Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Vuurbeker

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Mike Newell
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Harry gaat samen met zijn vrienden Ron en Hermelien naar het WK Zwerkbal. Helaas loopt dit evenement mis doordat een groep volgelingen van Voldemort, ook wel Dooddoeners genoemd, door het veld paradeert. Er zijn gelukkig geen gewonden of doden, maar de kans dat Voldemort gaat terugkeren wordt wel steeds groter... Op Zweinstein is er een ander evenement; het Toverschool Toernooi. Hierin moeten drie kampioenen van drie verschillende toverscholen drie gevaarlijke opdrachten voltooien om de Toverschool Trofee te winnen. Deze drie kampioenen worden door de Vuurbeker gekozen. Hij kiest Fleur Delacour van Beauxbatons, Viktor Krum van Klammfels en Carlo Kannewasser van Zweinstein. Echter, de Vuurbeker spuwt nóg een naam uit; Harry Potter...

avatar van dimpo
Een van de beste films uit de reeks.

schoonetoonen schreef:
Het is natuurlijk waar dat het boek wel omvangrijk is om te verfilmen, en dat er daarom geschrapt moet worden. Dat GOED doen is een kunst (en een hele verantwoordelijkheid). De keuzes die in deze film gemaakt zijn, doen geen recht aan het boek, en dat is jammer.
Als ik dan de vorige erbij neem, is dat WEL heel succesvol gedaan. Daar blijft een film overeind staan die goed werkt.

Zo te zien heb je erg weinig verstand van boekverfilmingen.

avatar van Rodger
Goede, lekkere vlotte film,..
Ik heb deze al vaak gezien, maar verveeld niet...
4***

avatar van tommycool
Deze film is naar mijn mening een van de duisterste Harry Potter films. Nog steeds heel vermakelijk, maar de magie is hier officieel dood. Ik moet eerlijk zeggen toen deze film net uit was, en ik nog een stuk kleiner was, ontroerde de dood van Carlo mij wel, dus dat hebben ze goed gedaan. Maar nog steeds is het niet beter dan de eerste 2.

tommycool schreef:
Nog steeds heel vermakelijk, maar de magie is hier officieel dood.
Dood ? Vuurbeker, draken, meervolk, zingend ei, viavia, herrijzenis Voldemort, duel Voldemort met HP, faunaten, wk zwerkbal, Dwaaloog, magische tenten enz enz...... nee magie zit er niet meer in.

avatar van Gruffalo
Normaal ben ik niet super groot fan van Harry Potter, maar dit vind ik persoonlijk wel de beste uit de serie. Goed verhaal, duidelijke spanningsopbouw en een stuk volwassener. Misschien inderdaad een stuk minder hokus-pokus, maar dat is nou juist was het siert: kleine kindjes worden groot. 3 en een half.

Goeie film waarin Harry Potter op mysterieuze wordt geselecteerd voor een belangrijk toernooi. En die wedstrijden zien er stuk voor stuk spectaculair uit. De film is avontuurlijk en onderhoudend en ook is de humor een stuk beter in vergelijk met zijn voorgangers. Ook de liefdesperikelen zijn een welkome aanvulling en maken de personages wat boeiender. En in dit deel krijgt Voldemort eindelijk een gezicht, en Ralph Fiennes doet dit bijzonder goed.

avatar van jumpstylemovie
Is dat Hermione's gezicht wel op de poster?

avatar van DonPeliculón
jumpstylemovie schreef:
Is dat Hermione's gezicht wel op de poster?

Dacht van wel, al is ze wel wat lastig herkenbaar ja.

Volgens mij is het Bellatrix hoor, alleen zit die niet in de film dus das dan wel wat apart

dimpo schreef:
Een van de beste films uit de reeks.

klopt ik heb hem al vaak gezien maar blijft leuk.
voor mensen echt een aanrandster

luna@love schreef:
voor mensen echt een aanrandster
Voor dieren zijn ze aardiger ?

avatar van schoonetoonen
c4ssh3rn schreef:

Zo te zien heb je erg weinig verstand van boekverfilmingen.

