Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.152.370)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Definieer kwaliteit dan maar eens... kwaliteit komt altijd neer op het voldoen aan de verwachtingen van de klant.
Persoonlijke beleving is gelijk aan mate van kwaliteit zou je kunnen zeggen.
Inderdaad.
Ik zou je emoties toch niet uitschakelen, moviestar, ze zijn je beste waardemeter. Wat nog meer is, film, muziek, literatuur, schilderkunst, .... ze doen allemaal beroep op je emoties. Doen ze dat goed (en dat is voor iedereen anders) dan zullen we de kwaliteit ervan erg waarderen.
Laten we aannemen, omwille van de discussie, dat de technische kant van een film iets is dat we objectief kunnen beoordelen. Nou, de meeste grote Hollywood producties zijn technisch gezien van een ongekend hoog niveau. Het budget spat ervan af. Daar kan geen enkel land aan tippen. Gaan we daarom deze films allemaal een 10 op 10 geven? Dat een film technisch gezien goed is gemaakt interesseert me al lang niet meer. Ik wil gewoon geraakt worden.
24-7moviestar
-
- 47 berichten
- 811 stemmen
Tjah, zoals ik al zei, was ik het ook zeker niet met AC1 oneens. Ik impliceerde alleen dat men wel moet trachten een objectieve beoordeling achter te laten (ondanks dat hier emoties inderdaad bewust, dan wel onbewust een rol gaan spelen).
Maar goed, kwaliteit is en blijft een moeilijk concept om mee te werken. Het feit dat ik the Lion King zo hoog beoordeel heeft denk ik met meer dan 50% te maken met nostalgie. Daar ga je al
De vraag is alleen in hoeverre dit soort beoordelingen nog relevant zijn.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Alle beoordelingen zijn relevant zolang men niet bewust hoog of laag stemt om het gemiddelde te beinvloeden.
-LvB-
-
- 306 berichten
- 554 stemmen
Tjah, zoals ik al zei, was ik het ook zeker niet met AC1 oneens. Ik impliceerde alleen dat men wel moet trachten een objectieve beoordeling achter te laten (ondanks dat hier emoties inderdaad bewust, dan wel onbewust een rol gaan spelen).
Maar goed, kwaliteit is en blijft een moeilijk concept om mee te werken. Het feit dat ik the Lion King zo hoog beoordeel heeft denk ik met meer dan 50% te maken met nostalgie. Daar ga je al
De vraag is alleen in hoeverre dit soort beoordelingen nog relevant zijn.
Waar het gewoon op neerkomt is dat film niet objectief beoordeeld kan worden zoals jij dat wil. Er spelen allerlei factoren een rol en voor de een is de ene factor belangrijker dan de ander. En emotie is nu eenmaal een factor bij film.
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Emotie is natuurlijk een factor die meespeelt bij het beoordelen van een film (of welke kunstuiting dan ook). Toch kun je wel degelijk kwaliteit beoordelen, los van je persoonlijke smaak. Als iets kundig gemaakt is, kun je dat best waarderen, terwijl de film zelf je niet zo raakt, omdat het je smaak zogezegd niet zou zijn.
Ik zou daarnaast niet willen stellen dat elke Hollywoodproductie goed gemaakt is, er komt ook veel bagger over de toonbank. De doelstellig is daar ook vaak anders: geld maken. En dat gebeurt dan met producties waarvan de producenten denken dat er markt voor is en is de artistieke en kwalitatieve waarde ondergeschikt.
Nou, de meeste grote Hollywood producties zijn technisch gezien van een ongekend hoog niveau. Het budget spat ervan af. Daar kan geen enkel land aan tippen. Gaan we daarom deze films allemaal een 10 op 10 geven? Dat een film technisch gezien goed is gemaakt interesseert me al lang niet meer. Ik wil gewoon geraakt worden.
Zeg je nou dat een groot budget een graadmeter is voor technisch vakmanschap?
