Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.153.362)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
mer1973
-
- 373 berichten
- 7838 stemmen
Dat hij altijd goed blijft, hoe vaak je 'm ook kijkt.
Ik denk dat hij daar op doelt.
Thanks JW, nog een filmliefhebber.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Ja, beetje een vreemde opmerking. Ik vond de film ook super, maar om nou meteen te roepen dat als je deze film niet goed vind dat je geen filmliefhebber bent vind ik dan ook weer erg overdreven. Tenminste zo komt het wel over.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Hoor ik hoor ook regelmatig. Ieders mening dien je natuurlijk te respecteren (maar mag natuurlijk beargumenteerd worden door anderen) maar het is zo simpel om te zeggen dat je geen filmliefhebber bent als je The Shawshank Redemption geen goede film vind. Dat is gewoon flauwekul. Dat zijn gewoon mensen die deze film helemaal geweldig vinden en omdat deze film op nummero 1 staat in de top 250 kom er die nonsens uit hun mond.
haguewarrior
-
- 70 berichten
- 71 stemmen
Feelgood gevangenis film. Film voor her eerst helemaal achter elkaar gezien. Wat voor mij eigenlijk het leukste maakt is de tijd waarin het afspeelt en daardoor afwijkt van stadaard gevangenisfilms.
Wordt nergens echt spannend maar kijkt ondanks de speelduur elkker weg.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Feelgood is op sommige aspecten best wel een goed woord voor deze film. 
mer1973
-
- 373 berichten
- 7838 stemmen
Hoor ik hoor ook regelmatig. Ieders mening dien je natuurlijk te respecteren (maar mag natuurlijk beargumenteerd worden door anderen) maar het is zo simpel om te zeggen dat je geen filmliefhebber bent als je The Shawshank Redemption geen goede film vind. Dat is gewoon flauwekul. Dat zijn gewoon mensen die deze film helemaal geweldig vinden en omdat deze film op nummero 1 staat in de top 250 kom er die nonsens uit hun mond.
Hij staat bij mij op plaats 7 in de top 10.
Dus niet op nummero 1 zoals jij beaamt.
Goed maar geen goud voor mij.
mer1973
-
- 373 berichten
- 7838 stemmen
Cono dat iedereen een andere smaak heeft, daar ben ik blij om. Anders werd het ook zo saai.
Maar jij geeft een 2.5,
Je weet dat dit onvoldoende is he.
.

coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Hij staat bij mij op plaats 7 in de top 10.
Dus niet op nummero 1 zoals jij beaamt.
Goed maar geen goud voor mij.
Het ging ook niet om de top 10 van users. Maar om de top 250. 
Maar jij geeft een 2.5,
Je weet dat dit onvoldoende is he. .
Gelukkig heeft iedereen een andere smaak. Anders zou deze site ook doelloos zijn.
Ja ik geef deze film een 2,5 ja: omdat dit gewoon voor een groot deel goedkoop sentiment is. Niet dat er geen enkel aspect van deze film goed is, maar dat terzijde.
Straatbord
-
- 195 berichten
- 446 stemmen
Schitterende film. Door het vertellende aspect ontstaat er een soort persoonlijke sfeer: je hoort het verhaal letterlijk uit de mond van de gevangenen. Wat ik echter jammer vind is dat het naar het einde toe steeds onrealistischer wordt. Nu is 't een boekverfilming en volgen ze waarschijnlijk gewoon het boek, maar iemand die negentien jaar lang een gat in de muur graaft, ontsnapt en zomaar een heel ander leven kan gaan starten is al niet geloofwaardig. En dan komt Red natuurlijk ook daar. Coño heeft er wel gelijk in dat dit goedkoop, sprookjesachtig sentiment is. Wel goed gedaan overigens (m.n. het taalgebruik), maar echt niet realistisch in tegenstelling tot de sombere, uitzichtloze sfeer in de eerste helft van de film.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Wat Straatbord net zegt van die ontsnapping-scene: daarmee ben ik het volledig mee eens. Dat dit sentimenteel is: absoluut. Maar zo'n ongeloofwaardige ontsnapping in zo'n geprezen film? Nou nou.
paul83
-
- 1361 berichten
- 1571 stemmen
Wat Straatbord net zegt van die ontsnapping-scene: daarmee ben ik het volledig mee eens. Dat dit sentimenteel is: absoluut. Maar zo'n ongeloofwaardige ontsnapping in zo'n geprezen film? Nou nou.
