• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.382 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.103 gebruikers
  • 9.377.892 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Shawshank Redemption (1994)

Drama | 142 minuten
4,42 16.161 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 142 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Frank Darabont

Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

IMDb beoordeling: 9,3 (3.152.370)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 2 maart 1995

Plot The Shawshank Redemption

"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Andy Dufresne

Ellis Boyd 'Red' Redding

Warden Norton

Captain Byron T. Hadley

Bogs Diamond

Brooks Hatlen

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Meneer Bungel schreef:

En je had vooraf serieus verwacht dat dit een 'klootzakken'-film zou worden?

Nee, had ook niet verwacht dat ik m erg goed zou vinden. Veel te gezapig voor mijn smaak.


avatar van ricone

ricone

  • 256 berichten
  • 256 stemmen

eindelijk helemaal afgekeken, en de aanwezigheid in de top 10 beste films ooit volkomen terecht!!!, morgan freeman is buitenaards goed.topppp


Laatst op tv gezien, wat een geweldige film zeg. Tim Robbins en Morgan Freeman zijn geweldig in hun rol. Maar is deze film gebaseerd op een waargebeurd verhaal?

5*


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

FilmProduction schreef:

Laatst op tv gezien, wat een geweldige film zeg. Tim Robbins en Morgan Freeman zijn geweldig in hun rol. Maar is deze film gebaseerd op een waargebeurd verhaal?

5*

Nee zeg De basis vormde een korte novelle van Stephen King.


avatar van paul83

paul83

  • 1361 berichten
  • 1571 stemmen

coño schreef:
Ik vind geloofwaardig ook belangrijk bij een film tot een bepaald aspect. Niet dat alles zo realistisch mogelijk moet maar die ontsnapping scène is gewoon flauw gezocht met zo'n hamertje. Tien keer niks. Die scène dan.


Zo ongeloofwaardig is het toch helemaal niet? Hij heeft er 19 jaar over gedaan om toegang te krijgen tot het riool. Hij graaft geen tunnel van 300 meter! Daarnaast, als je goed gekeken hebt, is de muur broos en dus makkelijk te bewerken.

En dat iedereen zachtaardig is is bullshit. Ze zijn bij elkaar gekomen als groep normale mensen of mensen die verandert zijn in de tijd die ze daar zitten. Het gaat om een groep. De rest van de mensen in de gevangenis wordt niks over verteld, op de groep die Robbins steeds aanpakt na. Wellicht worden ze iets te geromantiseerd, maar dat doet geen afbreuk aan de kwaliteit van de film.

Wat mij niet de volle score doet geven is het feit dat de bewaker en de directeur wel iets te onvriendelijk zijn.


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

Op die manier had iedereen wel kunnen ontsnappen. Verder komen The Sisters ook alleen maar voor in het 1ste half uur en dat vond ik erg sterk neergezet.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

FilmProduction schreef:

Maar is deze film gebaseerd op een waargebeurd verhaal?

ja,


avatar van El  Loco

El Loco

  • 1106 berichten
  • 2382 stemmen

Man, man, man. Wat een zielige dicussie toch. Tuurlijk heeft deze film een paar onrealistische momenten (hoewel voor de meeste zaken een verklaring te vinden is), maar als je elke film met deze ingesteldheid aanvangt, dan zul je nog weinig kunnen genieten van films vrees ik. Als je van elke film een lijstje maakt van discutabele momenten, dan zul je nog veel werk hebben.

The Shawshank is ook geen duistere, kille gevangenisfilm zoals Escape from Alcatraz, maar hoeft dat perse? Neen toch, want The Shawshank biedt zoveel meer dan een doorsnee gevangenisfilm met de verschillende prachtige en vreselijke thema's, die ervoor zorgen dat dit de ultieme feelgood film is (voor mij toch).


avatar van El  Loco

El Loco

  • 1106 berichten
  • 2382 stemmen

coño schreef:

Op die manier had iedereen wel kunnen ontsnappen. .

Echt een belachelijke redenering. Als je die lijn doortrekt, kom je in veel films de meest belachelijke resultaten uit.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

FilmProduction schreef:

Laatst op tv gezien, wat een geweldige film zeg. Tim Robbins en Morgan Freeman zijn geweldig in hun rol. Maar is deze film gebaseerd op een waargebeurd verhaal?

5*

Er vliegen wel vaker vliegjes uit iemands mond.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

paul83 schreef:
(quote)


Zo ongeloofwaardig is het toch helemaal niet? Hij heeft er 19 jaar over gedaan om toegang te krijgen tot het riool. Hij graaft geen tunnel van 300 meter! Daarnaast, als je goed gekeken hebt, is de muur broos en dus makkelijk te bewerken.



Ja, en al 19 jaar is niemand ooit op het idee gekomen van een cel inspectie, herplaatsing of onderhoud aan de cel..... Straffe planning...


avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

JohnWilliams schreef:

Er vliegen wel vaker vliegjes uit iemands mond.