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Als iets kundig gemaakt is, kun je dat best waarderen, terwijl de film zelf je niet zo raakt, omdat het je smaak zogezegd niet zou zijn.
Ik zie dat anders want de meeste films uit Hollywood zijn technisch gezien wel kundig gemaakt. Ik vind dat niet voldoende om iets te waarderen.
Zeg je nou dat een groot budget een graadmeter is voor technisch vakmanschap?
Uiteraard! Een groot budget zorgt ervoor dat de technische aspecten niet van de minste zijn. Hollywood is echt wel een goed geoliede machine. 'A grade' films profiteren dan ook van de beste mensen uit het vak. Maar nogmaals, daarvoor kijk ik niet naar een film. Techniek is niets zonder een interessante visie. Maar goed, nu begeven we ons weer in subjectief vaarwater.
24-7moviestar
-
- 47 berichten
- 811 stemmen
Emotie is natuurlijk een factor die meespeelt bij het beoordelen van een film (of welke kunstuiting dan ook). Toch kun je wel degelijk kwaliteit beoordelen, los van je persoonlijke smaak. Als iets kundig gemaakt is, kun je dat best waarderen, terwijl de film zelf je niet zo raakt, omdat het je smaak zogezegd niet zou zijn.
Ik zou daarnaast niet willen stellen dat elke Hollywoodproductie goed gemaakt is, er komt ook veel bagger over de toonbank. De doelstellig is daar ook vaak anders: geld maken. En dat gebeurt dan met producties waarvan de producenten denken dat er markt voor is en is de artistieke en kwalitatieve waarde ondergeschikt.
Zeg je nou dat een groot budget een graadmeter is voor technisch vakmanschap?
Hier ben ik het nou volledig mee eens. Natuurlijk zijn er wel bepaalde aspecten die je kwalitatief/objectief kan beoordelen! Uiteraard heeft iedereen zijn eigen smaak, maar er bestaat ook nog zoiets als een overkoepelend geaccepteerde norm betreffende kwaliteit of vakkundigheid (ook al is deze gedeeltelijk bepaald door alle subjectiviteit tezamen). Wat zouden mensen die op de Filmacedemie studeren anders leren? Tjah, het maakt niet echt uit hoe je filmt, acteert, monteert etc. Alles is toch subjectief? Zeker niet, bepaalde films zijn nou eenmaal vakkundiger, realistischer etc. dan andere.
-LvB-
-
- 306 berichten
- 554 stemmen
Films inhoudelijk op kwaliteit beoordelen vind je niet belangrijk ?, er zijn nl ook veel mensen die inhoudelijk wat meer "kwaliteit" dan een makkelijk drama prefereren en zo nooit aan 5 sterren voor dit filmpje komen.. En dan kom je weer bij de vraag wat inhoudelijk kwaliteit is.
Niet iedereen ziet een bepaalde gelaagdheid, interpreteert het anders of zien een gelaagdheid die er niet is of wil gewoon een leuk plotje
Daarom kun je het van het gros van de mensen gewoon niet verwachten, die herkennen domweg niet alles/hechten er geen waarde aan
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Precies. En daarom is het overgrote deel films dat in Hollywood gemaakt wordt dan ook inhoudelijk zeer armoedig.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
En daarom is het overgrote deel films dat in Hollywood gemaakt wordt dan ook inhoudelijk zeer armoedig.
Ongelooflijk dit commentaar weer. 
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Ik zie dat anders want de meeste films uit Hollywood zijn technisch gezien wel kundig gemaakt. Ik vind dat niet voldoende om iets te waarderen.
Uiteraard! Een groot budget zorgt ervoor dat de technische aspecten niet van de minste zijn. Hollywood is echt wel een goed geoliede machine. 'A grade' films profiteren dan ook van de beste mensen uit het vak. Maar nogmaals, daarvoor kijk ik niet naar een film. Techniek is niets zonder een interessante visie. Maar goed, nu begeven we ons weer in subjectief vaarwater.