Genoeg om me er een mening over te vormen

avatar van Decec
Uitstekend Fantasy/Mysterie film...
Prachtig effect gemaakt...
Uitstekend camerawerk...
Uitstekend acteerwerk...
Uitstekend achtergrond muziek/geluid (DTS)...
Prachtig HD kwaliteit...
Prima vervolg...
Zo zeven jaar geleden, keek ik nog een herzien...
Heerlijk genoten!

Vind dit deel weer in de verkeerde richting bewegend (na het uitstekende Prisoner of Azkaban), al wordt er wel meer aandacht gespendeerd aan het in beeld brengen van actiescènes. Ook de personages worden verder uitgediept en op de proef gesteld. Toch een 3.5je, omdat deze (samen met Azkaban) mijlenver boven de eerste 2 delen uitsteekt

avatar van Dragonslayer
Ik denk dat het probleem gewoon is dat vanaf deel 4 de boeken gewoon te dik zijn om fatsoenlijk te kunnen verfilmen.

avatar van Filmfan74
Best aardig gelukt, al is het begin veel te vluchtig naar mijn zin. Het Quidditch toernooi wordt gewoon afgeraffeld. Er wordt niet eens de moeite genomen om te vermelden wie de wereldcup wint. Ze kunnen niet zonder deze introductie omdat ze elementen later in het verhaal nodig hebben, maar iets uitgebreider had gemogen.
Natuurlijk is er ook weer vanalles uit het boek weggelaten wat niet essentieel is voor het verhaal, maar ik mis het wel. Het is extra kleur in het geheel.
Ik denk dat deze film veel leuker is als je het boek niet hebt gelezen.

avatar van FILM!BOY!
De allerbeste beste film uit de Harry Potter reeks!!!! Zonder uitzonderingen!!

Wat een flauwekul die HP films. Dat is iets voor kleine kinderen.
Hier kijken toch geen volwassenen naar, hoop ik. Wat een kul!

avatar van nakada
Ik ben volwassen en ik kijk er naar. Is er nou iets mis met mij ?

avatar van davy jones
Er zijn meer volwassen die er naar kijken dat je denkt hoor. Ik ben van de generatie die is opgegroeid met de boeken en de films. Maar mijn vader, kijkt er even graag naar als ik. Dus je statement slaat volledig nergens op vind ik.

avatar van DonPeliculón
Inderdaad, vreemd statement. Kunnen jongere mensen dan ook niet naar pakweg een Bondfilm kijken omdat de hoofdpersonages daar veel ouder zijn dan zij?

avatar van RuudC
Harry Potter en de Vuurbeker is mijn favoriete deel van de (boeken)serie, maar ik merk dat de voorkeuren in de films net wat anders liggen. Die komen altijd een beetje afgeraffeld over en verhaaltechnisch zijn ze daardoor niet altijd even sterk.

Datgene wat The Goblet Of Fire voor mij echt leuk maakt, is dat het een leuke variatie is op de dagelijkse gang van zaken op Hogwarts. De opzet van het toernooi vind ik erg leuk gedaan en ziet er ook vrij spectaculair uit. zeker die draken zien er erg tof uit en biedt een goede dosis spanning. Ook de resurrectie van Voldemort is tof gedaan. Qua verhaal is dit absoluut het leukste en meest fantasierijke deel .