Je bent wel een volhouder ofniet?
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Het was niet argumenterend bedoeld. Laat gewoon zien dat veel mensen makkelijk meegaan in emotionele films met veel ongeloofwaardigheden. Niet dat dat erg is, maar dat zo'n film alla The Shawshank Redemption beter wordt gewaardeerd dan bijv. films van Leone of Fellini vind ik dan wel jammer.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Waar staat dan geschreven dat een film geloofwaardig moet zijn om goed gevonden te worden?? Nogmaals dit is geen waargebeurd verhaal.
En bij de term goedkoop sentiment kun je niet gelijk hebben. Dat is jullie mening. En meningen verschillen nu eenmaal.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Waar staat dan geschreven dat een film geloofwaardig moet zijn om goed gevonden te worden?? Nogmaals dit is geen waargebeurd verhaal.
En bij de term goedkoop sentiment kun je niet gelijk hebben. Dat is jullie mening. En meningen verschillen nu eenmaal.
Het is geen waargebeurd verhaal nee, maar de film speelt zich af in een realistische setting. Laat het dan op z'n minst een beetje geloofwaardig zijn.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Het is geen waargebeurd verhaal nee, maar de film speelt zich af in een realistische setting. Laat het dan op z'n minst een beetje geloofwaardig zijn.
Volgens mij vallen we weer in herhaling, maar verhalen van Stephen King spelen zich vaak af in realistische settings (Duma, Gevangen, etc). Alleen kenmerken ze zich door een plotselinge plotwending die je vaak niet ziet aankomen.
Het verschil in mening baseert zich op het feit dat jij dit als een rauwe gevangenisfilm wilt zien, terwijl het verhaal een hele andere lading heeft. Verder betekent het niet zien van geweld (hoewel het er wel degelijk in zit) of het uitvergroten van daden van gevaarlijke gevangenen niet betekent dat het er niet was. Het is maar net wat je wilt laten zien. Je kunt het ook omdraaien. Net of er in die gewelddadige gevangenisfilms geen mensen rondliepen die niet gewelddadig waren of er minder mee in aanraking kwamen.
kuk
-
- 641 berichten
- 674 stemmen
Je zegt dus in feite: dergelijke kritiek is niet relevant want het is wat het is. Als ja dat overal over zegt, houdt een discussie snel op..
judgepaddy
-
- 550 berichten
- 2512 stemmen
Het is geen waargebeurd verhaal nee, maar de film speelt zich af in een realistische setting. Laat het dan op z'n minst een beetje geloofwaardig zijn.
Of het moet surrealistisch zijn.
En dat is ook een van de dingen die ik mis in deze film, in vergelijking met andere King boekverfilmingen: oa The Shinig.
Een realistische setting ICM een beklemmende sfeer.
Het is Darabont eenvoudigweg nog nooit gelukt een goede Horror/Thriller sfeer in zijn films te realiseren IMO
Wat dat betreft vind ik The Mist nog wel zijn minst slechte film.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Sorry hoor. Maar de meeste verhalen die Stephen King heeft geschreven (en vervolgens verfilmd zijn) zijn horror. Totaal andere categorie dan The Shawshank Redemption dus. Verder ben ik het wel met je eens dat Stephen King mooie verhalen heeft geschreven. Sommigen zijn ook zeer goed verfilmd.
Rauwe gevangenisfilms werken naar mijn mening ook velen malen beter. In deze film wordt gedaan alsof alle gevangenen gewoon zachtaardige mensen zijn. Dat is gewoon ridicuul. Vandaar dat ik die grap serieus nam toen Red zei dat iedereen die in de gevangenis van Shawshank zit onschuldig is.