Begrijp me goed: ik vind techniek in de zin van CGI op zich ook niet belangrijk. Wel of een film kundig verteld wordt met behulp van techniek. Toch kan ik wel prima waarderen hoe bepaalde technische aspecten aangepakt zijn, los van de beleving. Ik kan bijvoorbeeld genieten van de set design van een film, terwijl het scenario of het plot niet te pruimen is. De vraag is alleen voor hoe lang 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Tjah, het maakt niet echt uit hoe je filmt, acteert, monteert etc. Alles is toch subjectief? Zeker niet, bepaalde films zijn nou eenmaal vakkundiger, realistischer etc. dan andere.
En wie bepaalt dat dan? Jij? Ik? Ik denk dat er veel discussie zou onstaan. Iedereen heeft een andere mening over 'vakkundig' en vooral over 'realistisch'. Onlangs keken we naar een filmpje en iemand zei dat het "fake" was omdat de mensen die in het filmpje voorkwamen niet heftig genoeg op iets hadden gereageerd. Ik dacht net het tegenovergestelde en dat het net heel realistisch was omdat echte mensen nu eenmaal geen acteurs zijn die hun emoties aandikken voor dramatisch redenen. Twee mensen, twee verschillende opinies over 'realisme'. Film is geen sport. In dat laatste is iedereen het erover eens dat diegene die eerst over de streep loopt de snelste is. In film bestaat zoiets niet.
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Natuurlijk bestaat er wel iets in film als vakmanschap. Film is taal. En die moet je leren spreken als maker. Dus bestaat er iets als een kundigheid waarmee die taal gebezigd wordt, in al haar facetten. Het effect wat het op de kijker heeft, is voor een groot deel een gevolg van die kundigheid.
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Wat betreft realisme: dat vind ik een wat oninteressante discussie, omdat film per definitie niet realistisch is. Geloofwaardigheid is belangrijker.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Maar film heeft geen geschreven, slechts ongeschreven, wetten. Wat betekend dat iemand die regeltjes wanneer hij of zij maar wilt aan diens laars kan lappen. Een nieuwe taal kan zo ontstaan die het publiek misschien wel aanspreekt. Vergelijk cinema uit 1890 maar eens met cinema uit 1990: een wereld van verschil in een kunstvorm die 'slechts' honderd jaar bestaat, als het ware met de publieke smaak mee-geëvolueerd.
Het is goed om te weten wat die ongeschreven regels zijn en hoe die taal werkt: al is het maar om ze met grote stappen te kunnen schenden.
En over realisme gesproken: natuurlijk kan film een bepaalde waarde van realisme herbergen. Zo zijn de films van Cassavetes een stuk realistischer dan die van Cameron, ik denk niet dat iemand het daar niet mee eens is. Maar ik ben het er mee eens dat het meer gaat om de geloofwaardigheid van de film.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Natuurlijk bestaat er wel iets in film als vakmanschap. Film is taal. En die moet je leren spreken als maker. Dus bestaat er iets als een kundigheid waarmee die taal gebezigd wordt, in al haar facetten. Het effect wat het op de kijker heeft, is voor een groot deel een gevolg van die kundigheid.
Dat ontken ik ook niet.
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Maar film heeft geen geschreven, slechts ongeschreven, wetten. Wat betekend dat iemand die regeltjes wanneer hij of zij maar wilt aan diens laars kan lappen. Een nieuwe taal kan zo ontstaan die het publiek misschien wel aanspreekt. Vergelijk cinema uit 1890 maar eens met cinema uit 1990: een wereld van verschil in een kunstvorm die 'slechts' honderd jaar bestaat, als het ware met de publieke smaak mee-geëvolueerd.
Het is goed om te weten wat die ongeschreven regels zijn en hoe die taal werkt: al is het maar om ze met grote stappen te kunnen schenden.