Voorlopig is dit ook mijn favoriete verfilming uit de Harry Potterreeks, al zal dat niet direct blijken uit de waardering die ik gegeven heb. De kritiekpunten die ik als eerste genoemd heb, zijn ook hier van toepassing. Daarbij blijf ik erbij dat het acteerwerk soms niet bepaald sterk is. Ik snap wel dat het altijd een risico is met kind acteurs. Het is altijd even afwachten hoe zij zich ontwikkelen en natuurlijk is dat vrij wisselend. Ik ga er niet van uit dat we Ron Weasley ooit nog in een grote film terug gaan zien. Het is natuurlijk wel een vermakelijke reeks, maar het genre moet je ook wel liggen. Het is alleen wel zo dat men ook hier een slechte balans vindt tussen fantasy en puberdramatiek. Dat laatste begint vanaf deze film duidelijke vormen aan te nemen, al is het in de boeken nog erger. Ach, het zal toch al nooit mijn favoriete reeks worden.

Beste film uit de reeks! Alleen jammer dat men maar snel over het begin gaat, geen duffelingen, zwerkbaltoernooi die nog geen 2 minuten duurt... Verder is de film een uitstekende verfilming van het boek.

De beste uit de reeks! Ontzettend leuk verhaal met het tovenaarstoernooi en ik vind de sfeer op Zweinstein altijd het leukste bij de HP-films. Ik geniet altijd van deze film.

Plus Robert Pattinson pre-Twilight is nog wel leuk

*4.5

avatar van benni
TOP EN ALLE HARRY POTTER FILMS EN BOEKEN ZIJN TOP

xoxoxoxoxoxoox de dochter van deze accountmensje

avatar van benni
en jaaaaaa idd robert pattinson is ook hartje, net als twilight !!!!! :DD:D:D:D:D:D:D:D

xoxoxoxoxoxoox de dochter van deze accountmensje

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Harry en co zijn een jaar of 14 en zodus moeten hun puberkwesties aandacht krijgen. Godzijdank levert dat een paar komische momentjes op. Vooral Ron met zijn onderdrukte gevoelens voor Hermelien doet wel eens een grijns tevoorschijn komen.
Verder is het toernooi best leuk, maar heeft het eigenlijk geen bal te maken met het overkoepelende plot met Voldemort, tot de laatste opdracht. Dat gebrek aan samenhang steekt me ook wel wat tegen. Harry en Voldemort hebben toch wat gemeen en personages als Sirius Zwarts en professor Sneep hebben het potentieel om geweldige ondersteunende karakters te zijn, maar feitelijk wordt elke film hetzelfde gedaan: een wedstrijd/ opdracht/ queeste/ ... en op het einde een (weinig indrukwekkende) onthulling over Voldemort.
Hier is de onthulling best goed met de wedergeboorte van Voldemort, maar de clash tussen Harry en hem stelt me toch wat teleur.

Van de vaste cast weet ik ondertussen wat te verwachten, dus is het uitkijken naar de nieuwe namen. Hier is het vooral Brendan Gleeson die een opvallende rol neerzet. Ralph Fiennes is behoorlijk theatraal als Voldemort; eng helaas niet.
Over Michael Gambon zal ik wellicht niet tevreden worden, daar hij veel te veel als een overjaarse hippie ipv een wijze tovenaar overkomt.

De grootste vooruitgang is geboekt op vlak van special effects, waarbij vooral de draak waartegen Harry moet vechten zowel qua design als CGI de show steelt.
Verder is Zweinstein weer sfeervol als vanouds en het is het muzikaal weer wat ingeperkt. Mike Newell zit qua aanpak een beetje tussen Chris Columbus en Alfonso Cuarón in, maar slaagt er niet echt in een eigen stempel te drukken.

"Ey, Hermione, you're a girl.."
"Very well spotted!"

avatar van ikkegoemikke
Dit deel steekt voor mij er bovenuit vanwege de inhoud. Het tovenaarskampioenschap is schitterend gebracht en elke taak ziet er inderdaad spectaculair uit. De CGI is er op vooruit gegaan met name de draken zien er super realistisch uit. Dit was voor mij (samen met Deel 1) het betere werk in de HP-saga

avatar van schoonetoonen
Welke inhoud vind je dan zo goed? Die mis ik juist...