We hebben het toch over TSR, niet TGM? Spoilertags please, btw!?

Maar dat gebeurt je wel vaker, zie ik:

JohnWilliams schreef:

Mijn fout!! Ik dacht dat ik een bericht tikte bij The Green Mile


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:
(quote)


Ja, en al 19 jaar is niemand ooit op het idee gekomen van een cel inspectie, herplaatsing of onderhoud aan de cel..... Straffe planning...


Helemaal mee eens.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Kom op zeg, gebeurde in Escape from Alcatraz ook, en die geef je wel 3,5 * Reinbo. Die 2 films lijken erg veel opelkaar en bij de ene slik je het wel en bij deze niet, beetje raar.


avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:
Ja, en al 19 jaar is niemand ooit op het idee gekomen van een cel inspectie, herplaatsing of onderhoud aan de cel..... Straffe planning...
Die vlieger gaat niet op, want je vergeet hier voor het (jouw) gemak dat Andy Dufresne in het (belasting)voordeel van de gevangenisdirecteur werkt en dus zekere privileges geniet!


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Even wat wiskunde loslaten op het tunnelgraafverhaal. Er wordt nog al eens geroepen dat het allemaal onmogelijk is. ( Te veel graafwerk en het afvoeren moet opvallen. )

Gokje : lengte tunnel 10 meter en een diameter van 0.6 m ?

Uit te graven : ¼ x pi x 600² x 10000 = 2827433388 mm³.

In 19 jaar is dat 2827433388 / ( 19 x 365 ) = 407704 mm³/ dag.

Dat lijkt veel, maar dat is ongeveer net zo veel als een Rubiks cube. Lijkt me best mogelijk.

Uitgespreid over het buitenterrein van 30 x 30 (?) is het 3 mm extra, ofwel 0.16 mm per jaar.

Dus het hele uitgraven en afvoeren verhaal is qua hoeveelheden prima te doen.

De rest is niet in wiskunde te vatten.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

nakada schreef:

Even wat wiskunde loslaten op het tunnelgraafverhaal. Er wordt nog al eens geroepen dat het allemaal onmogelijk is. ( Te veel graafwerk en het afvoeren moet opvallen. )

Gokje : lengte tunnel 10 meter en een diameter van 0.6 m ?

Uit te graven : ¼ x pi x 600² x 10000 = 2827433388 mm³.

In 19 jaar is dat 2827433388 / ( 19 x 365 ) = 407704 mm³/ dag.

Dat lijkt veel, maar dat is ongeveer net zo veel als een Rubiks cube. Lijkt me best mogelijk.

Uitgespreid over het buitenterrein van 30 x 30 (?) is het 3 mm extra, ofwel 0.16 mm per jaar.

De rest is niet in wiskunde te vatten.

Als jij naar elke film zo kijkt moet je wel een heel erg sociaal leven hebben...

Gaat toch nergens over dit...


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Ik snap het verband tussen raar naar een film kijken en een erg sociaal leven niet zo, maar nee hoor. Dat doe ik alleen maar als er voortdurend over gezeurd wordt, zonder dat men er echt over nadenkt. Roepen dat dat allemaal toch niet kan, terwijl het op zich eigenlijk een eitje is wordt op den duur erg vervelend.

Maar inderdaad, die vijf minuten wiskunde waren de meest interresante die The Shawshank Redemption mij ooit bezorgd hebben.

Gelukkig hangt mijn sociale leven totaal niet af van films, of wiskunde, of MovieMeter.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Gelukkig maar

Maar het zag er een beetje uit alsof je helemaal alles tot in de puntjes hebt uitgerekend.

Het is en blijft natuurlijk maar een film.


avatar van Number23

Number23

  • 8638 berichten
  • 5682 stemmen

nakada schreef:

Ik snap het verband tussen raar naar een film kijken en een erg sociaal leven niet zo, maar nee hoor. Dat doe ik alleen maar als er voortdurend over gezeurd wordt, zonder dat men er echt over nadenkt. Roepen dat dat allemaal toch niet kan, terwijl het op zich eigenlijk een eitje is wordt op den duur erg vervelend.

Maar inderdaad, die vijf minuten wiskunde waren de meest interresante die The Shawshank Redemption mij ooit bezorgd hebben.

Gelukkig hangt mijn sociale leven totaal niet af van films, of wiskunde, of MovieMeter.