En over realisme gesproken: natuurlijk kan film een bepaalde waarde van realisme herbergen. Zo zijn de films van Cassavetes een stuk realistischer dan die van Cameron, ik denk niet dat iemand het daar niet mee eens is. Maar ik ben het er mee eens dat het meer gaat om de geloofwaardigheid van de film.
eens!
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
"Get busy living, or get busy dying."
Goede film. Maar beste film ooit? NEE, zeker niet. Dit is wel een zwaar overgewaardeerde film.
Goed geacteerd. Tim Robbins zet een goede hoofdpersoon neer. Morgan Freeman was ook erg goed. Grappig om Clancy Brown weer een keer te zien. En ik zou zweren dat die gevangenis directeur werd gespeeld door Harold Ramis (Egon uit Ghostbusters) maar dat blijkt niet zo te zijn.
Erg goed verhaal. Een van de beste verhalen over een gevangenis ontsnapping.
Voor een film als deze had ik graag ook wat betere muziek gewild. Thomas Newman's muziek is nauwelijks hoorbaar en makkelijk te vergeten. Jerry Goldsmith of John Williams zouden een beter keuze zijn geweest.
Al met al een goede film maar zeker niet de beste. Heb wel het begin niet gezien (keek hem op tv) maar dat zal wel niet veel uitmaken. Goed verhaal en het einde vond ik best goed maar ik snap de hoge waardering niet echt. Zal hem een keer een herziening geven.
Goed.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Eigenlijk had ik hem een hoger cijfer willen geven maar heb dit niet gedaan omdat het gemiddelde al veel te hoog is.
Even goede vrienden, baspls, maar dit mag volgens mij niet. Of je laat dit weg uit je bericht of stemt hoger. Stemmen is namelijk wat je het zelf waard vindt, en niet om een gemiddelde omhoog/omlaag te krijgen.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Even goede vrienden, baspls, maar dit mag volgens mij niet. Of je laat dit weg uit je bericht of stemt hoger. Stemmen is namelijk wat je het zelf waard vindt, en niet om een gemiddelde omhoog/omlaag te krijgen.
Dat wist ik niet, ik dacht dat het daar juist om ging
. Heb het weggehaald.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
En nog steeds 3 sterren waard?
Ja, na herziening zal ik hem misschien 4 sterren geven (maar dan maakt mijn opmerking over overwaardering niet erg zinnig).
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Nou ja, als je hem vier sterren waard vindt moet je dat toch gewoon doen? Wat ik uit je bericht opmaak is dat je de nr. 1-positionering in de Top 250 onzinnig vindt, maar dan kan je de film nog steeds 4 of zelfs 5 sterren geven 
movieonly
-
- 253 berichten
- 138 stemmen
Staat deze nog op 1 , absoluut een geweldige film maar nummer 1 slaat helemaal nergens op.
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
Staat deze nog op 1 , absoluut een geweldige film maar nummer 1 slaat helemaal nergens op.
Waarom ? Van de zowat 14000 stemmen vinden zeker 12000 mensen net als jij deze film geweldig. Lijkt me dan logisch dat ie op één staat!
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Inderdaad. Je bent toch ook niet verbaasd dat Adele of Bruno Mars op nummer 1 staan, of wel soms?
panax
-
- 885 berichten
- 876 stemmen
geweldige film !!!
freeman is weer top zoals zo vaak !!
robbins ook!!!
maar de rest ook ,lange fim maar nergens traag of langdradig !!
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Staat deze nog op 1 , absoluut een geweldige film maar nummer 1 slaat helemaal nergens op.
Vind ik ook. Dit is een goede film maar in mijn film Top haalt hij nummer 100 niet eens. Er zijn zoveel films die nog wat beter zijn.
amenmalek
-
- 343 berichten
- 512 stemmen
Afgelopen september voor het eerst gekeken... Mijn vriendin en ik hadden hem nog nooit gezien en dit is gewoon een topper. Met recht.
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