Ik zeg nergens dat ik me stoor aan een gebrek van vertoning van geweld? Dat is gewoon om even aan te geven dat de televisie soms stukjes van films knipt zodat ze de film eerder kunnen vertonen rond een eerder tijdstip. Had niks met deze film te maken eigenlijk. 
Verder zeg ik ook nergens dat alle gevangenen onmenselijke varkens zijn. Maar het is gewoon zeer zoetsappig neergezet in deze film behalve het eerste halfuur dan.
HALVE TAMME. (moderator series)
-
- 13471 berichten
- 1308 stemmen
Ik hou het gewoon lekker kort: Mooie film
.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Het is geen waargebeurd verhaal nee, maar de film speelt zich af in een realistische setting. Laat het dan op z'n minst een beetje geloofwaardig zijn.
-edit- Ik ben wel benieuwd wat coño van Lock Up of Tango & Cash zal gaan zeggen betreffende geloofwaardigheid en sentimenten... (maar dat kan daar ter plaatse dan wel weer) 
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
@ Meneer Bungel
Geloofwaardigheid is toch een must? Geloofwaardigheid staat bij mij volkomen los van realisme. Ik ben van mening dat elke film in zijn eigen universum geloofwaardig moet zijn. Een film als Alien om maar iets te noemen zou maar een misbaksel zijn als het niet geloofwaardig zou zijn, dit terwijl het helemaal niet realistisch is. Als Bruce Lee 20 man tegen de vlakte trapt is dat misschien niet realistisch, maar ik geloof er wel in als ik dat zie in een film van hem.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Blijkbaar zijn er een hele hoop mensen die wel geloven dat je met een theelepel ongemerkt een tunnel kunt graven. binnen de context van deze film. Ik heb daar ook wat meer moeite mee, maar vind het bovenal allemaal niet zo boeiend. Eerder vervelend, zo'n 'beste jongetje van de klas' film.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Ik vind geloofwaardig ook belangrijk bij een film tot een bepaald aspect. Niet dat alles zo realistisch mogelijk moet maar die ontsnapping scène is gewoon flauw gezocht met zo'n hamertje. Tien keer niks. Die scène dan. 
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Ach, je moet gewoon een beetje kunnen meegeven in zo'n geval. Of niet... jammer dan.
@ Nomak: iets wat niet realistisch (kan niet in real life) is, is per definitie niet geloofwaardig (kan niet in real life). Dat je er wel van kan geníeten, is dan een betere omschrijving. Maar ik wil jouw redenering wel even aanhouden: als Robbins met een lepeltje een enorme tunnel graaft (en alles dumpt op een open veld waar dat toch zou moeten opvallen), dan is dat niet realistisch, maar ik geloof er wel in. 
En een 'beste jongetje van de klas'-film? Tsja, dan ga je (bewust of onbewust) voorbij aan de sympathie die Robbins in zijn rol legt. Of je hebt niets met Tim Robbins...?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind Tim Robbins prima in andere films. En het s juist dat sympathieke waar ik z een aversie tegen heb. Ik hou niet van dat soort allemansvrienden. Die vind ik saai. Doe mij maar Alex uit ACO of Tim Robbins uit The Player of Short Cuts. Boevenpak vind ik veel interessanter en leuker.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
En je had vooraf serieus verwacht dat dit een 'klootzakken'-film zou worden?
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Lijkt mij niet Meneer Bungel. Zo zijn voor kinderen heel wat onrealistische dingen erg geloofwaardig. Ik vind ook wat Nomak zegt, iets kan best geloofwaardig zijn binnen de context van het verhaal. Sterker nog, dat moet het zijn anders blijft er van het verhaal niets over. Maar die geloofwaardigheid hangt dus niet alleen af van de manier van brengen, maar ook van het vermogen en/of bereidwilligheid van de kijker.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Tsja, lijkt mij wel, dat jij iets wat niet kan wel zo wilt beschouwen... prima hoor. Ter zake wat betreft TSR; er vallen genoeg mouwen te passen aan de (on)geloofwaardigheid, maar daar moet je idd bereidwillig tegenover staan.
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









