niet erg belangrijk. De film is namelijk doordrongen met een aangename en losse sfeer.

De term komedie is misschien wel wat vergezocht, ik heb zelfs geen enkele keer moeten glimlachen. Gelukkig wordt de flauwe humor zoveel mogelijk geweerd en in plaats daarvan laten ze de situaties voor zich spreken.

2 1/2 (2,75)

avatar van K*D
Super irritante film dat te vaak terug komt op tv.

avatar van movie acteurs
Dit was nog best een leuke film. Misschien wel ietwat te lang zodat het niet meer zo leuk en onderhoudend is en maar desondanks t och wel een goede film. Vooral vroeger rond de jaren 80/90 werden we bekogeld met dit soort familie komedies maar deze was nog best leuk en mag er wel wezen. 3,0.

avatar van Phantasm
Leuk om een keertje gezien te hebben.

Is deze ooit op dvd verschenen met NL subs?

kappeuter (moderator)
Jup

Blijkbaar uitverkocht.

avatar van Mescaline
Eindelijk deze klassieker ook eens meegepakt en hier van zeker kunnen genieten.

Honey I Shrunk the Kids heeft vrij standaard personages maar de manier hoe de grote wereld gemaakt was was echt knap voor die tijd en kan geen special effect van tegenwoordig tegen op.
Dit soort filmpjes zijn nog veel eerlijker, veel meer inspanningen om het te maken maar duidelijk ook met een hoop plezier door de acteurs.

Dit filmpje mag dan op de grote mensen wereld na niet heel erg bijzonder zijn, toch kijkt het allemaal heerlijk weg en krijg je precies wat je met een plot als dit verwachten kan.

Hier zou men best een leuke adult parodie op kunnen maken met als titel "Honey, I Shrunk the Clit"

Theunissen schreef:
Hier zou men best een leuke adult parodie op kunnen maken met als titel "Honey, I Shrunk the clit"

Dan is: Honey, I Blew up the clit geslaagder denk

Dat zou een leuk vervolg zijn op de adult parodie net zoals het vervolg op deze film

P.S. overigens zouden "Honey, I Shrunk the Tits" of "Honey, I Shrunk the Dick" ook nog kunnen.

Theunissen schreef:
"Honey, I Shrunk the Tits"

Dat zou dan weer jammer zijn!

Van triple G naar triple D is ook verkleinen. Het eerste is vaak ook geen gezicht