Ach joh je hoeft jezelf helemaal niet te verdedigen. Iedereen kijkt anders naar films, elk persoon is daar uniek in.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Verdedigen? Hij geeft gewoon een keurige verklaring.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

nakada schreef:
Even wat wiskunde loslaten op het tunnelgraafverhaal. Er wordt nog al eens geroepen dat het allemaal onmogelijk is. ( Te veel graafwerk en het afvoeren moet opvallen. )

Gokje : lengte tunnel 10 meter en een diameter van 0.6 m ?
Uit te graven : ¼ x pi x 600² x 10000 = 2827433388 mm³.
In 19 jaar is dat 2827433388 / ( 19 x 365 ) = 407704 mm³/ dag.
Dat lijkt veel, maar dat is ongeveer net zo veel als een Rubiks cube. Lijkt me best mogelijk.
Uitgespreid over het buitenterrein van 30 x 30 (?) is het 3 mm extra, ofwel 0.16 mm per jaar.
Dus het hele uitgraven en afvoeren verhaal is qua hoeveelheden prima te doen.

De rest is niet in wiskunde te vatten.


Ongeloofwaardigheid zit m meer in het ontbreken van celinspecties, renovaties en verhuizingen in 19 jaar. Verder blijft er ook weinig over van een poster (en de muur) als je die ruim 365*19=6935 keer van de muur afhaald en weer terug plaatst. En waar kocht hij elke week een nieuw rolletje plakband?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

Kom op zeg, gebeurde in Escape from Alcatraz ook, en die geef je wel 3,5 * Reinbo. Die 2 films lijken erg veel opelkaar en bij de ene slik je het wel en bij deze niet, beetje raar.

Zag Alcatraz eerder, dus hier werd het een beetje een uitgekauwd verhaal. Bovendien heeft Clint een stuk meer uitstraling dan Robbins, daarbij helpt hij niet met boekhouden. . Als ik die film zou herzien zou daar overigens best wel een halfje af kunnen gaan, vrees ik. En zo'n hoge score is een 3,5 nu ook weer niet.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Zag Alcatraz eerder, dus hier werd het een beetje een uitgekauwd verhaal. Bovendien heeft Clint een stuk meer uitstraling dan Robbins, daarbij helpt hij niet met boekhouden. . Als ik die film zou herzien zou daar overigens best wel een halfje af kunnen gaan, vrees ik. En zo'n hoge score is een 3,5 nu ook weer niet.

Dat Clint meer uitstraling heeft dan Robins daar ben ik het zeker mee eens. Maar de 2 films vertonen identieke gebeurtenissen. Ik moest ook heel erg denken aan Alcatraz toen ik deze film zag, met het verschil dat ik Alcatraz wat luchtiger en wat harder vond dan TSR. Buiten het feit dat Andy boekhouder is serveer je de film af op gebeurtenissen die je blijkbaar in Alcatraz niet storen. Dat vind ik vreemd, maar goed, zo hebben we natuurlijk allemaal wel wat.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik serveer de film niet af op die gebeurtenissen, die interesseren mij niet eens zo, buiten het feit dat ik het makkelijk scoren vind. Ik geef enkel tegenwerpingen op mensen die het proberen recht te lullen. Een discussie die verder los van mijn mening over de film staat.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)
En waar kocht hij elke week een nieuw rolletje plakband?
Bij Red natuurlijk. Let je dan echt niet op Reinbo?


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Reinbo schreef:

Ik serveer de film niet af op die gebeurtenissen, die interesseren mij niet eens zo, buiten het feit dat ik het makkelijk scoren vind. Ik geef enkel tegenwerpingen op mensen die het proberen recht te lullen. Een discussie die verder los van mijn mening over de film staat.

Ik vind een 2.5* weer een beetje makkelijk gegeven. Mijn 5* gaan gewoon op omdat ik 1: een erg groot Stephen King fan ben 2: Het verhaal mij erg aangreep, of hij realistisch is of niet dat staat er los van en 3: Ik niet altijd op keiharde films zit te wachten, het mag ook wel eens wat softer zoals deze. Misschien is 5* wat overdreven, ik blijf overigens wel bij die score, maar 2.5* vind ik weer het andere uiterste. Alleen de soundtrack al was prachtig, maar goed... Wie ben ik om voor iemand te gaan beslissen.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind dit verre van exemplarisch voor King, die ik meer als schrijver van horror verhalen zie. Die 2,5 was omdat ik de film bij herziening enorm slap en suf vond. Was ooit een 3,5.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Ik ben met je eens dat je moet weten dat het een King verhaal is, maar hij heeft Darabont toch intensief geholpen met het herschrijven van het verhaal voor het witte doek en zelfs met het casten van acteurs. Rob Reiner bood King zelfs 2,5 miljoen dollar om TSR te mogen doen. Maar toen King in de smiezen kreeg dat hij Tom Cruise voor de rol van Andy wou casten en Harrison Ford voor de rol van Red heeft hij het afgewezen. Naar mijn idee een goeie zet. Het zijn prima acteurs, maar naar mijn inzicht niet voor deze rollen. Deze film vond ik zeker niet saai en duf, en ik heb hem al een paar keer herzien. Zelfs de prachtige muziek van Thomas Newman werken mee aan, wat in mijn ogen een prachtig verhaal en film is erg mee.


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

Ze hadden die vreselijke narratie van Red uit het boek in de film dan toch beter achterwege kunnen laten.